temperatuur?

JurgenD zei:
omdat hij denkt dat je parasieten kan bestrijden met uv licht. :)

ja, Uv-c Licht ,van zeg mar... Aquael 500 UV 500 .
Kan je jarenlang plezier van hebben.!!!!
Is Niet na een jaar weg!!!!

Uv niet nodig, stekker los, heb je een extra binnenfilter.
Ideaal. met meerdere bakken.
 
9000 uur, zolang gaan de meeste UV-C lampen mee en sommige merken halen niet eens de helft.

Ze branden nog wel langer, maar hun effici�ntie is na 9000 uur gedaald tot ongeveer 75%. En da's zo een beetje de ondergrens om ze nog te gebruiken.

Als je ze dus veel - zoals ik eerder aangaf - gebruikt die lampen, bv. 24/7 zoals ik doe, dan zijn ze na 9000 uur / 24 en dus 375 dagen, een jaar dus, toe aan vervanging.

Een jaar dat is ook wat een fabrikant als Philips zit aan te bevelen.

Het is uiteraard een ander verhaal, wanneer je de lamp alleen gebruikt wanneer er een probleem is, een paar dagen/weken laat draaien en dan terug in de kast legt.

Da's gewoon een andere strategie en m.i. niet de beste. Je kan immers dan te laat zijn. Een UV-C lampje is niet zo duur, die vervang ik met plezier elk jaartje een keer.
 
Laat mijn uv-c filtertje (Aquael) alleen zijn werk doen indien nodig . Heb er dus al jarenlang plezier van. Heb er 2 .
 
Zal moeilijk gaan, in een uv filter. zitten ingesealt-gesmolten.

De mijne was 10 jaar, en heeft alle dagen gebrand.
Zijn trouwens leds.
 
aquapjotr zei:
Laat mijn uv-c filtertje (Aquael) alleen zijn werk doen indien nodig . Heb er dus al jarenlang plezier van. Heb er 2 .

Dat is een keuze. Maar dan hou je geen rekening met de incubatieperiode.

D.i. het verschil tussen het tijdstip van de effectieve besmetting en de eerste klinische symptomen.

Die periode is h��l variabel, van enkele uren tot enkele dagen/weken/maanden en wellicht zelfs jaren bij bepaalde problemen.

Met als gevolg dat tegen wanneer jij het merkt dat er een probleem is, de bacterie, parasiet e.d. soms al te veel heeft gewoekerd en de vis finaal naar de exit zal moeten begeleid worden.

Tijdens die incubatieperiode kan de vis ook soms reeds al anderen besmetten.

Zo'n UV-C lampje kost 10 a 15 euro dacht ik. Dat heb ik er jaarlijks wel voor over om toch wat meer zekerheid te hebben. Bekijk het als een verzekering.
 
Incubatie? waarvan? waar heb je het over?
Heb al Jaren geen ziekten in mijn bakken.

Je slaat de bal volledig mis.hoor.
Met Uv-c heb je daar geen last van.

Daarom hebben Koi kwekers ook altijd hun UV aan staan.
 
Laat ik nu ook al jaren geen last hebben van ziekten in mijn bakken :)
 
aquapjotr zei:
Laat ik nu ook al jaren geen last hebben van ziekten in mijn bakken :)

Ja, maar da's anekdotisch bewijs. Er zijn mensen die voortdurend onveilig vrijen en geen enkele geslachtsziekte oplopen. Er zijn mensen die nooit hun veiligheidsgordel in de auto gebruiken en nooit een ongeluk hebben.

Er zijn bovendien een hoop mensen die ook al jaren geen zieke vissen hebben �n geen UV-C lamp gebruiken.

Er is maw. geen oorzakelijk verband tussen jouw manier van werken en het gebrek aan ziektes.

Feit is dat na 9000 gebruiksuren de lamp best vervangen kan worden.

En een ander feit is dat je met jouw manier van werken ooit tegen een probleem kunt aanlopen dat je had kunnen voorkomen door ze wel 24/7 te gebruiken.

Wat daar dan een rol in speelt is puur kosten/baten. Voor mij is die 10/15 euro per jaar niet de kost, maar da's voor iedereen anders natuurlijk.
 
Ach als ik met mijn manier van deze hobby bedrijven het naar mijn zin heb , vissen doen het goed, bakken zien er prima uit ben ik tevreden....anecdotisch bewijs of niet.
 
Wat daar dan een rol in speelt is puur kosten/baten. Voor mij is die 10/15 euro per jaar niet de kost

Tja , x 10 =100.
Terwijl je voor 43 euro er een hebt ,die 10 jaar mee gaat.

Maar,goed ,hoor.
T,is jouw feestje. doe maar.
 
aquapjotr zei:
Ach als ik met mijn manier van deze hobby bedrijven het naar mijn zin heb , vissen doen het goed, bakken zien er prima uit ben ik tevreden....anecdotisch bewijs of niet.

Tuurlijk, ik zei ook al eerder...


Coulibaly zei:
Dat is een keuze.

*snip*

Je weet nu gewoon dat je het nog beter kan doen dan je ongetwijfeld al goed doet.

Waar je nu mee bezig bent, da's heel menselijk en normaal.

Het is eigenlijk een cognitieve denkfout, je doet aan Survivorship bias.
 
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.
 
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Dat is zo. Ik heb er geen probleem mee dat mensen geen UV-C gebruiken.

Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken 'dit doe ik' of 'dit niet'.

Financieel is dat ook niet altijd handig. Jij hebt veel aquaria, als je die elk jaar moet voorzien van een nieuwe UV-C dat loopt aardig op.

En zoals je zegt, ook zonder UV-C kan je een gezonde bak verkrijgen. Het is dus geen noodzakelijkheid.

Maar een oude UV-lamp gebruiken na 9000 uren gebruik, heeft compleet geen nut. Kan je even goed een genezingsdans uitvoeren.

Als je wel een UV-C lamp hebt en die er pas inlegt wanneer er problemen zijn, dan is dat duidelijk niet de beste methodiek.

Maar het staat uiteraard iedereen vrij om dit toch zo toe te passen.
 
Beste leden,
Wij hebben het topic opgeschoond en verzoeken om elkaar en elkaars mening/posten te respecteren. Wij zijn niet allemaal gelijk natuurlijk maar zo kunnen we het wel gezellig en leuk houden.
 
tjonge... wat een discussie,even niet gecheckt en dan al 9 pagina,s.
ik ben denk ik wel geholpen.

grt hans.
 
Dan is je vraag gelukkig beantwoord en dat is waar het je ook om ging vanzelfsprekend.
Succes verder.
 
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)
 
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)

Tellen is niet zijn sterkste punt ;) :p :D
 
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)

Zeker een een correcte opmerking C�dric :D
 
Met mijn vrouw blijf ik dan bezig want ze heeft voor je het weet weer een garnalenbakje opgestart.
Toch scherp C�dric dat je dit is opgevallen hoor :D ;).
Zal het wel weer even aanpassen hoor want je krijgt veel bijval zie ik :D :D ;)
 
UV is goedkoper dan het hele jaar een overdaad aan stoffen in je bak gooien, en de helft van het water moeten verversen om die rotzooi er weer uit te gooien aan het eind van elke week.

Grapje hoor John De EI methode pwnt !
 
Tom_ zei:
UV is goedkoper dan het hele jaar een overdaad aan stoffen in je bak gooien, en de helft van het water moeten verversen om die rotzooi er weer uit te gooien aan het eind van elke week.

Grapje hoor John De EI methode pwnt !

Haha Tom, ook hier geldt dat iedereen zijn eigen werkwijze moet bepalen/toepassen en er zijn vele wegen die naar Rome leiden ;)
 
Ja ofcourse ;) Heb je het wel eens geprobeerd?
 
Nee, ik volg in de 2 grote bakken al jaren de EI en heb nog niks anders hierin geprobeerd. In de kleinere bakken (kleiner dan 80cm) volg ik niet de EI.
 
luc zei:
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)

Tellen is niet zijn sterkste punt ;) :p :D

Ik had het toch juist? :d ;)
 
TonHageraats zei:
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)

Zeker een een correcte opmerking C�dric :D

Merci! ;) :d
 
jessicapilon zei:
Met mijn vrouw blijf ik dan bezig want ze heeft voor je het weet weer een garnalenbakje opgestart.
Toch scherp C�dric dat je dit is opgevallen hoor :D ;).
Zal het wel weer even aanpassen hoor want je krijgt veel bijval zie ik :D :D ;)

Inderdaad, mij valt dit toch weer op, h� ;)
 
C�dric Vleminckx zei:
luc zei:
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)

Tellen is niet zijn sterkste punt ;) :p :D

Ik had het toch juist? :d

En wie zegt dat dit op jou sloeg??? :p
 
luc zei:
C�dric Vleminckx zei:
luc zei:
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Mensen, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij goed dunkt. De ��n heeft wel jaarlijks geld over voor een nieuwe uv lamp en de ander wil er veel langer mee doen. Dat is denk ik een vrije keus die ieder heeft en dat lijkt me geen punt van discussie.
Wat het beste is laat ik in het midden, maar respecteer wel ieder zijn eigen werkwijze alsjeblieft.

Ik heb hier 14 bakken zonder uv en geen ziekte. Dus het kan zonder en dus zal het ook kunnen met een wat oudere uv lamp. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.

Je zegt dat je 14 bakken hebt, ik denk dat je dan nog snel je onderschrift moet gaan aanpassen, hier staat dat je 12 bakken hebt. ;)

Tellen is niet zijn sterkste punt ;) :p :D

Ik had het toch juist? :d

En wie zegt dat dit op jou sloeg??? :p

Dacht van wel, maar zal dit dan verkeerd gehad hebben :stom: :d
 
Doet hij met vrouwen ook. :D
Zo heeft hij er 12, zo ook weer 14. ;)
En maar dokken. ;(
 
Lucky 'John' Luck start nieuwe bakken op sneller dan zijn schaduw.

Terwijl wij hier zitten te lullen, heeft ie weer 5 bakken opgestart.
 
Fijn dat de vraag volgens de TS al was beantwoord want ik volg jullie allemaal niet meer hoor op het moment :D ;). Maar ja dat zal dan mn leeftijd wel weer zijn zeker :rolleyes:.

@Bertus
Zoveel vrouwen is mij echt te druk hoor .Ik hou het bij de 9 die ik hier heb :p.
 
Terug
Bovenaan