The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'


Mission accompliced ! De Jungle staat op z'n nieuwe plek. Met de halve scrum van Heren I en wat damesrugbysters van Rugbyclub Obelix uit Nijmegen is dat piece of cake natuurlijk.

Maar serieus, het was een hele klus. Het lukte bijna niet ! Ik woon nu 1 hoog, en de bak van 160 x 60 x 60 hebben we bijna het trapportaal door moeten wringen. God wat is dat ding zwaar !

(En voor de oplettende kijker: wie denken jullie dat de foto's maakt ???)



LzFv3l1.jpg


ewM6sb5.jpg


co7O0nS.jpg


vHZHInV.jpg


lMU7QM0.jpg


Vv76tJk.jpg


e6kvVeW.jpg


iy6aWHr.jpg


wdafkuX.jpg


1wnU6YH.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen tijd om de bak in te richten. Er liggen nu wat takken en losse planten in het half gevulde aquarium, nog zonder filter ... De bak moet nog naar de andere kant van de kamer. Ik hoop dat de planten het gaan redden ...

Toen ik vandaag een krat waarin ik planten vervoerde schoonmaakte vond ik twee dode Japonica's:

DQQfYLV.jpg


Toch jammer na al die jaren. Ze zaten denk ik in een pluk mos ...
 
Ik heb eens uitgerekend hoe veel het lege aquarium ongeveer weegt.


3 x 1,60 x 0,60 = 2,88
2 x 0,60 x 0,60 = 0,72

2,88 + 0,72 = 3,6

3,6 x 10 x 2,5 = 90 kg

Plastic hieken en glasstrips +/- 20 kg

Dus het lege aquarium weegt alles bij elkaar ruim 100 kilo !
 
Lang niks gepost, maar de grote bak heeft hier tijdelijk half vol water en planten gestaan. Vandaag heb ik de bak met mijn dochter op de goede plaats gezet. Nu kan ik gauw in gaan richten !

Hier stond ie:

VzIyZ6u.jpg


En hier moest ie naar toe:

Br1u8RQ.jpg


Gelukt !

ZSjA5Ng.jpg


sdvw4zP.jpg


8SYupWc.jpg


Nu ga ik de bak schoonmaken en er weer een pomp en een verwarming in hangen. De meeste planten hebben 5 weken zonder filter en verwarming prima overleefd !

Kq9XtEG.jpg


En de vissen in hun noodwoning ook.

7CfDN3V.jpg
 
Ik heb alle modder, stront, zand en kalk uit de bak gepoetst.

Xt6gEM6.jpg


Toen heb ik de planten er (nog een keer tijdelijk) weer ingelegd, en nu ben ik het aquarium voor de eerste keer volledig aan het vullen. Spannend, want straks kan ik zien of de vloer het houdt, haha !

qDBErMH.jpg


De lege bak staat redelijk waterpas; hij neigt ietsje van de muur af. Straks kijk ik met de volle bak.

lkpg94b.jpg


... en er moet nog geaarde stroom heen; nu heb ik dat maar even met een verlengsnoer geregeld.

Wordt vervolgd !

OsVRBiN.jpg
 
Met 500 liter water er in staat de vak nog steeds waterpas, hetzelfde als voor het vullen.

uWoDCON.jpg


En zo staat het gevulde bakkie op z'n nieuwe plaats. De planten en takken liggen er nog los in, maar dit wordt wel ongeveer het idee: links flink hoge begroeiing op stenen, waaruit takken naar rechts omlaag lopen; de rechterkant wordt dan een open ruimte met wit zand, als een soort strand.

jS3epdf.jpg


wQ4bKIi.jpg


En ja, er komen nog deurtjes in de kast, en de zijkanten krijgen een verfje !

qBMPqhX.jpg
 
Fijn zeg dat de opbouw weer begonnen is! Ben echt heel benieuwd hoe het er uit gaat zien, vond je bak voor de verhuizing echt een van de mooisten van het forum! Succes er weer mee en vooral ook plezier.
 
Dit is grofweg het idee voor de nieuwe layout: de planten op hoge rotsen links, van daar uit takken schuin omlaag naar het midden, en rechts vrije zwemruimte zonder begroeiing en met wit fijn zand als een 'strand'. Ik moet dan wel een manier vinden om 1. de stroming goed in de bak te krijgen en 2. de uitstroom van de filters uit het gezicht te krijgen.

XafPB7Y.jpg
 
Dit is grofweg een idee voor de nieuwe layout: de planten op hoge rotsen links, van daar uit takken schuin omlaag naar het midden, en rechts vrije zwemruimte zonder begroeiing en met fijn wit zand als 'strand'. Ik moet dan wel een manier vinden om 1. de stroming goed in de bak te krijgen en 2. de uitstroom van de filters uit het gezichtsveld te krijgen.
Ik denk dat het totaal dan wat rustiger wordt dan de oude Jungle.

XafPB7Y.jpg
 
Ziet er goed uit.
Ik zelf heb de groene in/uitstroom van de filter vervangen door zwarte. Dan vallen ze ook al een stuk minder op.
 
Doorzichtige slangen worden wit. Net als zuignappen.

Doorzichtig is ook maar tijdelijk he! Wordt snel vies van binnen.

Denk dat grijs/zwart het minst opvalt. En zelf op maat maken, dan kun je het goed in de hoek kwijt.
 
Sws op evilbay, Amazon wss ook wel.
Zal me niks verbazen als aliexpress ze ook heeft.

Maar een beetje scaping georiënteerde webshop zal ze wel verkopen ;)
Heb ze hier op het forum ook voorbij zien komen dus is vast ergens te krijgen in Nederland/België
 

Terug
Bovenaan