Supergoedkoop DIY systeem WERKT!!!! Work in progress!


Ja het is onvermijdelijk dat de CO2 waarde snachts iets hoger is dan overdag
Dat ligt ook aan de manier van toevoegen, als je werkt met een drukfles en atomizer/diffusor dan kom je echt wel in de problemen als je overdag bvb 80 bpm geeft (voor laten we zeggen 30 mg/l) en dit in de nacht door laat lopen.

Een omgekeerd bakje laat het niveau nooit hoger oplopen dan dat het bakje toelaat, als in de nacht het Co2 gehalte oploopt door afgifte ipv opname door de planten, wordt er simpelweg niet meer Co2 uit het bakje opgenomen, en blijft het gehalte steken op de berekening van het bakje.
 
Wij gebruiken zoals je weet geen bakje. Wij hebben verschillende dingen gebruikt, taifun, flipper, en nu neo co2 diffuser.
Ja dat weet ik, in theorie zou het iets meer moeten fluctueren maar in de praktijk valt het dus mee? Komt ook door het lage gehalte denk ik ja, dat ligt redelijk dicht bij het natuurlijke gehalte van 7 a 8 dacht ik?

Ook sturen wij het gebruikte aantal flessen bij op basis van kamertemperatuur. Het is in onze opstelling en werkwijze niet een systeem wat je het jaar door op dezelfde wijze kan gebruiken.
Bij mij kan ik wel het gehele jaar door op de zelfde wijze blijven werken, maar ik houd mijn flessen dan ook op minimaal 23 graden waardoor het stabieler loopt, als het erg warm is loopt het wel wat harder maar dat komt sporadisch voor, en als de bel onder het bakje dan te groot dreigt te worden knapt ie, maar dat gebeurd eigenlijk nooit.
Dus daaruit kan ik concluderen dat mijn bpm en maat bakje (bij toeval) goed is afgestemd op mijn aqurium.
 
Dat ligt ook aan de manier van toevoegen, als je werkt met een drukfles en atomizer/diffusor dan kom je echt wel in de problemen als je overdag bvb 80 bpm geeft (voor laten we zeggen 30 mg/l) en dit in de nacht door laat lopen.

Een omgekeerd bakje laat het niveau nooit hoger oplopen dan dat het bakje toelaat, als in de nacht het Co2 gehalte oploopt door afgifte ipv opname door de planten, wordt er simpelweg niet meer Co2 uit het bakje opgenomen, en blijft het gehalte steken op de berekening van het bakje.

Nee zolang de concentratie van CO2 in de gasbel onder het bakje relatief hoger is dan de concentratie opgeloste CO2 in het water, zal er CO2 oplossen.
als je aanneemt dat onder het bakje 100% CO2 zit houdt het pas op CO2 toe te voegen als er zo'n 1600 mg/l CO2 in het water zit. Dat red je uiteraard nooit omdat het bakje maar een klein deel van het wateroppervlak afdekt.

Het percentage van de het oppervlak dat ingenomen wordt door het bakje bepaalt grotendeels de CO2-waarde, maar de afgifte ( of opname) van CO2 in het aquarium heeft daar ook invloed op. Omdat dat om kleine hoeveelheden gaat is die invloed beperkt tot hooguit een paar mg/l. Met onze meetmethoden meestal niet eens meetbaar.

CO2 die snachts doorloopt, ongeacht je diffusor, kan in principe geen kwaad, maar het is zonde van de CO2 omdat het snachts overbodig is.
 
Nee zolang de concentratie van CO2 in de gasbel onder het bakje relatief hoger is dan de concentratie opgeloste CO2 in het water, zal er CO2 oplossen.
Klopt, maar door het geringe formaat van het bakje zit daar wel een grens aan.

Het percentage van de het oppervlak dat ingenomen wordt door het bakje bepaalt grotendeels de CO2-waarde,
Ja precies.

maar de afgifte ( of opname) van CO2 in het aquarium heeft daar ook invloed op. Omdat dat om kleine hoeveelheden gaat is die invloed beperkt tot hooguit een paar mg/l.
Het zal misschien iets kunnen fluctueren, maar verwaarloosbaar.
 

Ik heb nog geen aquarium, maar denk aan dit pakketje.
Met 200g baking soda en 200g citric acid (heb nog een paar kg staan) zou ik een maand of 2 halen aan 30 bellen per minuut.
Dat lijkt me niet slecht, en goedkoop.

De vraag is: voor een 180l bak, is 30 bellen per minuut een min of meer correcte dosering?
Hoe erg is het om de nacht door CO2 te geven (aan die prijs en verbruik denk ik er niet aan de installatie nog complexer te maken met een ventiel.

Of is dit allemaal te klasseren onder goedkope chinese rommel...

Mijn punt is dat ik veel gemakkelijker aan baking soda geraak dan het gehussel om een fles te gaan laten vullen.

Mooi item op ali express, ik vind het er goed uitzien! bedankt voor de tip!
 

Terug
Bovenaan