Wat is er nieuw

Teveel voeding in de bodem? ( Overdosis? )

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Ik heb geloof ik iets verkeerd gedaan 😀
En weet niet of dit kwaad kan.

Ik had laatst van Dennerle, de Plantagold 7 gekocht:

621641_0_82_dennerleplantagold720kapseln_z1_720x600.jpg

Alleen dacht ik dat je het in de bodem moest steken en heb dus bij elke plant een capsule gedaan.
Echter toen ik de achterkant las ( ja, erg dom, dat had ik beter van te voren kunnen doen), kwam ik er dus achter dat je ze in het water moet breken.

Het is ��n capsule op 50 liter water en ik heb dus per plant een capsule in de bodem gestoken.
Ik heb een stuk of 30 van die dingen dus in de bodem zitten nu.

- Het zal onderwater, in het zand, vanzelf wel oplossen dacht ik zo?

- Dit kan verder geen kwaad voor de bodem ( bodemrot) of voor de toekomstige bewoners en/of de planten?

- De capsule zou in zijn geheel oplosbaar zijn, dus vanzelf verdwijnen, maar weet dus niet hoe het onder het zand gaat.
Ik denk zelf dat dat gewoon wat langzamer zal gaan dan normaal?

Waar ik dus nu voor vrees is dat de bodem t� verzadigd is qua voedingsstoffen.
Dat er veel alg zal komen enz.
Of valt dat dus wel wat mee?

Ik zou gewoon de meeste gaan verwijderen. Tenzij je een enorme algensoep wilt hebben.

Botia zei:
Ik zou gewoon de meeste gaan verwijderen. Tenzij je een enorme algensoep wilt hebben.

Verwijderen gaat niet.
Als ik dat doe, lost alles op en verdwijnt het in de bak.
Gaat een wazige boel worden.

Maar ik begrijp dus dat het wel kwaad kan?
Beter is om de bak leeg te halen en het zand uit te spoelen?

Bertus zei:
En water verversen.
2 of 3 x.

De bak draait nog in.
Beste is denk ik dan om hem leeg te halen, zand goed spoelen en hem dan weer opnieuw in te laten draaien.
Leuk klusje voor morgen 🙂

Ik weet niet wat er precies inzit in die capsules. Ik heb weleens gehoord dat als met teveel sporenelementen doseerd omdat het flesje er per ongeluk invalt dat dat niet zoveel schade kan geven.
Maar goed deze hoeveelheid is natuurlijk wel wat meer.
Het zal denk ik eerder voor de vissen dan voor de planten kwaad kunnen.

Ik wou toch wat plantjes nog anders hebben staan, dus misschien toch niet zo heel erg dat ik de bak leeg moet halen.

Ik heb ook wat plantjes overgenomen via dit forum en die komen aankomende week, dus dan kan ik ook meteen die gaan planten.
Staan ze net een dag en dan moeten ze er alweer uit, niet echt bevorderlijk dacht ik zo.

Beter morgen leeghalen dan met een week.
Die ene week opnieuw indraaien is niet zo erg.
Zou zonde zijn als het al 3 weken verder was 😀

Dus morgen leeghalen, zand uitspoelen en starten maar weer 🙂

Bertus zei:
Je kunt ze er toch uitvissen? probeer dat eerst.

Dat wil niet Bertus, ze lossen meteen op zodra je ze aanraakt als ze eenmaal onderwater zijn geweest.
Ze worden steeds weker zeg maar.
Echt heel fragiel zijn ze.

jessicapilon zei:
Ik weet niet wat er precies inzit in die capsules. Ik heb weleens gehoord dat als met teveel sporenelementen doseerd omdat het flesje er per ongeluk invalt dat dat niet zoveel schade kan geven.

De bedoeling van deze casules is om ze boven water te geven.
Nu zitten ze in de grond, ben bang dat het gaat schimmelen enz.

kellemes zei:
Als het in je vingers uit elkaar valt..
Met een slang het zand waar het tabletje zich bevind afhevelen..

Niet meteen, maar wel als ik ze nu uit de bodem zou zoeken.
Met 30 van die dingen is dat geen doen, moet dan sowiezo de hele bak overhoop halen omdat ik ze moet zoeken.
Dan kan ik beter het zand uitspoelen en er opnieuw indoen dacht ik zo?

Mieka zei:
jessicapilon zei:

De bedoeling van deze casules is om ze boven water te geven.
Nu zitten ze in de grond, ben bang dat het gaat schimmelen enz.

Haha, ja dat dat de bedoeling was dat is me ook wel duidelijk hoor 🙂.
Ik bedoelde dat ik niet weet wat er voor stoffen in die capsules zitten. Zal wel te vergelijken zijn qua stoffen met plantenvoeding.

Mieka zei:
kellemes zei:
Als het in je vingers uit elkaar valt..
Met een slang het zand waar het tabletje zich bevind afhevelen..

Niet meteen, maar wel als ik ze nu uit de bodem zou zoeken.
Met 30 van die dingen is dat geen doen, moet dan sowiezo de hele bak overhoop halen omdat ik ze moet zoeken.
Dan kan ik beter het zand uitspoelen en er opnieuw indoen dacht ik zo?

Als je het leuk vind kun je dat doen 😉
Zou het toch even proberen.. gewoon met de slang wroeten rondom de planten waar je ze in stak.. dan merk je meteen of je het tabletje te pakken hebt.. aan de kleur.. de wolk. Zo ga je door en kun je het afgehevelde zand schoonmaken.
Is het geen doen.. dan merk je het wel 😉

Kun je niet met je vingers voorzichtig in het zand voelen en dan met een slang dat deel afzuigen??
Dan gaat er maar een klein deel van de bodem uit en de capsule zuig je direct op.
Tja lastige situatie hoor.

De planten zullen los gaan komen en het hout staat dan in de weg.
Dan kan ik beter alles loshalen en opnieuw inrichten.

Vind ik opzich niet zo heel erg hoor, aangezien er nog planten bij komen via dit forum.
Dan kan ik het dan definitief laten staan en er de eerste weken niet meer aan rommelen 🙂

Gebruik deze ook weleens, de ene keer doe ik ze in de bodem bij wat moerasplanten en de andere keer doe ik het zoals op de beschrijving.

Zijn dus vergelijkbaar met kleibollen als ik het goed begrijp.
Tja ik ken ze echt niet.

Nou dat niet, zijn buisjes met poeder en alles lost in z'n geheel op. Ook de buisjes zijn voedzaam.

euh jij hebt een 240l bakje en zo'n doosje planta gold bevat 20 capsules dit is voorzien voor 1000l

denk dat die 4x de aanbevolen dosis de planten niet zo erg vinden indien mogelijk gewoon enkele weken langer wachten om vissen in te brengen.

Ik heb alle planten eruit gehaald en heb de bodem omgewoeld.
Er kwam me toch een troep uit.
Allemaal witte stukjes en troepjes.
Veel van dat witte slijm-achtige schimmel en ik had ook best al veel opstart-alg ( bruinalg) op de ramen zitten.

Ben nu bezig met schoon water erin doen en dan begin ik gewoon opnieuw met indraaien.
Bak moest naar mijn idee wel leeg, omdat ik meer dan een 4-voudige dosis had gegeven en dan kan ik het beter nu doen dan dat straks de vissen er al in zwemmen en het dan ineens fout gaat.
Dan maar opnieuw indraaien, was nog geen weekje onderweg, dus dat is niet zo'n ramp 🙂

bartman zei:
Nou dat niet, zijn buisjes met poeder en alles lost in z'n geheel op. Ook de buisjes zijn voedzaam.

Dat stond ook op de verpakking idd.
Maar alleen op de achterkant en niet op de voorkant.
Ik ging er dus vanuit dat je ze gewoon bij de wortels kon doen, i.p.v. ze op te lossen in het water.

Trouwens,... sommige waren nog helemaal niet opgelost ( stukjes) en er dreef nog van dat witte stof op het hout en op sommige planten.

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik nu al last had van de opstart-alg, door een overdosis plantenvoeding i.c.m. ee nieuw opgestart aquarium met planten?

triple zei:
euh jij hebt een 240l bakje en zo'n doosje planta gold bevat 20 capsules dit is voorzien voor 1000l

denk dat die 4x de aanbevolen dosis de planten niet zo erg vinden indien mogelijk gewoon enkele weken langer wachten om vissen in te brengen.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking. Dit is voor de planten niet zo erg lijkt mij. Hier krijg je geen algen door hoor. Alleen tekorten geven algen.
Wellicht dat er stoffen inzitten die de vissen in een bepaalde dosis niet prettig vinden.

Wellicht een idee om alle capsules kapot te maken en dan een grote waterwissel te doen.
Als je dan 75% ververst zit je redelijk goed denk ik.

Mieka zei:
bartman zei:

Dat stond ook op de verpakking idd.
Maar alleen op de achterkant en niet op de voorkant.
Ik ging er dus vanuit dat je ze gewoon bij de wortels kon doen, i.p.v. ze op te lossen in het water.

Trouwens,... sommige waren nog helemaal niet opgelost ( stukjes) en er dreef nog van dat witte stof op het hout en op sommige planten.

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik nu al last had van de opstart-alg, door een overdosis plantenvoeding i.c.m. ee nieuw opgestart aquarium met planten?

Opstartalg is heel normaal en komt niet door de plantenvoeding lijkt mij.
Het scheelt dat dit in je nieuwe bak is gebeurd zeg.
Die week is nog wel weer te overzien denk ik toch.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan