T5 of (Power)LED

Licht beoordelen op een foto is helaas heel erg lastig. Veel camera's zullen automatisch de witbalans en diafragma instellen en zo zie je op de foto in ieder geval weinig verschil.

Voor mijzelf zou ik nu bij een nieuw aquarium beslist LED willen hebben. Nu is het denk ik wel bekent hier dat ik alleen low-tech bakjes heb en dat kan soms met LED een probleem zijn maar de lagere stroomkosten en langere levensduur vind ik twee voordelen die ik niet zomaar kan overslaan. Volgens mij werk jij echter met Co2 of in ieder geval bio-Co2 en zou de sterkte van een LED buis geen probleem moeten geven. Wat kleur betreft, daar kun je natuurlijk mee spelen. Op een aquarium heb ik bijvoorbeeld een extra RGB ledbuis geplaatst waardoor ik de anders klinische witte kleur van een witte LED buis kan bijsturen.
 
Licht beoordelen op een foto is helaas heel erg lastig. Veel camera's zullen automatisch de witbalans en diafragma instellen en zo zie je op de foto in ieder geval weinig verschil.

Voor mijzelf zou ik nu bij een nieuw aquarium beslist LED willen hebben. Nu is het denk ik wel bekent hier dat ik alleen low-tech bakjes heb en dat kan soms met LED een probleem zijn maar de lagere stroomkosten en langere levensduur vind ik twee voordelen die ik niet zomaar kan overslaan. Volgens mij werk jij echter met Co2 of in ieder geval bio-Co2 en zou de sterkte van een LED buis geen probleem moeten geven. Wat kleur betreft, daar kun je natuurlijk mee spelen. Op een aquarium heb ik bijvoorbeeld een extra RGB ledbuis geplaatst waardoor ik de anders klinische witte kleur van een witte LED buis kan bijsturen.

Ik werk inderdaad met bio-co2. Dat werkt hier, zolang we 2-wekelijks de flessen vervangen bijzonder goed en stabiel. Geen zichtbare algen, stabiel groene checker door de dag en nacht heen en goed- maar niet overdreven groeiende planten.

Ik denk dat 1 van de redenen dat het stabiel loopt, is dat wij een vrij lage verlichting hebben. Onze verlichting zal tussen laag en gemiddeld inzitten. Dan is het eenvoudig om met je co2-niveau de gewenste waarde wat betreft licht op een voor bewoners veilige manier te bereiken. Als het een beetje wiebelt qua co2-waarde is dat minder erg omdat je altijd boven de benodigde waarde van het licht blijft, dus geen algen tgv schommelingen.

Mijn theorie is niet meer dan dat, een theorie, maar het is de enige reden die ik kan bedenken waarom een systeem (bio-co2) dat volgens velen erg onregelmatig is, onstabiel, zo goed loopt en resultaat heeft.

Ook bij het lage/laaggemiddelde licht zien wij een forse verbetering van de staat van de planten.

De sterkte van een ledbuis, een goede krachtige ledbuis, zou hier dus wel degelijk voor problemen kunnen zorgen als mijn theorie klopt. Dan zou ik dus de co2 moeten ophogen om bij de benodigde hoeveelheid voor dat licht te komen, en dan zouden wiebelingen wellicht meer een probleem kunnen gaan vormen.

Omdat wij van plan zijn de 2x t5 in de toekomst eventueel uit te breiden met 1x powerled, lopen we daar op vooruit door onze bio-co2 te gaan combineren met een co2-drukflessysteem voor co2-afgifte tijdens de lichtperiode.

De enige ervaring die wij hebben met stevig ledlicht (niet hetzelfde als goed ledlicht??) is met een Lido120 LED, en daar moesten we, zelfs met co2-installatie, hard werken om de boel stabiel te krijgen.

In het lage/laaggemiddelde licht maakte tl/led geen verschil voor stabiliteit hier.
 
Ik denk dat de meeste standaard LED bij een aquarium wat sterkte niet veel verschil maakt met T5 verlichting. Eheim gebruikt voor T5 ook nog eens HO (High output) lampen en die kunnen wellicht zelfs nog iets meer licht produceren dan de LED. Ik kon van de T5 helaas geen specificaties meer vinden om dit te bevestigen.

Ik maak zelf vaak gebruik van de wat simpele LED buisjes en heb zelfs zonder (bio) co2 weinig problemen met alg. Je zal wel de licht-duur moeten aanpassen, ik zit meestal op zo'n 8 uur maximaal.
 
Ik denk dat de meeste standaard LED bij een aquarium wat sterkte niet veel verschil maakt met T5 verlichting. Eheim gebruikt voor T5 ook nog eens HO (High output) lampen en die kunnen wellicht zelfs nog iets meer licht produceren dan de LED. Ik kon van de T5 helaas geen specificaties meer vinden om dit te bevestigen.

Ik maak zelf vaak gebruik van de wat simpele LED buisjes en heb zelfs zonder (bio) co2 weinig problemen met alg. Je zal wel de licht-duur moeten aanpassen, ik zit meestal op zo'n 8 uur maximaal.

Heb je hier iets aan? Dit is een screenshot van een gids van Eheim over hun t5- en Powerledverlichting (dus niet hun standaard ledverlichting).

Screenshot_20200527_121658_com.google.android.apps.docs.jpg
 
Het is lastig te vergelijken want de lengte van de buis is niet gelijk maar als ik kijk naar een LED buis van 77cm versus een T5 buis van 85cm zie je het volgende:

Fresh daylight LED 77cm
24 watt
2880 lumen

Daylight T5 849 cm
39 watt
3300 lumen

Stel we normaliseren die waardes dan kom je uit op:
LED: 2880 / 77cm = 37,40 lm/cm
T5: 3300 / 85cm = 38,82 lm/cm

Hier zie je dus dat een HO T5 lamp meer licht geeft dan een LED lamp en de LED lamp ongeveer 40% zuiniger is.
 
Anders gewoon zorgen dat je led dimbaar is, dan kun je er alle kanten mee op.
En idd gewoon overstappen of Fles-Co2, dan heb je die bio Co2 ook niet meer nodig en ben je een stuk flexibeler. Fles CO2 is bovendien goedkoper (in gebruik) als je niet al te duur inkoopt.
 
Anders gewoon zorgen dat je led dimbaar is, dan kun je er alle kanten mee op.
En idd gewoon overstappen of Fles-Co2, dan heb je die bio Co2 ook niet meer nodig en ben je een stuk flexibeler. Fles CO2 is bovendien goedkoper (in gebruik) als je niet al te duur inkoopt.

Dat is hier anders.

Om het bij onze Rio180 te houden, voor bio-co2 zijn de verbruikskosten rond 5 tot 10 cent per week denk ik (per 2 weken voor 3 flessen 300gr suiker en 1,5gr gedroogde gist).

De verbruikskosten voor drukfles-co2 zouden hier, gebaseerd op een vulling van 2kg (22,50) per half jaar op rond de 85 cent komen per week.

Geld is niet de drijvende factor in ons besluit voor gebruik van bio-co2, al is het mooi meegenomen. We vinden het leuk, het past bij ons en als het werkt is dat voor ons voldoende.
 
Het is lastig te vergelijken want de lengte van de buis is niet gelijk maar als ik kijk naar een LED buis van 77cm versus een T5 buis van 85cm zie je het volgende:

Fresh daylight LED 77cm
24 watt
2880 lumen

Daylight T5 849 cm
39 watt
3300 lumen

Stel we normaliseren die waardes dan kom je uit op:
LED: 2880 / 77cm = 37,40 lm/cm
T5: 3300 / 85cm = 38,82 lm/cm

Hier zie je dus dat een HO T5 lamp meer licht geeft dan een LED lamp en de LED lamp ongeveer 40% zuiniger is.

Nu ben ik nog extra benieuwd naar de lampen van ons nieuwe aquarium :)
 
Dat is hier anders.

Om het bij onze Rio180 te houden, voor bio-co2 zijn de verbruikskosten rond 5 tot 10 cent per week denk ik (per 2 weken voor 3 flessen 300gr suiker en 1,5gr gedroogde gist).

De verbruikskosten voor drukfles-co2 zouden hier, gebaseerd op een vulling van 2kg (22,50) per half jaar op rond de 85 cent komen per week.

Geld is niet de drijvende factor in ons besluit voor gebruik van bio-co2, al is het mooi meegenomen. We vinden het leuk, het past bij ons en als het werkt is dat voor ons voldoende.

Ja daarom zei ik inderdaad dat het wel afhangt van de inkoopprijs van je CO2. 22,50 voor 2 kg is wel echt een woekerprijs
Ik betaal 26 euro voor 10 Kg Co2.
Als je dan per Kg CO2 uitrekent, zal fles-CO2 goedkoper zijn. Maar er zijn natuurlijk wel aanschafkosten.
Ik heb als techneut juist moeite met de Bio-Co2 methode vanwege de inefficientie, verspilling en slechte controleerbaarheid. Maargoed ik ga volledig offtopic, sorry daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
Ja daarom zei ik inderdaad dat het wel afhangt van de inkoopprijs van je CO2. 22,50 voor 2 kg is wel echt een woekerprijs
Ik betaal 26 euro voor 10 Kg Co2.
Als je dan per Kg CO2 uitrekent, zal fles-CO2 goedkoper zijn. Maar er zijn natuurlijk wel aanschafkosten.
Ik heb als techneut juist moeite met de Bio-Co2 methode vanwege de inefficientie en verspilling. Maargoed ik ga volledig offtopic, sorry daarvoor.

:)
Wij houden een checker met vloeistof voor 20mg (licht) groen voor 2 weken, op 100gr suiker en 0,5gr gist per ongeveer 60ltr aquarium (bruto).

Verspreiding rechtstreeks via de spraybar.

Daar kunnen wij qua verspilling wel mee leven. Maar het is wel een compleet andere insteek inderdaad.
 
Het zou interessant zijn eens een aantal foto's te zien van aquaria, genomen op bijna hetzelfde moment, met als enige verschil t5, en min of meer vergelijkbaar ledlicht.

Misschien zit het tussen de oren.
Ik ben dit dus wel ooit ergens tegen gekomen volgens mij. Maar het dan weer terugvinden is altijd een dingetje..ik heb dit topic bij mijn favorieten gezet. Mocht ik het ergens kunnen vinden dan zal ik dat hier even delen!
 
mischien zie ik het verkeerd maar de lumen van een ledbalk zijn 1 kant opgericht en van een t5 straalt hij dat toch rondom uit ,dus kun je ze qua lumen toch niet vergelijken of je moet reflectoren opmde tl zetten , maar ik kan het verkeerd zien
 
mischien zie ik het verkeerd maar de lumen van een ledbalk zijn 1 kant opgericht en van een t5 straalt hij dat toch rondom uit ,dus kun je ze qua lumen toch niet vergelijken of je moet reflectoren opmde tl zetten , maar ik kan het verkeerd zien
Ja het hangt er inderdaad vanaf hoe het gemeten wordt. Dat is totaal niet gestandaardiseerd.

Maar dat geldt net zo goed voor de afstand. Het aantal lumen op 10m afstand is weinig relevant. Dus ze moeten de afstand er eigenlijk bij vermelden. Gebeurt vaak niet
 
De nuttigheid voor het vermelden van het aantal lumen is inderdaad matig. In dit geval, omdat de gegevens van dezelfde fabrikant af komen vond ik het echter wel verantwoord om een vergelijking te maken. Maar inderdaad, als er niet bij wordt vermeld op welke afstand er gemeten wordt heb je er in de praktijk weinig aan.
 
De waarde Lumen op zicht staat natuurlijk wel vast. Sommige fabrikanten meten PAR waardes op zo'n 20 cm afstand om zo de lumen waarde terug te berekenen. In onderstaande lijst geeft men bijvoorbeeld een waarde van 230 Par aan. Dat is zeer lichtsterk. Maar dat is niet zo raar op die afstand en ook het feit dat er geen obstakels in welke vorm dan ook de meting hebben belemmerd spelen een belangrijke rol. In de praktijk heb je daar nog niet zo veel aan omdat dit nog niets zegt over de water doordingbaarheid van de gebruikte leds. Zoals in de daaropvolgende bijlage is te lezen moet je boven én onder water meten. Pas dan heeft een Par waarde zin. Probleem zal alleen zijn dat er niet zoveel aquaristen zullen zijn die een bruikbare par meter bezitten...

 
Terug
Bovenaan