Wat is er nieuw

taiwan bee vraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter DePlantenMan
  • Startdatum Startdatum
D

DePlantenMan

Guest
ik heb sinds 19-5-16 taiwan bee garnalen maar ze groeien niet. ook zie ik bijna geen vervellingen wat kan daar de oorzaak voor zijn? gebruik osmose met gh+ en ph is 6. wat is hier aan te doen?

Heb je een foto van de garnalen en de bak? Voor de TB lijken de waarden wel ok. Is de geleidbaarheid ook bekend?
Hier gebruik ik ook osmose met een ph van ongeveer 6 en de uS is rond de 280.
De Gh is ook erg belangrijk namelijk. Deze moet minimaal 5-6 zijn eigenlijk.

de ppm is 255 en de gh is op dus moet ik weer bestellen. en een foto staat bij mijn foto album er is niks veranderd alleen een nieuw blad in gedaan.

Op de foto lijken ze me redelijk volwassen al toch? Je waarden zijn nagenoeg gelijk aan de mijne.
Soms kan het iets verhogen van de temp het kweken bevorderen. Ik heb ze op 23-24 graden.
Heb je nog uitval gehad? Vaak zie ik in mijn bakken ook niet vervellingen liggen omdat ze die snel opeten voordat ik ze heb gezien.

heb nog geen uitval gehad heb net de verwarming zo 3 graden omhoog gedaan en straks weer water verversen zo dat de tempratuur weer omlaag gaat. en dan maar hopen dat ze vervellen.

DePlantenMan zei:
de ppm is 255 en de gh is op dus moet ik weer bestellen.
Als je meter in ppm meet heb je een TDS meter. En afhankelijk van de conversie factor van je toestel gaat de geleidbaarheid in �s veel hoger liggen. Een realistische factor is 0,5. Wat dus wil zeggen dat je geleidbaarheid op 510�s zit.
Als dit allemaal van de GH+ komt kan het dus goed zijn dat je teveel toevoegt, en je garnalen daarom moeilijkheden hebben met o.a. vervellen.
Wat voor voeding geef je?

ja heb een TDS meter dus ik voeg te veel gh+ toe? ik voer hokkaido en brandnetel sticks soms wat vlok voer. en bij de bestelling bij okan shrimps zat ook een zakje voer denk ook brandnetel ofzo.

Dan voeg je idd teveel GH+ toe.
Voeg de volgende keer toe tot ongeveer 125ppm, dan zal je wel goed zitten. Wil je de exacte �s weten kijk dan eens in de handleiding of daar een conversie factor in staat.
Nu geef je dus pompoen, brandnetel en wat (vis?) vlokkenvoer. Dat is niet het beste dieet op lange termijn. Zou wat voer halen wat completer is en dat speciaal voor garnalen is, dus zonder gemalen vis toestanden in. Er zijn een paar merken die een paar verschillende soorten voer in 1 pakketje verkopen, is misschien handig.

oke dus dan haal ik wat ander voer erbij alleen nog even kijken welke precies. maar als ik minder gh+ plus toe voegt wordt de gh dan niet te laag?

Het is juist de bedoeling dat je GH naar beneden gaat, nu is die te hoog, richting 10-12. Bedoeling is om die terug richting 6 te krijgen. Dus het verversingswater tot ongeveer 125ppm aan harden.
Welke GH+ gebruik je nu?

de gh+ is van bee shrimp en het water is nu klaar dus ga verversen. dan hou ik het op 125 ppm.

backplay zei:
DePlantenMan zei:
de ppm is 255 en de gh is op dus moet ik weer bestellen.
Als je meter in ppm meet heb je een TDS meter. En afhankelijk van de conversie factor van je toestel gaat de geleidbaarheid in �s veel hoger liggen. Een realistische factor is 0,5. Wat dus wil zeggen dat je geleidbaarheid op 510�s zit.
Als dit allemaal van de GH+ komt kan het dus goed zijn dat je teveel toevoegt, en je garnalen daarom moeilijkheden hebben met o.a. vervellen.
Wat voor voeding geef je?

Is het niet zo dat ppm ongeveer 1,56x de uS is?
Op mijn potje ijkvloeistof staat dacht ik 1430uS en 950 ppm.
Dan zou 225ppm toch rond de 350 uS zitten??
Of zit ik nu verkeerd??

Even gecontroleerd en er staat op het flesje dat bij de Voltcraft pen zit dit:

1413uS/940ppm

Dus dan zit je rond de 1,5 de ppm om op de uS uit te komen. 225ppm is dan rond de 337uS dacht ik.

Ik heb ze hier zitten op een uS van zeg maar 280 dus dat is dan rond de 190 ppm.

mijn ppm in nu 148 dus moet iets omhoog.

Ervan uitgaan dat de uS 1,5x zoveel is dan zou je richting 180ppm moeten zo ongeveer. In heb ze van garnalenparadijs en die adviseerde voor die van hun een uS van 150-300.

Er worden meestal 2 co�ffici�nten gebruikt 0,5 en 0,64 (zoals jij aangeeft).
Dus afhankelijk van je meter moet je de ppm vermenigvuldigen met 2 of 1,56 om de �s te bekomen. Ergens in de handleiding staat het meestal wel, of je moet zoeken of er ergens NaCl (0,5) of KCl (0,64) staat.
Op jou vloeistof zal waarschijnlijk ergens KCl staan John.
Als het een goedkope meter van Evilbay is, is de kans groot dat het factor 0,5 is. deze meters zijn allemaal namaak van HM Digital, en deze gebruikt de NaCl factor, dus 0,5.

Wat natuurlijk veel makkelijker is, is om een EC meter te kopen, dan heb je al dat gedoe niet. 😀

Ja dat staat er inderdaad op Backplay 🙂 . Dat hoorde bij de Voltcraft pen die ik heb.

Nog makkelijker was een eenheid die altijd gelijk is ipv dit soms ingewikkelde gereken.
Helemaal als je blond bent zoals ondergetekende 😀 😀.

mijn ppm is nu 180 lijkt mijn perfect toch?

Ik heb ook een TDS-meter en TB's (met jongen :smitten:) . Deze om precies te zijn. Het is in mijn geval idd wat john zegt: 1,56xTDS = uS PPM.

Bij het aanmaken van osmosewater mik ik altijd op een TDS van 125. Voor de TB-bak vind ik het niet erg als ik daar iets onder zit, voor de CR/CB-bak als ik daar wat boven zit.

Dan zit je zo rond de 200uS dus Alwin. Dat moet ook prima zijn volgens GP.
Het komt ook niet op 20uS aan lijkt me hoor.

jessicapilon zei:
Dan zit je zo rond de 200uS dus Alwin. Dat moet ook prima zijn volgens GP.
Het komt ook niet op 20uS aan lijkt me hoor.

Precies!

mijn TDS ( ppm ) is nu 195 dus moet nog meer omlaag.

Dat is dus een kleine 300 uS als ik het goed bereken. Tja, veel zitten ook rond die waarde en ik heb ze zo rond de 280-300uS.

Ik heb net de mijne nog even gemeten. De bak zelf zit nu op 182 TDS (dus een Us van 283). Toen ik net begon met deze bak probeerde ik de wat hogere TDS van de bak te compenseren met osmosewater met een lagere TDS. In die tijd bleef nakweek uit. Toen realiseerde ik me (maar misschien is dat wel onzin!!) dat ik door osmosewater aan te maken met een lage TDS waarschijnlijk te weinig mineralen inbracht voor nakweek. Vanaf toen heb ik gewoon constant osmosewater gebruikt met een TDS van ongeveer 125 en inmiddels heb ik minimaal 10 jongen in die bak rondlopen.

182 is rond de 280 uS en dat heb ik hier ook. Dan zit ik op een gh van 5-6.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan