Tetra Aquarium Lekt!!


W

WilcoNL

Guest
Na de start met een virus, bacterie of vervuiling is dan nu de bak lek :stom:

Trof vanmorgen wat water naast de bak aan en er staat ook water in de kunststof rand.
Kan dit het lek zijn?

sUZkj89VT2HVyafZSzyUj9soKr4dOU8a.jpeg


Het zit aan de linker voorzijde.
En moet ik snel maatregelen gaan nemen (en hoe?)
Zit vast op werk en niemand thuis aanwezig.

Gatver. Kan een mooie aanleiding zijn om voor een 80cm te gaan... zou meer zijn om de vissen te redden want de lol gaat er zo hard af :stom:
 
Geen neergeslagen condens? Zit de kap wel helemaal goed op de bak? Spettert de pomp niet te hard op het wateroppervlak?
 
Nee, dat is het allemaal zeker niet. Uitstroom zit onder water.
Kap is er niet af geweest.
 
Ken dit type bak niet, maar heb zelf wel eens met een ouder juwelbakje het probleem gehad dat er condenswater via een randje van de lichtkap langs een hoekje naar beneden liep. Dacht eerst ook aan een lek! Dus ook zonder dat de kap eraf was geweest.
 
Ik zou de kap eraf halen, de bak helemaal droog maken en dan kijken of er opnieuw water verschijnt en waar het dan vandaan komt.
 
Fijn als je dan vast zit op je werk.
Eigen zaak, dus even weg gaat niet lukken.
Vanavond maar zien hoe het ervoor staat, maar dat ie lek is weet ik wel zeker.
Het heeft niet eerder gelekt en was veel te veel voor wat condens.



Hopelijk gaat het niet harder lekken.
 
Naarmate hij leegloopt/druppeld komt er minder druk op je glas te staan., en zal het dus minder gaan lekken/druppelen en erna stoppen. Dan hoeft je bak bij lange na nog niet leeg te zijn.. Schrale troost?
 
als het lek niet groter wordt, ja :)

Maar gezien hij onderaan kapot is zou de 60 liter vanavond ook wel onder het laminaat kunnen liggen.



Als ik het huidige zand, water en filter gebruik.... zou het overzetten naar een iets grotere bak dan goed moeten gaan?
 
heb hetzelfde gehad met een 450L. Die lekt ook opeens onderaan bij de strip. Toen ik er ongeveer 100l uit had gehaald stopte het lekken ook. Als de scheur in de naad groter was geweest had je al een lege bak gehad hoor ;)

edit:

Als je filter niet drooggelopen is kan dat zeker wel, blijft een risico maar je hebt ook niet heel veel andere keuzes helaas......


Succes en hou ons op de hoogte!
 
Ik heb bij de 60cm Marina ook "lekkage" als ik de bak helemaal vul. Maar ja deze bak heb je al een poosje denk ik en als je dit niet vaker hebt en net zoals altijd hebt gevuld dan zal het denk ik eerder een lek zijn.
Condens zal dan niet aan de orde zijn denk ik of dat hij te vol is gevuld.
Misschien toch maar direct voor een 80cm gaan kijken :S ;).
 
Zondag water ververst. Als de bak vol te was was had ik dat eerder moeten opmerken.



Nou heb ik net een week een pomp voor 60-120 liter.... :stom:
80 cm is allemaal meer liters, maar ik zag een 60 cm van 120 liter. Da's al het dubbele.
Ze kunnen gelukkig ook bochtjes maken de vissen die ik wil en al heb :rolleyes:

Nog even verder speuren en vanavond maar wat water eruit halen voor de zekerheid.
En dan hopen dat ik alles over kan zetten zonder al te veel stress.
 
Met een 80cm kun je wel meer soorten huisvesten dan met een 60 cm hoor ;)

maar succes nogmaals, hoop dat alles meevalt
 
Dat was ook waar ik als beginner meteen al tegenaan liep.
Wilde veel meer vis dan er in kon.

Maar eerst wat oefenen met 60 cm (wat me overigens goed beroerd af gaat) leek me wel handig.
 
Oefenen met een grotere bak is een stuk eenvoudiger dan met een kleine. Waterwaardes blijven een stuk eenvoudiger stabiel dan in een klein bakkie.
 
Er zit nog water in :p
Had wel weer iets gelekt.

Voor de zekerheid iets water uitgehaald.
 
Heb hiervoor altijd een trofis gehad, prijs/kwaliteit beviel mij altijd erg goed.

Mooi shit van je andere bakkie trouwens...
 
Zonde ja, maar de kans toch voor een grotere te gaan.
Hopelijk neemt Intratuin de oude zonder gezeur terug.

Wordt nu +- 200 liter, dus daar kan aardig meer vis in.


Zal voor vissen en garnalen wel even vervelend worden.
Eerst naar een kale bak en dan later weer over naar de nieuwe.
 
Het filter wat net pas een week draait is te klein voor de nieuwe bak.
Die mee laten draaien en een nieuw filter eerst 2 weken de kans geven om in te draaien?
 
Ik zou zeer zeker als het kan een oude filter laten meedraaien hoor. het liefst de gehele indraaiperiode zou ik denken.
Soms kun je het filtersubstraat in de nieuwe filter doen maar ja dat kan niet altijd natuurlijk.

Verder is Trofis dacht ik een goed merk. Crash heeft een vrij grote en ik heb daar geen klachten van gehoord namelijk.
 
Maar de vissen en garnalen wel meteen in de nieuwe bak toch?

Ik zal het huidige zand ook in de nieuwe doen, met aanvulling.
Nieuw water zal ik dan maar behandelen met een flesje wat ik ervoor heb.

Tetra heeft een tetratec ex 800 ipv de 600 die ik nu heb.
Die is tot 300 liter en heeft ��n filtermand meer. Denk dat de maat het zelfde is, maar ��n mandje hoger.
Dat zou het probleem oplossen lijkt me. En loop ik niet met 2 filters te klieren.
 
Oh, nee nee nee nee ;)
Niet gelijk de vissen erin!
Eerst 3 weekje wachten ;)
 
Met oude water/bodem en filter is dit wel te doen hoor. Enkel je waardes goed in de gaten houden en vaker verversen indien nodig. Het is niet de allerbeste oplossing maar in een lek aquarium gaat het ook niet...
 
Anders moeten ze drie weken in een noodbakkie, gaan ze al helemaal niet leuk vinden lijkt me.

Bestaand zand, filterinhoud en planten gaan over.
Planten aanvulling uiteraard.

Kan ik nog meer trucjes toepassen om het zo goed mogelijk te doen voor de vissen en garnalen?
 
Is het niet minder stressy voor ze als ik ze in zakken doe en dus niet 2 x hoef te vangen?

Kan wel voor een paar uurtjes?
 
ik heb nog 263 vragen, dus ff omhoog dit topic ;)


in zakken doen om ze niet binnen een paar uur 2x te moeten vangen?
en is het zinvol een berg cabomba in het water te gooien tegen een evt nitrietpiek?
Cabomba kan ik thuis zo uit het water halen met bergen tegelijk.
 
in een (nagenoeg ) opnieuw opstartende bak is cabomba wel zinvol hoor. Maar hoelang zou je bezig zijn met oude naar nieuwe aquarium inrichten? Korter dan 2 uur is de zakken optie een goed idee lijkt me.
 
ik hoop op 2 a 3 uurtjes.


Als ik zorg dat de pomp en leidingen aangesloten zijn en 't zand wat ik extra haal schoon is.

Dan is het een kwestie van � van het water naar een andere bak, verwarming erbij.
Vissen en garnalen in zakken en die in de tijdelijke bak.

Snel het restwater erbij, zand naar de nieuwe, vers waterlaagje.
Planten er inzetten en weer vullen met het water uit de tijdelijke bak. Het oude water dus.
Dan de dieren weer laten wennen in de zakken en klaar.
Tijdens het wennen gooi ik het filtermateriaal naar de nieuwe en kan die ook zo weer aan.

Hmm, of dat zo vlot zal gaan? Lijkt me iig wel de beste optie.


Cabomba uit natuurwater is niet link?
 
Nou :D


Ik heb vanavond de Trofis gehaald. Compleet met LED verlichting.
Vanavond het kastje in elkaar gezet en een achterwand op maat gemaakt en gelijmd. Kan die mooi drogen.
Wat een mooie bak. 80cm breed en 200 liter! :D

Morgenavond pas laat thuis. Dan ga ik nog wat voorbereiden en dan zondag de grote wissel.

Gisteravond al wat extra plantjes gehaald zodat die een paar dagen kunnen weken.
Maar :(
Ik heb plantjes voor voor en midden, maar weet niet meer welke het zijn. Er zitten geen kaartjes bij.

Enig idee?
Klopt het zo of horen die achter staan vooraan?
ZVfdW1w.jpg
 
Ik zou de vissen niet in zakken doen waar gewoon in de emmers aqua water dat je ook overplaatst. Waarom moet je ze dan twee keer vangen? Je kunt ze toch als laatste met water en al de bak in laten?
 
Zo veel emmers heb ik niet en wilde ze soort bij soort in zakken doen.
Omdat er veel nieuw water bij zal moeten, kan ik ze in zakken ook weer rustig laten wennen.

Groter filter is ondertussen ook binnen. En een 200 watt verwarming gehaald.

Ik ga de spraybar op de zijkant maken en de aanvoer voor de pomp op dezelfde kant.

CjJkpLJ.jpg


Nog even drogen terwijl ik werk en vanavond verder :)
 
Nou :(


Al het oude water, zand en filtermateriaal prima kunnen gebruiken.
Maar w��r zo'n stoftroep ondanks dat ik gisteravond uren heb staan spoelen.

Om de dieren niet te lang in de zakken te laten toch maar vrijgelaten. Lijkt goed te gaan:)

Planten morgen maar doen, want ik zie er niets van zo.
Hopelijk blijft alles leven.

HitN7W3.jpg
 

Terug
Bovenaan