The A-team ~ Een nieuw begin


Top dat je weer terug bent, al is het helaas ook met een aantal mindere ervaringen rijker. :-| Je vissen zien er goed uit! Doe inderdaad maar een keer een totaaltje van de bak? Would be nice.

Met het idee naar het Vivarium te gaan herinnerde ik me dat ik hier al heel lang niet geweest was... En toen bleek de bus niet meer te rijden in het weekend, dus ik zit me nu af te vragen of het het waard is een uur te lopen vanaf Rosmalen Station. Iemand een mening daarover die wel al eens naar het Vivarium geweest is?
Daar zeg je wat.... Ik was ervan uitgegaan dat het bij station 's-Hertogenbosch ophield qua OV, maar er gaan natuurlijk ook treinen naar Rosmalen. Dan blijft er zo te zien 4 km over om zelf iets voor te regelen, i.p.v. 11..... Dit gaat lukken. :D Hopelijk per fiets, en anders lopend.

Ik ben zelf maar één keer geweest, op de laatste editie voor corona toesloeg. Ik heb toen niet alles kunnen zien... Dus ik wil dit keer zeker weer gaan, en dan rustig overal de tijd voor nemen.

@Giebeltje, is die 4 km vanaf station Rosmalen al beter voor jou te bereizen denk je, met de fiets mee? Aangezien jij van die 11 km niet zo enthousiast werd.
 
@Gino88 en @Giebeltje , zo uit mijn hoofd is het minimaal een uur lopen (op de parallelweg naast de snelweg) of 17 minuten fietsen en in theorie moeten er 6 ov-fietsen bij het station staan. Maar ik ga er maar niet van uit dat die er nog zijn als ik eens aan kom zakken XD Heb er ook al aan gedacht er 4,50 tegenaan te gooien en gewoon mijn eigen fiets mee te nemen.

Ik moet nog even groot onderhoud plegen (de laatste algjes van de achterwand poetsen) en dan zal ik een foto maken van het kaalgevreten aquarium, haha. Ik wilde op het vivarium kijken of ik meer plantjes-op-steen kon scoren, want dat is het enige waar ze vanaf blijven. Alles in aarde wordt ontworteld en de aarde door de hele bak gesmeten, maar ze vinden groen ook weer fijn om in te liggen. Dat ze hun eigen ruiten spreekwoordelijk inkinkelen lijken ze nog steeds niet te beseffen.
 
Aquarium

Daar is hij dan! De bak in zijn geheel! (inclusief een hoop troep, vergeef me).

Ondertussen heeft aardig wat decoratie het veld moeten ruimen. De bomen zijn volledig kaalgevreten door D'Artagnan, en hij zwom ze met regelmaat omver (Ik had hem Fishzilla moeten noemen), net als de chinese poort (rechtsvoor op de foto, die heeft vandaag het aquarium verlaten). Er plakt aan de poort nog wat sentimentele waarde want toen ik D'Artagnan kocht, pastte hij makkelijk door het gat... Ja, dat zou je niet zeggen als je hem nu ziet. Ahn op zijn beurt had het voorzien op de Balinese draak (nu vervangen voor een chinese die wat steviger staat). Alle decoratie die nu uit het aquarium is wordt apart gehouden voor de garnalenbakjes die ik in de planning heb. Toch garnalen! Alleen niet bij de goudvissen...

Met de opruimbeurt vandaag is ook de laatste plantenbak uit het visglas vertrokken en zijn de plantjes die nog over waren onder stenen geprakt (geen idee wat het is, maar een soort klavertje 4 met enorm lange wortels zie je nog net achter Ahn het kopje opsteken. Gekocht op de vijver-afdeling). Waarom onder stenen? Omdat de twee bovengenoemde heren anders binnen 5 tellen korte metten met de plantjes zouden maken. Het nieuw zeelands gras is naar bovenop de trickle verhuisd (en heeft het hartstikke naar z'n zin, tot mijn verbazing), de 5 (!!!) bossen waterpest van 2 weken geleden zijn opgevreten, het enige dat de vissen stug het hoofd biedt zijn javavarens, dus dan gaan we daar maar het hele glas mee volgooien. Tenzij iemand nog een tip heeft naast vedervarens (zo noemt Ranzijn ze iig). Die zou ik dan ook aan een steen moeten binden, want in aarde en de vissen graven ze uit (lees: Ahn en D'Artagnan).

Ik heb ook al bakken met vijverplanten geprobeerd, maar toen zat ineens mijn hele bak onder de letterlijke blubber, dus dat was ook geen groot succes. Plus, wederom: Lege bak, drijvende planten en 2 vissen: :cooll:

Oh, en er zijn kasten op de plek gekomen van het bureau. Steviger voor het aquarium, en dat bureau is uit elkaar getrokken voor andere projecten, aangezien het daar toch maar stond te staan. Ik zit blijkbaar liever op de grond met mijn naaiprojecten, of aan mijn kleine salontafeltje. Daar blijft de stof niet achter hangen.

Er zullen wat vragen zijn, dus even een FAQ:
- Is dat al het licht dat je hebt? Niet voor lang meer! Ik kon mijn tl-balken niet vinden en om nou nieuwe te kopen vond ik ook weer een beetje ver gaan. Vandeweek kwam ik ze toevallig tegen onder het bed, of all places, dus die worden binnenkort geinstalleerd over de achterkant. Vandaag het balkje ervoor gehaald waar ze aan gaan, en dan kijken of ik ergens nog een stuk ongebruikt snoer heb dat Daria níet in 3 miljard stukjes geknaagd heeft (ze heeft het ook alleen op niet-onder-stroom-staand-snoer voorzien, vooral als het ergens in een hoekje ligt, slimme miep).
- Wat is dat rare plastic ding bovenop je aquarium aan de linkerkant? Tijdens het proefdraaien met de trickle kwam ik erachter dat de plaat die eerst los op het aquarium lag 2 problemen had: 1. hij weegt zo ongeveer 12 kilo en als het aquarium tot je kin komt is het lastig om dat eventjes op te tillen om iets in het aquarium te doen. 2: De plaat boog ondanks zijn 8mm keihard door. Er zijn nu dus steunschragen onder gelijmd. Zo past mijn arm er precies tussen om in het aquarium te hengelen en wordt de plaat mooi ondersteund en recht gehouden.
- Dat andere plastic ding op je plastic ding... Oh, dát? Dat is een skimmer in de maak. Daar wordt een fikse hoeveelheid mos omheen gedraaid en dat komt om die drijvende pomp die in de middle of nowhere hangt...
- Maare... waarom staat je trickle er dan niet op? Nou! Dat is een interessant verhaal. Er is een kanaal uitgerouterd in de plaat door de CNC op werk, maar die is niet diep genoeg (en kan door het gewicht niet dieper, anders breekt de plaat). Het water loopt de eerste minuut heel mooi door het kanaal en bedenkt zich dan dat het er aan alle kanten af kan, zoals water wel vaker last van heeft. Dus ik wilde op het vivarium voor mooie stenen kijken om aan stukken te slaan en er met visveilige lijm op te plakken ala de rostformaties aan de kust van Japan (en zo'n beetje ieder aziatisch eiland/frankrijk/engeland). Maar ja. Ik ga geen uur met een paar kilo stenen zeulen (hallo onsteking in de hiel) en mijn fietstassen gaan daar ook niet blij van worden, dus dat is nog steeds een hele grote frons en peins en meer dan waarschijnlijk een "nope". Dus de trickle ligt nu nog even lekker rechts in/op de bak geslingerd. Daar zijn trouwens ook die rare plastic uitsteekseltjes van: Dat zijn de steunboogjes die de (kneiterzware) tricklebakjes omhoog houden.
- En die pomp die in de middle of nowhere hangt? Die Eheim 600 voedt de trickle. Daar zou zelfs nog een zwaardere pomp aan kunnen heb ik gemerkt, maar dat zou de vierde grotere zijn die ik ervoor koop en hoewel ik het niet heel moeilijk heb, groeit geld ook niet aan de bomen (en wil ik toch echt graag aan de slag met mijn tv-lift voor mijn multimedia corner). En 1200 liter per uur doorpompen klinkt toch echt wel als een leuk filtercapaciteit op een aquarium van 600-nog wat liter.
- Is dat een vos? Yep! Dr zit ergens ook een grote kip. Overblijfseltje van mijn eerste vakantie met mam sinds 10 jaar. De vos is van de Beeldentuin uit Garderen, en de kip van het -jawel- pluimveemuseum in Barneveld! Is er een pluimveemuseum?! Zeer zeker! En zeker met kinderen is het een leuk uitje, ze hebben zelfs kuikentjes in de broedmachine zitten waar je mee mag knuffelen! Ik was voor de gelegenheid weer 5 jaar oud en heb de rondleidingmeneer de oren van zijn hoofd gevraagd.
- En... Is... is dat een ... krokodillen-schedel?! Herr Von Schnapp is een overblijfsel uit mijn gestrande relatie waar ik afstand van weiger te doen. Ik was degene die de STL vond van een articulated krokodil skelet en ik wilde hem Schnappie noemen, maar die naam werd "humorvol" gejat met een "dan noem je die van jou maar Schnappie de tweede". Ik heb ook de mislukte print van de twee gehad... Haha, *vul onaardige verwensing voor kinderachtig persoon in*. Herr von Schnapp neemt af en toe een (onbedoelde) duik in het aquarium en de goudvissen vinden hem helemaal geweldig en duwen hem dan een beetje rond tot ze er weer klaar mee zijn. En ik ben dol op articulated spul. Noem het een adhd tic. Win win! Ik durf hem er alleen niet in te laten drijven ivm de shitty printkwaliteit en eventueel afbrekende stukjes plastic. PETG in m'n vissen hun maag is niet bepaald mijn droom. Eentje voor op het lijstje dus! 3D printer scoren en niet gierig zijn met de extrusie want speelgoed voor vissen!
- Wat ligt Ahn er raar bij... Ja, hij ligt te kauwen op zijn brokjes. Niet de meest fotogenieke foto dus. Hij is prima in orde. Beetje chagrijnig dat bijna alle planten weg zijn (is je eigen schuld!).
- Filter je nu alleen over de trickle? Nope! Toevallig vandaag nog mijn duim opengehaald aan een heftig lekkende Eheim Pro4+ 600. Weet nog steeds niet waarom er water uit de stekker kwam, maar dat was eventjes paniek. Ik mis een stuk huid ter grote van een postzegel bovenop mijn duim, maar het filter werkt inmiddels weer als een trein. Aangezien ik vandaag alle zand gefilterd heb, ben ik bang dat ik die halverwege volgende week weer kan spoelen, maar goed. Dan hoeft alleen het schuim in het bovenste vak eventjes uitgespoeld te worden. Scheelt weer sjouwen en rommelen met dat hele ding (en hem weer vol water zien te krijgen, was vergeten hem de vullen voor ik de pomp erop mikte).
- Ga je nog aan kabelmanagement doen? Ik had vandaag een beetje ruzie met de plantenbakken waar zuurstofblokken in zaten, vandaar dat de leidingen er een beetje raar bij hangen. Nog geen tijd/zin gehad dat aan te passen.
- Je had toch zo'n mooie wolk gemaakt als verlichting? Wederom 2 problemen! 1: De trickle blokt het licht naar een groot deel van het aquarium. 2: De ledstrip heeft het welgeteld 4 weken gedaan voor de omvormer het begaf. De wolk gaat weg, de ledstrip wordt een klusprojectje om te kijken of ik die nog aan de praat ga krijgen. Ik heb alles in huis wat ik ervoor nodig heb om de omvormer open te trekken en eventueel te repareren, tenzij het een softwarefout is, maar hij knippert als je erop slaat, dus ik heb het gevoel dat er iets los zit. Net als in het hoofd van NEE!
- Verder nog plannen? Zeker! De lichttunnel moet gebouwd worden, de trickle moet afgewerkt worden, daarna moet ik op zoek naar filtermandjes voor alle aquaponics plantjes die nu braaf in flesjes staan te wachten tot ze het aquarium in mogen. Er staat nog een nieuwe plaat plexi te wachten waar de mandjes in kunnen als "aquariumtuin".
- en de Monstera's waar je het over had? Er hingen er 3 in het aquarium. 2 zijn er zo vaak onder water getrokken dat ze het begeven hebben, eentje zijn wortels zijn zodanig aangevreten dat hij het opgegeven heeft. Vandaar dat er nu 3 nieuw staan te wachten op filtermandjes, zodat *boze blik* bepaalde zekere vissen er niet bij kunnen....

Verder kan ik zo snel niet bedenken, stel vragen gerust!
 
geweldige update, succes met je plannen
 
Mooie vissen! Heb net je topic een beetje doorgelezen. Wat naar dat je een wat minder fijne periode achter de rug hebt. Hoop vanaf hier enkel bergopwaarts, met mens en met vis! En konijnen!

Ik moest erg lachen om de naam 'Fishzilla', hehehe. Complimenten.

Tenzij iemand nog een tip heeft naast vedervarens (zo noemt Ranzijn ze iig). Die zou ik dan ook aan een steen moeten binden, want in aarde en de vissen graven ze uit (lees: Ahn en D'Artagnan).
Vandalen!
Heb je reuzenvallisneria wel eens geprobeerd? Dat is zo ongeveer het enige wat hier 'overeind blijft'. Mits stenen er op tegen het uitgraven ;).
Anubias doet het hier ook goed, met als voordeel dat het weinig licht nodig heeft, en je het kunt ophangen. Nadeel is dat het langzamer groeit en wat bevattelijker is voor alg.
Je zou even kunnen kijken naar iets als kikkerbeet. Of een andere drijver. En dan een wat grotere, zodat je vissen hem niet op slokken. Die kikkerbeet heeft wel wat meer licht nodig, maar is een goeie groeier.

Tof dat je ons trakteert op je verhaal, ik wens je veel voorspoed toe!
 


Heb je reuzenvallisneria wel eens geprobeerd? Dat is zo ongeveer het enige wat hier 'overeind blijft'. Mits stenen er op tegen het uitgraven ;).
Anubias doet het hier ook goed, met als voordeel dat het weinig licht nodig heeft, en je het kunt ophangen. Nadeel is dat het langzamer groeit en wat bevattelijker is voor alg.
Je zou even kunnen kijken naar iets als kikkerbeet. Of een andere drijver. En dan een wat grotere, zodat je vissen hem niet op slokken. Die kikkerbeet heeft wel wat meer licht nodig, maar is een goeie groeier.
Nee, wel de Vallisneria Spiralis (RIP), eendenkroos (RIP), vlotvarens (RIP XD), Lillaeopsis novae Zelandiae (RIP), de braziliens lijkt zich wel te houden tegenover de vissen, maar dat is nog even aanzien. Ik zal de gigantea dan maar eens gaan bestellen/halen, dan gaan we vanzelf zien hoe ver hij komt. De Anubias zijn geen goed plan helaas, ze worden heel nukkig van de te lage temperatuur en er komt nog best veel natuurlijk licht in het aquarium omdat ik 13 hoog met een volbreed raam over de hele woning zit. Algen zijn dan ook een groot probleem geweest, vandaar dat er gewoonlijk grote planten in het aquarium hangen in de hoop er wat voedingsstoffen uit te trekken.

Update:

Vandaag een spannende dag! PMMA zagen, verwarmen en buigen. Een zaakje van geduld (heb ik niet), finesse (oei) en waarschijnlijk trial en error, maar dan kunnen we wel verder met het filter!
 
Wanneer de blauwe lamp die je vond voor in het aquarium, je waterfae vibes geeft...
20221002_195634.jpg
20221002_195425.jpg
 

Bijlagen

  • 20221002_195646.jpg
    20221002_195646.jpg
    180.1 KB · Weergaven: 58
De Vallisneria gigantea doet het bij mij uitstekend, en ook de Javavaren en de Waterpest blijven maar doorgaan. De dames hier knabbelen af en toe wat aan de Waterpest, maar die groeit zo hard dat ik hem regelmatig moet snoeien. Twee keer per jaar gaan er twee pilletjes van @tuinkabouter bij de wortels, that’s all. Oh ja, en de dames krijgen sla van me, geen gewone, maar Little Gem of Romeinse Sla. Iets anders blieven ze niet🤪
 
De Vallisneria gigantea doet het bij mij uitstekend, en ook de Javavaren en de Waterpest blijven maar doorgaan. De dames hier knabbelen af en toe wat aan de Waterpest, maar die groeit zo hard dat ik hem regelmatig moet snoeien. Twee keer per jaar gaan er twee pilletjes van @tuinkabouter bij de wortels, that’s all. Oh ja, en de dames krijgen sla van me, geen gewone, maar Little Gem of Romeinse Sla. Iets anders blieven ze niet🤪
Hahaha, ja, dit klinkt echt heel bekend. Je kunt echt merken dat Daria van straat komt, en het niet zo goed gehad heeft voor we haar zijn gaan halen, die grijpt alles aan waar ze haar tanden in kan zetten, terwijl Makoto, opgegroeid als fijnproever (en meestal de veelvraat) toch echt dingen laat liggen; "Een Elstar? Hoe durf je een Elstar (0,99/kg) voor me te kopen?! Ik verwacht toch minstens een Pink Lady (2,99/kg) of een geimporteerde Chinese Fuji (2,50 per appel)!" en andijvie uit een kas is ook altijd een lang gezicht waard, die moet van de koude grond zijn! De goudvissen zijn wat dat betreft net iets makkelijker. Alles wat nieuw is wordt met argusogen bekeken en als ze eenmaal besloten hebben dat het eetbaar is zijn ze happy.

Inmiddels besloten om nog een zak zand erbij te bestellen, ik vind m toch net iets te kaal zo nu de plantenbakken eruit zijn. Letterlijk, ik heb net niet genoeg zand om overal een mooie laag te hebben... Komt ook een mooi staaltje oplichting aan het licht daar XD Ik zag mijn sansibar river op de uitverkooptafel liggen bij de plaatselijke plantenboer (groot concern), 5 kilo voor 18 euro "afgeprijsd". Me eens achter een oor gekrabt. De factuur voor de eerste 4 zakken van 10 kilo opgezocht (yay voor smartphones en internet)... 18 euro per zak. Vervolgens maar zacht grinnikend weggelopen. Wat een gek ervoor geeft toch? Ze liggen er overigens 2 weken later nog steeds. Vreemd niet? :pp
 
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar Daria, is zij ook een hangoordwerg?
 
Daria is naar mijn idee een kruising Hollander/Pool als je haar ziet zitten en hoe klein en smal ze is (en die minioortjes!!). Ze is bij de dierenbescherming binnengekomen nadat ze op straat gevonden was, ze bleek kanker te hebben (operabel) en daarna is ze daar bijna 4 maanden geweest voordat Makoto zijn datingprofiel inleverde. T klikte eigenlijk best goed (na een initiele aanval van Makoto die eigenlijk totaal onschadelijk is omdat hij geen voortanden meer heeft). Eerlijk, ze was niet mijn eerste keus geweest, maar als Makoto blij is, dan zeuren we niet.

20220910_004313.jpg


Inmiddels snap ik wel waarom iemand wiens eerste konijntje dit eventueel geweest is, haar "weggedaan" heeft. Ben het er nog steeds niet mee eens hoe (en eigenlijk ook niet dat dieren zo als wegwerpvoorwerpen gezien worden), maar mevrouw heeft een flinke gebruiksaanwijzing: Ze is niet bang haar tanden te gebruiken om iets duidelijk te maken (of dingen te verbouwen/compleet te vernietigen die zij vindt die op een verkeerde plek liggen) en ik heb er even flink aan moeten trekken om mevrouw her op te voeden en niet mijn eigen huis uit geterroriseerd te worden, maar ze is er inmiddels achter dat ik me ook niet door een pint bier van 1,5 kilo met een vachtje laat treiteren. Ik spreek na 30 jaar vloeiend konijn en ik ben niet bang om daarin duidelijk te maken dat als ik ergens zit, dat je dan niet je tanden in waar je me kunt raken zet omdat jij vindt dat ik in de weg zit. Toegegeven, ze heeft lef om haar wil op proberen te leggen aan iets dat bijna 70 keer zo groot en zwaar is XD haha.

We zijn nu bijna 2 maanden verder en ik ben inmiddels aan Daria gewend geraakt. Ik zou haar nog steeds niet meegenomen hebben als ik een konijntje in het asiel voor mezelf uitgekozen had (ik heb helemaal niets met kleurdwergen en alles wat daarop lijkt), maar ze heeft (gelukkig voor haar en mij) een leuk nieuwsgierig karakter, ze wil alles zien wat je doet, ze is de eerste om naar de deur te komen rennen als ze me hoort (Makoto begint een beetje doof te worden en volgt haar cue), ze komt in je buurt zitten als je eventjes niet lekker in je vel zit als een soort mentale support en ze begrijpt inmiddels dat "rangorde" een vloeibaar begrip is in dit huis en dat ondanks dat je "onderaan" de ladder staat, je nog steeds een luizenleventje hebt en alles er in overvloed is. Dat helpt ook enorm in het ombuigen van haar buien. Ik zou haar iig niet wegdoen als Makoto er niet meer is, ondanks dat ze dus niet mijn eerste keuze was. We hebben nu uiteindelijk na een proefperiode met zijn drieen voor elkaar gekozen en dat blijft zo.
 
Ja, konijnen, het blijven bijzondere dieren. Toen mijn kids nog erg klein waren hadden we een logeerkonijn genaamd Kneutel, die het steeds op de luier van mijn jongste gemunt had (ook als daar een broekje omheen zat). Ik trof mijn kinderen ( 2 en 4 jaar oud), staande in de zandbak met de armen om elkaar heengeslagen, terwijl genoemde Kneutel, gitzwart met korte oren, om de zandbak heen cirkelde en als mijn zoontje het waagde uit de zandbak te stappen hem onmiddellijk in de luier greep. Hij was nog vasthoudend ook, want als hij beet had bleef hij hangen, een pitbull was er niks bij!

Maar mooi dat Daria een plekje bij jou heeft gekregen😍
 
"Geef maar" zei ik heel stoer. En wist nog net mijn glimlach te bewaren voor ik een "sorry" mompelde tegen de bezorger toen ik de dozen overpakte. "Ewa, geen probleem mevrouw! Fijne dag verder!" "Salam." "Salam!" En weg was ie.
Voor het gemak even vergeten dat ik al een jaar niets noemenswaardigs meer gesjouwd heb omdat ik liever op de bank zat te mokken over mn ex en zn audacity dan ook maar iets te doen. (RSD is een ding). Toch maar weer s een paar rondjes bootcamp op de USP meepakken de komende tijd.

Allez! Vanavond misschien alvast wat zand bijstorten en plantjes planten! En ik moet nodig die kast opruimen zeg... waarom zie je dat altijd pas op fotos?

Nu eerst even een doosje Melocakes leegeten, even het dorp in voor meer substantieel voedsel en dan aan de slag!

IMG-20221011-WA0000.jpeg
 
Dagen worden weken, en weken worden maanden, en voor je het weet is er weer een half jaar voorbij! Wat gaat de tijd toch hard!

Allereerst een warm welkom aan Akira. Kleine Akira is eind November bij ons komen wonen en zijn verhaal begon met een flinke schok. Als verantwoord vis-houder had ik hem in een eigen aquariumpje met filtertje gedaan, zodat ik kon aankijken of hij ziek was of niet. Des te groter je aquarium, des te lastiger het wordt om het bij een infectie weer schoon te krijgen, dus beter veilig dan spijt. Een uur later en ik liet hem 5 minuten alleen en toen ik terugkwam was mijn aquariumpje leeg... In paniek stoof ik eropaf, en ik zag hem met zijn kop in de filterinlaat gezogen, het kapje dat erover hoort lag verloren op de grond. 10 minuten reanimatie, en hij ging het grote aquarium in, weg van zijn nemesis het mini-buitenboordfilter.
Er was veel tollen, hij wist letterlijk niet meer wat boven en onder was, of links en rechts, en drijven aan het oppervlak. De volgende ochtend was ik ervan overtuigd dat hij dood was. Bij dreef op zijn kop aan het wateroppervlak onder het tricklefilter. Verdrietig appte ik mijn moeder, ging ik op zoek naar een netje, draaide me om en... Hij was weg. Ik kon nog net zijn wild schommelende kontje in de verte zien verdwijnen onder een plant... Dat was een interessant telefoontje dat volgde. Daarna smurf maar in een drijfbakje gedaan zodat ik hem in de gaten kon houden. Van de kleinere ruimte knapte hij sneller op dan vrij in het aquarium. Het was voor hem makkelijker om zijn gyroscoop weer opnieuw af te stellen terwijl zijn koppie slonk. Het is een ryukin miniversie van D'Artagnan, allebei calico.

Akira.jpg
Akira baby.jpg

Inmiddels zijn we 3 maanden verder, is zijn onvrijwillige kopgrote hickey verdwenen, en Akira is helemaal opgeknapt. Hij wordt steeds iets brutaler en eet inmiddels soort van met zijn grote broers mee. Wel op veilige afstand dat hij snel weg kan zwemmen als ze zijn kant op kijken. Voor een goudvis waarvan ik lang gedacht heb dat hij zo dom was als een stoeptegel (in het begin zwom hij weg van voer ipv eropaf, om over het filterincident maar niet te spreken) blijkt bij toch nog wat logica te bezitten.

Aquarium overview

Er zit ondertussen een dubbele hoeveelheid zand in het aquarium, maar de planten blijven nu wel (veel langer) staan! Alleen de Vallisneria worden nog wel eens uit de grond getrokken, maar dat is gewoon een kwestie van er weer inzetten. Soms heb ik ook het idee dat het te maken heeft met "lomp rondzwemmen" en niet eens zozeer met een poging to grazen. Grondelen doen ze vooral aan de voorkant, dat zand moet nog regelmatig terug in model gebracht worden omdat er op de "favoriete plekken" kale plekken ontstaan. Vandaag gesnoeid, en alle losse blaadjes uit het aquarium gevist, tijd voor een overview foto! Het grappige is dat het aquarium zo nog steeds best klein lijkt XD Omdat de vissen inmiddels flink gegroeid zijn. Maar met kleine Akira links op de achtergrond (speelt Where's Waldo) wordt de maat al snel in perspectief geplaatst.

Ik heb ook een licht-strook gebouwd voor de visjes (of eigenlijk de plantjes) zodat die op druilerige dagen nog een vin voor ogen zien.

Ondertussen heb ik ook het enthousiasme gevonden écht aan de slag te gaan met mijn trickle en de fouten van mijn ex en zijn desinteresse te repareren. Er moet nog een hoop aan gebeuren voor hij helemaal af is, maar praktisch zit hij nu helemaal werkzaam in elkaar. De rest is cosmetisch.

Filter bodem
Filter in house

Filter inhouse laag 2
Filter inhouse laag 3


Dat was nog een behoorlijk avontuur, 2 strips snijden van dun plexiglas en dat vervolgens buigen en vastlijmen (buigen heb ik sinds de middelbare school al niet meer gedaan) en hopen dat het niet breekt omdat je te snel wilt. Ondanks de smeltlijm die de acrylaat aan elkaar had moeten hechten sprongen er steeds een lek in de zijkant, dus uiteindelijk epoxy erin gegoten en nu is ze prachtig waterdicht!
Nu moeten de wanden nog gezaagd en gebogen worden, het hout op maat gemaakt en verwerkt en daarna de afwerking en decoratie.

De vissen zijn inmiddels ook 2 Monsteras rijker en vinden het geweldig om tussen de wortels te scharrelen, en deze planten trekken ook veel voedingsstoffen uit het water. Dubbel winst! Vandaag is er 1 de bodem van het trickle filter in gegaan, en morgen volgt de tweede.

Vissen tussen wortels


Ik ga proberen iedere week een update te schrijven vanaf nu, en ook aan het filter te werken, maar ondertussen ben ik ook bezig aan een tv lift en een nieuwe computer, en wil de baas ook nog aandacht.
 
Visupdate!
Artie.jpg

Artie-close.jpg

D'Artagnan vindt het lastig afstand te houden, het liefst houdt hij je van zo dichtbij mogelijk in de gaten en bemoeit zich tegen alles aan wat je in het glas doet. Dan wordt het snel lastig goede fotos te maken met een reflecterend glas.
Artie front.jpg

Maar het blijft een mooie. Ook als je midden in de nacht zijn glimmende schubben in het maanlicht langs het glas ziet schuiven naast de bedbank, als een soort spook.

De anderen zijn wat beter in een pose aannemen.
Atreus.jpg

Atreus is ook prachtig uitgegroeid. Wel al zijn juvenile zwart kwijt (en zijn snor), maar zijn vorm is goed gelukt en hij heeft geen moeite met rondzwemmen zoals je vaker met deze kogeltjes ziet. Hij heeft wel nog zijn witte baard.
Alex 3.jpg

"Kleine" Alex is niet zo klein meer. Verdubbeld in maat heeft mijn vriendje een aanvaring met mijn nagel gehad tijdens het voeren en een poos medische hulp nodig gehad voor het wondje op zijn wen. Dan kan je goed zien wat voor kanjers het al zijn vergeleken met toen ze hier net waren. En wat voor knuffelpandas. Gewoon rustig blijven liggen, je kunt vanzelf weer wegzwemmen.
Alex 2.jpg

Inmiddels is de plek op zijn kop geheeld, dus yay! De vlek op zijn "schouder" zijn trouwens donkeroranje schubben onder het zwart.

Ahn.jpg

Ahn zijn staart begint weer echt aan te groeien na de vinrot en ook hij is weer iets groter geworden. Zijn staart is beneden beter te zien.

Ahn 2.jpg

Kleine Akira is nog steeds te verlegen voor close ups, maar zal in de toekomst vast vaker langskomen.
 
Visupdate!
Bekijk bijlage 357024
Bekijk bijlage 357025
D'Artagnan vindt het lastig afstand te houden, het liefst houdt hij je van zo dichtbij mogelijk in de gaten en bemoeit zich tegen alles aan wat je in het glas doet. Dan wordt het snel lastig goede fotos te maken met een reflecterend glas.
Bekijk bijlage 357026
Maar het blijft een mooie. Ook als je midden in de nacht zijn glimmende schubben in het maanlicht langs het glas ziet schuiven naast de bedbank, als een soort spook.

De anderen zijn wat beter in een pose aannemen.
Bekijk bijlage 357027
Atreus is ook prachtig uitgegroeid. Wel al zijn juvenile zwart kwijt (en zijn snor), maar zijn vorm is goed gelukt en hij heeft geen moeite met rondzwemmen zoals je vaker met deze kogeltjes ziet. Hij heeft wel nog zijn witte baard.
Bekijk bijlage 357028
"Kleine" Alex is niet zo klein meer. Verdubbeld in maat heeft mijn vriendje een aanvaring met mijn nagel gehad tijdens het voeren en een poos medische hulp nodig gehad voor het wondje op zijn wen. Dan kan je goed zien wat voor kanjers het al zijn vergeleken met toen ze hier net waren. En wat voor knuffelpandas. Gewoon rustig blijven liggen, je kunt vanzelf weer wegzwemmen.
Bekijk bijlage 357029
Inmiddels is de plek op zijn kop geheeld, dus yay! De vlek op zijn "schouder" zijn trouwens donkeroranje schubben onder het zwart.

Bekijk bijlage 357030
Ahn zijn staart begint weer echt aan te groeien na de vinrot en ook hij is weer iets groter geworden. Zijn staart is beneden beter te zien.

Bekijk bijlage 357031
Kleine Akira is nog steeds te verlegen voor close ups, maar zal in de toekomst vast vaker langskomen.
❤️
 
Wat een knots van een zwarte sluier die je daar op de foto in je hand houdt, hoe oud is die ongeveer?
 
Wat een knots van een zwarte sluier die je daar op de foto in je hand houdt, hoe oud is die ongeveer?
Alex is nu ongeveer 1,5 jaar bij ons, hoe oud die precies is zou ik niet kunnen zeggen, Alex was al in de categorie "groter" toen ik hem kocht, maar nu ongeveer 2x zo groot als toen.
 

Terug
Bovenaan