Wat is er nieuw

Teveel naupliën, hoe bewaren

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
Ik had de Hobby kweekschaal al gekocht toen ik het advies kreeg de flesmethode te gebruiken voor het kweken van naupliën.
De eerste kweek met de hobby kweekschaal bracht nagenoeg niets op, zag het aankomen. Heb toen niet zelf geknutseld maar de JBL Artemio set gekocht.

Omdat ik bang was dat er weer amper wat uit zou komen ben ik erg scheutig geweest met het toevoegen van eitjes :juggle: zodat ik in elk geval iets zou hebben.

Vanmorgen, na 36 uur, zag ik een baby boom in de trechter 😀

nauplien.JPG

Ik heb de nauplien af getapt en de lucht weer op de trechter gezet. Het zoutwater dat met af tappen mee kwam heb ik terug gedaan in de trechter.
Maar nu heb ik dus nauplien voor een weeshuis, wat heet... twee weeshuizen.

Voor 15 Heterandria formosa natuurlijk veel te veel. Moet duidelijk nog gevoel krijgen voor hoeveelheden LOL

Gespoeld wat ik wilde voeren en de rest in zoutwater in de koelkast. Twee dagen houdbaar heb ik begrepen.

Ik heb hierdoor een aantal vragen;

• had ik de nauplien die ik vanmorgen niet zou gebruiken beter in de trechter kunnen laten waar ze in beweging blijven en belucht? Het zou dat ik gebruikte bevalt algen als voeding voor de nauplien.
  • hoe bewaar ik ze het best in de koelkast? Ik neem aan in zout water?
  • De zeef loopt ontzettend slecht door, ik zag op internet dat dit bij de JBL sowieso een probleem is. Geadviseerd wordt de zeef vooraf nat te maken (had ik gedaan) maar dan nog liep het water niet spontaan door. Is dit een algemeen probleem met die zeefjes of kunnen jullie me een ander zeefje aanraden?
  • Kan ik als het nodig is (niet nu dus) er ook weer nieuwe eitjes bij doen, of moet ik steeds een kweek helemaal opnieuw opzetten?
Tnx

Edit: een ps. De hobbykweekschaal heb ik nogmaals op gezet uit nieuwsgierigheid, die staat dus naast de set.

Ik heb geen ervaring met deze set maar ik zou het overtollige zelf invriezen en de volgende keer iets minder maken zodat je dat in een paar dagen kan opvoeren.

Ik heb geen ervaring met deze set maar ik zou het overtollige zelf invriezen en de volgende keer iets minder maken zodat je dat in een paar dagen kan opvoeren.
Bedankt John, zal zeker minder maken de volgende keer 😀

Die set is eigenlijk een veel te dure fles met houder die op zijn op hangt 😉. dus denk ik het best te vergelijken met de setjes die mensen zelf knutselen.

Wat ik teveel heb spoel ik met zoet water en vries het in in een ijsblokjeshouder. Dan kan je het ijsblokje zo in het aquarium gooien of eerst even laten ontdooien. Maar het smelt vrij snel, de artemiaatjes vallen eruit en worden dan opgegeten.

Wat ik teveel heb spoel ik met zoet water en vries het in in een ijsblokjeshouder. Dan kan je het ijsblokje zo in het aquarium gooien of eerst even laten ontdooien. Maar het smelt vrij snel, de artemiaatjes vallen eruit en worden dan opgegeten.

Zal ik straks in elk geval wat invriezen met zoet water :thumbs:

Volgens mij is het niet handig om er ijs in te gooien want dat kunnen ze beter niet binnenkrijgen denk ik. Ik ontdooi het in een, ja je raad het al, artemiazeefje.

Volgens mij is het niet handig om er ijs in te gooien want dat kunnen ze beter niet binnenkrijgen denk ik. Ik ontdooi het in een, ja je raad het al, artemiazeefje.
Bedacht me al dat die artemiazeefjes van de Hobby schaal wel heel erg handig zijn als je maar weinig hoeft te voeren.

Ik gebruik ze al jaren voor mn diepvriesvoer en ontdooi het erin en schep het met een theelepetje in de bak.

Ik heb inmiddels zo'n 14 porties ingevroren. Had er wat minder water bij mogen doen maar al doende leert men.
Als nou iemand in mijn koelkast kijkt vinden ze een spuit gevuld met oranje iets. :chef: terwijl de trechter nog pruttelt.

Ach, je zit voorlopig niet zonder 😉

Ach, je zit voorlopig niet zonder 😉
Hahaha nee echt niet. Maar bewaar de ijsklontjes met nauplien toch maar voor noodgevallen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe lang ze goed blijven in zoet water. Kijken wat er vanavond uit de spuit komt, levend of dood (nadat het opgewarmd is).

juist zorgen dat er genoeg water bovenop de artemia zit bij het invriezen in zo'n klontjes bakjes. Is dit niet het geval gaan de artemia vriesbrand krijgen en dat is niet zo handig.
Artemia kan je ook opkweken. Je kan er enkel zeer weinig in je water doen. Opkweken kan met fytoplankton of zweefalg.
Het is een leuke bezigheid om eens te doen maar verre van rendabel.

juist zorgen dat er genoeg water bovenop de artemia zit bij het invriezen in zo'n klontjes bakjes. Is dit niet het geval gaan de artemia vriesbrand krijgen en dat is niet zo handig.

Bedankt! 🙂
Daar zeg je zo wat, hier had ik helemaal niet aan gedacht.
De nauplien zakken natuurlijk naar de bodem. Had de ijsblokjes in een zakje willen doen, maar dat is dus geen strak plan want dan komt er toch vriesbrand aan de kant van de nauplien.

Artemia kan je ook opkweken. Je kan er enkel zeer weinig in je water doen. Opkweken kan met fytoplankton of zweefalg.
Het is een leuke bezigheid om eens te doen maar verre van rendabel.
Klinkt inderdaad leuk, was het tegengekomen op een ander forum. Lijkt me inderdaad leuk om een keer te doen. Of ik er ooit aan begin? 😉

Nicole

Je kunt ze invriezen maar ook proberen om ze in leven te houden.
Wat heb je nodig,een witte 20 liter emmer,een zoutdobber (zeg ik dit goed,voor het zoutgehalte) en wat zeezout.

Waarom een witte emmer,wel deze zet je op je balkon of in de tuin op een plek waar overdag nog het meeste licht valt,vul deze emmer met de goede hoeveelheid zeezout,en uiteraard misschien in het begin wat rondborrelen met een luchtpompje zonder luchtsteentje. Als je deze emmer een aantal weken laat staan zul je merken dat er een lichtgroene alg in de emmer ontstaat,dit proces zal wel wat langer duren met de kortere lichtdagen en bijbehorende temperatuur,maar goed.
Als de groene aanslag op een gegeven moment aanwezig is dan kun je de nauplien in de emmer loslaten en blijven ze in leven door de aangeboden alg,bijvoeren kan natuurlijk later altijd maar dit moet spaarzaam gebeuren om het water niet te overbelasten.als de artemia aanslaat hoef je eigenlijk helemaal niet meer bij te voeren,dan houd e.e.a.zich zelf instant,en kunnen ze zelfs gaan groeien en doorkweken.

Een luchtpomp om het zoutgehalte te reguleren mag er af wanneer het zoutgehalte qua hoeveelheid in orde is .Alleen even op internet zoeken hoe het ook al weer zat met het zoutgehalte,ik weet niet meer zeker of dit nu iets lager of hoger moest zijn dan de standaardwaarde's ,maar dat lijkt mij leuk voor jou om dit eens uit te zoeken,als je dit zo wil aanpakken natuurlijk.

Is het straks niet te koud op balkon of tuin?

Nicole

Je kunt ze invriezen maar ook proberen om ze in leven te houden.
Wat heb je nodig,een witte 20 liter emmer,een zoutdobber (zeg ik dit goed,voor het zoutgehalte) en wat zeezout.

Waarom een witte emmer,wel deze zet je op je balkon of in de tuin op een plek waar overdag nog het meeste licht valt,vul deze emmer met de goede hoeveelheid zeezout,en uiteraard misschien in het begin wat rondborrelen met een luchtpompje zonder luchtsteentje. Als je deze emmer een aantal weken laat staan zul je merken dat er een lichtgroene alg in de emmer ontstaat,dit proces zal wel wat langer duren met de kortere lichtdagen en bijbehorende temperatuur,maar goed.
Als de groene aanslag op een gegeven moment aanwezig is dan kun je de nauplien in de emmer loslaten en blijven ze in leven door de aangeboden alg,bijvoeren kan natuurlijk later altijd maar dit moet spaarzaam gebeuren om het water niet te overbelasten.als de artemia aanslaat hoef je eigenlijk helemaal niet meer bij te voeren,dan houd e.e.a.zich zelf instant,en kunnen ze zelfs gaan groeien en doorkweken.

Een luchtpomp om het zoutgehalte te reguleren mag er af wanneer het zoutgehalte qua hoeveelheid in orde is .Alleen even op internet zoeken hoe het ook al weer zat met het zoutgehalte,ik weet niet meer zeker of dit nu iets lager of hoger moest zijn dan de standaardwaarde's ,maar dat lijkt mij leuk voor jou om dit eens uit te zoeken,als je dit zo wil aanpakken natuurlijk.
Bedankt voor de beschrijving.

Kan ik inderdaad eens proberen, eerst ergens een nieuwe witte emmer uit zien te halen. De enige witte die ik heb gebruik ik voor de waterwissels van de home en is ook te klein.
Ik snap wat je bedoelt met een zoutdobber, heb ik hier eerder voorbij zien komen.

Net als John vroeg ik me af of het buiten nu/straks niet te koud wordt, en of dit niet iets is wat ik beter in het voorjaar kan doen. Nachten kunnen nu al koud zijn en door de kou worden nauplien inactief, zag ik al aan de nauplien die ik in de koelkast bewaar.

Voor mij zou dit wel niet meer zijn dan een experiment (wat leuk is om te doen), want aan volwassen artemia heb ik niks.

Waarom een luchtpomp om het zout gehalte te reguleren? Om het zout op te lossen? Ik voorzie wel een probleem. Ik heb geen osmose water om het verdampte water weer aan te vullen en ik vrees dat ik in de zomer met demi water niet ver ga komen. Alleen liter flesjes binnen het bereik van mijn fietsje. Gedeeltelijk afdekken zal ten koste gaan van de algenproductie neem ik aan.

Lusten je andere vissen het niet?

Lusten je andere vissen het niet?
Ik heb geen andere vissen meer Dirk

Edit: de Oto's en panda's zijn verhuisd. De oto's zouden te koud zitten bij een temp die weer geschikt is voor formosa, of andersom.
De panda's er uit om het eten van eventuele jongen te voorkomen. Dus enkel formosa.

Ik heb geen andere vissen meer Dirk

Edit: de Oto's en panda's zijn verhuisd. De oto's zouden te koud zitten bij een temp die weer geschikt is voor formosa, of andersom.
De panda's er uit om het eten van eventuele jongen te voorkomen. Dus enkel formosa.
Had je niet nog een bak?

Nicole
Als in beginsel het zoutgehalte goed is en er water verdampt mag je dit met kraanwater toevoegen,zout verdampt niet,tja misschien is het nu iets te koud maar ik bewaar levende artemia ook in de koelkast,iets van 7 gr.+ ? ik moet je zeggen dat ik niet eens weet wat mijn koelkast temperatuur is.
De beste start met een dergelijk experiment is uiteraard in de zomer,maar volgens mij moet dit langzaam aan wel lukken,het in het verleden gelezen dat er liefhebbesr waren die zelfs in de winter nog artemia uit de emmer haalden.

Ik wilde afgelopen zomer al zoiets starten,maar er is niets van gekomen,en nicole ik geloof niet dat ze zo snel groeien dat ze volwassen worden hoor,maar als ik diegene citeer die dit ooit heeft verwezenlijkt was er zelfs sprake van nakweek van de artemia.

Leuke activiteiten toch.

Die luchtpomp heb je nodig om het zout te circuleren/oplossen,maar dat kan natuurlijk ook binnenshuis,maar de zoutconcentratie moet wel geheel en in goede waarde opgelost zijn,vandaar.

Had je niet nog een bak?
Die is leeg gehaald. Bij drie mensen intensief bezig met mantelzorg waarvan er 1 inmiddels overleden en de tweede terminaal is. Genieten van de bak was er niet meer bij, werd een plicht en de lol was er af.
Ik weet nog niet wat ik met de bak ga doen. Er is een probleem met de lichtbalk, vocht onder de kap. Garantie voorbij.

mag je dit met kraanwater toevoegen
Ah kijk, ik meende dat het met demi of osmose moest zoals in zeewaterbakken.

ik bewaar levende artemia ook in de koelkast,iets van 7 gr.+ ? ik moet je zeggen dat ik niet eens weet wat mijn koelkast temperatuur is.
Ik weet het wel en die is verdomde koud 🙂
Onderin 1 graad en boven in 4, op zijn koudst dan. Schommelt iets maar vriest nooit.

beste start met een dergelijk experiment is uiteraard in de zomer
Lijkt me ook het leukste in de zomer eerlijk gezegd. Kan ik in een emmertje turen bij 20C in plaats van bij 2C 😀
Waarom moet die emmer 20 liter zijn? (Overweeg het te proberen dit najaar).

ik geloof niet dat ze zo snel groeien dat ze volwassen worden hoor
Nou weet ik niet waar ik dat vandaag gelezen/gezien heb. Aquariumforum.de of Youtube. Daar zeiden ze dat ze met 3 weken volwassen konden zijn maar dat zal wel onder de meest gunstige omstandigheden zijn. Of die info is onzin zoals zoveel op internet.

Als ze volwassen zijn dan zijn ze denk ik weer te groot voor de Formosa. Daarom gaf ik hier enkel hele kleine watervlooien of de nauplien. Vooral de mannen zijn vrij klein en kunnen denk ik lastig groter voer tot zich nemen.

Als ze volwassen zijn dan zijn ze denk ik weer te groot voor de Formosa. Daarom gaf ik hier enkel hele kleine watervlooien of de nauplien. Vooral de mannen zijn vrij klein en kunnen denk ik lastig groter voer tot zich nemen.
Ja John, ik lees mannen max 2 cm, de vrouwen 3,5
Nou wat ik bij de kweker volwassen zag was volgens mij toch echt kleiner dan dit. Misschien lijkt dat zo omdat de staart doorzichtig is en ze die mee tellen, maar of ze die afmetingen echt halen?

Ja ik heb ook de ervaring dat ze geen 3,5 worden hoor maar eerder 2,5 tot 3 voor de vrouwen en de mannen flink kleiner nog. Maar goed ik had ze ook vrij klein in een 25 liter bak zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan