Wat is er nieuw

Superfish Start 100 van Destiny035

Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Leeftijd
48
Eindelijk is het dan zover, vanmorgen hebben we mijn nieuwe aquarium opgehaald: Een Superfish Start 100!
Er lang nagedacht en alles op Internet nagekeken welke het moest worden, tussendoor een Juwel Primo 70 en bijbehorend kastje besteld bij de Pets Place maar die bleek niet meer op voorraad te zijn.
Uiteindelijk heel blij dat dat niet doorging, nu heb ik 7 cm meer lengte 😀

Dus vanmorgen naar de Intratuin en bak en kastje opgehaald en nog meer goedbedoelde rotzooi 🙂

1583587695115.png
1583587723307.png
1583587750624.png

Nu eerst het kastje in elkaar knutselen. Het zal waarschijnlijk iets langer gaan duren dan mijn Start 30 bakje, die was zo neer te zetten op het kastje 🙂

Vervolg, erm, volgt!

Veel plezier met je nieuwe bak!! Ga het volgen?

Veel plezier met je nieuwe bak.

hopelijk werkt de techniek beter dan wat alles van superfish hier al gepresteerd heeft... helemaal niets. Naar mijn ervaring mogen ze hun naam veranderen in superbrol.

Ik ga het uitvinden 🙂 mijn start 30 bakje heeft al vanaf april vorig jaar het prima gedaan! 🙂

Zo, laag water erin, kijken hoe de bodem het doet. Ik weet dat je hem eigenlijk helemaal moet vullen maar dat is in dit geval 105 liter...

1583618387557.png

]Ach, een 8 jaar geleden heb ik jarenlang 2 kleine filtertjes van superfish in m'n sump gehad met aktiefkool en fosfaat. Afgelopen week heb ik ze op zolder nog in handen gehad, zijn te oud maar durf te wedden dat ze het nog een rondje doen als ik de stekker erin steek.

Je bent al een aardig end op weg zie ik?

Edit: stond kh+ maar moest zijn fosfaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een hele rare vraag maar ik wil het gewoon even zeker weten 🙂

Ik had een Juwel poster en Juwel poster fix er bij gekocht maar heb later besloten dat ik een lichtblauwe achtergrond niet mooi vindt. Nu heb ik een donkere poster van Superfish gekocht, maar kan dat met Juwel poster fix of moet ik daar dan weer Superfix poster fix voor hebben? Geen idee of er stoffen in zitten die met het eigen merk gelijmd moeten worden of zo 😀

Geen ervaring met achtergrondposters maar denk dat het niet uit maakt welke lijm je gebruikt.

Poster nog bijknippen? Je zou voor de zekerheid ff klein strookje kunnen insmeren en kijken naar de reactie. Maar denk dat het wel goed gaat

Ik heb met de achterwand poster ook een Superfish RetroLED controller plus gekocht. Zonet even aangesloten en hij deed direct een zonsopgang in 30 seconden. Hij doet het! 🙂 maar ik moet het papiertje dat er bij zit nog doorspitten dus de zonsopgang in 10 minuten zie ik nog wel eens, en de zonsondergang ook 🙂

1583959396877.png

Ben jaloers...wil ik ook maar teveel uitgegeven deze maand...ook al zijn het maar een paar tientjes ik denk dat als ze weer een stukje techniek ziet ze met Dr ogen begint te draaien?
Heb je hem al op 10 min geprobeerd en is het wat?

Nog niet, wilde vandaag het zand en zo er in doen maar er kwam iets tussen. Ga ik morgen doen en hopelijk vullen 🙂
Ik heb vandaag wel het javamos op een mooie stronk kunnen plakken en een mosbal uit elkaar gehaald en op een tak geplakt (en tevens lijm op mijn vingers gesmeerd, geeft witte vingers, is niet grappig).
Maar ze zijn mooi geworden! (De takken, niet mijn vingers). Ik ga ze later laten zien want de bak water waar ze nu nog inzitten is nogal bruin van het afgeven van het hout, dus dat komt nog 🙂

Aquarium staat nu goed, achterwand zit erin, dus ready to go! 🙂

Maar als ik het ding er tussen heb en die zonsop- of ondergang van 10 minuten aan de praat heb zal ik een filmpje maken van zowel dat als de 30 seconden.

Ik heb de doos van mijn Start 30 bakje van zolder gehaald en eens goed nagekeken... jammer, geen RetroLED, dus kan hem daarop niet gebruiken. Maar ze staan straks naast elkaar dus als die grote eerst 10 minuten zonsopgang speelt dan is het licht als het licht in die kleine aangaat... als hij er al van schrikt (Ik heb het nog niet gemerkt) dan zal Buster er dan wellicht wat meer aan gewend zijn 🙂

Ok, so far so good. Ik ben verkouden dus moest ik thuisblijven vandaag. Extra dag voor het aquarium!

1584107279247.png
1584107303649.png
1584107331793.png
1584107597901.png

Even pauze, zo weer verder 🙂 gisteren java mos op de stam geplakt, is best leuk geworden volgens mij. Had ook een takje waar ik twee mosballen over verdeeld heb maar daar kan ik jammer genoeg geen plaats voor vinden waar hij leuk staat dus ik hoop die nog in het andere bakje te kunnen plaatsen. Ik heb een vaas met waterpest klaar staan dat ik er eerst in doe omdat planten het in de begin fase meestal nogal moeilijk hebben en waterpest volgens mij heel sterk is.

In de holte van de boomstam en in een stroom voorlangs doe ik wit/zandkleurig zand.

Leuk bakje en in die middelste steen zie ik iets van een gezicht.

Klopt, is een ornament van Superfish 🙂
1584108810121.png

Volgende stap klaar:

1584108835212.png

Nu water, planten en meer water 🙂 de pomp komt rechtsboven te hangen maar durf ik niet te laten hangen zonder water, bang dat hij er af valt, dus die komt zo wel. Is een knots van een ding!

Almost there...

1584112958442.png
1584112975014.png

En natuurlijk gaat een deel van het bruine zand drijven (had ik kunnen weten, was in mijn 30 bakje ook zo ><) dus dat met een bakje er weer uit gehaald. Nu de rest... wat een water! 😀

En klaar! 😀

1584121422175.png
1584121466776.png

Morgen om 12 uur zullen we zien hoe de zonsopgang van 10 minuten gaat 🙂

Het water is gevuld totaan de waterlijn op het stickertje dat Superfish er op heeft geplakt:

1584121544307.png

Geen idee of het dan ook tot aan daar gevuld moet worden, moet het nog even opmeten, ik mag toch aannemen dat ze bedoelen dathet water anderhalve cm onder de rand moet blijven? Of lees ik dit verkeerd?
Of zou het echt vanaf de rand van de kap zijn, dus onder de lamp? Want dan zou ik het tot aan de witte rand kunnen vullen.
Het blijft een raar stickertje. Misschien kan ik ze een mailtje sturen.

Hihi, mijn nieuwe filter maakt rare geluidjes 🙂

Dat stickertje is heel duidelijk: je ziet een plons water en een deksel dus het waterniveau tot aan de deksel moet minimaal 15 mm zijn en niet zoals jij denkt tot aan de rand want dat is een andere afbeelding dan

Ok dat zou dus inhouden dat ik het water hoger mag doen. Dat is mooi, want zoals het nu is kijk je in de reflectie precies in de led balk.

Ik had het gewoon voor de zekerheid tot aan die kartellijn gevuld.

Ja je mag hem gewoon verder vullen, ik snap je onzekerheid wel, veel pictogrammen over veiligheid zijn soms lastig te begrijpen inderdaad

De witte waas komt vroeg dit jaar 🙂 Bacteriebloei neem ik aan. Trekt wel weer weg.

Vanaf de zijkant zie ik luchtbelletjes onder de achterwand. Jammer, daar kan ik niet meer bij. Ik hoop dat het alsnog wegtrekt en anders groeien er vanzelf planten voor. Van de voorkant is het niet te zien maar ik kijk er vanaf mijn bureau vanaf de zijkant tegenaan.

1584195675034.png

De eerste twee puntslakjes zijn gesignaleerd en zijn vrolijk bezig de grote glaswand af te likken.

Ik heb alleen iets raars ontdekt, moet ik me hier zorgen om maken? Is het schimmel of alg of iets engs? 🙂

1584445846755.png
1584445867161.png

1584445898411.png
1584445916699.png

1584445935772.png
1584446020242.png

Het zit niet op de stenen of de andere planten, alleen bij het hout. En dat hout heeft minstens een week in een bak met water in de badkuip gelegen zonder dat ik er iets raars aan zag.

Dat is normaal hoor op en bij nieuw hout en dat kan helemaal geen kwaad. Heeft te maken dacht ik met voedingsstoffen die nog in het hout zitten zoals suikers (is me verteld in de chat).

Ah ok thanks 🙂 dan kijk ik het even aan 🙂

Update: Ik zie nu al vijf van die kleine puntslakjes, die zaten dan blijkbaar op een plant. Great, heb ik ze hier ook al in.

Dat witte zit nu toch ook op een plant aan de andere kant van de bak, maar die is zelf ook niet zo sterk meer (de plant) dus misschien haal ik die er binnenkort wel gewoon uit.

Ik heb nog geen drijfplanten er in, zou dat helpen / goed zijn? Ik ga nu niet naar de Intratuin (en die had het vorige keer ook nog niet). In die kleine bak zit nu een heleboel eendekroos, ik weet dat als ik daar wat van in doe ik er nooit meer van af kom in die bak maar ik vraag me af of het toch niet handig is om het wel te doen, qua voedingsstoffen er uit halen tegen alg en misschien tegen het verslijmen van planten. Het lijkt er nl. op dat er wel planten verslijmen nu.
Ben blij dat het tijdelijke planten zijn.

Mooie upgrade! Wat komt hier in te zwemmen?

Ik weet het nog niet helemaal zeker maar iig wat japonica's en neon tetra's en op de bodem van die bekende waarvan ik nu even de naam niet meer weet 🙂
En misschien uiteindelijk een betta met korte vinnen.

Andere vraag: ik ben begonnen met zes uur licht, is dat misschien te veel? MOet ik beginnen met minder lang licht?
En wat denken jullie van mijn vraag hierboven over de drijvers?

k vraag me af of het toch niet handig is om het wel te doen, qua voedingsstoffen er uit halen tegen alg en misschien tegen het verslijmen van planten. Het lijkt er nl. op dat er wel planten verslijmen nu.
Nee, voedingsstoffen veroorzaken geen alg. Houden ze wel in stand.
En verslijming (melting) kan vele oorzaken hebben. Maar als ik bij jou bekijk is het een combinatie van de transitie van emersed naar submersed en een voedingstekort.

De planten die er nu in zitten hebben allemaal al heel lang onder water gezeten. De waterpest kwam in bakjes met water uit de winkel en de java mos ook en de rest van de planten waren overblijfselen van mijn start 30 bakje die ik in een emmer heb gehad (in water).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan