Wat is er nieuw

Tempratuur beheersing

papichulovis

Active member
Lid geworden
11 april 2025
Leeftijd
37
Ik heb een kleine ventilator waar je ijs in doet en dan maakt hij er stoom van en blaast dat over het water heen. Ik zat bijna op 28° en nu op 27.1 en daar lijkt hij te blijven hangen. Het is 28 binnen bij mij dus ik denk dat dit een goede oplossing is tijdelijk. Koste 5 euro. Hij heeft 5 gaten waar hij het water uit stoomt.
Wat doen jullie?

Bijlagen

• 20250630_105721.jpg
    20250630_105721.jpg
    2 MB · Weergaven: 23
Hoelang duurt het voor er nieuw ijs in moet dan want als je niet thuisbent dan werkt het anders niet.
Ik heb coolingfans van Aliexpress en die draaien lekker de hele dag door en ze zijn verkrijgbaar tot ik dacht 5 fans en best betaalbaar.

Ik denk 3x per dag. De fan draait gewoon door natuurlijk en is best groot 20cm ongeveer hij is nu 27 dus het gaat rustig omlaag. Dus veilig voor de visjes. Het neerzetten was wel puzzelen gelukkig heb ik een uitstekende achterwand waar hij op past en zet een steen voor mij lamp zodat hij niet de volle laag vocht krijgt. Werk goed hoor een koudje briesje over het water.

Je kan als je lang weg bent ook 1 gat het water laten stomen of 3 gaten of 5 gaten. Dat is in te stellen.

Heb een mobiele airco draaien en het is zo rond de 24 a 25 graden binnen en in de bak.
Voor noodgevallen liggen er een paar 1,5 liter flessen met water in de vriezer.

De omgeving koelen is naar mijn idee nog altijd de beste manier om het effectief te doen.

Een fan gewoon op het water richten doet hetzelfde als een swamp cooler.
https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

Hoe krijgen jullie het zo warm in huis? Hier is het 24 graden binnen met de deuren open.
Verder is het belangrijk om voldoende zuurstof in het water te houden. Als je dat doet, is de hogere temperatuur geen probleem.

Hoe krijgen jullie het zo warm in huis? Hier is het 24 graden binnen met de deuren open.
Verder is het belangrijk om voldoende zuurstof in het water te houden. Als je dat doet, is de hogere temperatuur geen probleem.
Ik woon 3 hoog en mijn trappenhuis eindigt aan de muur naast mijn woning. Ik heb ventilators alles.

Heb een mobiele airco draaien en het is zo rond de 24 a 25 graden binnen en in de bak.
Voor noodgevallen liggen er een paar 1,5 liter flessen met water in de vriezer.

De omgeving koelen is naar mijn idee nog altijd de beste manier om het effectief te doen.

Een fan gewoon op het water richten doet hetzelfde als een swamp cooler.
https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler
Ja ik ben daar naar aan het kijken maar ik heb een studio thuis voor muziek en videobewerking en alleen mijn stroom tikt al tegen de 90 euro aan en heb geen zin om nog een stroom slurper in huis te halen vandaar mijn simple oplossing.

Werken diepvriespetflessen beter dan koelelementen?

Sneller, ik draai de dop open als ze half ontdooid zijn.
Ook geen risico's met lekages van antivries.

Ja ik ben daar naar aan het kijken maar ik heb een studio thuis voor muziek en videobewerking

Besef wel dat je luchtvochtigheid behoorlijk omhoogschiet als je water gaat verdampen.

Sneller, ik draai de dop open als ze half ontdooid zijn.
Ook geen risico's met lekages van antivries.

Besef wel dat je luchtvochtigheid behoorlijk omhoogschiet als je water gaat verdampen.
Ja had ik ook nodig mijn katten en ik waren helemaal statisch maar het raam staat open.

Hij is nu 26.7 na 3.5 uur draaien van 27.9 dus ik ben er wel blij mee bij 26 zet ik hem uit.

1. Hier alles dicht en verduisterd (appartement uit 1980, energie label B)
  2. In de nacht woonkamer maximaal ventileren d.m.v. een 125mm (185m3/h) buisventilator (zelf gemonteerd in buitengevel)
  3. Aquarium verlichting van 75% (34lm/L) naar 50%
  4. Afdekplaat Aquarium omhoog, waterverdamping neem ik voor lief
  5. Bij hoger dan 25 a 26 graden in woonkamer gaat de mobile airco aan, dat is dus incidenteel
1000021510.jpg

1000021511.jpg

1000021508.jpg

1000021512.jpg

Bijlagen

• 1000021509.jpg
    1000021509.jpg
    215 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Ik doe helemaal niets aan koeling.
Ik boots stukjes natuur na en in de natuur heb je in deze tijd van het jaar nu eenmaal hogere temperaturen.

Deze dagen stijgt de temperatuur in de bakken naar ongeveer 28 graden.
De tijd die daarvoor nodig is is zo lang dat de vissen mooi kunnen acclimatiseren. (Het is echt niet meteen 28 graden in de bak zodra de zon tevoorschijn komt) en als de warmte weer weggaat koelt de boel dus ook langzaam af, zodat de vissen ook daar weer op t gemakje terug aan kunnen wennen.

Wat ik wel doe is met de waterwissel water toevoegen op de temperatuur dat de bak hoort te draaien. Dus als hij normaal 24 graden is gaat er met deze warmte ook 24 graden water de bak in

Ik doe helemaal niets aan koeling.
Ik boots stukjes natuur na en in de natuur heb je in deze tijd van het jaar nu eenmaal hogere temperaturen.

Deze dagen stijgt de temperatuur in de bakken naar ongeveer 28 graden.
De tijd die daarvoor nodig is is zo lang dat de vissen mooi kunnen acclimatiseren. (Het is echt niet meteen 28 graden in de bak zodra de zon tevoorschijn komt) en als de warmte weer weggaat koelt de boel dus ook langzaam af, zodat de vissen ook daar weer op t gemakje terug aan kunnen wennen.

Wat ik wel doe is met de waterwissel water toevoegen op de temperatuur dat de bak hoort te draaien. Dus als hij normaal 24 graden is gaat er met deze warmte ook 24 graden water de bak in
Als je een waterwissel doet met meer dan 2 graden verschil is dat heel erg slecht voor de vissen.

Dat kan op zich wel, maar dan moet je het koudere water er langzamer in laten stromen dan je normaal gesproken doet. En eventueel in delen. Dan hebben de vissen de tijd om zich aan te passen.

Als de temperatuur van de hele bak met meer dan 2 graden veranderd wel!

Van die paar emmers koelt het maar eventjes en plaatselijk wat af.

De vissen lijken er iig nogsteeds blij mee, die zwemmen volop in de stroming van de hevelslang

Als je een waterwissel doet met meer dan 2 graden verschil is dat heel erg slecht voor de vissen.

Ja dan leggen ze spontaan overal eitjes....
Met de kweek stimuleerde ik het droogte seizoen door langzaam het water te laten zakken en de temperatuur op te laten lopen naar 28 graden.
Na een dag of 2 ging er koud kraanwater in met de sproeikop om de temperatuur te laten dalen om zo regen te simuleren en de temperatuur naar zo'n 21 graden te brengen.
6 graden verschil in ongeveer 30 minuten.
De volgende dag zat alles vol eitjes.

Kortom 2 graden maakt het verschil niet.

Hoe? Nou, dit kan een reden zijn? Was afgelopen dagen weer in t hieuws. Het Klimaat?

https://nos.nl/artikel/2573028-nieu...jt-we-bouwen-voor-klimaat-van-15-jaar-geleden

Mn Lido blijft wel aardig binnen de temperatuur van 25 graden, en mn Pijlgifkikkertjes zitten in een Regenwoud die overdag wek 25/30 graden kan hebben, met een luchtvochtigheid van 80/90%.

En verder is het hier in huis:
IMG_0049.jpeg
IMG_0050.png

Ja dan leggen ze spontaan overal eitjes....
Met de kweek stimuleerde ik het droogte seizoen door langzaam het water te laten zakken en de temperatuur op te laten lopen naar 28 graden.
Na een dag of 2 ging er koud kraanwater in met de sproeikop om de temperatuur te laten dalen om zo regen te simuleren en de temperatuur naar zo'n 21 graden te brengen.
6 graden verschil in ongeveer 30 minuten.
De volgende dag zat alles vol eitjes.

Kortom 2 graden maakt het verschil niet.
Klopt heb ik gelezen over de meervalletjes maar voor de honing goeramis was dit helemaal niet goed dus vandaar. Ben voorzichtig met te veeel koud water erin doen ik hou het bij 2 graden voor hun.

Die Bettas zijn taai maar kan ze ook stress opleveren. Hun houden sws niet van heel erg koud.

Update zo een 6 uur later 25.8 ben super blij met dit ding. Heel langzaam rustig naar beneden.

Over het verlagen van de temperatuur is al redelijk wat geschreven...niet alle oplossingen zijn even handig of blijvend:

https://aquainfo.nl/aquarium-temperatuur-verlagen-zomer/
Ik lees over ijs hetvolgende:
Pas op! Gebruik deze methode alleen als je bijvoorbeeld een biologisch filter hebt. De vissen mogen het ijs niet raken om “verbrandings” verschijnselen te voorkomen

Maar dat kan toch geen kwaad als je een petfles met ingevroren water gebruikt want zover ik lees wordt dat ook regelmatig toegepast.

Pas op! Gebruik deze methode alleen als je bijvoorbeeld een biologisch filter hebt. De vissen mogen het ijs niet raken om “verbrandings” verschijnselen te voorkomen

Maar dat kan toch geen kwaad als je een petfles met ingevroren water gebruikt want zover ik lees wordt dat ook regelmatig toegepast.
Met een petfles vries je niet direct vast, dat lijkt me geen probleem. Zoals in het artikel ook genoemd is het alleen niet heel effectief en doet het niet zoveel.

Ik las een keer dat iemand er een sok omheen deed moet het natuurlijk geen sok zijn met wasmiddel maar misschien wel een idee

Met een petfles vries je niet direct vast, dat lijkt me geen probleem. Zoals in het artikel ook genoemd is het alleen niet heel effectief en doet het niet zoveel.
Klopt John en ik deed dat wel in de nano en dan koelde het 2 graden af en 2 uur later was het weer net zo warm. Sinds die tijd gebruik ik ook een coolingfan want dat is veel effectiever.

Daarom valt het voor mij onder een noodmaatregel.
Pet fles heeft als voordeel dat het zowel in zout als zoetwater te gebruiken is.

Plat dak boven mijn kop en grote ramen op het zuiden bijvoorbeeld.

Ik las een keer dat iemand er een sok omheen deed moet het natuurlijk geen sok zijn met wasmiddel maar misschien wel een idee

Misschien ook niet aan te raden bij pubers 🤣

Maar petfles lijkt mij niet zo'n goed idee, daarmee koel je te snel, wat weer niet goed voor je vissen hoeft te zijn

Ja dat hangt ook af van het watervolume denk ik en in de nano met garnalen had ik flesjes van 500ml maar dat ging niet rap en heeft geen problemen gegeven.

Ik ben en blijf fan van ventilators. @benvo heeft zelfs iets moois in elkaar geknutseld.
Ik had ventilators draaien met thermostaat. Ideaal. Geen omkijken meer naar.

Ik heb de ventilator ook aangesloten op zo n controller en bij 21.5 slaat die aan bij de garnalen.
Zo n controller kost bij Ali geen drol eigenlijk.

Ik koel de woonkamer win win waar iedereen wat aan heeft.
IMG_7213.jpeg

@Ice78 Werkt alle apparatuur van Smart Reef nog wel gewoon? Of is een deel afhankelijk van het internet en valt dat straks weg?

@Ice78 Werkt alle apparatuur van Smart Reef nog wel gewoon? Of is een deel afhankelijk van het internet en valt dat straks weg?
Alles werkt nog gewoon .er gaan hoop verhalen rond dat enkele grote importeurs de boel draaiende houden. Ook aquaforest komt naar voren in verschillende berichten maar hoe het precies zit en zal gaan is mij nog niet helemaal duidelijk.

Hier wordt het huis ook koel gehouden op een aangename 23 graden. Alleen bij aanwezigheid.
Vanmiddag was het bij thuiskomst 26 graden binnen.

De bak staat op 26 graden nu, dat is 2 graden warmer als normaal. Maar normaal is het 21 graden in huis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan