temperatuur?


Ja..om het ontopic te houden ;) Effe een afkoelingsperiode in te bouwen.
 
jessicapilon zei:
Tja het is wat dat betreft jammer dat Zap de laatste tijd niet online is want die woont midden in de natuur waar dit allemaal plaatsvindt en heeft hiermee al de nodige ervaring.
Natuurlijk zal veel afhangen van hoe de afkoeling plaatsvindt en waar de neerslag in terechtkomt. In een ondiep beekje zal dat heel anders uitwerken dan in een groot meer.


Zou een groot meer al niet veel koeler zijn� dan zal neerslag nog niet zoveel effect hebben denk ik.
 
Hoe dan ook kun je het niet vergelijken met een aquarium waar een vis geen kant op kan. Als het oppervlak wat zou afkoelen gaat de vis gewoon wat dieper het water in als die het niet prettig vindt. Een regenbui waarin water geleidelijk wordt toegevoegd is niet te vergelijken met de snelheid van een emmer water in het aquarium gooien, of de tuinslang erin.
 
Tom_ zei:
Hoe dan ook kun je het niet vergelijken met een aquarium waar een vis geen kant op kan. Als het oppervlak wat zou afkoelen gaat de vis gewoon wat dieper het water in als die het niet prettig vindt. Een regenbui waarin water geleidelijk wordt toegevoegd is niet te vergelijken met de snelheid van een emmer water in het aquarium gooien, of de tuinslang erin.

Tom, we zijn niet dom eh, dat weten wij ook allemaal.

Maar het is allemaal niet zwart/wit. Water in de vrije natuur kan soms ook snel afkoelen en in mindere mate snel opwarmen.

In de gebieden waar dat zo is, zijn de visjes daar doorgaans ook op gebouwd. Je zou nog schrikken welke vissen.

Vluchten naar 'beter' water kan niet altijd. Prooivissen zullen instinctief blijven zitten waar ze zijn wanneer er predators in de buurt zwemmen.

Dan rilt of zweet ie bij wijze van spreke nog liever dan als maaltje te dienen.

Andere vissen willen of kunnen hun kroost dan weer niet verlaten.

En ze kunnen nog andere redenen hebben waarom ze in liever in 'fout' water blijven zitten.
 
Ach de enige conclusie die ik uit deze discussie kan halen, is dat de avatars van Tom_ en Coulibaly wel erg goed passen. :sorry:
 
hanmar zei:
Hallo, ik weet eigenlijk niet of mijn vraag hier thuis hoort.
Vanmorgen toen ik mijn wekelijkse waterwissel deed,bleek dat toen ik klaar was,de temperatuur niet 27 maar 21 graden bedroeg.(zekering in de cv-ketel)kapot.
Echter aan de vissen was helemaal niets te merken.
Normaal wissel ik altijd met water van dezelfde temperatuur.
Maakt 6 graden verschil dus eigenlijk niet zoveel uit?
Graag kommentaar en of ervaringen van gelijke strekking.Had natuurlijk beter op moeten letten,maar is dus gebeurd.

grt hans.

Zolang de schommelingen niet bruusk gebeuren is er niets aan de hand.
Kouder water zal de vissen wel rustiger maken en je zal merken dat ze minder eten.
Hun metabolisme gaat sterk omlaag.
 
Tom_ zei:
Het is erg slecht om veel qua temperatuur te wisselen. Zeker een daling. In de natuur komt zoiets niet voor daar het water veel groter is duurt het veel langer dat het water opwarmt en afkoelt.

Zeker zal de ene vis sterker zijn dan de andere, maar algemeen genomen is het een slechte zaak snel te dalen in temperatuur.

Dat ze nou na 1 keertje gelijk ziek worden, witte stip krijgen, en morgen bovendrijven lijkt me onwaarschijnlijk maar het is wel iets waaar je mee moet oppassen. 6 graden is best veel.

Waarop baseer je dat?
De meeste vissen die wij houden komen in de natuur voor in ondiepe wateren met weinig stroming.
Laat dit net wel de wateren zijn die snel opwarmen en afkoelen.
 
Tom_ zei:
Buiten, maar het water niet coulabily en Nienepien. Dat duikt met geen mogelijkheid zo hard naar beneden. Denk eens aan de zee hoe lang het duurt voor dat opgewarmd is.

De zee is een geval apart omdat een lokale zee niet bestaat.
De zee is op wereldniveau.
Smeltend ijs op de noordpool be�nvloedt te temperatuur van de Atlantische en stille oceaan in Zuid Amerika.

Een meertje of zijrivier in een tropisch land is veel meer ge�soleerd.
 
Tom_ zei:
Je praat niet over 200 liter wat daar ligt -_-. En sowieso heeft de vis een grotere keuze in vrij water. Je mag het van mij best bagataliseren maar een sterke daling van temperatuur is erg slecht voor veel vissen. Dat is algemeen bekend.

Zo slecht dat het met veel soorten de kweek stimuleert omdat ze denken dat het regenseizoen begint.
 
Tom_ zei:
Coulabily, ik ga niet neer discussi�ren met jou. Als je niet begrijpt dat ook een beekje of een meertje miljarden liters heeft tav een paar honderd liter in een aquarium houdt het op.
Niet alle vissen komen uit malawi of tanganika ;)
 
Tom_ zei:
Jou manier van discussi�ren irriteert me gewoon. Zijwegen ingaan die zogenaamd je stelling bevestigen. Een dennerle die een verwarming uitbrengt, ene gozer die ooit eens een beekje gemeten heeft. Het zal me allemaal jeuken.

Snelle temperatuurdalingen en daar praat je over met waterwissels van meer dan twee graden is voor de meeste vissen gewoon slecht. Dat is gewoon standaard basis aquarium kennis, en die heb je niet.

Jij kent er duidelijk geen snars van...
Voor koudwater hebben ze hier een apart forum. :)
 
Zelfs in een vijver daalt de temperatuur niet 5 graden binnen een tijd die je voor waterwissels gebruikt laat staan grotere wateren. Diep of ondiep. Ga eens voor de grap een vijver van 5000 liter meten voor en na een regenbui en of dat het dan ineens 5!!!! Fakking graden zakt.

Je mag van mij de kenner uithangen met je google oneliners en onjuiste beweringen zoals ' de meeste vissen' zwemmen in ondiepe wateren. Maak eens een lijstje voor me anders welke vissen er leven in 120*50*50 ruimte.
 
Ik daag je uit trouwens om het een maand lang met jouw aquarium te doen. Lekker met de koude kraan erop waterwissels doen in je tropische bak.
 
Tom_ zei:
Ik daag je uit trouwens om het een maand lang met jouw aquarium te doen. Lekker met de koude kraan erop waterwissels doen in je tropische bak.

Ik doe dit al 15jaar. :)
Normaal 25�C, tijdens waterwissel zakken tot 20-20.5�C.

Nooit zieke vissen en geen problemen.
Mijn Kardinalen worden dit jaar 6.
Terwijl de levensverwachting in de natuur 1 jaar is.
Niet zo slecht denk ik dan?
 
Hoeveel liter aquarium, en hoeveel water ververs je Jurgen?
 
Mijn vijver was zondag bij een buitentemperatuur van 6�C ongeveer 4�C watertemperatuur. De dag erna klom de buitentemperatuur hier tot 13,5�C. In de late namiddag heb ik de watertemperatuur gemeten en die was gestegen met 2 graden. Water koelt en verwarmt dus trager dan lucht. En hoe groter de plas des te trager, maar dat wisten we allemaal wel al.

In mijn 2 aquaria staat de thermostaat maar 7uur per dag aan gelijk met de verlichting. In het kleine aquarium fluctueert de temp gestaag tussen 22 en 25 graden Celcius. Over deze temperatuursverandering gaan uren over. De betta en zijn kompaan leven al 4 maand gezond en wel op die manier. Waterwissels van 30% wekelijks doe ik met water op kamertemperatuur.

In het grote aquarium gaat de temperatuur op koude dagen van 22,8 tot 24,6 �C. Op warmere winterdagen zakt de temp niet onder de 23,3.

Bij een waterwissel doe ik voorzichtig aan doch kan de temperatuur tot 21�C zakken.
Ik maak me dan vooral zorgen om de cacatoides doch ik merk geen gedragsverandering wanneer ze plots in kouder water zitten. Ik beloon ze dan altijd met diepvriesvoor en dat weten de andere soorten ondertussen ook al :)

Ik ben dit beginnen doen om dat ik ook al eens ergens gelezen heb dat dit niet slecht is voor je vissen. Integendeel, een constante temperatuur zou de levensduur inkorten.

De corydorassen heb ik wel nog niet zien paren wanneer de temp plots daalt.
 
Tom_ zei:
Hoeveel liter aquarium, en hoeveel water ververs je Jurgen?

Wekelijks 200 liter op een bak van 520 liter netto.
 
Ik ververs al jaren gewoon met koud water. Zo'n 20% per keer en dat levert dan een temperatuurdaling van 1-2 graden op (vooruit, in de winter eens 3) en ik heb nog nooit witte stip of wat dan ook gehad. Persoonlijk zou ik 6 graden wat ruig vinden, maar als de vissen het er niet minder door doen heb ik geen bewijs dat het schadelijk is. Ik zie mijn vissen ook niet wegschieten voor koud water, integendeel: er wordt vrolijk in 'gespeeld'.

Volgens mij kunnen we, tenzij er gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan, ook in dit geval enkel afgaan op het observeren van onze dieren. Wanneer die het goed doen en geen verschijnselen van stress of ziektes vertonen, dan ben je volgens mij als liefhebber goed bezig.
 
biljoenblik zei:
Ach de enige conclusie die ik uit deze discussie kan halen, is dat de avatars van Tom_ en Coulibaly wel erg goed passen. :sorry:

Ik heb wel kieuwen :)
 
niet elke plas of elke rivier bevat zoveel water als er telkens naar voren word gehaald bijvoorbeeld de plassen en beekjes waar apistogramma in voorkomen zijn vaak ondiep.
verder heb je heel veel kleine plassen in het droogseizoen waar de temperatuur hard kan stijgen en dalen.
en vergeet niet dat niet alleen het water dat rechtstreeks in de rivier valt hier in uit komt
water kan in sommige rivieren niet voor niets meer dan een meter stijgen in een nacht doordat het een eind verderop regent reken maar dat de temperatuur dan hard kan dalen.
verder zie je idd dat bijvoorbeeld een aantal corydoras gaan afzetten bij een koude verversing omdat dit lijkt op de afkoeling door het begin van het regen seizoen er vallen dan miljoenen zo niet miljarden liters water en dat komt allemaal in de rivieren plassen beekjes en meren terecht.

natuurlijk is die 6 graden niet goed dat is wel heel veel maar een daling van 2 tot 3 graden zal denk ik niet snel kwaad kunnen.
verversen gaat ook niet in een klap neem ik aan (bij mij in iedergeval niet)
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Ik ververs al jaren gewoon met koud water. Zo'n 20% per keer en dat levert dan een temperatuurdaling van 1-2 graden op (vooruit, in de winter eens 3) en ik heb nog nooit witte stip of wat dan ook gehad. Persoonlijk zou ik 6 graden wat ruig vinden, maar als de vissen het er niet minder door doen heb ik geen bewijs dat het schadelijk is. Ik zie mijn vissen ook niet wegschieten voor koud water, integendeel: er wordt vrolijk in 'gespeeld'.

Volgens mij kunnen we, tenzij er gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan, ook in dit geval enkel afgaan op het observeren van onze dieren. Wanneer die het goed doen en geen verschijnselen van stress of ziektes vertonen, dan ben je volgens mij als liefhebber goed bezig.

Precies, zo ervaar ik het ook.
Niet iedere vis is even sterk en bijv sub-tropische kunnen beter tegen temperatuursschommelingen.
Maar heeft een vis geen stress en voelt zich prima in zijn vel kan die gerust tegen een stootje. Uiteraard kunnen zij ook besmet raken van een ziekte, maar het maakt ze minder vatbaar.
Zelf houd ik ook niet de sterkste visjes, soms zie je wel eens een beginnend ziektebeeld, bij nieuw aangeschaft visje of bij verplaatsing naar andere bak bijv, maar is zo weer verdwenen. Gebruik zelden geneesmiddelen.
Ververs ook vaak met kouder water.
Ook in de vijver. Mijn vijver heeft bijv randen waar overdag in de zomer het water daarin lauw aanvoelt en daar zitten regelmatig de Chinese Danio's, maar kom je in de buurt schieten ze naar de bodem waar het flink koeler is.
En wat dacht je met een zomerse hagelbui, dan koelt het water ook vrij snel af.
Er zijn zelfs (killi)vissen uit het zuiden van Zuid-Amerika die overdag in plasjes warm water zitten, waar het in de nacht onder het vriespunt komt.
 
Dat er situaties zijn waarin het voorkomt, kun je niet als standaard nemen en of ervan uit gaan dat het geldt voor een aquariumhouden in zijn algemeenheid en of stellen dat het goed of gezond is dat een temperatuurdaling optreedt bij koudbloedige dieren. Algemeen wordt altijd een marge van 2 graden aanbevolen en en 5 als uiterste.
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Ik ververs al jaren gewoon met koud water. Zo'n 20% per keer en dat levert dan een temperatuurdaling van 1-2 graden op (vooruit, in de winter eens 3) en ik heb nog nooit witte stip of wat dan ook gehad. Persoonlijk zou ik 6 graden wat ruig vinden, maar als de vissen het er niet minder door doen heb ik geen bewijs dat het schadelijk is. Ik zie mijn vissen ook niet wegschieten voor koud water, integendeel: er wordt vrolijk in 'gespeeld'.

Volgens mij kunnen we, tenzij er gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is gedaan, ook in dit geval enkel afgaan op het observeren van onze dieren. Wanneer die het goed doen en geen verschijnselen van stress of ziektes vertonen, dan ben je volgens mij als liefhebber goed bezig.
Het hangt ook van je vissoorten af.Kardinalen en Roodneuzen zijn er berucht om. Ik ken een handelaar vrij goeden hij heeft meermaals gehad dat een stagiaire te koud ververste. Met als gevolg deze 2 soorten onder de witte stip.

Wel is het zo dat vissen in de handel bij voorbaat al meer gestrest zijn dan de vissen in onze aquaria. Wat ze gevoeliger maakt voor ziekten.
 
Ik heb kardinalen en roodneuzen, maar geen witte stip. :)
 
Precies! Ik zette het laatste zinnetje er niet voor niets bij.

Clownbotia's hebben het trouwens ook snel als je te koud ververst.

De handelaar zegt dan ook terecht je kan beter iets warmer als kouder verversen.
 
Nee, geen uv.

Mijn ervaring is dat roodneuzen bij het inbrengen in de bak heel stressgevoelig zijn.
Bijna altijd heb je sterfte.

Maar eens in de bak kan je zowat doen wat je wil, dan kunnen ze precies alles aan.
Maar dat kan aan mij liggen :)
 
omdat hij denkt dat je parasieten kan bestrijden met uv licht. :)
 
Oh zit dat zo..dank je Jurgen.
 
JurgenD zei:
omdat hij denkt dat je parasieten kan bestrijden met uv licht. :)

Neen, dat denk ik niet. Ik weet dat zeker. Met die nuance dat je er niet alles mee aanpakt.

Witte Stip bv. wel. Dat wil niet zeggen dat je geen witte stip kunt binnenbrengen (gaat bv. wel wanneer je een visje erin zet dat reeds besmet is), maar je gaat de verspreiding wel killen.

Andere parasieten en bacteri�n zweven dan weer niet rond in het water, passeren het UV-licht niet en kan je ook al niet aanpakken met dit gadget.

Ook de leeftijd van je UV-C lamp speelt een rol. Als je die veel gebruikt, dan is na een half jaar het beste er eigenlijk al af en zeker na een jaar kan je die echt beter vervangen.
 
JurgenD zei:
Nee, geen uv.

Mijn ervaring is dat roodneuzen bij het inbrengen in de bak heel stressgevoelig zijn.
Bijna altijd heb je sterfte.

Maar eens in de bak kan je zowat doen wat je wil, dan kunnen ze precies alles aan.
Maar dat kan aan mij liggen :)

Ik heb dat met vrouwen ook altijd ;)
 

Terug
Bovenaan