A
aquapjotr
Guest
Ja..om het ontopic te houden 😉 Effe een afkoelingsperiode in te bouwen.
jessicapilon zei:Tja het is wat dat betreft jammer dat Zap de laatste tijd niet online is want die woont midden in de natuur waar dit allemaal plaatsvindt en heeft hiermee al de nodige ervaring.
Natuurlijk zal veel afhangen van hoe de afkoeling plaatsvindt en waar de neerslag in terechtkomt. In een ondiep beekje zal dat heel anders uitwerken dan in een groot meer.
Tom_ zei:Hoe dan ook kun je het niet vergelijken met een aquarium waar een vis geen kant op kan. Als het oppervlak wat zou afkoelen gaat de vis gewoon wat dieper het water in als die het niet prettig vindt. Een regenbui waarin water geleidelijk wordt toegevoegd is niet te vergelijken met de snelheid van een emmer water in het aquarium gooien, of de tuinslang erin.
hanmar zei:Hallo, ik weet eigenlijk niet of mijn vraag hier thuis hoort.
Vanmorgen toen ik mijn wekelijkse waterwissel deed,bleek dat toen ik klaar was,de temperatuur niet 27 maar 21 graden bedroeg.(zekering in de cv-ketel)kapot.
Echter aan de vissen was helemaal niets te merken.
Normaal wissel ik altijd met water van dezelfde temperatuur.
Maakt 6 graden verschil dus eigenlijk niet zoveel uit?
Graag kommentaar en of ervaringen van gelijke strekking.Had natuurlijk beter op moeten letten,maar is dus gebeurd.
grt hans.
Tom_ zei:Het is erg slecht om veel qua temperatuur te wisselen. Zeker een daling. In de natuur komt zoiets niet voor daar het water veel groter is duurt het veel langer dat het water opwarmt en afkoelt.
Zeker zal de ene vis sterker zijn dan de andere, maar algemeen genomen is het een slechte zaak snel te dalen in temperatuur.
Dat ze nou na 1 keertje gelijk ziek worden, witte stip krijgen, en morgen bovendrijven lijkt me onwaarschijnlijk maar het is wel iets waaar je mee moet oppassen. 6 graden is best veel.
Tom_ zei:Buiten, maar het water niet coulabily en Nienepien. Dat duikt met geen mogelijkheid zo hard naar beneden. Denk eens aan de zee hoe lang het duurt voor dat opgewarmd is.
Tom_ zei:Je praat niet over 200 liter wat daar ligt -_-. En sowieso heeft de vis een grotere keuze in vrij water. Je mag het van mij best bagataliseren maar een sterke daling van temperatuur is erg slecht voor veel vissen. Dat is algemeen bekend.
Niet alle vissen komen uit malawi of tanganika 😉Tom_ zei:Coulabily, ik ga niet neer discussi�ren met jou. Als je niet begrijpt dat ook een beekje of een meertje miljarden liters heeft tav een paar honderd liter in een aquarium houdt het op.
Tom_ zei:Jou manier van discussi�ren irriteert me gewoon. Zijwegen ingaan die zogenaamd je stelling bevestigen. Een dennerle die een verwarming uitbrengt, ene gozer die ooit eens een beekje gemeten heeft. Het zal me allemaal jeuken.
Snelle temperatuurdalingen en daar praat je over met waterwissels van meer dan twee graden is voor de meeste vissen gewoon slecht. Dat is gewoon standaard basis aquarium kennis, en die heb je niet.
Tom_ zei:Ik daag je uit trouwens om het een maand lang met jouw aquarium te doen. Lekker met de koude kraan erop waterwissels doen in je tropische bak.
Tom_ zei:Hoeveel liter aquarium, en hoeveel water ververs je Jurgen?
biljoenblik zei:Ach de enige conclusie die ik uit deze discussie kan halen, is dat de avatars van Tom_ en Coulibaly wel erg goed passen.
Lecturer in Recent Runes zei:Ik ververs al jaren gewoon met koud water. Zo'n 20% per keer en dat levert dan een temperatuurdaling van 1-2 graden op (vooruit, in de winter eens 3) en ik heb nog nooit witte stip of wat dan ook gehad. Persoonlijk zou ik 6 graden wat ruig vinden, maar als de vissen het er niet minder door doen heb ik geen bewijs dat het schadelijk is. Ik zie mijn vissen ook niet wegschieten voor koud water, integendeel: er wordt vrolijk in 'gespeeld'.
Volgens mij kunnen we, tenzij er gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan, ook in dit geval enkel afgaan op het observeren van onze dieren. Wanneer die het goed doen en geen verschijnselen van stress of ziektes vertonen, dan ben je volgens mij als liefhebber goed bezig.
Het hangt ook van je vissoorten af.Kardinalen en Roodneuzen zijn er berucht om. Ik ken een handelaar vrij goeden hij heeft meermaals gehad dat een stagiaire te koud ververste. Met als gevolg deze 2 soorten onder de witte stip.Lecturer in Recent Runes zei:Ik ververs al jaren gewoon met koud water. Zo'n 20% per keer en dat levert dan een temperatuurdaling van 1-2 graden op (vooruit, in de winter eens 3) en ik heb nog nooit witte stip of wat dan ook gehad. Persoonlijk zou ik 6 graden wat ruig vinden, maar als de vissen het er niet minder door doen heb ik geen bewijs dat het schadelijk is. Ik zie mijn vissen ook niet wegschieten voor koud water, integendeel: er wordt vrolijk in 'gespeeld'.
Volgens mij kunnen we, tenzij er gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan, ook in dit geval enkel afgaan op het observeren van onze dieren. Wanneer die het goed doen en geen verschijnselen van stress of ziektes vertonen, dan ben je volgens mij als liefhebber goed bezig.
Maar ook die minder stressvolle leefomgeving 😉JurgenD zei:Ik heb kardinalen en roodneuzen, maar geen witte stip. 🙂
JurgenD zei:Ik heb kardinalen en roodneuzen, maar geen witte stip. 🙂
Coulibaly zei:JurgenD zei:Ik heb kardinalen en roodneuzen, maar geen witte stip. 🙂
Je hebt een UV-C lamp dus 😉
JurgenD zei:omdat hij denkt dat je parasieten kan bestrijden met uv licht. 🙂
JurgenD zei:Nee, geen uv.
Mijn ervaring is dat roodneuzen bij het inbrengen in de bak heel stressgevoelig zijn.
Bijna altijd heb je sterfte.
Maar eens in de bak kan je zowat doen wat je wil, dan kunnen ze precies alles aan.
Maar dat kan aan mij liggen 🙂
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.