Wat is er nieuw

Thedutch zijn rifje

• Onderwerp starter Onderwerp starter swordfish
  • Startdatum Startdatum
Leuk Swordfish. Is dit nu wat ze noemen levend steen?

O.a. door dit soort diertjes heb je levendsteen Harry. Uit het steen komen ook veel wormpjes, garnalen (zeer kleine), kreefjtes, krabben, kokerwormen ect.

Leuk!

Levend steen bestaat toch uit dode koralen?

Yeap dood doordat het opgeblazen wordt om stukken levendsteen te krijgen 😛

Even een textuele update. Gisteren de lokale lfs bezocht. Helaas hadden ze geen blauwe hermietjes meer. Bijna de hele zoutafdeling was uitverkocht wat betreft levendhaven. Best bijzonder dacht ik, maar oke. Volgende week komen er nieuwe blauwe hermieten binnen.

Beetje rondgekeken naar een nieuw stukje levendsteen. Had per ongeluk een deel verbruikt tijdens het uitjagen van een tweede mantis kreeft. Om niet een nieuwe nitrietpiek te krijgen besloten in overleg met Jacco om het stuk weg te gaan gooien.
Nu is het nieuwe stuk alleen wat te groot naar mijn smaak en ik betwijfel de versheid (rook niet vies ect). Aanstaande maandag wil ik een nieuwe scape maken en kijken of dit deel goed uitkomt. Zo niet dan ga ik wat kleinere verse stukjes bestellen.

Qua koralen ect ga ik niets toevoegen. Er komen volgende week nog twee bij. Daarna stop ik eerst om de ballingmethode toe te gaan passen en de bijna 700 gram zeoliet zijn werk te laten doen. De alg fase valt nog redelijk mee. Het bruine wordt nu rustig groen wat inhoud dat de nitrietpiek is geweest.

Op het lijstje van gewenste koralen komt de groene tepelanemoon erbij. Deze gaat in tegenstelling tot de gewone tepelanemoon en andere anemonen niet constant aan de wandel.

Het visbestand ben ik nog niet overuit. Waarschijnlijk wordt het alleen de anemoondrieband vis. Verder zal er qua ongewervelde de sexy shrimp en hermietjes (beide 4x maximaal).

Enige waar ik nog niet overuit ben is of ik levendzand wil gaan gebruiken of dood koraalzand. Het laatste heeft enigzins mijn voorkeur vanwege de minder grote inpact op de bactieeren en levendzand weer alles een beetje in roet kan gooien. Als iemand tips heeft of ideeen spui ze vooral.

levende steen is idd koraal dat afgestorven is...
opblazen doen ze het tegenwoordig niet meer hoor... er wordt zelfs al namaaksteen op verschillende locaties in zee geplaatst op de plekke waar ze levende steen verwijderd hebben om zo toch de riffen intact te houden... net als visjes vangen met verdovingen gif...

ik zou in je dierbestand toch nog iets verzinnen als zanddier... zandhapper of zandmuis, zeester.. je bodem los houden is zeer belangrijk... maar zet het dier niet te vroeg, je bodem is arm als je hem net inbrengt... dan overleefd het dier niet he...

tepel anemoon zoekt meestal zelf haar plekje.. waar ze zich juist goed voelt... meestal beetje uit de stroming, maar toch genoeg om voeding te krijge... meestal heeft ze het niet echt nodig om bij te voere maar een stukje mossel van tijd tot tijd nemen ze graag aan...

kwa zand, ja, smaken verschillen hier in... ik zou nooit nog zand neme maar koraalbreuk.. gemakkelijker proper te houde...
ook beetje naar gelang hoeveel stroming je hebt.. (fijnzand blijft niet graag liggen dan...

maar dat is ieder zijn keuze...
net als dood of levend...

Mmm wat is een zandmuis? Zeester vind ik optioneel mits hij klein en kleurrijk is 😛
Dacht zelf ook aan een gobie soort ofzo?

Omdat het kan:

KU8C7qHz4ezUvaGn93KmhUWL5goL00k5.jpeg
Lederoor by thedutch29, on Flickr

Verder vandaag vier keer de Thor Amboinensis aka sexy shrimp besteld.

Dank u Peter. Helaas wil het licht niet echt meewerken of mijn kwaliteiten als fotograaf lol

Zal wel aan het licht liggen. Jij maakt meestal prima foto's.

Oortje 🙂.

Gobio okinawea (oid.) gele citroen gobie, een gramma Loreto en een koppeltje Nemo's/clownsvisjes? Of zijn die te standaard?

Allemaal leuke visjes voor een klein bakje.

Heb je al een bestandje in gedachten?

Nilo nemo's komen er sowiezo 🙂

De rest zal ik eens googlen... heb nog niet echt een bestand in mijn hoofd.

Iedergeval 4 sexy shrimp en 3 hermietjes

zeemuis ( http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... s_sp01.htm ) kweet niet dat het mag... dus...

zandzevende zeester is alles behalve kleurrijk... grijs bruin, en zit hele dagen onder het zand, maar! het houd je zandbodem luchtig en open... en dat wil je heel zeker wel...

zandhapper kun je ook doen... maar die houden de bovenste laag alleen los... en de rest niet...

een zeemuis en zandster doen de hele laag aan..

Zie je die zeemuis ect nog wel eens? Straks gaat die dood onder het zand :$

dood gaan kun je niet veel aan doen ze...

de zeemuis heb ik niet veel gezien... soms eens een heuveltje zand dat voorbij geschoven kwam... de babylon slakken zie je het meeste... zeker als je gaat voeren...
zeesterren hingen hier af en toe wel eens tegen het raam hoor..

ik had, 15babylon slakke, 2 zeesterren, 1 zeemuis en toen ze de bak leeg gemaakt hebben had ik nog 2 slakken...
dus ja...

Babylon slakken zal ik eens gaan googlen. Die houden de bodem ook wat luchtig? Kunnen die samen met hermietkreeftjes? Nu ik die heb wil ik ze eigenlijk niet kwijt namelijk :$

Met dood gaan doel ik meer dat ik het wel moet kunnen opmerken. Als hij dood gaat zonder dat je het door hebt gaat het zo stinken ect... niet goed voor de waardes en levende haven

ik heb ook hermeliet gehad samen met babylon, maar andere hoor je dan dat het van geen meter gaat...

Mmm kan het proberen. Sloopt de hermiet hem dan heeft hij een huisje erbij 😉

Ik heb 2 babylon slakken en 1 ervan rent soms het glas op 🙂
Nu heb ik wel gehoord dat deze tricadna schelpen aanvallen die ik in de toekomst eens wil proberen kan dit??

nooit problemen gehad dat er een slak/vis de doopvont irriteerde...als ze iets heeft dat ze niet leuk vind klapt ze wel dicht... waar je wel moet voor oppassen met doopvont is voor borstelwormen...

als je een salarias plaatst kan het zijn dat hij hem wel gaat gerbuiken als kussentje... 😛
van de 3 salarias die ik gehad heb (bruine en ramosus) deden het er 2...
100_8643.jpg

Foto komt me bekend voor.
Bood jij die doopvont tekoop aan?

nope; alles levend is verkocht, ik heb alleen nog techniek te koop... pompen, schuimer, wa toevoegingen zoet enz...

foto staat op zeewaterforums...

mooie foto's weer swordfish!
had al een poosje niet gereageerd, maar begint mooi op gang te komen nu!
heb je nog een totaalplaatje voor ons? 🙂

Ahhh op die foto ligt een henk haha. Dacht al waar moet ik naar kijken.

@Allen:
Vandaag naar de lfs geweest. Helaas hadden ze de Thor Amboinensis niet binnen gekregen. Hoogst waarschijnlijk komen deze garnalen volgende week binnen, echter wil ik minimaal nog 1 week wachten totdat ik weer iets nieuws ga introduceren.

De caribische gorgoon (wit) en rode montipora plaat met fel paarse poliep hebben het niet overleefd. Vermoedelijk is het water toch te koud geworden tijdens transport. Helaas, maar voor nu ga ik eerst geen koraal meer toevoegen.

De lfs had de Clibanarius tricolor wel binnen gekregen. Echter moest je een microscoop erbij houden om te zien. Van hun heb ik dan ook vier kleine gratis meegekregen. Grote kans dat ze het niet overleven, maar we proberen het.
Twee zijn zo groot als een puntslak of anatoma helena:

XEy49jeORfwGBHh5R0XFctz5sr06a1FT.jpeg
DSC02242 by thedutch29, on Flickr

Ondanks dat de Thor Amboinensis niet hadden zag ik wel een mooie Lysmata amboinensis. Het voordeel van de Lysmata amboinensis is dat ze de bodem schoonhouden, vissen poetsen en als je onderhoud pleegt je handen gelijk ook even meenemen 😉.

De volgende foto van de Clibanarius tricolor heb ik van de week gemaakt. Ik vond hem zelf erg mooi al zeg ik het zelf.
DSC02233 by thedutch29, on Flickr

Verder heb ik een koppel Amphiprion ocellaris

Amphiprion ocellaris by thedutch29, on Flickr

Tis de papa want hij heeft geen klein vinnetje 🙂

Wat een prachtige foto's weer. Ziet er super uit

Erg mooie foto's!

Heb je nog een totaaltje?

Nilo die zal ik een deze dagen eens maken 🙂

Memmo dat lukt elke dag nog. Drukke diertjes maar dat is fijn. Het is wel erg anders dan zoet. Denk dat je het bij zout meer moet hebben van de koralen ect.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan