Wat is er nieuw

The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

Seabait zei:
Haha,prima plan idd!
Heb jij een tekening van je vrouwtje gemaakt? 😉

Haha, je hebt goede ogen ! Da's het eindexamenwerkstuk van mijn dochter.

Ah ok,knap gedaan!
Ja voor stillevens heb ik wel oog! 😉

haha, goed bezig

Seabait zei:
Ah ok,knap gedaan!
Ja voor stillevens heb ik wel oog! 😉
Te weinig stroming in je bak ? Geen vissen ? 🙂

Er is in ieder geval al iemand blij met het nieuwe meubel: mijn hondje is doodsbang voor onweer, en na ��n klap vanavond zat ie in z'n hokkie !

3C668ACB-E99D-4842-98BD-A4C8DFFE6137_zps2plpehdz.jpg

Dat ben ik met je eens, maar dat ligt natuurlijk ook aan het soort planten dat je er in gaat zetten. Het k�n zonder CO2, maar dan moet je je verlichting verlagen en groeien je planten minder hard. Op www.aquascaping-blog.com heb ik veel informatie gevonden m.b.t. CO2 toevoegen en de EI methode. Wij zijn er nog niet helemaal uit wat we gaan doen.
Bedankt voor je reactie in elk geval!

Jalou zei:
Dat ben ik met je eens, maar dat ligt natuurlijk ook aan het soort planten dat je er in gaat zetten. Het k�n zonder CO2, maar dan moet je je verlichting verlagen en groeien je planten minder hard. Op www.aquascaping-blog.com heb ik veel informatie gevonden m.b.t. CO2 toevoegen en de EI methode. Wij zijn er nog niet helemaal uit wat we gaan doen.
Bedankt voor je reactie in elk geval!
Klopt helemaal ! Ik ben benieuwd naar jullie bak. Wanneer ga je er mee beginnen ? Heb je al een foto-album hier ?

Een aquarium zonder CO2 heeft veel voordelen, vooral veel minder onderhoud (snoeien, water verversen) dan een high tech CO2 aquarium. Ik denk dat dat in een groot aquarium moet kunnen, als jullie alles in evenwicht kunnen krijgen. Ik ben zelf behoorlijk benieuwd hoeveel tijd ik aan mijn nieuwe bak kwijt ga zijn !

Heb je de artikelen over de Estimative Index op dit forum al gevonden ? Daar staat volgens mij ook een heel stuk in over de EI zonder CO2 !

Edit: hier de link: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1163512

een waterwissel zoals eerder omschreven doe ik ook zo, mijn mengkraan is dan wel de keukenkraan, maar toch.

Ik heb na mijn 900 lpu filtertje een t splitsing met daaraan een gardena koppeling. Deze sluit ik aan op de tuinslang en in een 30 minuten loopt hij langzaam leeg. Geeft me mooi de tijd om wat plantjes te snoeien, bodem afzuigen oid.

Let wel op, mijn ervaring met gardena koppelingen, hij lekt erg makkelijk op de koppeling slang naar gardena koppeling.

bij mij loopt hij zo langzaam omdat er een paar meter overbrugt moet worden en de afvoer zit ook op werkhoogte...

ik vind dit ideaal.....
nadeel van deze aansluiting na je filter is dat soms de bodemreiniging vergeten wordt (bij mij dan).

maar tja, al doende leert men....

ps,
inderdaad jammer dat hij net niet past, je meubel....iets om over 2 jaar meer aandacht aan te besteden! ;-) want dan komt die grotere toch?

Leeg maken doe ik gewoon door te hevelen. De tuin in, daar zit een afvoerputje. Ik moet daarvoor een meter of vijf afstand overbruggen, maar dat heb ik al geprobeerd en dat duurt een half uur voor een halve bak (220 liter pakweg). Ik moet nog wel een afvoerpijp met een korfje maken die in het aquarium kan hangen, zodat ik niet een half uur met die slang in mijn handen sta en de vissen netjes in de bak blijven. Een Gardena koppelstuk aan mijn filterslangen durf ik niet ... Als dat fout gaat loopt er 500 liter water de kamer in.

Vuil van de bodem hevelen zal als vanouds wel met een stuk slang en die goeie ouwe emmer blijven gebeuren ! ;-)

De Gardena koppeling wil ik op de mengkraan zetten, om daar de slang voor het vulwater (op temperatuur) op aan te sluiten.

PS: de kast past goed hoor. De muren lopen scheef. 😀

[video]https://www.youtube.com/watch?v=OAzN0JEVLuM[/video]

Ziet er goed uit man! Wat voor extra stroompompje heb je erin hangen?

Nee, wij hebben nog geen fotoalbum! Haha, zondag komt de bak. We hebben er een via Marktplaats gekocht met de maten 160*50*70. Een paar litertjes minder dan de jouwe maar toch ook wel behoorlijk 😉. Er wordt gebruik gemaakt van een potfilter, ben bang dat de vloer het begeeft bij gebruik van een bioloog.. We wonen nl in een appartement op de 3e in Amsterdam.

Momenteel zitten we nog in de fase van het kiezen van de bodem en de daarbij behorende planten. Dit forum biedt inderdaad ook veel informatie! Het is alleen vaak lastig om door de bomen het bos te leren zien, maar daar word ik al beter in 😛 Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van jou bak! Ik ga proberen om ook foto's te maken, maar ik vergeet het vaak :')

Je hebt een paar litertjes m��r hoor ! Wordt jullie bak 70 diep of 70 hoog ? Allebei mooi !

En ik hoop dat jullie nooit hoeven te verhuizen LOL

Boomtak zei:
Ziet er goed uit man! Wat voor extra stroompompje heb je erin hangen?
Gewoon een heel simpel waterpompje, voor vijf euro gescoord op Vivarium !

Haha, verhuizen zal er wel een keer inzitten, maar de komende jaren nog niet iig 😉 Ik had het verkeerd gezien, dacht dat de jouwe 160*60*60 was! De onze is 65-70 hoog. Morgen is het eindelijk zo ver 😀

Jalou zei:
Haha, verhuizen zal er wel een keer inzitten, maar de komende jaren nog niet iig 😉 Ik had het verkeerd gezien, dacht dat de jouwe 160*60*60 was! De onze is 65-70 hoog. Morgen is het eindelijk zo ver 😀
Die van mij is idd 160 x60x60 (waterhoogte 50).
70 cm is echt prachtig hoog ! Hoe ga je die verlichten ?

Ziet er goed uit, zie ik het goed dat je geen bodemdoorvoeren/droogkamer/overloop hebt?
Uit nieuwsgierigheid, wat is daar de reden van?

Theelepel zei:
Ziet er goed uit, zie ik het goed dat je geen bodemdoorvoeren/droogkamer/overloop hebt?
Zaten niet in de (tweedehands) bak, en alles kan achterlangs !

Wauw, het is nu echt bijna zo ver! Leuk hoor. Bewondering voor je geduld. ;-)

Crash Cowboy zei:
Theelepel zei:
Zaten niet in de (tweedehands) bak, en alles kan achterlangs !

Aha, ik dacht dat je een nieuwe bak had laten bouwen door de maanvis.

Mocht je stekjes nodig hebben voor je nieuwe bak geef maar een gil, ik woon ook in nijmegen dus je kan altijd langskomen 🙂

Theelepel zei:
Aha, ik dacht dat je een nieuwe bak had laten bouwen door de maanvis.
Nee, ik heb hem tweedehands voor een goeie prijs. Bak en meubel zijn wel door De Maanvis gebouwd. Topkwaliteit !

Theelepel zei:
Mocht je stekjes nodig hebben voor je nieuwe bak geef maar een gil, ik woon ook in nijmegen dus je kan altijd langskomen 🙂
Leuk ! Eindelijk een stadgenoot.

Mijn verlanglijstje:

Microsorum pteroptus
Bolbitis heudelotii
Anubias nana
Eleocharis acicularis/parvula
Pogostemon helferi
Javamos
Ludwigia repens
Hydrocotyle tripartita
Hemianthus c. of glossostigma
Cryptocoryne wendtii groen, bruin en rood
Hygrophilia pinnatifada
Vallisneria
Rotala nanjenshan

Je hebt nu erg veel langzame groeiers vind ik.
Ik zou wel erg oppassen met de verlichting tijdens de opstart.

Als je HC of glosso weghaalt heb je aan 1xT5 waarschijnlijk al genoeg 😀
Bovendien kan je dan het CO2 gehalte ook drastisch verlagen.

franketrank zei:

Ik besef dat ik veel langzame groeiers op mijn lijstje heb; het zal geen echt makkelijke bak worden. Ik zet er voor de opstart wel een paar bossen snelgroeiers in denk ik. Over de glosso twijfel ik nog; de pogostemon is ook een mooie bodembedekker, en naaldgras zou ook nog kunnen. Glosso kan later ook nog, als de bak draait. Verlichting start ik 6 u per dag met 2 x 80 watt. Verder alles volgens EI 20/2 met 30 mg/l CO2.

Jalou zei:
En ?

🙂

Jungle Fever !

10147597-EFB5-4F1A-AC87-CBD9D99579DF_zpsupbd1fwz.jpg

79D4DC36-2874-4049-852E-A6A3D7621BF0_zpsxgjp0z6u.jpg

Mijn pc heeft er het halve weekend uit gelegen... Vandaar de late reactie. Hier een foto van de bak. Ik heb me een beetje vergist, hij is 60 hoog 😀 Maar beter ook, anders was hij misschien een beetje te zwaar geworden :thumbs:

bakje_1.jpg

Nu kunnen we gaan kijken hoe we hem inrichten, waarschijnlijk met behulp van de Gulden Snede, dat maakt het wel een stuk aangenamer.

Ik zou hem rechtop zetten !

🙂

Mooie bak hoor !

Haha, gedaan. We moeten hem ook nog schilderen, maar we zijn er nog niet uit welke kleur het gaat worden.

Die planten gaan echt als een gek bij jou! Over een paar weken zie je je vissen niet eens meer... Hoe gaat het met de grote bak?

Crash Cowboy zei:
franketrank zei:

Ik besef dat ik veel langzame groeiers op mijn lijstje heb; het zal geen echt makkelijke bak worden. Ik zet er voor de opstart wel een paar bossen snelgroeiers in denk ik. Over de glosso twijfel ik nog; de pogostemon is ook een mooie bodembedekker, en naaldgras zou ook nog kunnen. Glosso kan later ook nog, als de bak draait. Verlichting start ik 6 u per dag met 2 x 80 watt. Verder alles volgens EI 20/2 met 30 mg/l CO2.

In plaats van die twee zou je misschien Micranthemum monte carlo kunnen nemen? Lijkt er best wel op

Jalou zei:
Haha, gedaan. We moeten hem ook nog schilderen, maar we zijn er nog niet uit welke kleur het gaat worden.

Die planten gaan echt als een gek bij jou! Over een paar weken zie je je vissen niet eens meer... Hoe gaat het met de grote bak?
Die gaat deze week op z'n plekkie, en dan kan ik met de hardscape aan de slag. Ik bouw deze week eerst alle techniek (filters, CO2 reactor, verlichting/tijdklokken, CO2 met magneetventiel etc.) in het meubel, en leg er stroom heen. 80 kg zand, 9 kg grind, takken en 30 kg lavasteen liggen hier al klaar !

En de vissen vinden het heerlijk onder de Vallisneria !

Jalou zei:
Crash Cowboy zei:
franketrank zei:

In plaats van die twee zou je misschien Micranthemum monte carlo kunnen nemen? Lijkt er best wel op
Ik betwijfel of die minder licht nodig heeft ...

Jalou zei:
Mijn pc heeft er het halve weekend uit gelegen... Vandaar de late reactie. Hier een foto van de bak. Ik heb me een beetje vergist, hij is 60 hoog 😀 Maar beter ook, anders was hij misschien een beetje te zwaar geworden :thumbs:
Nu kunnen we gaan kijken hoe we hem inrichten, waarschijnlijk met behulp van de Gulden Snede, dat maakt het wel een stuk aangenamer.
Dan is jullie bak precies even groot als de mijne ! 160l x 60d x 60h (waterhoogte 50 cm)
Als je een strak zwart meubel in precies die maat wil hebben: dat heb ik binnenkort over ! Deze dus ! Aluminium frame, niet te zwaar dus. Gebouwd door De Maanvis in Nijmegen.

10690E76-674C-4F02-A2C6-F95E10F46DCE_zpspsc0uju4.jpg

Crash Cowboy zei:
Dan is jullie bak precies even groot als de mijne ! 160l x 60d x 60h (waterhoogte 50 cm)
Als je een strak zwart meubel in precies die maat wil hebben: dat heb ik binnenkort over !

De onze is maar 50cm diep 😉 (160l x 50d x 60h) Dus dan is je meubel net iets te groot! En dat maakt jouw bak toch een maatje groter 😛 Schuren en lakken vinden we overigens niet zo erg 😀

Succes !

:thumbs:

Jullie bak lijkt trouwens op de foto hoger: is de waterhoogte 60 ? Of de totale hoogte ?

EBE229AA-7C6E-4811-83DE-48F00A276A90_zpsjxq4ezsq.jpg

56666103-A944-4747-A2D4-6230FABA9335_zpsg9qyzyvv.jpg

093A6800-5705-42F8-A8BA-63A82BAE47F9_zpslcc1cdzb.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan