Thijmen's aquarium (tjvkooten)


Huidig bestand:
5 Tateurndina occilicauda
15 Pseudomugil gertrudae
En 2 baby ancistrussen

Op 325 liter zijn de vissen niet de oorzaak, ik voer misschien iets meer dan een oogbol voer per vis, maar dan om de dag.

Ik heb al rond gezocht op internet, en ik kan geen oorzaak vinden die logisch klinkt.
 
Je hebt een aardige kaamlaag van wat ik zie op de foto's van je bak. Dat duid o.a. op een te hoge organische belasting.

Hoeveel water ververs je en om de hoeveeltijd doe je dit?
 
Waarom geen plantenvoeding want dat hebben ze nodig en als ze tekorten hebben en stress dan scheiden planten ook stoffen af.
Wat zijn de waterwaarden momenteel?
Je zou een black out kunnen overwegen tegen de blauwalg.
 
Op dit moment 2x per week ~10% als ik blauwalg verwijder, de kaamlaag is ondertussen weg.
 
Ik zou zelf naar 1x 50% (of 2x de eerst pr weken) gaan momenteel bij het weghalen van blauwalg en organisch afval. Want je haalt wel blauwalg weg, maar niet zijn voedselbron.
 
Dagelijks de alg afhevelen zou ik zeggen en dan nog min 1x per week een flinke verversing van zo n 50%. De oorzaak moet weg zoals Ed al aangeeft.
 
Mogelijke oorzaken:
Te veel licht
te weinig doorstroming
te hoge organische belasting
te weinig (filterende) bacteriën die de organische belasting niet aankunnen.
te weinig plantenvoeding zodat de planten niet of slecht groeien.
En dit misschien nog allemaal gecombineerd.

oplossingen
Blauwe alg afzuigen en de beschadigde planten er uit halen en nieuwe echte waterplanten er in en als je aquarium een tijd terug in orde is kan je terug andere planten bijzetten.
De organische belasting terugschroeven.
Een goede filter (weet niet welke je nu hebt)
Zien dat je genoeg doorstroming hebt in je aquarium , dit kan met een stromingspomp of met een zwaardere filter.
bacteriën toevoegen.

Ik heb het ooit ook gehad en kreeg deze niet weg en kreeg volgende tip die ik dan toegepast had en de blauwalg was verdwenen.

Zoveel mogelijk blauwe alg wegzuigen
50% waterwissel
10 dagen verduisteren maar dan echt verduisteren zodat er echt niets van licht in je aquarium kan.
terug 50% waterwissel
Bacteriën toevoegen
Licht verminderen.

Ik had een tanganyika bak zonder planten waar ik al een doorstroming had van +- 17000L/u (13000L wavemaker en +- 4000L filter )

In jouw geval moet je de planten dan ook nog aanpakken maar zo zou ik het proberen.
Zie wel dat je planten al aangepast zijn aan het onderwaterleven want als ze zich nog moeten aanpassen krijg je weer een te hoge organische belasting
veel succes
 
@svl geweldig duidelijk verhaal en plan van aanpak, alleen het nut van bacteriën uit een flesje (wat je vermoedelijk bedoelt) zie ik het nut niet van in.
 
Tussen de diverse soorten bacterien zit vaak nogal verschil en in principe is het niet nodig maar goed als je teveel belasting hebt dan het geen kwaad denk ik maar dat wil niet zeggen dat het bijdraagt aan de oplossing.
Het is vaak proberen of iets werkt of helpt en ik gebruik zelf in zoet eigenlijk nooit bacteriemiddeltjes.
 
@svl geweldig duidelijk verhaal en plan van aanpak, alleen het nut van bacteriën uit een flesje (wat je vermoedelijk bedoelt) zie ik het nut niet van in.
Ik snap wat je bedoeld en was hier ook zeer sceptisch over omdat ik er ook niet echt in geloofde maar bij mij helpte het en ik hoorde van meer mensen dat dit bij hun geholpen had.

Wat ik ook eens gehoord heb is dat er in die bacterieflesjes bepaalde stoffen ( gruis ) in zit waar de bacteriën zich gemakkelijk op kunnen bevestigen , dus geen bacteriën maar gruis.
En dat de bacteriën in je aquarium zich zodoende sneller kunnen vermenigvuldigen.
 

Terug
Bovenaan