Wat is er nieuw

Superfish Start 100 van Destiny035

Vraagje: Die 11 neon tetra's (het bleken er 11 te zijn :)) zwemmen nu vrolijk rond sinds vrijdagmiddag.

Ik gooi er elke dag eten in voor alle drie de soorten die er in zitten. Ik zie de neons er op jagen, er naar toe vliegen en er tegenaan botsen maar ik zie ze nooit echt eten. Ik heb voedsel (van die standaard bolletjes die bij het aquarium zaten) waarvan ik het idee heb dat ze iets te groot zijn voor het bekkie maar ik heb ook kleinere groen/rode bolletjes die ze op zich wel zouden moeten kunnen eten. Ook van die gedroogde muggelarven die ienimienie zijn.

Denk je dat ze wel genoeg eten? Of redden ze zich wel? De rode en witte bevroren muggelarven worden ze helemaal wild van maar ik zie ze het niet eten, misschien ook nog te groot. De visjes zijn ook best klein.

Ik heb het voer weleens vermalen, misschien dat dat helpt, en als ze dan groter zijn hoeft dat niet meer

Ik geef mijn kleine neons red power granules, dat zijn microkorrels. En watervlooien. De rest past niet in de bek.

Ik heb sinds een poosje Dr Bassleer voer. Heb baby+nano (s) gekocht voor de corydoras pygmaeus en mijn Hyphessobrycon Amandae eten dit ook. Laatst de m grote gekocht voor mijn espei, deze zijn er dol op.

Same here. Bassleer voeding sinds kort (vanwege de afgesleten baarddraden vanuit de winkel bij mijn corydoras). Schijnt te helpen, hopelijk doet het dat ook. Maar alle vissen, ook de kleine riesei, duiken hier gretig op het formaatje M van de voeding. Klein genoeg

Same here. Bassleer voeding sinds kort (vanwege de afgesleten baarddraden vanuit de winkel bij mijn corydoras). Schijnt te helpen, hopelijk doet het dat ook. Maar alle vissen, ook de kleine riesei, duiken hier gretig op het formaatje M van de voeding. Klein genoeg
Vraagje: is dat van betere kwaliteit dan het voer van tetra?

Schijnt het wel te zijn. Heb je een pb gestuurd

Was vanmiddag bij de dierenwinkel op zoek naar de HS Aqua red power granules. Ik heb ze gevonden en meegenomen maar ook die waren nog behoorlijk aan de forse kant. Er stond wel S op.

Gelukkig had ikvoor de zekerheid ook nog een potje Tetra Min mini granules meegenomen en deze zijn klein genoeg, ik heb ze nu ook zien eten 🙂 gelukkig maar.Elke dag zwarte muggenlarven is ook niet heel voedzaam denk ik 😉

Goed. Dit was de tweede Aqua-Flow 300 waarvan het palletje onder de cassettes afgebroken is. Toen het bij de eerste gebeurde heb ik een nieuwe gekocht en deze zit nu met tywraps aan elkaar. We gaan morgen een dagje weg dus als het niet goed gaat dan ben ik benieuwd waar ik bij terug kom. Maar ik ga er maar van uit dat het blijft hangen. Ik heb geen andere pomp meer behalve een aquael Pat Mini.

Ik heb een Aquael MaxiKani 250 externe pomp/filter gezien die me wel wat lijkt omdat je die ook boven het aquarium kunt zetten. Ik heb een superfish kastje er onder staan en die planken zitten op 34 cm hoogte van elkaar dus daar past geen pomp tussen en er naast staan een bureau en een kastje, kan ook geen kant meer op 🙁
Dus dit leek me wel wat, moet even kijken of dat hem ook wordt want hij is wel 154 euro. De pomp zelf kan in het water worden gehangen waarbij het dan het water omhoog en door de filter heen pompt in plaats van dat de pomp zelf ook in het filter zit.

Als het hem wel wordt dan is de volgende stap uitvinden hoe we de buizen in het aquarium krijgen... dat wordt waarschijnlijk gaatjes wijder maken in de kap 🙁

Voor nu moet ik het even met een pomp met tywrap doen...

Hahaha ja leuk, zodra ik er naar toe loop zijn ze weg 😀
Maar ik zal het proberen 😉

1605001988296.png

Het zijn er zelfs vijf! 😀

Grrr mijn pomp had geen stroming meer... dus ik zette de uitstoot even wat harder. Gelijk een enorme stoot troep in het water. Kon ik gelijk weer aan het verschonen slaan. Het licht gaat om 10 uur aan, kijken of het al wat is neergeslagen. Moet toch eens kijken naar een extern filter maar ja... ik zie er tegen op om de kap uit te moeten zagen 🙁

Ik heb er nu 11 neon tetras in en ik vind het bovenin allemaal wat blauw groen... ik heb er nu natuurlijk wel meer panda's in dus moet ook niet teveel vissen er meer bij in doen maar zijn er bv. andersgekleurde tetras die samen scholen met neon's die ik er nog bij zou kunnen doen?

Edit: Sorry voor de twee berichten, ik dacht dat hij ze samen zou voegen ><

Ah, kan nu niet meer editten. Het valt gelukkig mee met hoeveel troep er in zit 🙂 het meeste is waarschijnlijk gezonken of zit alweer in de filter.

Die cories zijn af en toe net duiven. Ik heb kleine voedselpilletjes voor ze en ze smijten ze af en toe alle kanten op 😀

Een grote panda besnuffelde net een kleintje... blijkbaar had hij toch door dat het geen worm was 🙂 standvastig kleintje... grote wilde bij het voedsel maar hij ging niet opzij 😀

Laatst bewerkt:
Misschien weet iemand raad. Ik heb al een hele tijd 11 neon tetra's in mijn bak zitten en ze zwemmen vrolijk rond. Ik vind alles nogal groen in mijn bak en deze neon's lijken niet blauw wit rood maar meer alsof ze uit drie horizontale strepen bestaan: Donkergrijs, blauw oplichtend, donkergrijs met daarin af en toe een rode gloed. Zeg maar alleen de blauwe streep licht op.

Is dit het licht en wat kan ik hierin doen? De standaard lamp van de start 100 zit er in. Er liggten haast geen drijfplanten in en alleen één blad van een grote echinodorus of hoe heetie 😀 bereikt het oppervlak. Ik heb wel wat last van zweefvuil, ik heb een Aquael Turbo Filter 1000 er in met de zwarte spons onderop en keramische buisjes die er bij zaten er in. Daarnaast heb ik een aquaflow 100 die ik nog over had met witte filterwatten gevuld (die om de haverklap verschoond moet worden) tegen het zweefvuil. maar het blijft er maar in zweven.
Ik heb ruimte gecreeerd voor een extern filter maar dit kan nog even duren, kan ik nu nog niet mee bezig helaas.

En ik weet dat tetra's graag drijfplanten hebben maar dan wordt het nog donkerder en groener.

Wat zou ik kunnen doen, wat zien jullie zo vanaf de foto, dat ik zou kunnen doen om de boel lichter te maken?

1605434940414.png
1605434964518.png

Het zijn in ieder geval geen normale neons, daar loopt de blauwe streep namelijk niet over de gehele lengte van de vis. Kardinaal tetra's wel maar die hebben een mooie diep rode kleur en valse neons zijn meer doorzichtig rood. Dus zou best eens kunnen wat Mike zegt.

Hmm ja, nu ik ze opzoek zou dat inderdaad maar zo kunnen. Jammer, ze zijn me verkocht als neon tetras en er stond (nog) geen naam op de bak, wellicht net uit quarantaine.
Meisje dat me hielp had ik nog niet eerder gezien dus kan zijn dat ze zich vergist heeft, ik heb het ook niet gezien 🙁 Jammer, ik heb altijd al graag neons gewild.

Wat kan ik hier nu mee? Ik kan ze moeilijk in mijn 30L bakje stoppen 😀
Misschien toch iets met het licht doen? IK vind de hele bak toch ookw at donker.
Volgens de informatie zit er nu een Retro LED Bright-verlichting in van 12 volt 9 watt in (volgens sites).
Er zit nog een houder voor een tweede lamp in. Kan ik daar beter nog een andere lamp bij in doen en wat zou er dan het beste bij kunnen? Een kleur of iets anders of nog een witte?

Ik had, als dit gewoon neon's waren geweest, er wellciht nog 10 ember tetras in willen doen of een male betta. Misschien hielp die dan ook voor overbevolking door nieuw grut op te eten.
Nu moet ik even kijken wat ik doe. Wellicht kan het lichter worden met andere planten of deze op een andere plek, die echinodorus is erg donker groen, dat andere wat er tusswen staat wordt wel heel snel groter maar is mooi licht groen.

Welk nageslacht? Van neons verwacht ik geen jongen en verder zitten er geen levendbarenden in toch? Wat is je bestand nu?

Nee, meer van de cories want die gaan aardig tekeer 🙂

Wat ik er nu in heb is:

8 Japonica's
11 ne... sorry valse neon's
origineel 6 Corydoras Panda en nu ook vijf jonkies 🙂

De vijf jonkies zijn inmiddels 9... o_O

De indeling van de bak is veranderd, meer naar het midden. Het is nu ook een stuk lichter. Ik heb de achterste planten er uit gehaald inclusief een enorme lading aan wortels tot helemaal aan de andere kant van de bak... voor mij geen planten meer die hun voedsel uit de bodem halen.

1606257442066.png

Zo hebben de pandas de ruimte want daar zijn er nu inmiddels 15 van o_O

En zoveel stond er al niet op de bodem. De hele achterwand staat wel vol hoor 🙂

Ok, update:

Ik heb de RetroLED Bright die als standaard voorin zat naar achteren verplaatst en een RetroLED Combi er bij gekocht, deze zit nu voorin. Het licht is zoveel beter geworden, natuurlijk helderder maar ook veel natuurlijker! Helaas kan ik nu niet naar de winkel om vissen er bij te kopen dus mijn Cory Pandas en Japonica garnalen moeten zich nog even samen vermaken maar dat doen ze prima.

Ook heb ik nieuwe planten besteld, die komen maandag of dinsdag.

Ik zit te twijfelen over het kopen van een extern filter... ik wil het wel heel graag maar het is ook een grote stap (waarom kan ik niet goed beredeneren maar zo voelt het). Als ik het doe wordt het een JBL E702 omdat ik dat van Hoekie heb afgekeken 😀
Tevens wil ik er nog een RetroLED controller bij kopen zodat ook de Combi lamp een zonsop- en ondergang kan doen. Ik denk dat ik dan eerst de bright in tien minuten op laat starten, bv. van 9:50 tot 10:00 en dan van 10:00 tot 10:10 de combi en dan tegen 10 uur 's avonds weer langzaam afbouwen. Of eerst beginnen met het opstarten van de Combi omdat die wat donkerder is, gaat misschien nog wat natuurlijker. Moet ik even uitvinden 🙂

Hier is een foto van hoe het nu is:

1612097580099.png

En natuurlijk net als je de foto gemaakt hebt komt al het grut weer te voorschijn. Nou ja, dan maar een filmpje dat ik op 27-01-2021 maakte 🙂

Wat zal ik nou doen jongens... toch dat externe filter kopen? Ik weet niet waarom maar ik durf het niet zo goed 😀 hoewel ik me ook wel erger aan het gebrom dat mijn interne filter op dit moment maakt (hangt er van af hoe zijn bui is). Dat is een Aquael Turbo Filter 1000. Op zich een goed ding maar alle interne filters die ik nu gehad heb (twee keer een SF Aquaflow 300 waarvan het onderste palletje het begaf zodat het hele gevaarte aan wat er aan hing er niet meer aan bleef hangen en met tiewraps vastgemaakt moest worden) zijn het toch steeds net niet. Plus het feit dat, als je hem schoon wilt maken, de onderste spons een lading prut weer laat vallen met het er uit stromende water. Is ook niet leuk.

Maar ja... de stap, en het in je deksel moeten boren... nou heb ik daar mijn man voor die een dremel heeft dus zou prima moeten verlopen maar gedachten die in je hoofd opstapelen willen wel eens tegenwerken 🙂

Help? Overtuig me eens 😀

Om te beginnen ben je dan die lelijke binnenfilter kwijt waardoor het mooier zal ogen. Verder is een buitenfilter niet iets waar je bang voor hoeft te zijn want er gaat zelden iets mis mee. ook met de bak zelf kan in theorie iets gebeuren maar dat zijn geen dingen om je druk over te maken denk ik.

Ok... ik heb hem toch maar besteld. Met nog een retroled Controller zodat ik de tweede lamp ook een zonsop- en ondergang kan laten doen 🙂

Ben benieuwd!

Ok, JBL E702 gekocht en vandaag mee aan het vechten geweest. En vechten was het, goeie dag wat zijn die slangen stijf. maar goed, het is gelukt, het beest staat 🙂 hij is inderdaad lekker stil maar wat een gevaarte zeg! Hij staat ook behoorlijk in beeld want je ziet hem direct als je de kamer binnenkomt. Mijn aquarium staat nl. tegen mijn bureau aan... dus hij kan niet links. Maar goed, daar verzin ik nog wel wat op. En ja hij staat in een emmer, ik ga het er nu nog even niet op wagen, eerst kijken of hij goed is 😉 Voor nu binnen en buiten pomp er in omdat er nog bacterien moeten vormen, of zou ik de binnenfilter er nu gewoon uit kunnen halen omdat er in de bodem genoeg bacterien zitten?

Er staan wat nieuwe planten klaar die ik er over een paar dagen in ga doen, de planten die er in zaten vliegen nu door de bak omdat ik daar ook even ruzie mee had (er viel een zuignap naar beneden en zie die maar eens terug te vinden tussen die planten... >< maar goed, dat komt wel. De binnen en buiten pomp stromen nu geloof ik tegen elkaar in maar ik was er eerst even klaar mee, dat komt straks nog wel 🙂 en ja de klep wil er niet goed meer op want daar moet nog een stukje uit maar hij ligt er nu gewoon bovenop, kan tenminste de lamp branden.

De tweede retroLED controller is gelijk met de filter meebesteld dus die hangt er nu ook aan. De retroLED Bright die achteraan hangt gaat nu aan om 10.00 uur 's morgens en is in 10 minuten op volle sterkte. Om 10:10 uur gaat dan de retroLED Combi aan en die is ook in 10 minuten op volle sterkte. Om 22:00 uur gaat het dan andersom in twee keer 10 minuten weer uit.

1612542962762.png
1612542998104.png

Àlleen had de tweede RetroLED controller nog geen zin om de retroLED Combi in tien minuten uit te zetten maar liet hem aan. tweede is net zo ingesteld als de eerste, zou dus moeten werken. Morgen maar even naar kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan