Tetra Aquarium Lekt!!


HNRy6CU.jpg
 
wilkoNL beetje laat maar een speciekuip is erg handig bij dit soort problemen kost niet zo veel en je hebt er een hoop plezier van
vissen kunnen er rustig een paar dagen in overleven als je de je pomp en verwarming er bijzet zelfs langer
daarnaast zie ik aan de hand van je foto�s dat je vrij snel je bak weer gevuld hebt met water nadat je de achterwand er ingezet hebt
wel aan de droog tijd van de lijm gedacht meestal min 48 uur en na deze tijd een aantal keer spoelen


groet

jaap
 
ik heb de achterwand voor het kitten gespoeld. De kit zelf niet....
Droogtijd zal een uur of 35 geweest zijn. Hopelijk genoeg. Dacht dat er 24 uur op de verpakking stond.


Waterwaardes blijven goed.
Op ��n dode garnaal na lijkt het zonder problemen te gaan, gelukkig.
Maar wie weet wat ik vanavond weer aantref :X
 
Alles leeft nog. Het water is ondertussen aardig opgehelderd.

EPzSXO2.jpg


Nu ik goed kan zien hoe de planten staan zal ik er vanavond nog een paar wat rechter zetten :)
 
Het filter kon zo over. Kwam enkel een mandje met extra materiaal bij, dus dat was prima.

Ik ken de namen niet van de planten die ik heb, maar aan de achterkant staan allemaal planten die groot zouden moeten worden.
Zo is me verteld tenminste.
Zal vanavond betere foto's maken en hier posten.

Als er verkeerde tussen staan hoor ik het graag en ga ik betere halen.

Ondertussen aan het kijken wat er bij moet gaan komen aan vissen, maar da's nog best lastig.
 
Zet er links een Green Ozelot bij.
Is 1 plant, die gelijk flink vol wordt.
En op zij en omhoog groeit.
KLeibolletje met lateriet bij de wortels.

Linkse plant.
aklRbqqHc4UkhGJ5nqMMEorHZmgBOGZF.jpeg
 
Pfoe, da's een prachtige plant, maar in mijn aquarium zou hij de helft opvullen.

Wat er nu staat:
nsJAyoP.jpg


Links:
De linker bruin-groene wordt zeker hoog. Die kwam in de vorige bak al boven het water uit.
De 2e blijft laag.
De 3e met de grote bladeren zou hoog moeten worden, maar welke plant het is?

xIf6Y0j.jpg





Rechts:

Helemaal rechtsachter is al hoog. Hiermee wil ik verwarming . filterspul wegwerken.
De rode plant ernaast heb ik ook gekocht als hoge plant, maar weet ik ook niets van verder.
De middelste is al vrij hoog, ook die komt uit de vorige bak.
Daartussen staan nog wat laagblijvende.

RPklQtH.jpg


Tips zijn welkom. Ook over de rest vd bak uiteraard.

Het water is nog wat wittig van het zand, dus net maar wat water ververst om het helder te krijgen.
 
Dat verversen had ik vanwege de waterwaardes niet gedaan, het filter krijgt het water vanzelf helder.

Verder is het natuurlijk nog behoorlijk kaal omdat het net opgestart is. Wat dat betreft is die grote plant misschien juist wel mooi/goed en als je hem toch te groot blijft vinden dan kan je hem er uiteindelijk altijd weer uit halen. :)

Maar verder ziet het er Dat verversen had ik vanwege de waterwaardes niet gedaan, het filter krijgt het water vanzelf helder.

Verder is het natuurlijk nog behoorlijk kaal omdat het net opgestart is. Wat dat betreft is die grote plant misschien juist wel mooi/goed en als je hem toch te groot blijft vinden dan kan je hem er uiteindelijk altijd weer uit halen. :)

Maar verder ziet het eral best leuk uit hoor! leuk uit hoor!
 
Ik blijf de fout in gaan, haha.
Dacht dat vers water altijd wel goed was, maar ik zal het op ��n keer per week houden.
 
Vind het logisch gedacht van je hoor :), maar voor de waterwaardes is het dus beter om niet te vaak te verversen.
 
E�n keer per week 20% is wel okay?
De info is zo verschillend die je overal leest :/



Wat de aanvulling betreft heb ik wat zitten zoeken.
De Honing Goerami's die ik heb vinden dat ze onderin de bak horen.
Ondanks dat ik ze heb verteld dat ze voor de bovenlaag gekocht zijn.

Maar die gaan blijven. Ook de 4 Kardinaal tetra's blijven en dat moet weer een school worden uiteraard.

Vooral voor bovenin deze hoge bak wil ik nog iets leuks. Setje, schooltje... iig iets opvallends.
Alles wat ik zo zie als geschikt is vrij kleurloos of gaat de 25 graden niet leuk vinden.
Of zijn jagers. Misschien niet ideaal met garnalen?

Bijlzalmpjes is een optie, maar... die lijken me nou ook niet bepaald super.
 
Dat is zeker voldoende, in ieder geval niet meer.

Ik vind Bijlzalmen juist geweldige vissen, zeker de zilver variant. Die gaan er bij mij ook zeker komen als ik een groter aquarium heb! Vind het niet alleen leuke vissen om te zien, maar ook hun gedrag vind ik erg leuk! Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak, ik heb dan weer niks met gouramies. ;-)

O ja, zou je ook nog even je mening willen geven bij mijn topic in dit subforum? ;-)
 
Done ;)


Goerami's zijn toch wel leuk hoor. Ze gaan door de hele bak en waar ze niet normaal door kunnen gaan ze wel plat onderdoor.

Deze zouden voor mij wel in aanmerking komen.
Worden ook niet groter dan 6 cm.
 
dat de goerami's onderin zitten betekent dat er iets is met je inrichting. Een vis wil zich veilig voelen en gaat ook daar zwemmen waar hij zich het meest veilig voelt. Wellicht als er wat meer planten in je bak komen en/of de rest van je planten hoger groeien dat ze zich wel op de middenlaag en hoger gaan ophouden
 
Dat leek mij ook een mogelijke oorzaak, maar ik las ook dat ze niet van stroming houden?
De spraybar zit op de korte kant, dus de hele bovenlaag zit wel wat stroming in.
 
Gourami,s zijn bellenblazers, dus hebben graag drijfgroen.

Dan is teveel stroming ongewenst.
 
Een kwart oppervlak ligt vol met drijfplantjes (links)
De stroming heb ik iets naar beneden gericht om het oppervlak rustig te houden, maar ze lijken zich laag beter te vermaken.
Wie weet als de planten wat hoger worden?
 
Ik denk dat ze bij de bodem blijven omdat het verder bovenin de bak nog erg kaal is. Naarmate de planten groter worden zullen de gourami's waarschijnlijk ook naar boven verkassen.
 
Zondag maar wat extra voer voor de plantjes in t water kiepen dan :)


Gaan corydoras samen met otocinclus en garnalen?
 
Ja hoor. Houd er wel rekening mee dat niet alle Corydorassoorten graag wat koeler gehouden worden (net als je goerami's, otocinclus en garnalen). De meesten wel, maar als je een soortje op het oog hebt, vraag het dan even na.
 
Hoe zit dat met de corydoras panda en pygmeaus, crystal red garnalen en otocinclussen? Of bedoelde je dat juist deze niet tegen wat koelere temperaturen (kamertemperatuur) kunnen?
 
Voor Corydoras geven ze 22-26 graden op.
Ik heb 'm op 24 graden staan en dan zal het tijdens warme dagen nog wel eens wat kunnen oplopen aangezien het snel opwarmt in mijn huis. Op hete dagen gaat het rustig naar 35 graden.

De Panda past er bij mij wel tussen qua grootte.

De Kardinalen die een wat hogere temperatuur willen (25?) verknallen het dus eigenlijk een beetje.
Misschien die niet uitbreiden en opzoek naar een andere soort voor het midden.
 
24 graden is aan centrum hoge kant voor de gourami's, Otocinclus en C. panda. Die mag je best op kamertemperatuur houden met opwarming in de zomer.

De kardinalen passen er helaas niet tussen.
 
Misschien dan de kardinalen niet uitbreiden..

22 graden is beter? Of komen de kardinalen dan echt in de problemen?
 
Er is onderzoek gedaan naar (o.a.) temperatuurtolerantie van kardinaaltetra's en bij 21 graden C. treedt temperatuurgeraleteerde sterfte aan van 17%. Bij 25 graden is dan 0%.
Zie: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S00 ... ci_arttext

Je zit dus echt op het randje, beter zou je ze inruilen voor neontetra's, die kunnen koeler, of een ander soortje.
 
Wat is voor veel vissen een juiste temp dan?
Als ik 23 - 27 graden zie, denk ik dat 23 prima is.

Moet ik naar 22 zakken voor meer keuze en om het de goerami's en Otocinclus naar de zin te maken?
Ik heb er net al een half graadje af gedaan.

Dan ga ik de kardinalen denk ik maar niet uitbreiden en eens zoeken wat er dan bij kan.
 
Zo :X dat was flink inhouden vandaag met een vrije dag en toch geen visjes mogen kopen!
Volgend weekend! :D
 

Terug
Bovenaan