Wat is er nieuw

SuzanneM's Superfish Home 60

• Onderwerp starter Onderwerp starter SuzanneM
  • Startdatum Startdatum
Pffff ik schrok me vanmorgen helemaal wild! Een witte garnaal die doodstil lag......google hielp me uit mijn lijden .....ging om een vervelling 😀
DSCN5398.jpg

DSCN5401.jpg

DSCN5410.jpg

DSCN5411.jpg

ja dan kun je schrikken he.

SuzanneM zei:
Pffff ik schrok me vanmorgen helemaal wild! Een witte garnaal die doodstil lag......google hielp me uit mijn lijden .....ging om een vervelling 😀
Haha ja de eerste keer schrok ik me ook rot. Veletje gewoon laten liggen; dat schijnen ze op te eten !

Ja dat eten ze op vanwege de stoffen die ze weer gebruiken. Zo n velletjes is vaak ook snel opgepeuzelt hoor.

Toen ik dat voor het eerst zag wilde ik het velletje er even uithalen om beter te bekijken, toen ik het pakte hing het als een blub slijm aan het pincet 😉

Afgelopen week nog een keer zo'n vervelling zien liggen. Is dit trouwens een goed teken?

En toen was het alweer zondag en tijd voor de wekelijkse update en :foto:
Ik heb met de waterwissel wat planten verzet en ook het grind wat veranderd. Dat lichte grind is echt een tegenvaller, tegen het eind van de week wordt deze weer groenachtig. Het andere grind daar zie je helaas de garnalen niet zo goed op. Overweeg dus sterk om het grind te vervangen voor zwart zand, maar voorlopig laat ik het nog even zo [size](ik overweeg nog steeds om te 'upgraden' naar de Ferplast Dubai 80)[/size]

De beestenboel vermaakt zich goed in het aquarium. Ik heb de uitstroom van de pomp naar de achterwand gezet en nu zie ik ook vooraan de Sakura's wat vaker. De Galaxy's zijn stukken minder schuw en de appeltjes schuiven gewoon rustig verder.

Vanmorgen vroeg voor waterwissel
DSCN5419.jpg

DSCN5414.jpg

Schoongemaakt, planten verzet, grind veranderd (is eigenlijk ook mijn eerste idee zoals het nu is, qua grindpad.)
DSCN5422.jpg

DSCN5426.jpg

DSCN5434.jpg

DSCN5435.jpg
DSCN5437.jpg

DSCN5445.jpg

DSCN5447.jpg

DSCN5442.jpg

DSCN5443.jpg

DSCN5444.jpg

SuzanneM zei:
Afgelopen week nog een keer zo'n vervelling zien liggen. Is dit trouwens een goed teken?
Dat is inderdaad goed, lekker laten liggen de garnaaltjes ruimen het weer op en hebben het nodig. Ziet er leuk uit zo en de garnalen zijn mooi rood van kleur.

Ziet er mooi uit zo hoor. Die vervellingen dat is normaal en dat moet zelfs want ze groeien uit hun jasje zeg maar. Die eten ze weer op voor voedingsstoffen.
Als je geen vervellingen zou zien dan zou er juist iets loos zijn.

Wauw, mooi ingericht zeg!

Vooral dat lichte dat steekt wel heel mooi af moet ik zeggen.

Dank jullie! :O
Ben zelf ook blij met de grindwijziging, mooier effect dan ervoor.
Van de week wat nieuwe achtergrond plantjes erin en dan is het voorlopig weer klaar 😀

Zondag en tijd voor een update.
Nog geen waterwissel gedaan, ik twijfel of ik vandaag het grind ga vervangen voor zwart zand.
Van de week een paar keer erin bezig geweest. Ik vond het allemaal wat rommelig en het werd tijd om de snelgroeiers te vervangen voor wat mooiere planten.
Bij aquarium123 de Amazone besteld en via Marktplaats 8 stekjes Vallisneria. Met de bestelling van aquarium123 kreeg ik nog twee extra planten 🙂 met het gevolg dat de bak nu weer erg vol beplant is.
Ik wou wat meer ruimte cre�ren daarom links de steenpartij weggehaald, ook omdat ik het idee had dat daar de garnalen wel erg vaak achter bleven zitten.

Via Hornbach is gisteren het zwarte zand binnen gekomen. Echter spotte ik net 2 garnalen jonkies 😀
...is het dan wel verstandig om het grind te vervangen voor zand of beter wachten?

:foto:

DSCN5457.jpg

DSCN5463.jpg

Veel snelgroeiers, rommelig
DSCN5464.jpg

Snelgroeiers eruit
DSCN5465.jpg

DSCN5467.jpg

Nieuwe planten erin, stenen links eruit.
DSCN5469.jpg

Jonkies van de Red Sakura's 🙂
DSCN5472.jpg

DSCN5474.jpg

Nu dus het grind vervangen voor het zand en de planten wat meer ordenen.
Tevens heb ik mijn Rasbora Galaxy's te koop gezet. **KLIK**

Ziet er goed uit, maar zou nog geen zand gaan vervangen. Je bakje draait net lekker en zou dus nog een geduld bewaren. Ook omdat je nu net kleintjes hebt gespot. 🙂

Als ze zo klein zijn zou ik even niks doen, maar ja aan de andere kant heb je met garnalen bijna altijd wel van dat kleine spul zwemmen.
Dus een goed moment uitkiezen is dan lastig denk ik. Tzt de bak helemaal leegmaken denk ik en met een netje alle garnalen uitvissen. Zo heb ik ook de bak leeggevist toen ik met garnalen was gestopt.
Zonder planten erin zie je ze nog wel over de bodem scharrelen namelijk.

gaat goed suzanne ziet er mooi uit maar laat niet de hele tijd de foto's van die slakken zien die er wel zin in hebben joh dat zie ik hier thuis al genoeg 😛

Net als wat John zegt, zul je altijd wel van dat kleine grut in je bak hebben met garnalen, tenzij je alleen japonica garnalen in je bak hebt.

Wel mooi ingericht zo, en vind het in zijn algemeen wel een mooi aquarium, ook al hou ik niet zo van dat modern strak.

Update 🙁

Zondagavond zou er iemand komen om de Galaxy's op te halen (verkocht via Marktplaats)
Dus ik ruim van te voren al de visjes uit mijn bak proberen te vissen met een netje maar die krengen zijn snel en weten precies waar ik er moeilijk bij kan....
Resultaat was uiteindelijk dat ik alle planten etc eruit had en een flinke laag water eruit gehaald. Uiteindelijk alle 6 gevangen.
Omdat de bak nu toch compleet overhoop was gelijk besloten om het grind te vervangen voor het zand (hornbach zwart zand). Dit had ik een paar dagen ervoor al gewassen dus was aquarium gereed.
Toch meer werk dan gedacht maar uiteindelijk allemaal gelukt.
In de tussentijd had de deurbel al een keer moeten gaan met de Marktplaats gast............wachten............geen Marktplaats gast......... :6
Anderhalf uur later krijg ik een mailtje, hij had het adres verkeerd opgeschreven, nog wel rondgevraagd in de wijk. We hadden ook geen telefoonnummers uitgewisseld. Aangezien het voor hem een rit was van 3kwartier kwam hij ook niet meer nog eens terug ervoor.

Gisteren kom ik thuis van werk en toen lagen er een paar dode vissen en garnalen op me te wachten.
De rest zat allemaal bovenin wat het leek naar adem te happen.
Gelijk een 50% waterwissel gedaan en alle dode eruit gevist. De pomp anders qua uitstroom gezet en op zijn hardst. Vanmorgen geen dode maar zaten nog wel redelijk boven in de bak. Ik houd mijn hart vast voor wat ik straks aantref.... Ga gelijk vanuit werk wat extra waterpest halen, en nog een 50% waterwissel, zal niet weten wat ik nog meer kan doen.
Stress door mijn bezigheden van zondag, zuurstofgebrek door iets anders?
Ik vind het zo sneu voor die beestjes ;(

Lijkt verdacht veel op een nitrietpiek. Heb je een testje hiervoor in huis?.

Bij thuiskomst (16.30 uur) 50% water ververst en waterpest toegevoegd.
Zojuist getest en zat nog net in het groene 'veilige' gedeelte. Zojuist weer 5 liter waterverversing gedaan. Geen dode meer gezien vandaag maar ook niet alle overgebleven 4 visjes gezien....
Ze zwemmen in ieder geval niet meer bovenin de bak naar lucht happend. De garnalen hangen wel merendeel aan de waterdrijfplanten maar dit komt misschien ook omdat ik de stroming van het filter op zijn hardst heb staan en ze anders redelijk door de bak heen geblazen worden....
Er zat een soort olielaag op het water en de ramen. Ramen met filterwol schoongepoetst, was bruinig wat eraf kwam.
Elke dag nu een waterwissel van 20% doen, langzaam afbouwend naar het weekend toe?

Kan mezelf wel voor de kop slaan, maar het is nu ��nmaal gebeurd. Hopelijk wordt de boel weer snel stabiel. EI methode pas ik nu even niet toe, het lijkt me verstandig om hier gewoon op zondag weer mee te beginnen, wekelijkse routine?...Ik heb wel van EasyLife het filtermedium toegevoegd na de 50% waterwissel.

Wat jammer ! Altijd kl%#te als er iets fout gaat in je aquarium ... Maar het kan altijd gebeuren. Je gaat iig niet onverantwoordelijk met je bak om hoor ! Het lullige is dat het wel bijna altijd alleen maar je eigen schuld is ... Leer ervan !

Dank je Crash Cowboy, op dit soort momenten ga je toch twijfelen aan jezelf.

Vanmorgen zag het water er mooi helder uit, geen olielaag of iets op het wateroppervlak en ramen.
Ook niets bovenin te zien qua vissen, garnalen en slakken. De vissen en garnalen zitten goed verstopt, zullen wel behoorlijk de schrik erin hebben ook. 🙁

Straks bij thuiskomst nog een kleine waterwissel, ramen poetsen en dan zal ik het filter uitstroom weer op laag zetten zodat de stroming minder is. Ook zal ik ze een klein beetje voeren, dat heb ik ook de laatste dagen niet gedaan.

Zondags, tijd voor een waterwissel en update.
Het is stil en rustig in het aquarium. Er zitten nog 4 Galaxy's in en ik denk een stuk of 3 grote garnalen en 3 kleintjes. De 2 appelslakken hebben alles overleeft gelukkig.
Hopelijk kweken de Sukara Red's zich snel zodat er weer wat leven in de bak komt.

DSCN5481.jpg

DSCN5479.jpg

DSCN5480.jpg

DSCN5488.jpg

Mooie designer bak 🙂 Haha die slak op de laatste foto.

Mooi ingericht! Die zwarte bodem geeft ineens een heel ander gezicht. Het ziet er heel strak en netjes uit en de planten doen het ook leuk 🙂

Sinds de bodemwissel heel veel last van zweefvuil gehad. Sinds een week ziet het er allemaal weer wat schoner uit. Filter door de helft geknipt en de ene helft vervangen voor heel fijn filter waardoor het vuil beter blijft hangen, en dit filter gedeelte dan eens in de zoveel dagen uitspoelen/vervangen.

Met de hitte de afdekplaten eraf gehad....Chet de appelslak is hierdoor 's nachts uit de bak geklommen en kwam ik dus 's morgens naast de bak tegen.....maar gelukkig heeft hij/zij het helemaal gered. Nu dus weer de afdekplaten erop....

Voor de rest is het rustig in het aquarium. Hopelijk krijgen de Sakura's binnenkort eitjes. Ik heb er wel 5 stuks bijgekocht. Helaas 2 dagen later kwam er eentje niet door de vervelling heen... 🙁

Foto's zijn van de afgelopen twee weken. (inhaalslag :foto: ) Het oogt allemaal wat kaal omdat ik veel last had van zweefvuil heb ik de planten ook redelijk gesnoeid om de viezigheid weg te krijgen en wat meer ruimte/doorstroming te cre�ren)

DSCN5491.jpg

DSCN5492.jpg

DSCN5494.jpg

DSCN5496.jpg

DSCN5499.jpg

DSCN5506.jpg

DSCN5510.jpg

DSCN5511.jpg

DSCN5512.jpg

DSCN5513.jpg

DSCN5516.jpg

DSCN5507.jpg

ach suzanne appelslakken kunnen het overleven buiten het water hoor deze hebben een afsluitklepje als ze zicht terug trekken in hun huisje zo kunnen ze zelfs een paar dagen overleven ik heb het hier gehad mijn vriend had een stuk hout uit zijn aquarium gehaald dat had zeker 5 dagen in een emmer gelegen bleek dat nog een appelslak tussen zat ook deze hobbeld nog steeds lekker rond nu
mooi bakje,

Heel leuk bakje, ik vindt hem niet kaal maar mooi strak, mag best wel een strak modern uiterlijk, naast die mooie telefoon :petjeaf:

Wou wat een prachtige appelslakken en garnalen :O :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan