The A-team ~ Een nieuw begin


Ja, Makoto en Meiyo zijn mijn huidige kindjes en altijd wel in de buurt. Zij helpt nu met behang afhalen aan de onderkant XD altijd een hands on ik wil helpen konijntje, met alles wat je doet. Hij zit onder het krukje aanwezig te zijn, en is meer de Zen-rustige energie van de twee. Ze zijn free range, en gaan 's avonds achter een plexiglas wand dat de kamer in 2 deelt, want het logeerbed staat ook in de woonkamer... En als je die twee ooit met een logee in de weer hebt gezien krijg je spontaan medelijden. Ze wachten tot je slaapt... En dan springt Makoto bovenop je, en gaat op z'n gemak met z'n twee kilo over je heen hupsen, en zij heeft een tenenfetish, waarbij ze uitgebreid je voeten af gaat zitten snuffelen. Of je gezicht. Of alles waar je huid ontbloot is en haar snorharen je kunnen raken en kietelen 😅 Dus ik heb ze eraan gewend dat ze 's avonds "naar bed" gaan, zodat mensen iig rustig kunnen blijven slapen zonder een gebroken nacht.
Mooi projectje hoor! Wordt een flinke bak! :cool:
Kan je al een beetje inschatten wat het bij elkaar gaat wegen?
Zelf was ik er weken mee bezig om een balans in liters(kilos), totale hoogte en wateroppervlak te vinden. Een dingetje was wel dat ik met mijn hand bij de hele bodem wil aanraken ivm onderhoud. Toen ging ook de tafelhoogte en lengte+breedte+aantal glaslijsten meetellen (die gaan dus tegen je oksel als je arm in de bak zit).
Is enorm handig met onderhoud als je dit in je ontwerp meedenkt.

Heb je al verlichting in gedachten?
Qua hout zit ik momenteel op een kilo of 15 tot 20, glas is 2,5kilo per mm/m2, dus op 10 mm (want 60cm hoog) en een oppervlak van 3,88m2 bijna 100 kilo, en dan 600 liter water en volgens de woningstichting kunnen er 30 man op mijn uithangende balkon zonder ondersteuning (vroeg ik ivm de plantenbakken), plus er zit een steunmuur recht onder waar het aquarium komt (de huizen hieronder hebben een slaapkamer en woonkamer waar ik 1 grote woonkamer heb en mijn geluk is dat het glas deels op die muur komt te staan) dus ik maak me niet heel druk over het gewicht. Wel dat de pootjes het gaan houden, maar ik heb genoeg zware troep in huis om samen met mam op het onderstel te gaan zitten en tegen de 800 kilo te komen. Ikzelf ben al bijna goed voor 100 :LOL: Ik heb overigens wel 24(!!) pootjes om onder het onderstel te prakken van RVS met siliconen glijzool die met een slagmoer in de onderste balken gemept worden.

Ik ben 1,81, de rand van het glas komt op 1,51/1,53 ongeveer, maar ik heb ook een mooi krukje van de Ikea waarmee ik prima in een hoge bak zou kunnen komen. Ook gelukkig eigenaar van een schitterend set aquascaping tools, dus we komen er vast wel! En anders ben ik een echte waterrat (ik had op mijn 6e al 3 diploma's en ging op mijn 10e voor reddingszwemmen en snorkeldiploma, gelest voor zuurstoftanks zodat ik op vakantie mee kan op de ondiepe trips en ik heb een afspraak mermaid/monofin-swimming staan zodra het weer mag) dus dan kan ik er altijd nog in gaan liggen als het moet 😂 .

Qua licht heb ik twee houten balken aan het plafond hangen waar ik een structuur vanaf wilde laten hangen met LED. Maar er is ook al en plan geweest LED in te bouwen in een epoxy deksel. En een combi, LED Epoxy voor de planten ín het glas en LED-strip verlichting erboven voor de planten óp het aquarium, maar ik heb op zich al een heel licht huis (13 hoog met over de hele breedte ramen op het noorden én zuiden) en een aantal van de hydroponie planten geeft nu al aan dat ze eigenlijk niet veel meer licht moeten hebben... Gevalletje aankijken? Op dit moment hebben de visjes nu een led-spot van ome Ali waar de waterpest als onkruid door groeit, maar die gaat niet afdoende zijn voor de grote bak vrees ik... Wel heb ik dan een aduino en vlam-ledjes voor op de tempel, want prioriteiten, of zoiets, haha.
 
Top! Jij hebt ook het geluk dat je hem op een staande muur kan zetten! Geeft ook wat nachtrust voor je onderburen ;). Ik had hier ook voor een 5-poot tafel gekozen met driehoek voor torsiestijfheid.
Dan heb je ook voldoende licht overdag in je kamer met veel ramen. Let wel op dat je wellicht geen vlakke vloer hebt bij de overgang van betonplaten dus moet je echt goed je tafel uitvlakken anders worden je kitnaden zwaar belast op afschuiven.
Schilder ook meteen je bodem in een zandkleur nu kan je er nog bij. Die van mij is iets te groen en zie je duidleijk met een dun zandlaagje.
En schuim onder je bak want de ruiten werken een beetje bij grote waterwissels en glas op hout kraakt best wel. Ik kon later de hele bak optillen om dit er alsnog onder te leggen en weer die grote zuignappen lenen...Had het geluk dat een buurman schilder en glaszetter is!
Ja verlichting... Als je planten erin zet die niet veel licht nodig hebben kan je met een 8W led lamp af. Ik heb een Ikea staande lamp ingekort en aan mijn tafel bevestigd. De lampenkap is aan de binnenkant wit en de ledlamp bol heeft aan de onderkant een spiegelcoating. Ik merkte dat bij mijn tropische bak de ledbalk te fel is om in te kijken dus heb even moeten experimenteren met indirekt licht en werkt prima zo.
Denk maar zo: als jij het niet fijn vind om er in te kijken dan is het ook afkeur voor de visjes.

Ik ben 1.76 kort en mijn bak is dezelfde hoogte en dat is werkbaar. Een krukje is lastig om erbij te hebben liever niet. Voordeel is wel dat je dan eigenlijk een vijver op poten krijgt dus is het ook leuk om ze van bovenaf te bekijken.
Hou rekening met ruimte voor extra filtratie want voordat je het weet heb je een schooltje er in en veel eitjes:giggle:
 

Bijlagen

  • DSC03538.JPG
    DSC03538.JPG
    373.9 KB · Weergaven: 179
Laatst bewerkt:
Oh dat glas! Daar heb ik de inspiratie vandaan dat de houten onderlijst niet op de grond hoeft te liggen voor gewichtsverdeling en ook niet rond hoeft te lopen! Vind ik echt een supermooie build!

Over het gewicht en de plaatsing:
Hij staat niet direct op de muur volgens de maten die ik van de benedenburen gehad heb, maar het is een (heel?) oud complex opgetrokken uit gewapend beton in bekisting, pre-prefab tijdperk (1968 opgeleverd). Ze hebben pas een hele glazen facade opgehangen aan de balkons (die platen moesten er met een hijskraan vanaf de vrachtwagen ingehangen worden want die waren niet te tillen), waarna er nog 30 man op een 8 meter breed balkon mochten volgens de huismeester... en momenteel wordt over de hele flat een zonnepark aangelegd. De vloeren zijn al snel 25cm dik (gemeten bij de trappen) en het is eigenlijk een complex met allemaal hokjes van 4 meter breed die dan met een deur samengevoegd zijn tot 2 hokjes die een huis vormen. Echt nog "better safe than sorry" bouwwerk ipv het huidige naadwerk waarbij ze een inschatting maken tussen kosten en draagkracht en de kosten nog net iets te vaak winnen. Je kunt vanaf beneden 1 lange lijn trekken voor de eveneens dikke tussenmuren. Niemand weet de precieze samenstelling van het beton, je hebt wel speciale SDS boren en een serieus goede hamerboor nodig om erin te komen en na 3 keer zijn ze bot.

Het glas komt vrijwel precies op de hoek waar de buitenmuur en slaapkamermuur samenkomen. Er ligt eveneens een dempende 8mm hdf vloer in op plastic en 2 ondervloeren van resp. 2 (geluidswerend hardfoam) en 6mm (vochtwerend geluidsdempend softfoam) dus de druk van het visglas wordt breed gedragen in mijn berekeningen.
Het is overigens ook echt een probleembuurt, zo'n typische waar iedereen elkaar argwanend aankijkt en als je aanbiedt even te helpen iets te dragen dat ze je eerst eens bedenkelijk opnemen maar dan bedenken dat ze het zelf niet gaan halen, haha. Dus mijn buren hebben geen flauw idee wat ik uitvoer en dat houd ik graag zo, al proberen ze wel vaak naar binnen te gluren (maar dat zijn speciale buren die af en toe een speciale klap voor hun hoofd nodig hebben). Wel de verzekering al gebeld en die gaf aan dat schade dóór het visglas gedekt is, maar schade áán het visglas niet... Hebben we nog een pittige discussie over gehad.

plaatsinkamer.png


Avontuurlijk als ik ben heeft het huidige 200kg visglas (120 liter water, 50 kilo glas, 10 kilo grind en een zooi deco) ook al zo'n beetje overal in huis gestaan om de vloer te testen (met mij erbij), maar hij geeft geen krimp. Wat ook helpt is dat je zo heel snel vindt waar algen gaan groeien en waar niet. Zelfs smack middenin de kamer voor 2 weken met een terrarium vol aarde ernaast voor extra gewicht (veel algen, veel licht blijkbaar). En dan heb ik het nog niet over de boekenkast aan de andere kant van de kamer met net iets teveel boeken erin (ruwe schatting, ik had 8 verhuisdozen van 50/60 kilo tijdens het leggen van de nieuwe vloer aan boeken alleen) en dan reken ik al mijn klusapparaten of het gewicht van de kasten zelf voor het gemak niet eens mee😅 Die ligt (gelukkig) ook nog steeds niet beneden en daar komen bijna wekelijks nieuwe boeken bij. Ik heb goede hoop dat het glas ook volkomen veilig is. Plus ik heb zelden veel mensen over de vloer.

Over het licht:
Ik heb online een speciale aquarium lichtstrip gevonden, en persoonlijk vind ik led-strips niet irritant om naar te kijken. Pluspunt is ook dat die van de Action (IP67) in te stellen zijn om op een bepaalde tijd zonsondergang te doen en dan uit te gaan. Met zijn afgeknipte kantje in de epoxy dopen en ze zijn zo goed als waterdicht!

Over de filtratie:
Er hangt op dit moment één trickle boven het glas (120 liter) die binnen 2 weken de meeste algen de nek omgedraaid heeft. Ik heb nog 3 trickle-lijnen klaar staan en gisteren zijn ook de 3 fase watten binnengegooid door de PostNL (werd tijd, begin December besteld). Ik moet alleen goede keramische pijpjes voor de andere drie lijnen bestellen, er staat een Eheim Pro4+ 600 klaar om opgestart te worden, er ligt een bodem in de planning die door een onderstroming ook als intern filter dienst moet gaan doen. Als ik 1 ding van mijn vrienden in Japan geleerd heb is dat er niet zoiets bestaat als "teveel filteren" met goudvis&co. Veel verschillende dingen aanbieden betekenen verschillende bacterien en ook dat als 1 lijn het onverhoopt begeeft, dat de andere het over kunnen pakken voor een bepaalde tijd.

Wat betreft de vissen:
De kans dat er meer inkomt dan de huidige 3 bakbeesten en de 6 kleintjes is vrij klein. Er was nog een momentje dat ik dacht "oh leuk, sluiertjes!" Maar er zijn veel dingen tegen dat idee in te brengen. Artie is best een pestkop op zijn tijd en de twee anderen kunnen hem nog redelijk voorblijven en uit de weg gaan, (en hij heeft een flink respect opgebouwd voor de oto's die samengroepen om hem het leven zuur te maken als ie er 1 pest) maar een sluiertje maakt geen kans tegenover die bulldozer. Uiteindelijk staat voor mij welzijn voorop en als één van de twee soorten dan geen leven meer heeft omdat ik persé moet, dan zou ik mezelf echt niet leuk meer vinden. En uiteindelijk net als met de hamsters in plaats van 1 bak met 4 bakken in huis zitten en dát is nu precies wat ik probeer te vermijden voor de toekomst.

Nog iets dat ik toch even met jullie wilde delen:
Ik had op Ali epoxyvormen besteld voor een tafel die ik wilde maken... Ze zijn IETS kleiner uitgevallen dan ik dacht, maar ik vind ze helemaal geweldig! In plaats van een tafel worden het nu onderzetters! De tafel ga ik uiteindelijk gewoon met de hand proberen te schilderen en op te bouwen.
20210223_105354.jpg
 
*UPDATE!*
Zo snel al? Ja, zo snel al!

Waarom ik baal van zo'n grote verbouwing als momenteel gaande is
Weet je nog dat ik zat te stressen dat ik maar amper krap aan 2 maanden had? In eerste instantie zou de hele flat vorig jaar al gerenoveerd worden. Je raadt het al: SARS-Cov-2, aka Covid-19 of in de volksmond Corona (als je weet hoeveel er daarvan zijn, nee, die zijn zelfs nooit weggeweest, maar dat is weer een hele andere discussie) heeft roet in het eten gegooid. Er kwam een nieuwe planning ( van Mei 2020 naar Mei 2021 voor mij). Inmiddels is er zoveel veranderd dat zelfs ik de bomen niet meer zie (en ik woon middenin een bos hè?). Ik ben mijn balkon al bijna 3 maanden kwijt, net als mijn rust. Gisteren stond de buurman met een vriend op mijn balkon "om mij te laten zien".... Blijkbaar ben ik een bedreigd diersoort in een dierentuin oid, maar gelukkig was daar mam die ze met haar schooljufstem net zo hard weer naar hun eigen stukje gejaagd heeft en vervolgens de hele avond heeft lopen blazen en foeteren over het lef en mij steeds vragen wanneer die schermen terugkomen. Theoretisch gezien 15 Maart...

Maar daar komt dan bovenop dat mensen zich blijkbaar zo belabberd voorbereiden op de verbouwing dat amper 2 weken na de start er al gesproken wordt over enorme vertragingen en dat ik qua binnen verbouwen vermoedelijk pas in Juli (!!) aan de beurt ben. Kom ik, die de helft al in dozen onder het bed gestouwd heeft en alleen het broodnodige nog in de keuken en badkamer heeft😅 Ik hoop dat 15 maart de schermen teruggaan, maar dan moeten ze in 15 dagen 50 klapraampjes van dubbelzijdig glas voorzien en 25 puien geschilderd hebben... Oh, en de regenafvoer aangesloten hebben bij 13 huizen. Zien jullie dat gebeuren? Ik namelijk niet.

Ja? Genoeg geklaagd?
Awel, c'est ca. Je kunt er niks aan doen hè? Je zit pas in fase 4 van de verbouwing, dus alles wat in fase 1 tot 3 tegenzit krijg jij op je bordje. Maar ik heb dus ineens blijkbaar 2 maanden meer voor mijn visglas. Dat geeft toch een beetje rust. En aan de andere kant wil ik hem op schema af hebben want stel dat ze wel eerder komen?!

Nieuw behang?
Het zit erop! Met de nodige oorlogswonden (moeders en messen zijn een levenslang trauma voor mij) en opfrissen van mijn kennis (dier)geneeskunde, maar het zit! Vandaag de boeklon eroverheen geplakt. Als je denkt "huh?". Peuters met permanent-markers moet je maar denken, maar dan hebben de peuters tanden en een behangfetish. Ze weten dat het niet mag, maar dat betekent niet dat ze het niet doen als je niet kijkt. Ook "iets" groter dan verwacht, maar net zo machtig mooi als ik gehoopt had!

20210227_121040.jpg


Dus je kunt aan de ombouw beginnen?
Yep! Even de kastjes uitmeten en de zaag op de Workmate installeren en dan het hout opduiken dat we nog hadden...

20210228_140947.jpg


Een SuperJunior playlist opzetten (It's You, Burn The Floor, SuperClap etc) en voor je het weet ben je door je hout heen, maar is de bodem zo ver klaar! Vanavond met Deadpool 2 op mijn gemakje op schoot de deuvels doorboren, inlijmen en afzagen. Dan kan ik morgen 1 kant zo ver preppen dat de kast erop kan om te passen (want ik heb 4 van de 9 poten). Dan morgen of een dinsdag een afspraak inplannen bij de Gamma om wat pakken hout uit te zoeken en alvast wat platen op maat te laten zagen (hoop ik). Ik ben een enorme zeiker wat betreft het hout dat ik krijg en ik ben bekend met het hout van de Gamma. Er zit goed spul tussen, maar dat moet je dan wel zelf pakken.

20210228_175519.jpg


En daar is ie dan!

De Eheim! Ik zit nog een beetje te kijken hoe ik de slang door ga voeren (waarschijnlijk door het deurtje heen, maar boor ik dan gaten met een speedboor of maak ik inhammetjes waar door ik de hele pomp uit de kast kan halen ipv alleen de onderkant?).

20210228_183131.jpg
20210228_183143.jpg


Maar we zijn op gang gekomen! Morgen ga ik de plankendragers ophangen die voor het behangen van de muur gehaald waren, en dan kan ik die plankjes iig op maat gaan zagen, en de slagmoeren voor de poten alvast onder de onderkant zetten, zodat ik niet helemaal stil zit duimen te draaien.

Op naar de volgende update!
 
Nou laat maar eens zien of je een bedreigde diersoort bent. Ik heb er ook verstand van !:book:

Ik zou geen speedboor gebruiken dat molt je hout wellicht. Sleuven is een betere keus dat werkt ook fijner als je een spoedreparatie krijgt OID.

Mooi behang! Nu wil ik op vakantie! Komt helemaal goed (later LOL!!!)
 
Mooi behangetje, en nog met anti-nijnen bescherming ook. Als ik dat indertijd had geweten...Ik had wel de snoeren en kabels in pvc pijp liggen. Maar het begin is er, het wordt vast heel mooi!
 
Here we go again! We komen ergens!

Nou laat maar eens zien of je een bedreigde diersoort bent. Ik heb er ook verstand van !:book:

Ik zou geen speedboor gebruiken dat molt je hout wellicht. Sleuven is een betere keus dat werkt ook fijner als je een spoedreparatie krijgt OID.

Mooi behang! Nu wil ik op vakantie! Komt helemaal goed (later LOL!!!)
😂 Ik wil niemand de schrik van zijn/haar leven aanjagen, dus ik blijf lekker in de schaduwen hangen als je het niet erg vindt.
Mooi behangetje, en nog met anti-nijnen bescherming ook. Als ik dat indertijd had geweten...Ik had wel de snoeren en kabels in pvc pijp liggen. Maar het begin is er, het wordt vast heel mooi!
Jaaaa, ze zijn goed in verbouwen hoor, die nijntjes! Ik heb inmiddels een oud activityboard onder het bed gevonden van mijn vorige konijn en 1 van de twee vind het in ieder geval helemaal het einde te puzzelen voor haar brokjes. M'neer wenst het gewoon in zijn bakje te krijgen. Je gaat toch geen moeite doen voor brokjes?! Dat is je recht als konijntje om die te krijgen!

Dus! Wat heb je allemaal gedaan?
Om te beginnen een half uur in de rij bij de Gamma gestaan... Om vervolgens te horen dat "het nog meevalt, want de dag ervoor hadden mensen wel 1,5 uur in de rij gestaan". . . Ja, als ik een click & collect krijg, verwacht ik wel dat het Covid-proof gaat zoals bij de Praxis of de Ikea, aan komen wandelen, nummer geven en weer weg, maar blijkbaar is dat wishful thinking. Beetje geërgerd dat ik mijn cursus aan het missen was de balken in de kelder gesmeten (want die gingen niet in de lift, dat wist ik al). Later die dag terug naar beneden en hop! 13 verdiepingen omhoog in 4 minuten 😁 Ik kan je melden, voor die draai in de trap moeten ze echt geen cm langer zijn (en je hebt er 25 onderweg). En mijn buren staan me nog steeds na te gapen, terwijl dit eigenlijk best wel standaard voor mij begint te worden om dingen te hebben die niet in de lift passen. Het type gapen waardoor ze op de 3e volledig missen dat de lift er is tot je ze er, half over de railing hangend, toch maar even op wijst.

20210305_180802.jpg


Vervolgens lekker aan het zagen geslagen, brilletje op, mondkapje voor, muziek op je koptelefoon, met wederom een nieuwsgierige buurman in mijn nek "wat ik aan het doen was".
"Nou, dat zal ik je precies vertellen vriend... Ik ben aan het zagen!"
"Ja, dat zie ik maar wat ben je aan het zagen?"
"... Het ziet eruit als hout, maar ik kan me natuurlijk vergissen..."
"Oh oh, wat ben je weer lekker bijdehand."
Hem rond dezelfde tijd overigens maar eens goed op de vingers getikt "Dat het fysiek onmogelijk is voor hem om Amsterdam Schiphol te zien,." toen hij dat tegen de volgende nietsvermoedende voorbijganger aan het vertellen was.
"Nee, echt! Ik kan Schiphol en Amsterdam Sloterdijk zien! Ik heb een verrekijker met stabilisator." 🧐
"De kromming van de aarde en de hoogte van onze flat met elkaar verrekend betekent dat je op het dak 43 km en 253 meter ver kunt zien. Ik heb het speciaal voor jou uitgerekend. Of ga je me vertellen dat je de wetten van de fysica kunt overtreffen met jouw ogen en in een kromming kunt zien? Want dat lijkt me soms best handig, om de hoek kunnen zien."

En na lekker bijdehand zijn kom je erachter dat je nog een balk uit de kelder nodig hebt en daar ga je weer met je goede gedrag 13 verdiepingen omlaag en weer omhoog. Er liggen er nu nog 3 in de kelder, maar die heb ik waarschijnlijk pas rond mei nodig.

ANYWAY!
Zoek de verschillen tussen hout dat je al 4 jaar in huis hebt en dat nieuw is! Er zitten geen 24 pootjes onder, maar 5 onder ieder kastje en dan nog eentje in het midden onder de steunbalk. Als Erik het met 4 poten af kan 😆 kan ik het vast wel met 11. De zijkanten staan als een huis, en dan bedenken dat er geen schroefje aan te pas gekomen is hè? Alleen hout en lijm.

20210306_162000.jpg
20210306_170531.jpg
20210306_170552.jpg

Ik ben er ook achter gekomen dat mijn muren naar binnen toe lopen, wat kan verklaren waarom ik altijd ruzie heb om de kasten tegen de muur te schuiven XD

En nu verder?

Vandeweek gaan de konijntjes uit logeren en dan is het zaak om de verwamingombouw en het onderstel geverfd te krijgen (zonder dat er een stelletje nieuwsgierige haarballetjes onder de verf zitten).

En dat filter van je?

20210306_171818.jpg


De onderplaat klopt nu! Ik heb de tijd genomen mijn bandzaag uit zijn doos te halen en eens lekker rustig ermee aan de slag te gaan. Hij lekt niet meer, yaaaay! Omdat ik nog geen epoxy in huis heb, heb ik de overflow nog niet kunnen maken, waardoor er nu een bakje met een steen op de slang ligt om te zorgen dat het in de trickle terecht komt (en een minas tirith gewoon omdat het kan). Straks steekt er niets meer boven uit. Er komt een grotere "deck" plaat overheen en op de tweede laag rondom wordt de structuur van de tempel zichtbaar straks. Maar eerst het grote werk afmaken! En ja, het oude visglas staat nu even achter een andere kast, maar ze hebben nog steeds uitzicht op de werkzaamheden en de bedrijvigheid in huis! Voordeel is wel dat de oto's zich veel meer laten zien nu ze de keuze hebben achter de tv te gaan hangen of niet. En ze zijn dol op de oude (echt heel erg oude) bureaulamp die ik opgesnord heb. Die komt nog van mijn kinderkamer af en zal zo gauw 20 jaar oud zijn? In de ochtend hangen ze onder de witte led en zo tegen de middag verhuizen ze naar de rode gloed.

En wat staat er nu op de planning?
Ik moet nog eventjes een balk uit de kelder halen om de bovenkant af te maken, misschien dat ik vanavond al zo enthousiast ben. Daarna moet ik een plaat multiplex gaan halen (even kijken welke van de twee ik daarvoor pak). De plaat multiplex moet zeker in de beits en de bootlak en dan even goed uitharden.

Nog met ideeën gespeeld?
- Er is het idee om de onderkast te beschilderen als continuering van het fotobehang.
- Er ligt nu een drukmat in het aquarium om de bodem van het aquarium tegen stenen te beschermen. Deze strategie wordt straks doorgevoerd: Er wordt misschien buiten het aquarium op matten een structuur opgebouw die later in het aquarium afgezonken kan worden.
- De inrichting is inmiddels weer eens aan verandering onderhevig geweest. Ipv twee zij-eilanden en diepte in het midden, dacht ik juist aan een planteneiland in het midden (ook zodat ik daar makkelijker met 1 buis de toren op aan kan sluiten). Dit zodat je vanaf de bank én vanaf de eettafel een leuk uitzicht op de vissen houdt. Maar ik denk dat ik daar pas echt over ga beslissen als de plaat er ligt en het duidelijk wordt hoeveel bodem ik heb om mee te spelen en hoe de zichtlijnen zijn.

Tot de volgende!
 
Wow, wat een werk, Angela! Dat was weer een verslag om van te smullen! En zie ik daar nou boven die vissen in die houten bak een LOTR beeldje? Mina Morgul? Die hebben wij ook hier staan...
 
Wow, wat een werk, Angela! Dat was weer een verslag om van te smullen! En zie ik daar nou boven die vissen in die houten bak een LOTR beeldje? Mina Morgul? Die hebben wij ook hier staan...
Dat is Minas Tirith (of iig een hele slecht versie ervan uit China, vandaar dat ik er niet heel voorzichtig mee ben), Minas Morgul is de evil counterpart ervan. Ik heb ook ooit een Barad Dûr gehad samen met de echte officiele Minas Tirith, maar die doos stond in de kelder toen die gesaneerd werd vanwege asbest. Best wel verdrietig over geweest.
 
Dat is Minas Tirith (of iig een hele slecht versie ervan uit China, vandaar dat ik er niet heel voorzichtig mee ben), Minas Morgul is de evil counterpart ervan. Ik heb ook ooit een Barad Dûr gehad samen met de echte officiele Minas Tirith, maar die doos stond in de kelder toen die gesaneerd werd vanwege asbest. Best wel verdrietig over geweest.
Ah ja, inderdaad, Minas Tirith. Ik heb al een hele poos die films niet meer bekeken, het wordt weer eens tijd :D ( even zeuren bij manlief...). Maar wel zonde van die doos, kan het me helemaal voorstellen.
 
Mooi begin! :cool: Hou je er wel rekening mee dat spleten geen sterkte geven en lijm kan losweken door morsen?
 
En dan...
the croods doom GIF


*pauze voor effect*

Nog even extra afwerken met de Bison Pro VB20 Watervast... De achterkant van de pot nog eens gelezen of ik nou zo dom ben of dat het echt waterproof is...

Aquarium onderstel 90% voltooid


Ik ben tevreden! De bovenkant even laten drogen, schuurpapiertje erover, plamuren met kneedbaar hout en dan morgenochtend in de eerste laag grondverf, dan kan ik er morgenavond de eerste laag lak overheen mikken en met een beetje geluk staat hij vrijdag in de bootlak (epoxy) en hoef ik alleen nog maar de draagplaat te regelen. Ohja, en het aquarium zelf zou waarschijnlijk ook handig zijn 😅

Dingen die ik anders zou doen:
- Op het einde bleek dat het waarschijnlijk makkelijker was geweest hem de andere kant op te bouwen (hoe onlogisch dat ook klinkt van boven naar beneden), maar het zit in elkaar!
- Ik moet echt eens leren om dingen te meten ipv natte vingerwerk. Het is mooi "zo ongeveer" werk, al zeg ik het zelf, maar het zou waarschijnlijk minder geweld vergen om dingen goed in elkaar te krijgen als ik mijn meetlint voor andere dingen zou pakken dan de voorbereiding en als het echt mis gaat en ik met iets wil gooien 😆
- Ik ging ervan uit dat de kasten genoeg zouden opvangen wat betreft de krachten "van voor naar achter", maar na een paar keer koppeltje te duikelen (en vast te zitten omdat ik toch echt net iets te groot ben voor de ruimte die ik heb 😂) ga ik zo toch even een asociaal groot hoekanker erin schroeven om te kijken of dat werkt, en anders een stalen steunkruis erin zetten als het schilderwerk gedaan is. De "jiggle" is minder dan een cm, maar hij beweegt en dat vind ik niet ok. "Van links naar rechts" staat ie als een bunker in ieder geval! Als je er dan een karateschop tegen geeft breek je waarschijnlijk je voet.

Dingen waar ik wel heel blij van word:
- Hij is stevig! Ik kan erop staan springen (ik weeg zo'n 90-95 kilo red.) en dansen en hij piept en kraakt niet eens en zakt geen greintje door. En dan is de lijm nog niet eens volledig uitgehard van het laatste stadium.
- Ik heb het laminaat erachter afgekit. Mochten de vissen water over de rand mikken dan heeft mijn laminaat iig nergens last van. Het vliesbehang is afwasbaar, dus dat komt ook goed.
- Met de pootjes eronder is hij heel goed te verschuiven. Dit gaat waarschijnlijk niet meer zo zijn met 800 kilo visglas erop, maar dat is weer een andere discussie. En ook niet iets waar je naar moet streven denk ik.

Dingen die ik bedacht had:
Ik ga een yogamat scoren, weet alleen nog niet of dat bij de Decathlon of de Action gaat zijn. Er ligt nu een yogamat van de Action onder het visglas en dat zorgt er in mijn beleving voor dat het glas minder te lijden heeft van een werkende onderkant. Ik bedoel, hij staat op een Besta. Van de Ikea. Al 3 jaar als ik het me goed herinner. De poten van de nieuwe onderkant zijn verstelbaar en als alles gelakt is gaat mijn vriendje dan ook waterpas gezet worden, maar het is een oud gebouw, het is een houten frame, en ik wil gewoon alles voor zijn als ik dat kan.
Ik zat gisteren mos op een lamp te plakken (don't ask) en ik bedacht me ineens dat het wel heel erg mooi zou kunnen zijn om die rand die ik open gelaten heb rond het visglas ook met mos en kleine plantjes te bewerken. Daar kunnen dan met de tijd weer van die Japanse mini-miniatuurtjes in. Je weet wel, van die dingen waarvan je je afvraagt hoe iemand ooit het geduld gehad heeft zoiets priegeligs te maken.
Ik ga inderdaad de onderkant beschilderen en een goede poging wagen om het op het fotobehang te laten lijken. Blijkbaar is dat mogelijk, maar ik ga mezelf niets beloven want frustratie en boosheid en met dingen gooien is niet iets waar ik naar streef.

En nu verder?
Plaat halen, visglas bestellen, dingen voor ín het visglas bestellen... 100% zeker zijn dat de structuur geen millimeter meer beweegt (behalve dat je hem kunt schuiven)... En ik verzin tussendoor vast nog wel iets nieuws om te doen!
 
Ik zie het helemaal voor me, jou ondersteboven hangend in je constructie, en springend erbovenop! Dat belooft veel goeds, en ja, ik vind het heel knap dat je zoiets in elkaar zet :smitten:
 
Inmiddels de kasten er weer in gezet en met 1 schroefje op de bodembalk vastgezet zodat ze er niet per ongeluk uit getrokken kunnen worden. Toch schroeven in het project! Want ik wil die kasten er wel uit kunnen halen als dat noodzakelijk is en met deuvels wordt dat verrekte lastig. Het bovenstuk is nu ook geschilderd en ligt lekker te drogen, ikzelf neem even een dag pauze zodat alles goed kan drogen (inclusief ikzelf, 1 van de kastjes wilde er eventjes niet meer in). Dan nog even de plekjes bijwerken die niet goed gepakt hebben, nog een laagje bootlak erover en dan kan hij van zijn tijdelijke ondergrondje af!
Bleek dat als ik de middelste balk vastzette dat het schommelen ook ineens een heel stuk minder was. Nou! Ook weer mooi meegenomen toch?


20210313_101736.jpg


Vandeweek nog even de Gamma onveilig maken voor onderdelen want die bleek goedkoper dan de Praxis, de cirkelzaag opdiepen uit de la om de afdekplaten op maat te maken, de kast waterpas zetten en dan kan ik hopelijk gaan bellen dat het aquarium kan komen als de verhuurder niet weer met grapjes komt die me veel geld kosten. Even je keuken logisch inrichten, kost je gelijk 220 euro en anders stopt je blad 30 cm van de muur en krijg je een stomme kraan :rolleyess: Ja, voor 30 cm blad en een kraan mag je 220 euro aftikken :DD Belachelijk, maar ok, dan heb je ook wat voor de komende paar jaar hè?

Volgende keer hopelijk een wat langere update.
 
Mooie constructie, wat worden de maten van het aquarium?
 
Vrij krap nog steeds voor de lange termijn, zeker als ze richting de 30 cm gaan, maar je hebt ze in ieder geval een 100 keer beter leven gegeven.
 
weet je zeker dat de voorste balk niet doorbuigt?
Bij mijn bak zijn de ruiten tegen de onderplaat gelijmd, niet er op dus als er geen draagvlak onder zit gaan de kitnaden op afschuiven belast worden wat de slechtste belasting is voor lijmen en kit.
Een yogamat vind je niet in de goede maat (ik niet) maar 2cm piepschuim platen verdelen de druk ook beter denk ik die wordt niet helemaal plat gedrukt. Heb je ook nodig als er onder je bak nog hoeklijstjes laat kitten die worden dieper in het schuim gedrukt en ligt de bodem op het schuim.
Ik had er eerst geen schuim onder maar bij een 70% waterwissel hoor je echt je bak werken. Best eng maar hoort zo omdat de druk het glas iets bol drukt. Met piep is dat geluid weg dus ook de spanningen op de kitnaden door het kruipen van het glas zijn dan verholpen.

Allemaal van die domme dingen waar je in het begin geen rekening mee houdt. Ook dat je bij de bouwmarkt een vol pak piep moet kopen terwijl je er maar 2 nodig hebt. Ik heb de volle prijs betaald maar wat ik niet nodig had meteen bij de praxis in de container laten gooien. Thuis kan ik er ook niks mee en scheelt een rondje milieustraat + afvalkosten...

Zou idd wel een super bak zijn voor sluiers! ff afwachten of goudvissen hier later nog in passen.
 
Ik heb voor mezelf de Domyos Fitness Comfort, met pilates en yoga is een mat die groter is dan jezelf nodig en ik ben niet al te klein (of licht). Was even een flinke zoektocht, maar ze bestaan wel degelijk! Die mat is 190x70 (en 50 euri) dus zou precies aan de maat zijn, maar ene pakje piepschuim is een (flink) stukje goedkoper, dus als dat ook werkt, prima tip! Verder vind ik dioramas mooi, dus piepschuim is nooit weg hier. Heb er ook speciale snijders voor, ook handig.

Wat betreft de kracht van de balk, er komt ook nog een dikke plaat op en ik kan er met mijn 95 kilo nu al op springen zonder dat hij een krimp geeft. De overspanning is ook maar 154-(2×38)=78cm. Hij oogt groter dan hij is en de dwarsbalk vloeit een deel van de druk af naar achteren. Zeggen dat k kan koppeltje duikelen is wellicht ook een beetje misleidend, ik kan er met mijn schouders door als ik mn schouderbladen tegen elkaar aan druk en er op zn kop in hangen 😅 want de heupjes blijven steken... Als alles droog is klim ik er nog eens op met een tas stenen, haha. Beter dat ik mijn nek breek dan dat mn glas t begeeft zullen we maar heel enthousiast denken, maar volgens de berekeningen moet ie dat makkelijk houden. En anders nodig ik wat grote sterke mannen uit die samen op die kast mogen gaan zitten of staan :DD. Met 8 moet ik een eind komen toch? Even een vriend bellen of hij en zn studentenhuis langskomen. Zorg ik wel dat ik op t balkon aanwijzingen ga staan roepen oid. "EN WAAG HET NIET VERDER IETS AAN TE RAKEN!"

Wel wilde ik de hoeken van de lange voorbalk eventueel vastzetten met hoekankers om flexkrachten en lostrekken van de lijm tegen te gaan, maar dat is iets wat ik zeker voor nog gewoon kan doen als het glas er al is en de kast zich niet gedraagt zoals berekend. De ankers en schroeven zijn altijd in huis (soms zijn ze in de aanbieding en neem je ze mee en als je dan een kast induikt heb je er ineens 25, tis net alsof die dingen jongen). Aangezien mijn kraanvulautomaat niet heel snel werkt is er genoeg aanpastijd en ook de bouwer van het aquarium doet nog even een check. Komt goed!

En wie weet tegen de tijd dat ze te groot worden voor dit glas dat ik een binnenvijver voor ze kan bouwen... Daar heb ik ook nog een machtig ontwerp voor liggen.
 
*Update!*
Eindelijk konden ze de platen op maat zagen! Wat een drama. De hele stapel uit de stelling gehad om een paar soort van rechte platen te vinden terwijl je niemand mee naar binnen mag nemen... Maar... Hoera! Ze achter op de fietsaanhanger gegooid en lekker in de storm naar huis gewandeld (je hebt een afspraak hè?). Vervolgens schuren, schuren, schuren, meer schuren, deuvels slaan, nog meer schuren... Waterpas stellen met een enorme waterpas want je wilt dat het goed is... En in de bootlak! 2 lagen. Maar dan heb je ook wat...

IMG-20210407-WA0011.jpeg
20210408_165503.jpg


Het stinkt wel echt enorm XD Er staat een pannetje azijn op het vuur om de geur te neutraliseren, en wat kaarsjes branden om de dampen af te fakkelen. Met de deuren open zitten was geen groot succes, haha, wel geprobeerd natuurlijk, maar met 2 graden (het is April mensen) is dat een beetje afsterven.

Binnenkort nog even Tempex scoren, en als de verf droog is de plaat op maat zagen voor onder het tricklefilter, kan ik daar iig even mee verder... Nog een voorplaat halen (eerst even inmeten). En rond mijn verjaardag komt dan het aquarium! Yaaay!

Daarna epoxy en rubber bestellen en aan de inrichting beginnen terwijl het water indraait en dan kunnen de kinderen voor de verbouwing van de keuken over! Ik weet niet of de inrichting dan af gaat zijn, want ik kom om in het werk, maar we doen ons best! En anders zullen ze zich best een paar weken vermaken in een bak met alleen wat plantjes, de inrichting is voornamelijk voor mijzelf, haha.
 
En dan na een voortvarende start, een baalmomentje: Net op het moment dat de bestelling voor het aquarium de deur uit ging, werden de liften uit de roulatie gehaald voor "onderhoud". Inmiddels 3 weken later kijken we nog altijd tegen een houten plaat aan :'(Zowel waar de lift hoort te zijn als de onderkast. Het aquarium staat op afbestelling, zodra de liften weer werken wordt er een leverafspraak ingepland.

De tijd die me restte wel goed besteed! Een aquariumhandel die hier bekend is om zijn garnaaltjes (en bijhorend grut) blijkt aquarium-matten te leveren! Een stuk goedkoper dan een yogamat, én de reststukken die ik overhoud kan ik weer ín het aquarium gebruiken om te zorgen dat de stenen geen krassen maken. Uit verveling de Eheim aan het kleine aquarium gehangen om alvast in te draaien en bekend te raken met het ding, blijken de vissen het helemaal het einde te vinden. Ze slapen onder de uitstoom, en zwemmen er enthousiast tegenin en vooral Athos vindt het een uitkomst: Met open mond achter de uitstroom gaan hangen en de brokjes worden vanzelf je mond ingeduwd!

Ook een momentje gehad waarbij ik me even achter een oor gekrabd heb: Artie en Ahn gingen om de beurt achter Athos aan, tegen de buik duwend, een paar uur nadat de grote pomp geïnstalleerd was. Ik ben bang dat Athos de verkeerde sticker opgeplakt heeft gekregen, maar na een rammelaar met de naam Lady kijk ik nergens meer van op. De rust is weer wedergekeerd en iedereen vermaakt zich met om de beurt in de uitstroom en de nep-zon te hangen.

Ook in de queeste naar nieuwe dingen voor de vissen niet stilgezeten! Een kansontmoeting in het tuincentrum bracht Sanikoi op ons pad: Je raadt het al, een voer speciaal voor koi. Met het oog op het formaat van de goudvissen keek ik al langer uit naar een grotere korrel waar ze op moesten kauwen voor naast de hap-slik-weg 1mm korreltjes. Gewoon als pure variatie op het al redelijk uitgebreide menu van groenten, kreeftjes, diepvriesspul, fruit, geëlektrocuteerde insecten en verschillende smaken visvoer. En daar stond een heel rek vol visvoer afgeprijsd omdat het uit het assortiment gaat! 6mm vond ik net wat te gortig (zo groot zijn ze nou ook weer niet) maar er stond ergens tussen nog een zak 3mm gefrommeld voor jonge en medium koi! Een aangezien het praktisch neefjes van elkaar zijn: Hup naar huis, zak open en een schepje in het aquarium gemikt.

Ik kreeg 3 paar grote ogen, een argwanende poging (zoals iedere keer als er iets het aquarium ingaat wat ze niet verwachten) en daarna hebben we ons op de bank rot zitten lachen over het gesmak van 3 goudvissen in jacht naar hun nieuwe drijf-voer. Wie had gedacht dat karpers bellen kunnen blazen uit hun kieuwen omdat ze volledig opgaan in het jagen naar voedsel?

Ik zit met vingers gekruist dat de liften snel weer gaan werken, want inmiddels komt de grote verbouwing binnen wel heel dichtbij...
 
Sanikoi 3 mm is prima voer, gebruik het al jaren
 
Het heeft even geduurd, maar op het moment dat je baalt als een stekker kan je beter niet op internet kruipen ben ik inmiddels achter 😅 Na iemand uitgekozen te hebben die aangeraden werd door familie net op tijd erachter gekomen dat er nooit een aquarium zou komen (speelden onder 1 hoedje om de "winst" te delen). Flinke familieruzie later (nee, ik houd mijn mond niet voor de goede vrede), ál het geld terug (ineens is groot, slim en onaardig zijn handig) en bij Van Wolferen een bestelling gezet. 30 werkdagen en 100 euri meer 😭 maar hij komt nu tenminste wel en als het goed is ook binnenkort. Ook geleerd op mijn eigen gevoel te vertrouwen bij deze, dit is de laatste keer dat iemand van de "fam" een mes in mijn rug steekt.

De verbouwing staat inmiddels voor de deur. Ook leuk, 3 weken geen wateraansluiting maar waarschijnlijk wel een nieuw aquarium XD dat wordt nóg meer geduld oefenen!

Is alles dan (kom)kommer en kwel? Nee hoor! De pech die ik met het aquarium zelf heb, maak ik ondertussen ruim goed met de deals die ik weet te scoren! 5 potjes easyscape aquarium nano's (normaal 6 euro per potje) voor 10 euro, korting op koudwaterplanten (van 8 voor 3 euro per stuk), scape-bodem in de aanbieding, een berg groente-korrels voor de vissen. Én ik weet de planten in leven te houden (en flink te laten groeien in de tussentijd) door ze in Ikeabakjes voor het raam te zetten en ze 2x in de week nieuw water te geven uit het visglas! Zo kunnen we straks, als de bak er wel is, voortvarend van start!

Vandeweek de epoxy en zandbodem bestellen (en de nieuwe ijsmachine uitproberen!) en duimen draaien, hopen dat het aquarium een dezer dagen geleverd wordt. Het duurt allemaal al veel te lang naar mijn zin!
 
Nou je hebt weer heel wat meegemaakt Angela maar goed als de bak er straks is en de renovatie is klaar dan kun je lekker van start en is alles weer netjes.
Gaat vast weer goedkomen.
 
*update*

Wat in Januari begon als een avontuur voor een beter leven voor vooral Athos, D'Artagnan en Ahn, dat in April tot het hoogtepunt van een nieuwe bak had moeten leiden, begon langzaamaan uit te draaien op een wanordelijke janboel van chaos en tegenslag.

Vol goede moed werd er een onderkast gebouwd, een aquarium besteld, geschilderd en gedroomd. Eerst een gevalletje oplichting, maar dat liep met een sisser af. Toen bij een bekende bouwer mijn bak besteld, 35 werkdagen gewacht en toen bleek mijn order met de noorderzon ervandoor gegaan te zijn van het planbord... :eek: Hoe dan?! Wat hebben mijn goudvisjes de kami misdaan dat ze dit verdienen?

Boos. Teleurgesteld. De vraag waarom het zo moeizaam gaat om een stom aquarium te regelen waar de vissen voorlopig weer in kunnen rondhangen zonder na 2 staartslagen al met hun neus tegen het glas te liggen... Geen zin hier te vertellen dat het wéér uitliep, want hoe vaak kan je dat nog met een recht gezicht zeggen?

Maar chapeau voor Leo hoe hij zich ingezet heeft om toch binnen een week een bak in elkaar te draaien na zijn vakantie! En iemand te regelen om hem 13 verdiepingen omhoog te krijgen, met als megaobstakel dat kleine *piep*trappetje achter de lift (waar velen op gesneuveld zijn met zware dingen). Maar de mannen hebben het voor elkaar gekregen! En dan kom ik online, helemaal happy, en dan zie ik dat Ton er niet meer is :( En dan voelt mijn blijdschap over de levering van mijn juweeltje ineens als iets kleins en ongepasts. Gecondoleerd, en Ton, hopelijk gaat het je goed in het hiernamaals.

~

HET BEGINT!
Mijn enthousiasme, as ever, begint altijd bij moeders de vrouw. "Ze hebben gebeld, het aquarium wordt morgen gebracht!" Helemaal in paniek, want na de verbouwing moet er ruimte gemaakt worden dat ze erdoor kunnen! Dozen de slaapkamer en keuken in, kasten aan de kant, stofzuigen, het meubel afsoppen, de verf nog een keer controleren, is het echt wel goed gedekt? Is hij wel waterpas genoeg? Mam bellen zorgt dan altijd dat mijn ADHD indimt. Er moeten spijkers met koppen geslagen worden! We moeten GAAN! Dan de aquariummat erop, vastzetten met knijpers en afwachten.
IMG-20210911-WA0004.jpeg
IMG-20210911-WA0008.jpeg
IMG-20210911-WA0011.jpeg


"And so, our Watch begins" (je snapt m of niet)
Executive Disfunction. Iets nieuws waar ik over geleerd heb: Als er iets aankomt en je weet niet precies wanneer, dan slaat je hoofd op tilt. Kan ik nog of heb ik daar geen tijd voor? Een vuilniszak naar de container brengen wordt ineens iets spannends, alsof je gaat koorddansen over de Grand Canyon. Dus uiteindelijk doe je niets. Of het kost je ontzettend veel energie als je die knop niet om kunt zetten. Ik heb het erop gewaagd en ben snel heen en weer gerend om vanalles weg te gooien en op te ruimen om maar ruimte te maken voor de verplaatsing. Maar dan sta je uiteindelijk je lamp te schilderen en gaat je telefoon: "We zijn er." Je hart slaat een slag over, en je grist je sleutels van het bord en rent naar beneden (pot verf en kwast hersenloos achterlatend waar je het neer kunt gooien), want het is minstens een 3-man-job. 2 om te sjouwen, 1 voor het karretje en de hulpmiddelen. En daar is hij dan:
IMG-20210911-WA0022.jpeg

En omdat je even moet wachten op de hulp om te sjouwen (dit heb ik maar wat graag uit handen gegeven), kun je gelijk genieten van de net zo'n mooie auto die ervoor staat! Ik blijf een zwak hebben voor de grote bakladers zoals de RAM Van.

It's here it's here!
Je hart slaat een slag over, en in je enthousiasme stuur je een foto naar IEDEREEN die het moet weten! Hij is er! Een half jaar later dan de bedoeling MAAR HIJ IS ER!
"NICE!" "Wauw, da's een grote! Cool!" En dan ":eek::'(:stom:". 3 Smilies die ervoor zorgen dat je zegt "hij past makkelijk op de kast! Echt waar, wacht maar af! Hij lijkt groter dan hij is."

IMG-20210911-WA0026.jpeg

En dan staat hij. En je hart slaat een slag over. De lamp half af erboven... Ohja *beep* die moet ik nog afschilderen! De pot staat vergeten op het aanrecht. Die pak ik zo wel even op. Op de grond voor het aquarium, met stralende ogen ernaar starend, alweer vergeten dat je whatsapp volstroomt met felicitaties.

Moeders
En dan een appje. "Kan ik je even bellen?" Sure. Natuurlijk kan dat. Moeder in tranen. "De verzekering heeft hier geen toestemming voor gegeven! Dat weet ik zeker!" Ik heb de verzekering gebeld én gemaild. Eerlijk hoe groot het aquarium wordt. Eerlijk dat hij op een houten frame staat. "Met die maten is uw eigen inboedel voor uw eigen risico mevrouw. Teveel water." Dat snap ik. "Maar schade aan derden is gewoon gedekt hoor." Complimentje gehad dat ik hem op en tegen een muur zet, en de vloer doorgerekend heb. "Dat doen er niet veel tegenwoordig mevrouw. Heel verstandig van u." Ze huilt boos. "Ik heb je gewaarschuwd. Dat houten kastje van je gaat het niet houden! Die op school stond op een metalen frame! (2,5mx60cmx60cm tropisch aquarium). Ik hoop met heel mijn hart dat het goed gaat maar je bent ook zo vervloekt eigenwijs! Je luistert nooit!" Het is onderdeel van mijn Stier-met-een-vleugje-steenbok charme. De doos bestaat niet voor mij. Ik heb de kast gemaakt. En toen volgeladen met alle boeken die ik heb, een stapel gietijzeren pannen, en nog wat dozen met knutselspullen, goed voor een goede 200 kilo in totaal. Daarna ben ik er zelf bij gaan staan springen, voor haar neus! 300 kilo, met een piekbelasting van springen... Ik zucht. "Maar vind je hem wel mooi?" het blijft stil aan de andere kant. "Ik wens je al het beste, ik hoor je wel weer." en ze hangt op. De twijfel slaat toe. Is hij echt zo gevaarlijk? Nee toch... Je hebt het uitvoerig getest, zelfs de avond ervoor nog.

20210911_112757.jpg

Maar wat een magnefiek gezicht! Heeft iemand trouwens tips voor het schoonmaken? Even uitstofzuigen en dan uitsoppen, maar met iets dat geen kwaad kan voor de vissen straks. En dan een laagje water erin zodat hij kan settlen, en het zand bestellen. De lamp afschilderen en weer ophangen... Kijken of mijn glazen in en uitloop door de gaten passen die Leo voorzien heeft, en anders puzzelen hoe ik ze erin ga krijgen, ik heb er zin in! Ik kan weer regelmatig updates gaan posten nu!
 
The Saga Continues...

Het grote aquarium is lekker aan het indraaien terwijl ik probeer te besluiten wat ik er nou uiteindelijk mee wil... Ik heb mos op takjes zitten plakken, schalen opgediept, Amazon en de dierenwinkels afgestruind... Mijn grote pomp vermoord door hem in het zand te laten vallen :rolleyes:
IMG-20210917-WA0028.jpeg


Vorige week naar de HB geweest om leidingwerk voor de grote Eheim te halen (groot aquarium = meer buis nodig) en toen zag ik het... Zo'n vis die je niet kunt negeren.
20210915_171027.jpg

Ik zat voor de bak en zei "I shalt dub thee Alexander The Great and maybe you shall be mine... Or maybe not." En met pijn in mijn hart heb ik Alexander achtergelaten, ervan overtuigd dat iemand anders deze mooierd op zou scheppen en mee zou nemen.
Groot was mijn verbazing toen ik gisteren een nieuwe pomp ging halen (tandje te zwak, maar is nu een goede kluspomp en straks een goede reserve) en Alexander er nog doodleuk zwom! "Doe het niet An, je bent gewaarschuwd dat grote goudvissen en sluierstaarten niet goed mixen... Je bent op de fiets... Het is een uur naar huis. Wat als hij niet geaccepteerd wordt?! er zijn zoveel redenen het niet te doen!" uiteindelijk ben ik 3x de winkel rond geweest en eindigde ik alsnog gehurkt voor de bak, mijmerend over dat hij toch wel echt heel leuk was. En toen viel mijn oog op een visje twee bakken verder...

Ik stapte op een verkoper af en legde uit dat ik op de fiets was, en ze hebben extra zuurstof in de zak gepompt met de garantie dat ze minimaal 2 uur maar het liefst niet veel langer in de zak konden blijven. Met een noodgaf naar huis gefietst (was er binnen 38 minuten, waar het normaal net geen uur fietsen is)...

En dus kwam ik met 2 goudvissen thuis. En de pomp, dat dan weer wel. Atreus is een klein opdondertje maar die tekening :love: Mijn goudvis heeft een hartje! Soort van. En maar aan 1 kant, maar dat mag de pret niet drukken. Zijn rug en vinnetjes zijn zwart, zijn kin zilver en zijn flanken fel oranje XD
IMG-20210922-WA0044.jpeg

Met kloppend hart de zak afgespoeld (want jakkes, die heeft daar in het water gehangen), en braaf ieder kwartier een bakje water in de zak gegooid. Na een uur heb ik ze met de hand uit de zak geschept en het water van de winkel weggemikt... En iedereen had zoiets van "oh, leuk! Vers bloed!". Atreus een halve hartverzakking, want precies D'Artagnan moest natuurlijk even kijk wat voor nieuws er in de bak gedumpt werd... Die heeft zich het ongans gezwommen, werd door de stroming van de pomp meegesleurd en heeft uiteindelijk met hartkloppingen (denk ik) in de planten liggen bijkomen. Alexander daarentegen sloot zich per direct aan bij "the gang". Hij zoekt echt het gezelschap van de anderen op, al vanaf de eerste seconde dat hij in de bak lag, en grondelt er lustig op los. Ook hij had de eerste paar uur moeite met de stroming (en waar hij nu precies wel goed en niet goed kan zwemmen), maar nu gaat hij met de andere vissen mee: juist de stroming opzoeken en je mee laten voeren, dan eronder duiken, terug naar voren zwemmen en weer omhoog om tegen de stroom in te bikkelen. Gisteren had Ahn vlak voor bedtijd (lichten uit) de pik op hem, maar vandaag lagen ze lief naast elkaar te slapen toen ik opkwam. Nieuwigheid denk ik, plus Ahn is wel vaker "opstandig". Atreus lijkt ook meer bij te komen. Hij vindt de grote goudvissen nog steeds helemaal niets (kan het hem niet kwalijk nemen, hij is net iets groter dan de borstvin van D'Artagnan), maar ze laten hem met rust en ook hij had de rust vanmorgen om te ontbijten.

Iedere dag gaat er nu 5cm uit het aquarium en 5cm erbij, want mijn enthousiasme mag niet ten koste gaan van hun gezondheid. Het grote glas is bijna helder genoeg om een aantal tests op los te laten en hopelijk kunnen ze snel over naar hun nieuwe thuis! Vandeweek mijn stenen breken om de plateaus te verbergen en randjes te maken, en dan is het aquarium voorlopig ff klaar tot ik tijd heb aan het echt grote werk te beginnen! Gelukkig zijn ze gewend dat hun huis zo'n 1 keer per maand verbouwd wordt, dus dingen toevoegen gaat geen probleem zijn.
 
Het is elke keer een genot om de vorderingen en nieuwe "belevenissen" van jou te lezen. ;)

Ik blijf het met spanning volgen !!
---
 
Gisteren was de grote dag! Grote pomp over en aansluiten, teststrip erin, water uitwisselen tussen de twee aquaria... Het water is nog niet helemaal helder, maar dat is ook niet zo vreemd als ik 2 dagen geleden nog de hele bodem overhoop getrokken heb om alle deco erin te zetten. De waterkwaliteit is in ieder geval prima, na een dubbelcheck in de lfs (lang leve een ingedraaid filter gebruiken).
WhatsApp Image 2021-09-27 at 15.24.54.jpeg

Met de kont in het kleine transportbakje (die ook echt te klein begint te worden voor D'Artagnan) op een kar de woonkamer door!
WhatsApp Image 2021-09-27 at 15.25.20.jpeg

Het ontwerp voor de kast is inmiddels ook aangepast. Het bureau eronder gaat eruit (er komt een knutselhoek in de slaapkamer dus het bureau is overbodig) en er komen nu kasten op de plek waar het bureau eerst stond. Ter overgang is het nu even een rommel-hoek. Beter voor de stevigheid van de kast (600 kilo is wel veel natuurlijk) en ook opbergruimte straks!
Rit 2 was voor Ahn, ritje 3 voor Alexander en Atreus. De 4e was voor de algeneters, maar er kwamen er maar 2 uit de oude bak... Kleine deceptie als je er een stuk meer verwacht. Ik zit me nu af te vragen of in een grotere bak een grotere school een slim plan is (9 vissen in dat kleine bakje was ook wel een beetje naadje), of dat ik beter voor een grotere "opruimer" kan gaan nu de goudvissen weer de ruimte krijgen te groeien...
WhatsApp Image 2021-09-27 at 15.37.59.jpeg
WhatsApp Image 2021-09-27 at 16.17.03.jpeg

Maar wat een gezicht als ze er eenmaal in zitten! Als je jezelf afvraagt waar Atreus is: Die heeft een nieuwe hobby ontwikkeld. Mij de stuipen op het lijf jagen door onder stenen te gaan liggen. Vanmorgen ben ik 1,5 uur op zoek geweest tot ik uiteindelijk van ellende de stenen maar om begon te draaien (ik ben immers een fiks aantal algeneters "kwijt"), en hij was nog beledigd ook dat ik hem gevonden had! Heeft iemand anders een sluier die zich tussen stenen wringt om daar te gaan liggen slapen? De andere vissen laten hem gewoon met rust en hij heeft genoeg plekjes die alleen groot genoeg zijn voor hem om te gaan slapen, maar toch kruipt hij onder stenen. Ik ben bang dat hij er straks niet onder vandaan kan komen als hij zo doorgaat.
WhatsApp Image 2021-09-28 at 08.33.35.jpeg
WhatsApp Image 2021-09-28 at 08.34.19.jpeg

En af en toe zie je hem dan sneaky ergens achterlangs schuifelen als hij op zoek gaat naar eten. En ook de Oto's die nog over zijn vermaken zich prima in het grote glas!
WhatsApp Image 2021-09-28 at 12.05.46.jpeg

Het eiland moet nog afgewerkt worden (maar hij draait voor nu), er moeten nog wat stenen bij komen en mijn plan om zelf inrichting te maken is ook nog steeds niet van tafel, maar wel op de langere baan geschoven. Overzicht fotos komen nog! De cloud heeft geen zin mee werken dus ik kan niet bij de andere foto's ;)
 

Terug
Bovenaan