NicoleE
Well-known member
- Lid geworden
- 27 juli 2013
- Leeftijd
- 57
Ik had de Hobby kweekschaal al gekocht toen ik het advies kreeg de flesmethode te gebruiken voor het kweken van naupliën.
De eerste kweek met de hobby kweekschaal bracht nagenoeg niets op, zag het aankomen. Heb toen niet zelf geknutseld maar de JBL Artemio set gekocht.
Omdat ik bang was dat er weer amper wat uit zou komen ben ik erg scheutig geweest met het toevoegen van eitjes
zodat ik in elk geval iets zou hebben.
Vanmorgen, na 36 uur, zag ik een baby boom in de trechter 😀

Ik heb de nauplien af getapt en de lucht weer op de trechter gezet. Het zoutwater dat met af tappen mee kwam heb ik terug gedaan in de trechter.
Maar nu heb ik dus nauplien voor een weeshuis, wat heet... twee weeshuizen.
Voor 15 Heterandria formosa natuurlijk veel te veel. Moet duidelijk nog gevoel krijgen voor hoeveelheden LOL
Gespoeld wat ik wilde voeren en de rest in zoutwater in de koelkast. Twee dagen houdbaar heb ik begrepen.
Ik heb hierdoor een aantal vragen;
Edit: een ps. De hobbykweekschaal heb ik nogmaals op gezet uit nieuwsgierigheid, die staat dus naast de set.
De eerste kweek met de hobby kweekschaal bracht nagenoeg niets op, zag het aankomen. Heb toen niet zelf geknutseld maar de JBL Artemio set gekocht.
Omdat ik bang was dat er weer amper wat uit zou komen ben ik erg scheutig geweest met het toevoegen van eitjes

Vanmorgen, na 36 uur, zag ik een baby boom in de trechter 😀

Ik heb de nauplien af getapt en de lucht weer op de trechter gezet. Het zoutwater dat met af tappen mee kwam heb ik terug gedaan in de trechter.
Maar nu heb ik dus nauplien voor een weeshuis, wat heet... twee weeshuizen.
Voor 15 Heterandria formosa natuurlijk veel te veel. Moet duidelijk nog gevoel krijgen voor hoeveelheden LOL
Gespoeld wat ik wilde voeren en de rest in zoutwater in de koelkast. Twee dagen houdbaar heb ik begrepen.
Ik heb hierdoor een aantal vragen;
- had ik de nauplien die ik vanmorgen niet zou gebruiken beter in de trechter kunnen laten waar ze in beweging blijven en belucht? Het zou dat ik gebruikte bevalt algen als voeding voor de nauplien.
- hoe bewaar ik ze het best in de koelkast? Ik neem aan in zout water?
- De zeef loopt ontzettend slecht door, ik zag op internet dat dit bij de JBL sowieso een probleem is. Geadviseerd wordt de zeef vooraf nat te maken (had ik gedaan) maar dan nog liep het water niet spontaan door. Is dit een algemeen probleem met die zeefjes of kunnen jullie me een ander zeefje aanraden?
- Kan ik als het nodig is (niet nu dus) er ook weer nieuwe eitjes bij doen, of moet ik steeds een kweek helemaal opnieuw opzetten?
Edit: een ps. De hobbykweekschaal heb ik nogmaals op gezet uit nieuwsgierigheid, die staat dus naast de set.