Wat is er nieuw

The A-team ~ Een nieuw begin

Topicstarter
akumiyuki

akumiyuki

Member
Lid geworden
16 oktober 2020
Ja, Makoto en Meiyo zijn mijn huidige kindjes en altijd wel in de buurt. Zij helpt nu met behang afhalen aan de onderkant XD altijd een hands on ik wil helpen konijntje, met alles wat je doet. Hij zit onder het krukje aanwezig te zijn, en is meer de Zen-rustige energie van de twee. Ze zijn free range, en gaan 's avonds achter een plexiglas wand dat de kamer in 2 deelt, want het logeerbed staat ook in de woonkamer... En als je die twee ooit met een logee in de weer hebt gezien krijg je spontaan medelijden. Ze wachten tot je slaapt... En dan springt Makoto bovenop je, en gaat op z'n gemak met z'n twee kilo over je heen hupsen, en zij heeft een tenenfetish, waarbij ze uitgebreid je voeten af gaat zitten snuffelen. Of je gezicht. Of alles waar je huid ontbloot is en haar snorharen je kunnen raken en kietelen 😅 Dus ik heb ze eraan gewend dat ze 's avonds "naar bed" gaan, zodat mensen iig rustig kunnen blijven slapen zonder een gebroken nacht.
Mooi projectje hoor! Wordt een flinke bak! :cool:
Kan je al een beetje inschatten wat het bij elkaar gaat wegen?
Zelf was ik er weken mee bezig om een balans in liters(kilos), totale hoogte en wateroppervlak te vinden. Een dingetje was wel dat ik met mijn hand bij de hele bodem wil aanraken ivm onderhoud. Toen ging ook de tafelhoogte en lengte+breedte+aantal glaslijsten meetellen (die gaan dus tegen je oksel als je arm in de bak zit).
Is enorm handig met onderhoud als je dit in je ontwerp meedenkt.

Heb je al verlichting in gedachten?
Qua hout zit ik momenteel op een kilo of 15 tot 20, glas is 2,5kilo per mm/m2, dus op 10 mm (want 60cm hoog) en een oppervlak van 3,88m2 bijna 100 kilo, en dan 600 liter water en volgens de woningstichting kunnen er 30 man op mijn uithangende balkon zonder ondersteuning (vroeg ik ivm de plantenbakken), plus er zit een steunmuur recht onder waar het aquarium komt (de huizen hieronder hebben een slaapkamer en woonkamer waar ik 1 grote woonkamer heb en mijn geluk is dat het glas deels op die muur komt te staan) dus ik maak me niet heel druk over het gewicht. Wel dat de pootjes het gaan houden, maar ik heb genoeg zware troep in huis om samen met mam op het onderstel te gaan zitten en tegen de 800 kilo te komen. Ikzelf ben al bijna goed voor 100 :LOL: Ik heb overigens wel 24(!!) pootjes om onder het onderstel te prakken van RVS met siliconen glijzool die met een slagmoer in de onderste balken gemept worden.

Ik ben 1,81, de rand van het glas komt op 1,51/1,53 ongeveer, maar ik heb ook een mooi krukje van de Ikea waarmee ik prima in een hoge bak zou kunnen komen. Ook gelukkig eigenaar van een schitterend set aquascaping tools, dus we komen er vast wel! En anders ben ik een echte waterrat (ik had op mijn 6e al 3 diploma's en ging op mijn 10e voor reddingszwemmen en snorkeldiploma, gelest voor zuurstoftanks zodat ik op vakantie mee kan op de ondiepe trips en ik heb een afspraak mermaid/monofin-swimming staan zodra het weer mag) dus dan kan ik er altijd nog in gaan liggen als het moet 😂 .

Qua licht heb ik twee houten balken aan het plafond hangen waar ik een structuur vanaf wilde laten hangen met LED. Maar er is ook al en plan geweest LED in te bouwen in een epoxy deksel. En een combi, LED Epoxy voor de planten ín het glas en LED-strip verlichting erboven voor de planten óp het aquarium, maar ik heb op zich al een heel licht huis (13 hoog met over de hele breedte ramen op het noorden én zuiden) en een aantal van de hydroponie planten geeft nu al aan dat ze eigenlijk niet veel meer licht moeten hebben... Gevalletje aankijken? Op dit moment hebben de visjes nu een led-spot van ome Ali waar de waterpest als onkruid door groeit, maar die gaat niet afdoende zijn voor de grote bak vrees ik... Wel heb ik dan een aduino en vlam-ledjes voor op de tempel, want prioriteiten, of zoiets, haha.

Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Leeftijd
48
Top! Jij hebt ook het geluk dat je hem op een staande muur kan zetten! Geeft ook wat nachtrust voor je onderburen ;). Ik had hier ook voor een 5-poot tafel gekozen met driehoek voor torsiestijfheid.
Dan heb je ook voldoende licht overdag in je kamer met veel ramen. Let wel op dat je wellicht geen vlakke vloer hebt bij de overgang van betonplaten dus moet je echt goed je tafel uitvlakken anders worden je kitnaden zwaar belast op afschuiven.
Schilder ook meteen je bodem in een zandkleur nu kan je er nog bij. Die van mij is iets te groen en zie je duidleijk met een dun zandlaagje.
En schuim onder je bak want de ruiten werken een beetje bij grote waterwissels en glas op hout kraakt best wel. Ik kon later de hele bak optillen om dit er alsnog onder te leggen en weer die grote zuignappen lenen...Had het geluk dat een buurman schilder en glaszetter is!
Ja verlichting... Als je planten erin zet die niet veel licht nodig hebben kan je met een 8W led lamp af. Ik heb een Ikea staande lamp ingekort en aan mijn tafel bevestigd. De lampenkap is aan de binnenkant wit en de ledlamp bol heeft aan de onderkant een spiegelcoating. Ik merkte dat bij mijn tropische bak de ledbalk te fel is om in te kijken dus heb even moeten experimenteren met indirekt licht en werkt prima zo.
Denk maar zo: als jij het niet fijn vind om er in te kijken dan is het ook afkeur voor de visjes.

Ik ben 1.76 kort en mijn bak is dezelfde hoogte en dat is werkbaar. Een krukje is lastig om erbij te hebben liever niet. Voordeel is wel dat je dan eigenlijk een vijver op poten krijgt dus is het ook leuk om ze van bovenaf te bekijken.
Hou rekening met ruimte voor extra filtratie want voordat je het weet heb je een schooltje er in en veel eitjes:giggle:

Bijlagen

• DSC03538.JPG
    DSC03538.JPG
    2.4 MB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Topicstarter
akumiyuki

akumiyuki

Member
Lid geworden
16 oktober 2020
Oh dat glas! Daar heb ik de inspiratie vandaan dat de houten onderlijst niet op de grond hoeft te liggen voor gewichtsverdeling en ook niet rond hoeft te lopen! Vind ik echt een supermooie build!

Over het gewicht en de plaatsing:
Hij staat niet direct op de muur volgens de maten die ik van de benedenburen gehad heb, maar het is een (heel?) oud complex opgetrokken uit gewapend beton in bekisting, pre-prefab tijdperk (1968 opgeleverd). Ze hebben pas een hele glazen facade opgehangen aan de balkons (die platen moesten er met een hijskraan vanaf de vrachtwagen ingehangen worden want die waren niet te tillen), waarna er nog 30 man op een 8 meter breed balkon mochten volgens de huismeester... en momenteel wordt over de hele flat een zonnepark aangelegd. De vloeren zijn al snel 25cm dik (gemeten bij de trappen) en het is eigenlijk een complex met allemaal hokjes van 4 meter breed die dan met een deur samengevoegd zijn tot 2 hokjes die een huis vormen. Echt nog "better safe than sorry" bouwwerk ipv het huidige naadwerk waarbij ze een inschatting maken tussen kosten en draagkracht en de kosten nog net iets te vaak winnen. Je kunt vanaf beneden 1 lange lijn trekken voor de eveneens dikke tussenmuren. Niemand weet de precieze samenstelling van het beton, je hebt wel speciale SDS boren en een serieus goede hamerboor nodig om erin te komen en na 3 keer zijn ze bot.

Het glas komt vrijwel precies op de hoek waar de buitenmuur en slaapkamermuur samenkomen. Er ligt eveneens een dempende 8mm hdf vloer in op plastic en 2 ondervloeren van resp. 2 (geluidswerend hardfoam) en 6mm (vochtwerend geluidsdempend softfoam) dus de druk van het visglas wordt breed gedragen in mijn berekeningen.
Het is overigens ook echt een probleembuurt, zo'n typische waar iedereen elkaar argwanend aankijkt en als je aanbiedt even te helpen iets te dragen dat ze je eerst eens bedenkelijk opnemen maar dan bedenken dat ze het zelf niet gaan halen, haha. Dus mijn buren hebben geen flauw idee wat ik uitvoer en dat houd ik graag zo, al proberen ze wel vaak naar binnen te gluren (maar dat zijn speciale buren die af en toe een speciale klap voor hun hoofd nodig hebben). Wel de verzekering al gebeld en die gaf aan dat schade dóór het visglas gedekt is, maar schade áán het visglas niet... Hebben we nog een pittige discussie over gehad.

plaatsinkamer.png

Avontuurlijk als ik ben heeft het huidige 200kg visglas (120 liter water, 50 kilo glas, 10 kilo grind en een zooi deco) ook al zo'n beetje overal in huis gestaan om de vloer te testen (met mij erbij), maar hij geeft geen krimp. Wat ook helpt is dat je zo heel snel vindt waar algen gaan groeien en waar niet. Zelfs smack middenin de kamer voor 2 weken met een terrarium vol aarde ernaast voor extra gewicht (veel algen, veel licht blijkbaar). En dan heb ik het nog niet over de boekenkast aan de andere kant van de kamer met net iets teveel boeken erin (ruwe schatting, ik had 8 verhuisdozen van 50/60 kilo tijdens het leggen van de nieuwe vloer aan boeken alleen) en dan reken ik al mijn klusapparaten of het gewicht van de kasten zelf voor het gemak niet eens mee😅 Die ligt (gelukkig) ook nog steeds niet beneden en daar komen bijna wekelijks nieuwe boeken bij. Ik heb goede hoop dat het glas ook volkomen veilig is. Plus ik heb zelden veel mensen over de vloer.

Over het licht:
Ik heb online een speciale aquarium lichtstrip gevonden, en persoonlijk vind ik led-strips niet irritant om naar te kijken. Pluspunt is ook dat die van de Action (IP67) in te stellen zijn om op een bepaalde tijd zonsondergang te doen en dan uit te gaan. Met zijn afgeknipte kantje in de epoxy dopen en ze zijn zo goed als waterdicht!

Over de filtratie:
Er hangt op dit moment één trickle boven het glas (120 liter) die binnen 2 weken de meeste algen de nek omgedraaid heeft. Ik heb nog 3 trickle-lijnen klaar staan en gisteren zijn ook de 3 fase watten binnengegooid door de PostNL (werd tijd, begin December besteld). Ik moet alleen goede keramische pijpjes voor de andere drie lijnen bestellen, er staat een Eheim Pro4+ 600 klaar om opgestart te worden, er ligt een bodem in de planning die door een onderstroming ook als intern filter dienst moet gaan doen. Als ik 1 ding van mijn vrienden in Japan geleerd heb is dat er niet zoiets bestaat als "teveel filteren" met goudvis&co. Veel verschillende dingen aanbieden betekenen verschillende bacterien en ook dat als 1 lijn het onverhoopt begeeft, dat de andere het over kunnen pakken voor een bepaalde tijd.

Wat betreft de vissen:
De kans dat er meer inkomt dan de huidige 3 bakbeesten en de 6 kleintjes is vrij klein. Er was nog een momentje dat ik dacht "oh leuk, sluiertjes!" Maar er zijn veel dingen tegen dat idee in te brengen. Artie is best een pestkop op zijn tijd en de twee anderen kunnen hem nog redelijk voorblijven en uit de weg gaan, (en hij heeft een flink respect opgebouwd voor de oto's die samengroepen om hem het leven zuur te maken als ie er 1 pest) maar een sluiertje maakt geen kans tegenover die bulldozer. Uiteindelijk staat voor mij welzijn voorop en als één van de twee soorten dan geen leven meer heeft omdat ik persé moet, dan zou ik mezelf echt niet leuk meer vinden. En uiteindelijk net als met de hamsters in plaats van 1 bak met 4 bakken in huis zitten en dát is nu precies wat ik probeer te vermijden voor de toekomst.

Nog iets dat ik toch even met jullie wilde delen:
Ik had op Ali epoxyvormen besteld voor een tafel die ik wilde maken... Ze zijn IETS kleiner uitgevallen dan ik dacht, maar ik vind ze helemaal geweldig! In plaats van een tafel worden het nu onderzetters! De tafel ga ik uiteindelijk gewoon met de hand proberen te schilderen en op te bouwen.
20210223_105354.jpg

Topicstarter
akumiyuki

akumiyuki

Member
Lid geworden
16 oktober 2020
*UPDATE!*
Zo snel al? Ja, zo snel al!

Waarom ik baal van zo'n grote verbouwing als momenteel gaande is
Weet je nog dat ik zat te stressen dat ik maar amper krap aan 2 maanden had? In eerste instantie zou de hele flat vorig jaar al gerenoveerd worden. Je raadt het al: SARS-Cov-2, aka Covid-19 of in de volksmond Corona (als je weet hoeveel er daarvan zijn, nee, die zijn zelfs nooit weggeweest, maar dat is weer een hele andere discussie) heeft roet in het eten gegooid. Er kwam een nieuwe planning ( van Mei 2020 naar Mei 2021 voor mij). Inmiddels is er zoveel veranderd dat zelfs ik de bomen niet meer zie (en ik woon middenin een bos hè?). Ik ben mijn balkon al bijna 3 maanden kwijt, net als mijn rust. Gisteren stond de buurman met een vriend op mijn balkon "om mij te laten zien".... Blijkbaar ben ik een bedreigd diersoort in een dierentuin oid, maar gelukkig was daar mam die ze met haar schooljufstem net zo hard weer naar hun eigen stukje gejaagd heeft en vervolgens de hele avond heeft lopen blazen en foeteren over het lef en mij steeds vragen wanneer die schermen terugkomen. Theoretisch gezien 15 Maart...

Maar daar komt dan bovenop dat mensen zich blijkbaar zo belabberd voorbereiden op de verbouwing dat amper 2 weken na de start er al gesproken wordt over enorme vertragingen en dat ik qua binnen verbouwen vermoedelijk pas in Juli (!!) aan de beurt ben. Kom ik, die de helft al in dozen onder het bed gestouwd heeft en alleen het broodnodige nog in de keuken en badkamer heeft😅 Ik hoop dat 15 maart de schermen teruggaan, maar dan moeten ze in 15 dagen 50 klapraampjes van dubbelzijdig glas voorzien en 25 puien geschilderd hebben... Oh, en de regenafvoer aangesloten hebben bij 13 huizen. Zien jullie dat gebeuren? Ik namelijk niet.

Ja? Genoeg geklaagd?
Awel, c'est ca. Je kunt er niks aan doen hè? Je zit pas in fase 4 van de verbouwing, dus alles wat in fase 1 tot 3 tegenzit krijg jij op je bordje. Maar ik heb dus ineens blijkbaar 2 maanden meer voor mijn visglas. Dat geeft toch een beetje rust. En aan de andere kant wil ik hem op schema af hebben want stel dat ze wel eerder komen?!

Nieuw behang?
Het zit erop! Met de nodige oorlogswonden (moeders en messen zijn een levenslang trauma voor mij) en opfrissen van mijn kennis (dier)geneeskunde, maar het zit! Vandaag de boeklon eroverheen geplakt. Als je denkt "huh?". Peuters met permanent-markers moet je maar denken, maar dan hebben de peuters tanden en een behangfetish. Ze weten dat het niet mag, maar dat betekent niet dat ze het niet doen als je niet kijkt. Ook "iets" groter dan verwacht, maar net zo machtig mooi als ik gehoopt had!

20210227_121040.jpg

Dus je kunt aan de ombouw beginnen?
Yep! Even de kastjes uitmeten en de zaag op de Workmate installeren en dan het hout opduiken dat we nog hadden...

20210228_140947.jpg

Een SuperJunior playlist opzetten (It's You, Burn The Floor, SuperClap etc) en voor je het weet ben je door je hout heen, maar is de bodem zo ver klaar! Vanavond met Deadpool 2 op mijn gemakje op schoot de deuvels doorboren, inlijmen en afzagen. Dan kan ik morgen 1 kant zo ver preppen dat de kast erop kan om te passen (want ik heb 4 van de 9 poten). Dan morgen of een dinsdag een afspraak inplannen bij de Gamma om wat pakken hout uit te zoeken en alvast wat platen op maat te laten zagen (hoop ik). Ik ben een enorme zeiker wat betreft het hout dat ik krijg en ik ben bekend met het hout van de Gamma. Er zit goed spul tussen, maar dat moet je dan wel zelf pakken.

20210228_175519.jpg

En daar is ie dan!

De Eheim! Ik zit nog een beetje te kijken hoe ik de slang door ga voeren (waarschijnlijk door het deurtje heen, maar boor ik dan gaten met een speedboor of maak ik inhammetjes waar door ik de hele pomp uit de kast kan halen ipv alleen de onderkant?).

20210228_183131.jpg
20210228_183143.jpg

Maar we zijn op gang gekomen! Morgen ga ik de plankendragers ophangen die voor het behangen van de muur gehaald waren, en dan kan ik die plankjes iig op maat gaan zagen, en de slagmoeren voor de poten alvast onder de onderkant zetten, zodat ik niet helemaal stil zit duimen te draaien.

Op naar de volgende update!

Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Leeftijd
48
Nou laat maar eens zien of je een bedreigde diersoort bent. Ik heb er ook verstand van !:book:

Ik zou geen speedboor gebruiken dat molt je hout wellicht. Sleuven is een betere keus dat werkt ook fijner als je een spoedreparatie krijgt OID.

Mooi behang! Nu wil ik op vakantie! Komt helemaal goed (later LOL!!!)

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Mooi behangetje, en nog met anti-nijnen bescherming ook. Als ik dat indertijd had geweten...Ik had wel de snoeren en kabels in pvc pijp liggen. Maar het begin is er, het wordt vast heel mooi!

Bovenaan