Thuisaquarium 80x40x35 van XBlubX


XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
Berichten
111
Locatie
Rheden
Aangezien iedereen dit op het forum doet, besluit ik gewoon te volgen.
Ondertussen 7 jaar in de aquariumwereld. Begonnen met 2 goudvissen in een 40 cm bak. En een goudvis met lange vinnen ''gered'' uit een 10 liter bakje. Dit was Blub. Al snel kwam ik erachter dat dit niet vriendelijk was, dus deze zijn binnen een jaar verhuist naar een grote vijver met veel vriendjes. Daarna een 2de hands aquarium van 60x30x30 opgehaald. Hierin zaten neon tetra's en japonica garnalen. Na 2 jaar de neon's verloren door witte stip en de japonica's verloren door plantjes niet goed uit te spoelen... Toen is mijn liefde voor vuurneons ontstaan.
Daarna ging ik studeren in Wageningen en moest mijn aquarium uiteraard mee. Ondertussen waren mijn google en forum zoek vaardigheden beter geworden, waardoor de verhuizing vlekkeloos verliep. Eerst de oude 40cm bak indraaien voor 6 week, daarna vissen verhuist daarheen, de 60 cm aquarium indraaien op mijn studentenkamer, na 8 weken (en wat opstartproblemen) het hele bestand weer verhuist. Dit waren inmiddels weer 4 jaonicagarnelen en zo'n 15 vuurneons. Ondertussen had ik ook de bio Co2 gevonden (wel kant-en klare fles van colombo) en werd deze ook aangesloten op het aquarium. (2018)
20180622_102055.jpg


En ja, hier waren weer wat lekker fouten zoals 2 filters tegenover elkaar zetten, haha! Of bio co2 via een diffuser distribueren. Ondertussen waren er ook al de helena slakken toegevoegd. Qua sterfte was er bijna niks, behalve een vuurneon die met warm weer en een open bak eruit was gesprongen, of een oudere die scheef was gegroeid en daaraan overleed. Het voer was absoluut niet gevarieerd wat betekend dat ze maar 1 soort droogvoer kregen voor tropische vissen.

Vorig jaar ben ik getrouwd waarbij mijn partner al een huis bezat vlakbij Arnhem. Dit betekende dus weer een verhuizing. Alleen nu had ik de mogelijkheid om voor een grotere bak te gaan waardoor ik meer vissen hierin kwijt kon! Dus op zoek gegaan naar een 80x40x35. Deze kon ik weer in alle rust laten indraaien met een grote intern filter etc. Nu mijn financiele situatie ook beter werd, kon ik meer invensteren in de inrichting van het aquarium. Dus een natuurgetrouwe achterwand erin geplakt etc. Het standaard juwel filter had de vorige eigenaar er al uit gesloopt dus dat scheelde mij weer werk. Ondertussen kwam er een co2 dropchecker bij, een colombo testkoffer en een betere verwarming. Extra planten konden ook besteld worden en het zand gebruikte ik gewoon weer.
Het vissenbestand uitgebreid van vuurneons naar 17 stuks, 2 Trichogaster labiosa Orange (moesten honinggourami's zijn, maar waren het dus niet..), ondertussen 8 Japonica garnalen, 7 corydoras Paleatus (waren er 15, maar wegens drama veel minder...) en pas geleden 3 corydoras albino's opgevangen want deze zaten bij een vriendin in een kleine bak met scherp grind.

4 maanden geleden de overstap gemaakt van een superfish intern filter naar een eheim 2213 gemaakt en daar ben ik nog steeds heel blij mee! Het gat in de achterwand opgevuld met een restje achtergrond, maar die moet nu nog even onder de algjes komen te zitten om het verschil weg te werken.

Dan eindelijk, hoe staat het aquarium er in de huidige staat bij met welke waardes? Ondertussen zelfs een excel bestand met agenda waarin ik bijhoud wat er elke dag toegevoegd wordt en wat er veranderd/opmerkelijk is.
waterwaardes:
ph: 7
kh: 5 DH
gh: 5 DH
NO2: 0 mg/l
NH3: 0
NO3: 10 mg/l
PO4: 0,0 mg/l

Nog een beetje aan het klooien met de PO4 want die mag nog wel omhoog. De KH en GH zijn ook wat laag, maar er is al een verbeterende lijn zichtbaar. Ook nog een beetje last van algen. Maar over het algemeen gaat het best prima met de bak. Temperatuur staat op 23 a 24 graden. De bio Co2 wordt nu toegediend met een omgekeerd bakje. Dagelijks voeg ik nog 1,5 ml carbo toe en 2x per week 5 ml profito. Ik weet dat ik hierdoor bepaalde stoffen mis, maar nadat de profito op is, wil ik misschien overschakelen naar poeders. Dat is dus het volgende projectje.

aquarium.jpg


Morgen komen er nog wat plantjes (javamos, Braziliaanse klimop en een mosbolletje). Ook heb ik een luchtpompje besteld voor als de zomer eraan komt en het water extreem warm wordt.
Zo, dat was het geloof ik eventjes. Maar ik zal mijn foto album ook eens bijhouden. Ik vind het ook altijd leuk om andere foto albums door te lezen :)

Groetjess
 
Leuk om het verhaal zo te volgen en zeker een mooie bak!
zelf ben ik geen fan van het Java mos omdat het vrij veel vuil vangt en alg gevoelig is.. ook is het erg moeilijk om het weer uit je bak te krijgen want het blijft echt overal zitten (dit zijn persoonlijke ervaringen)
 
Ik heb ook nog nooit javamos gehad dus ik ben benieuwd hoe het bevalt! Als t niks is, haal ik t er weer uit. Zo makkelijk is t .
 
Mooie donkere sfeer! Geeft iets mysterieus. Heb je geen last van groene (punt)alg met een po4 van 0? Om die reden voeg ik zelf fosfaat toe wanneer ik groen zie. Maar zie op de foto’s weinig alg. Groetjes
 
@Norion Puntalg of andere groene algen heb ik geen last van. Wel van baardalg, maar dat behandel ik nu met carbo direct erop te spuiten. Ik heb er ook over nagedacht om fosfaat toe te voegen, maar omdat ik toch een keer wil switchen naar poeders, ga ik dan ook fosfaat toevoegen. Dan ga ik de hele hups op elkaar afstemmen.
 
Ja snap ik! Het is ook lastig doseren want een teveel aan fosfaat na een waterwissel zorgt weer voor bruine aanslag in mijn bakkie. Ben benieuwd naar je ervaringen Straks met de losse poeders! Of het dan ook makkelijker is tot een goed evenwicht te komen. So let me know :)
 
Vakantie tussendoor gehad en alweer 2 week thuis. De vakantie hebben ze prima overleeft! Fijn altijd als je dan terugkomt en er amper iets anders is. De planten heb ik vandaag weer een beetje geschoven en het stuk hout zodat het er net effe anders uitziet. Het javamos gaat trouwens prima, ik heb het wel aan mijn achterwand gestoken en het groeit goed. De braziliaanse klimop gaat ook als een malle haha.
BF3E89CF-D6E1-4870-9509-BC2681CE1667.jpeg



Helaas vandaag wel weer een corydoras die er weer slecht uitziet, dus daar snel een bak voor gepakt met luchtpompje en wat voogle. Meteen bactopur besteld, want in dit forum van bijna een jaar geleden ‘ :Corydoras is iets mis mee‘ heb ik er geen één kunnen redden. Wel was ik gestopt met algentabletten voeren en daarna geen doden meer gehad. Maar zo goed als deze zieke wordt behandeld, is nog niet gebeurt. Ik vermoed een infectie dus vandaar om bactopur direct te proberen. Hij heeft wat dikke rode muggenlarve achter de kieuwen en sindsdien kantelt hij ook niet meer.
Op hoop van zege dus dat hij het gaat redden!
 
En daar zijn we weer!
Een kleine update: alle corydorassen die er waren zijn helaas verloren gegaan, ontzettend sneu en wat het precies was, weet ik nog steeds niet. Wel heb ik besloten te stoppen met de cory's en omdat er weer ruimte was, een doodnormale huis, tuin en keuken anstrictus toegevoegd. Ik heb bewust een grotere gehaald van marktplaats zodat ik zeker wist dat het een vrouwtje was, want die vind ik stiekem het mooist. Dus Saartje is in de bak verwelkomt. Onder het hout ligt zij het allerliefst en binnenkort haal ik nog even een stukje echt kiemhout voor dr, dat zal ze vast waarderen. :)
Helaas ben ik ook een Trichogaster labiosa Orange verloren, wat ik ook weer vreselijk vond. Dus ik ben nu rustig opzoek naar een man voor mijn overgebleven vrouwelijke labiosa (dus als iemand een goede tip heeft, hoor ik het graag!).

Binnenkort is mijn profito op, dus dan kan ik overschakelen naar de poeders van aquariumbemesting! De tenso cocktail met de losse magnesium en kalium. Ik ben zo benieuwd hoe en of die verandering in mijn planten te zien zal zijn.

Even weer een overzichtsfotootje:

1609859539613.png
 

Terug
Bovenaan