Sweet Divider - World Citizen


Bij voorkeur dan het huismerk van AH;). Mooie foto World en zodra mn lekke band is geplakt kom ik eraan zoals ik al had gezegd tegen je:D:D

Niks oplos koffie. Je krijgt hem hier uit een Percolator en je mag zelf je koffie kiezen.
 
upload_2018-8-1_19-6-57.png


Zoooo dat is lang geleden

En eigenlijk ben ik daar wel blij mee want dat betekend dat ik niets aan de bak heb gedaan. Het moeilijkste van een aquarium is hem niet aanraken, maar dat is me prima gelukt. De bak staat nu een 7/8 weken in te draaien en het gaat prima.

Ik ben er ondertussen 4 weken letterlijk helemaal niet aangekomen. Enkel het verdampte water aangevuld, maar niks gevoerd, schoongemaakt, met mijn handen in de bak of wat dan ook.

Ik ga dus nu op zoek naar blauwe garnalen en zal daar een setje van wegzetten en een beetje op laten groeien. Over een maand of 2 word het dan tijd voor wat visjes denk ik.


upload_2018-8-1_19-8-0.png


Ik heb de lampenkap iets aangepast, maar ben er nog NET niet tevreden over. Ik heb een beetje te veel ruimte gepakt waadoor het geheel een tikje lomp begint over te komen.

Het idee was dat ik de zijkanten van de lampenkap kan verwijderen maar dat het licht blijft hangen. In de oude kap was dit niet het geval dus als ik de kap eraf haalde dan had ik geen licht meer. Een beetje een domme keuze van me :D

Nu met de nieuwe kap kan ik alle 3 de kanten eraf halen en in de bak werken met licht. Ik heb alleen de kap een te hoog gemaakt waardoor het dus lomp oogt. Ik maak hem nog 7 cm lager. Dan heb ik voldoende ruimte om te werken maar is het geheel iets kleiner. Gelukkig kan ik dat zo aanpassen en dat zal ik dit weekend ergens meepakken.

Het afdekpaneel voor de kopse kant moet ik nog maken… maar dat is (buiten het schilderen) 10 minuten werk.
Hier wat foto’s

Bare with me here, want het staat nog niet in de lak en het is dus nog allemaal een test opstelling

Lichtkap gesloten
upload_2018-8-1_19-21-17.png


Zijpaneel lichtkap verwijderd
upload_2018-8-1_19-19-33.png


Ventilator bovenin gemaakt.
upload_2018-8-1_19-16-22.png



upload_2018-8-1_19-22-55.png


We hebben de licht test afgerond. Na een paar weken testen met heel weinig licht is me dit prima bevallen.
Ik had boven mijn sump bak een lamp hangen om daar de alg bij voorkeur te laten groeien. Dit is op zich goed gelukt waren het niet dat ik geen bezetting heb dus ook bijna geen afvalstoffen in het water heb. Ik heb een bruine periode gehad en die sloeg inderdaad vooral aan in de sump en op het glas helemaal bovenin het aquarium. Ik heb daarop de TL balk weggehaald in het aquarium en toen sloeg de bruine alg enkel nog in de sump aan. Het glas heb ik nu 3 weken niet schoongemaakt en je ziet eigenlijk niet eens dat er aanslag op zit.

Boven de sump is het nu dus donker (waterpest ook verwijderd), en boven het aquarium hangen nu enkel 2 led strips van Alibaba die vooral niet geschikt zijn voor aquaria. Ik denk dat ik hier mee weg komt omdat er heel veel daglicht in de bak valt. Tevens heb ik enkel Epifyten als planten en die zijn niet zo afhankelijk van het licht.
Er is nu zo weinig licht boven de bak dat je overdag niet eens ziet dat er een lamp boven hangt. Zolang ik zorg dat het water niet te bruin word van het hout moet dit goed gaan. Als ik signalen zie dat er te weinig licht is dan pas ik dat aan. Even afkijken dus hoe het in de wintermaanden gaat .

De hele elektronica is overigens tijdelijk gemonteerd. het ziet er dus niet uit :D

upload_2018-8-1_19-17-54.png



upload_2018-8-1_19-23-36.png


Ja de planten gaan op anderhalve na perfect.
Ik heb javamos wat niet lekker wil aanslaan maar ook niet doodgaat. Ik ben bang dat het niet gaat houden maar dat is ook niet zo heel erg.
Wat ik wel jammer vind is dat mijn Trident het niet lijkt vol te houden. Ik heb deze express gekozen omdat hij een wat slierterig uiterlijk had, maar op een paar uitlopers na heeft hij het begeven. Ik heb nu nog de ijdele hoop dat de uitlopers het toch gaan doen maar zie er weinig heil meer in. Als hij op is koop ik hem nog een keer en als dat niet werkt komt er een andere.

upload_2018-8-1_19-26-23.png


De andere planten zijn allemaal wel een blaadje hier en daar verloren maar voor rest gaat het prima. Ze zijn nu bruinalg vrij dus ik hoop dat deze bladeren het allemaal volhouden tot er wat vers nieuw blad bij is gekomen.

upload_2018-8-1_19-26-59.png


Deze ga ik even uitstellen. Ik maak de lampenkap dit weekend af en dan staat hij even zoals het is. Als ik voor mijn nieuwe aquarium afwerking maak of laat maken neem ik dit meubel meteen even mee.
De onderkant blijft dus voorlopig even opengewerkt.


upload_2018-8-1_19-27-30.png


Niks. Helemaal niks. Althans ik zet er denk ik morgen een setje garnalen in en dan is het weer een week of 2 negeren. Laat maar lekker zijn gang gaan. Als ik waterwissel is dat meer voor de kleur dan voor de kwaliteit. Ik ga de garnalen ook niet voeren voorlopig dus veel extra afvalstoffen zullen er niet bijkomen.
Over een maandje of wellicht 2 ga ik dan zoeken naar Brigittae. Ik heb daar ergens ook 3 weken vakantie dus kan dan rustig eens wat kwekers afrijden en kijken wat men zoal verkoopt. Ik zag ook al wat aanbieders in Duitsland dus wellicht gaan we er een dag opuit.


Dank weer voor de aandacht!
 
Hier @Dirk Bazuin

Ik ben 14 dagen lui genoeg geweest om mijn bak bruin te laten worden. Succes ermee.

De Purigen gaat vanaf vanavond met dat pompje rechts boven mee draaien. Maar die hang ik dan in de sump.

upload_2018-8-16_19-15-38.png
 
Mooi helder! Maar die vieze kleur mag er wel uit!

Hier doe ik dat met uvc. Want purigen bemoeit zich mijn inziens teveel met de stikstof kringloop.
En uvc doet meer dan purigen.
 
Mooi helder! Maar die vieze kleur mag er wel uit!

Hier doe ik dat met uvc. Want purigen bemoeit zich mijn inziens teveel met de stikstof kringloop.
En uvc doet meer dan purigen.

Ja maar @TonHageraats zegt Purigen, nu weet ik het niet meer hoor... :D

UVc wil ik eigenlijk nietwelniet.... Ik wil het niet, maar wil het wel... dus doe het niet. nu niet.. later wellicht wel... maar misschien ook niet.
Ik ben niet voor of niet tegen UVc, maar dat kost een berg meer werk om netjes in te bouwen in tegenstelling tot een binnenfilter met purigen.

Maar, ik heb eigenlijk niet zo gek veel naar Purigen gezocht, en dat is mijn fout. Ik riep ooit "ik wil mijn plantenvoeding niet kwijt maar wel van de kleur af" Ik gebruikte toen 's nachts kool, en Ton gaf aan eens te kijken naar Purigen. Ik heb dat eigenlijk nooit verder uitgezocht.

Leuk die blauwe garnalen die niet te zien zijn :juggle::D

Ja... ik zie er geen een als ik niet echt zoek, en van de 20 zijn er zeker 4 dood gegaan. Het voordeel van mijn setup is wel dat alle vervellingen naar de bodem zakken en ik ze zie. Er liggen elke dag wel 1/2 vervellingen en ze worden steeds groter. Ik wacht rustig af. Ik heb nog steeds de hoop dat als het er straks 200 zijn, je ze gaat zien op de bladeren. Dat is dan precies zoals ik het wil.

Maar inderdaad... nu zie je ze niet als je niet zoekt.
 
Kwestie van tijd en geduld. En dat laatste schijn jij als één van de weinigen hier genoeg te hebben :)

Thanks. Ik heb het ook niet echt van nature, maar ongeduld heeft me al heel wat centen gekost. Ik forceer mijzelf wel tot rust. Morgen is weer en dag, en over 6 maanden denk ik echt niet meer terug aan vandaag.
 
Purigen filtert organische stoffen eruit dus in zoverre ook de voeding die onze bacterien zo hard nodig hebben. Mooie foto overigens hoor.
 
Binnenkort zal er wat vis aan gaan komen. Dit is een foto van voor een waterwissel. De kleur begint er nu wel uit te trekken. Het pompje linksboven moet uiteraard nog weg.

Over het algemeen groeien de planten wel.. maar ik zou eigenlijk toch graag nog wat meer groei zien. Ik ga nog niks doen.. maar ergens twijfel ik een beetje.

upload_2018-9-11_22-49-20.png
 
Echte levende zoetwatervissen World?! Weet je het zeker ;) Welke soort is het geworden? Garnalen doen het ook nog steeds goed?
 
Echte levende zoetwatervissen World?! Weet je het zeker ;) Welke soort is het geworden? Garnalen doen het ook nog steeds goed?

Ik betwijfel of de garnalen het goed doen. Er zijn er wat uitgevallen. Dat kan je met deze bak goed zien... want ze liggen op de bodem. Ik heb ze nu 4 weken en zie er niet veel meer. Nu zag ik er ook maar sporadisch eentje toen ik ze er net in had gezet.. Ik heb er 6 van de 20 uit zien vallen, en wellicht heb ik wat gemist. Hoe dan ook.. ze zitten er nog in.

De vissen kies ik in de vakantie. Ik mag vrijdag 3 weken het werk neer leggen, en kan dan eens kijken wat ik doe. Ik wil het liefst Rasbora soorten, maar ik kan wellicht tijdelijk iets anders gaan doen.
Ik wil eigenlijk de planten nog iets meer in laten groeien, maar op de een of andere manier wil dat niet lukken zoals ik gehoopt had. Nu krijg ik de optie aangeboden om vissen over te nemen, waar ik over een aantal maanden ook weer plek voor heb. Het een en ander valt zo samen dat ik die vissen best een aantal maanden in mijn bak wil... en dan weer kwijt kan. De planten zijn dan ingegroeid, en ik kan dan de Rasbora soorten nemen die ik wil.

Ik neem zeker eerst 5 dagen vrij voordat ik iets beslis :D ... komt goed.
 
Welke garnalen heb je?

Ik zou er japonicas in doen. Oersterk. Levendig. Groot. En een pittig karaktertje.

Ik heb ze in de cube60.

Mooi met een grote school brigittae. Komen mooi uit met het hout en javavaren.

Heb je er ook CO2 op staan?

Ik heb op de cube60 weer CO2 gezet. 10bpm.
Maar de varens en mossen zijn echt groener dan in de cube20.
 
Welke garnalen heb je?

Ik zou er japonicas in doen. Oersterk. Levendig. Groot. En een pittig karaktertje.

Ik heb ze in de cube60.

Mooi met een grote school brigittae. Komen mooi uit met het hout en javavaren.

Heb je er ook CO2 op staan?

Ik heb op de cube60 weer CO2 gezet. 10bpm.
Maar de varens en mossen zijn echt groener dan in de cube20.

Blauwe Neocaridina. Ik heb ze gekozen voor de kleur, maar zat inderdaad te denk om er toch maar Japonica in te zetten als deze groep het niet overleefd.

Co2 zit er wel op, maar ik zou niet weten wat het effect echt is. Ik geef hem heel weinig, mijn eitje slaat net niet om van kleur zeg maar. Het hangt een beetje op blauw/groen.

Ik wil dat allemaal nog fine gaan tunen. Het plan is:

- Verlichting verlagen:
Ik wilde eerst de verlichting zo laag mogelijk krijgen. Ik zit nu op het punt dat je overdag amper ziet dat er licht boven zit. Dit is mischien niet het mooiste, maar de keerzijde is dat ik vrijwel geen aanslag op de ramen heb, en in de bak zelf echt 0 last van alg heb. Ik heb mijn ruiten nu 8 weken niet schoongemaakt, en het ziet er nog spik en span uit.

- Stroming verhogen:
De stroming moet zo veel mogelijk worden. Niet zozeer dat vissen er last van zouden hebben, maar meer dat er overal stroming moet zijn. Vuilverplaatsing is dan het doel. Nu wil er nog wel eens wat vuil tussen de planten blijven liggen dus ik wil eigenlijk dat er elk uur een keer een pomp aan schiet die flink over de planten heen blaast. Dat vuil zakt weer naar de bodem en daar word het weggeblazen richting de aanvoer van het filter.

- Planten voeding verlagen:
Ik doseer nu de helft van de hoeveelheid die voorgeschreven is, en wil kijken hoe ver ik kan zakken*

- Co2 verlagen:
Hetzelfde als met planten voeding. Ik wil het zo laag mogelijk krijgne*


* Die laatste 2 punten heb ik alleen kennis te kort voor. Ik moet me gaan verdiepen in de symptonen die planten geven als ze te korte hebben. Ik wil niet sturen op meer of minder groei, maar bv op gaten die bladeren vallen of bladere die geel/bruin worden. Het hoeft van mij niet super snel te groeien, als het maar blijft leven. De ondergrens opzoeken van Co2 en Voeding is mooi iets wat ik deze vakantie kan gaan uitzoeken.
 
Waarom wil je zo min mogelijk voeding geven World?

Net als bij een computer of een ander systeem wil ik terug naar de functie (HP of DELL kopen en dan eerst kaal Windows installeren). Vanuit de pure functie kun je altijd gaan toevoegen en gaan uitbreiden, maar het fundamentele functionele van voeding/licht/filter/verwarming is het belangrijkst.
De basis levensbehoeftes.

Als ik de bak stabiel kan krijgen en op de ondergrens overleefd, dan kan ik vanuit daar verder omhoog. Een voorbeeld is planten groei.
Het groeien van planten kan heel snel of langzaam gaan. Als de bak minimaal overleefd dan zullen de planten dus net in leven blijven.. maar niet flink groeien. Vaak vinden mensen het leuker als planten meer gaan groeien, en verhogen licht/voeding.
Daar is niks mis mee, maar ik wil graag precies weten op welke waardes dat gebeurd. Als een plant dus in leven blijft en amper groeit dan weet ik dat ik aan de ondergrens zit. Als ik dan iets verhoog dan moet ik daar resultaat van zien. Als ik blijf verhogen en op een moment de planten niet meer harder groeien... dan over doseer ik dus.

Het doel is om de bak zo onderhoud vrij te houden. Dus ik wil NET iets boven de ondergrens gaan zitten. Dan heb ik een buffertje waardoor het niet meteen mis gaat als er een waarde onder die grens komt, maar zit ik ook niet zo hoog dat er andere problemen zoals alg kunnen ontstaan, of mijn planten zo hard groeien dat ik ze elke week moet snoeien.

Ik werk graag van onder naar boven ipv dat ik moet afbouwen.

Vuil wat blijft liggen is een teken van teveel organische belasting. Het composteerd niet.

Stroming zal hier weinig aan veranderen.

Lees het stuk over mineralisatie van Adriaan Briene maar eens door.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie

En lees ook gelijk dit, dat is het verlengde ervan.
https://www.aquainfo.nl/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin/

Aanslag op de ruiten is ook een gebreks verschijnsel.

Ga ik lezen!.
Ik ben nog niet bang voor verzadiging. Ik zit nog zonder vis en ben heel langzaam wat voer aan het toevoegen om die balans op te starten. Ik gebruik voer wat heel snel uit elkaar valt tot een poeder zodat het een groot oppervlakte heeft om op te lossen. Als ik nu een stick voer erin gooi is dat opgelost na 3 dagen. Het probleem wat ik zie is alleen dat het altijd op dezelfde plek blijft liggen. Zelfs als het al poeder is. De totale waterverplaatsing lijkt me dus te laag. Dat het er 3 dagen over doet vind ik niet zo een probleem.. maar dat het niet de bak rond gaat wel. Het hoeft geen stromende rivier te zijn, maar een koreltje voer moet toch wel over de bodem heen dwarrelen door stroming.

Als er vis in gaat komen blijft dat voer niet meer liggen en zit ik met poep. Die poep wil ik dus ook in beweging houden. Op de bodem is dat niet zo moeilijk, maar in de planten wel. Ik kan die niet constant op stroming zetten want dan gaan ze stuk.
 
Net als bij een computer of een ander systeem wil ik terug naar de functie (HP of DELL kopen en dan eerst kaal Windows installeren). Vanuit de pure functie kun je altijd gaan toevoegen en gaan uitbreiden, maar het fundamentele functionele van voeding/licht/filter/verwarming is het belangrijkst.
De basis levensbehoeftes.

Als ik de bak stabiel kan krijgen en op de ondergrens overleefd, dan kan ik vanuit daar verder omhoog. Een voorbeeld is planten groei.
Het groeien van planten kan heel snel of langzaam gaan. Als de bak minimaal overleefd dan zullen de planten dus net in leven blijven.. maar niet flink groeien. Vaak vinden mensen het leuker als planten meer gaan groeien, en verhogen licht/voeding.
Daar is niks mis mee, maar ik wil graag precies weten op welke waardes dat gebeurd. Als een plant dus in leven blijft en amper groeit dan weet ik dat ik aan de ondergrens zit. Als ik dan iets verhoog dan moet ik daar resultaat van zien. Als ik blijf verhogen en op een moment de planten niet meer harder groeien... dan over doseer ik dus.

Het doel is om de bak zo onderhoud vrij te houden. Dus ik wil NET iets boven de ondergrens gaan zitten. Dan heb ik een buffertje waardoor het niet meteen mis gaat als er een waarde onder die grens komt, maar zit ik ook niet zo hoog dat er andere problemen zoals alg kunnen ontstaan, of mijn planten zo hard groeien dat ik ze elke week moet snoeien.

Ik werk graag van onder naar boven ipv dat ik moet afbouwen.



Ga ik lezen!.
Ik ben nog niet bang voor verzadiging. Ik zit nog zonder vis en ben heel langzaam wat voer aan het toevoegen om die balans op te starten. Ik gebruik voer wat heel snel uit elkaar valt tot een poeder zodat het een groot oppervlakte heeft om op te lossen. Als ik nu een stick voer erin gooi is dat opgelost na 3 dagen. Het probleem wat ik zie is alleen dat het altijd op dezelfde plek blijft liggen. Zelfs als het al poeder is. De totale waterverplaatsing lijkt me dus te laag. Dat het er 3 dagen over doet vind ik niet zo een probleem.. maar dat het niet de bak rond gaat wel. Het hoeft geen stromende rivier te zijn, maar een koreltje voer moet toch wel over de bodem heen dwarrelen door stroming.

Als er vis in gaat komen blijft dat voer niet meer liggen en zit ik met poep. Die poep wil ik dus ook in beweging houden. Op de bodem is dat niet zo moeilijk, maar in de planten wel. Ik kan die niet constant op stroming zetten want dan gaan ze stuk.

Lees dat stuk maar eens. Dan heb je ook geen poep meer.

Bij mij blijft alles stil liggen. De drol van de ancistrus is met een paar uurtjes letterlijk vergaan, opgelost, verdwenen.

Ik heb de bodem (sinds ik zand heb) eigenlijk niet meer hoeven schoon te maken.
Zit ook nooit met een hevelslang in de bak. Er is niks om op te zuigen.
 
Lees dat stuk maar eens. Dan heb je ook geen poep meer.

Bij mij blijft alles stil liggen. De drol van de ancistrus is met een paar uurtjes letterlijk vergaan, opgelost, verdwenen.

Ik heb de bodem (sinds ik zand heb) eigenlijk niet meer hoeven schoon te maken.
Zit ook nooit met een hevelslang in de bak. Er is niks om op te zuigen.

Done, en de Redfield Ratio is mij erg bekend. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat ik lees dat hij het beïnvloed door ander voer te gebruiken. Ik ben zelf erg enthousiast over voer en zeewater, en daar is het een ondergewaardeerd iets. Ik was verbaasd een zoet verhaal te lezen die dat exact hetzelfde doet :D

Ik ben het er mee eens in alle opzichten! Alleen is de kanttekening in mijn bak dat ik geen bodem heb.
Ik zal net als hem eens testen met ander voer.

Houdt ook eventueel rekening met het nut van de garnalen hier. In mijn ervaring zijn een groep garnalen uitstekende plantenpoetsers. Ze halen misschien niet jouw kwaliteitseisen.

Check! Ik vind het inderdaad fijn als garnalen over bladeren heen lopen. Helaas lijkt de NeoC veel op hout te zitten. Japonice is wat dat betreft inderdaad de betere keuze.
 
Had je meer aangezien voor iemand die Unix gebruikt:D

Check! Ik vind het inderdaad fijn als garnalen over bladeren heen lopen. Helaas lijkt de NeoC veel op hout te zitten. Japonice is wat dat betreft inderdaad de betere keuze.

Bij mij zitten de japonica juist nooit op de bladeren en alleen op de bodem of hardscape, mijn bloody Mary's zitten dan weer overal en houden ook de fijn bladerige planten schoon.
 
Ik snap je betoog maar door teveel voeding krijg je geen algen want anders hadden alle EI gebruikers algen.
Ik zou het anders verwoorden..
Met teveel voeding kan je alsnog algen krijgen, maar met een EI dosering loop je een geringe kans op tekorten wat gegarandeerd algen veroorzaakt.

Maar de toegevoegde voeding minimaliseren en zo ook de “noodzaak” voor waterwissels te beperken.
Hoe meer plantenvoeding je aquarium zelf aan maakt hoe beter, en zoals te lezen is kan je dat dus sturen door te variëren met visvoeding.

Maar ik vind het een mooi streven om richting de PPS pro methode te gaan, maar zou wel water blijven wisselen
 
Een kleine update!

Ik heb voor mij vader wat maanvissen zitten die er over een week of 4 weer uitgaan. Hij is zijn bak aan het opstarten en vind deze kennelijk mooi en wil ze erin. Prima, mijn bak staat toch leeg. Voor 4/6 weken is dat geen probleem.

Hier dus wat overzicht foto's en eentje van een maanvis. Het zijn er 4.

upload_2018-9-19_20-24-7.png


upload_2018-9-19_20-24-18.png


upload_2018-9-19_20-24-32.png


upload_2018-9-19_20-24-44.png



Dan hebben we voor onszelf ook een groepje vissen gevonden. Ik kon ze van iemand overnemen en vind ze prima passen bij de straks overwegende Rasbora bezetting. Ze zijn wat klein om naast de maanvissen te zetten dus ik heb tijdelijk een 2e bakje neergezet waar ze even in op kunnen groeien. Het zijn Epiplatys dageti van Nederlandse kweek. Een groepje van 7.

upload_2018-9-19_20-26-33.png


upload_2018-9-19_20-26-43.png
 

Terug
Bovenaan