Tips gezocht voor 60l beginnersbakje


B

blubs

Guest
Hoi!

Mijn 60liter bakje is nog aan het indraaien maar ik ben al een beetje aan het rondkijken voor toekomstige bewoners :) Ik ben nog een beginner en mijn instelling is een beetje: ik doe liever m'n best zodat m'n vissen het goed hebben, dan dat ik mijn best moet doen om ze uberhaupt in leven te houden. Mijn idee is dus: veel flora, en de bak een tikkeltje onderbevolkt houden qua fauna en dan met vissen die een beetje makkelijk te houden zijn.

Nu zat ik te denken aan neon tetras, maar elders in het forum lees ik dat je voor 15 neons minimaal 100 liter nodig hebt (dus in 60 liter maximaal 10?) en dat een schooltje liefst minimaal 10 tot 15 stuks is. Dat zou betekenen dat als ik de maximale hoeveelheid neons in m'n bak doe, ik een minimaal schooltje heb. Dan zit ik dus al gelijk op de grens van wat comfortabel is voor die beestjes? Ook las ik dat de soort eigenlijk een beetje kapotgekweekt is (maar daarover zullen de meningen misschien uiteenlopen?)

Heeft iemand nog andere tips & suggesties? Ik zat te denken aan een schooltje en misschien, als het kan, nog iets erbij zoals wat slakken of garnalen of een algenetertje of iets wat een beetje over de bodem loopt te ravotten en een beetje voor de komische noot zorgt zoals een Eunice aphroditois ofzo (geintje)

_MG_1810b.jpg
 
Als je neons leuk vindt, kijk dan eens naar de P. Simulans. Die blijven wat kleiner en dan kun je er wat meer houden. Ik zou dan zelf 10-15 wel aandurven, als je verder niks in de bovenlaag wilt. Op de bodem dan een groepje kleine Corydoras zoals Hastatus, Habrosus of eventueel Panda's en je hebt een leuke bak.

Dat laatste is overigens wel afhankelijk van wat je als bodembedekking hebt liggen. Met grind gaan Cory's namelijk niet goed samen.
 
Dank! Hoe zit het met die kleine Corydoras? Die voelen zich ook vaak prettiger in een schooltje, toch? Wat is de minimale grootte van zo'n schooltje ongeveer en hoeveel ruimte hebben ze nodig? En mijn bodem (Dennerle Kristal kwartsgrind, 1mm) is die geschikt voor Corydoras?
 
Men gaat bij cory's meestal uit van minimaal 6 stuks. :)

Hoeveel ruimte ze nodig hebben verschilt een beetje per soort. De drie dwergsoorten (hastatus, habrosus, pygmaeus) worden een cm of 2, maximaal 3 en hebben de minste ruimte nodig. Ze komen in een bak als die van jou goed tot hun recht. Wil je liever een grotere soort dan zullen cory's tot een cm of 5 ook nog kunnen. Maar dat is al wat minder ideaal als je het mij vraagt.

De bodem die jij noemt is volgens mij prima! Hij is niet al te grof en ik lees dat de korrels afgerond zijn.

@Nicolientje-W, is die van Dennerle ook per definitie niet goed? Ook als de fabrikant het geschikt acht voor bodembewoners?

(Mocht je uiteindelijk de c. habrosus overwegen, ik heb toevallig 8 jonge dieren over die gratis weg mogen.)
 
Hier ook de dennerle bodem en gaat prima. Corydoras hebben het liefst wel ergens zand om het door de kieuwen te spoelen en zo hun eten te vinden, maar op een afgeronde bodem zal het grondelen ook wel gaan. Maar niks beter dan zand, al is her maar een stukje. Neem aan dat je deze bodem hebt?
 
@Nicolientje-W, is die van Dennerle ook per definitie niet goed? Ook als de fabrikant het geschikt acht voor bodembewoners?
Wat fabrikanten adviseren hecht ik totaal geen waarde aan want die zullen nooit zeggen dat hun producten voor bepaalde doeleinden ongeschikt zijn, als het die van de link van Mike is dan is het een ander verhaal maar als het dat zwarte kwartsgrind is wat ik voor ogen heb, is het ongeschikt
 
Wat fabrikanten adviseren hecht ik totaal geen waarde aan want die zullen nooit zeggen dat hun producten voor bepaalde doeleinden ongeschikt zijn, als het die van de link van Mike is dan is het een ander verhaal maar als het dat zwarte kwartsgrind is wat ik voor ogen heb, is het ongeschikt


Hier heb ik anders al jaren kwartsgrind en 20 Corydoras Aneus rond scharrelen en nooit geen problemen ontdekt, ze hebben zelfs eieren ergens gelegen omdat er nu c.a 5 a10 jonge Cory's rond scharrelen van 0.5cm en dat in een gezeldschapsbak.
Kwartsgrind grind van 1mm de korrel is hier ieder geval geen probleem en trouwens vroeger ook nooit met Cory's met grover grind.
 
(Mocht je uiteindelijk de c. habrosus overwegen, ik heb toevallig 8 jonge dieren over die gratis weg mogen.)

Bedankt voor het aanbod in ieder geval!

Neem aan dat je deze bodem hebt?

Ja precies die. Zijn afgeronde korrels inderdaad.

Hier heb ik anders al jaren kwartsgrind en 20 Corydoras Aneus rond scharrelen en nooit geen problemen ontdekt.

Heb je ook ergens een hoekje zand of echt alleen maar kwartsgrind? En is dat hetzelfde spul als ik heb?


Overigens vind ik de Dwergalgeneter ook wel een mooi visje. Kunnen die goed in een klein groepje in een kleine bak?

En iemand ervaringen met bijvoorbeeld kegelvlekbarbeeltjes of potloodvisjes ipv tetras?
 
Hyphessobrycon amandae misschien een idee.
Hoe dik is je bodem? Lijkt nogal dik maar kan ook gezichtsbedrog zijn.
 
Hoe dik is je bodem? Lijkt nogal dik maar kan ook gezichtsbedrog zijn.

Denk gezichtsbedrog vanwege de zwarte rand en de zwevende bodemplaat. Vooraan onder de 4cm als ik het goed heb en naar achteren ietsje hoger.

Die Hyphessobrycon amandae is ook wel een mooi visje, zeg! Kleurt denk ik wel mooi met m'n groene plantjes.
 
Overigens vind ik de Dwergalgeneter ook wel een mooi visje. Kunnen die goed in een klein groepje in een kleine bak?
Ik neem aan dat je de otocinclus bedoelt. Kan in principe net in een bak van 60 cm. Geldt wel hetzelfde voor als voor de corydoras: het liefst houden in een groep met +-6 of meer. En in een nieuw ingericht aquarium zoals het jouwe kan men ze beter niet plaatsen. Waarom? Een belangrijk deel van hun voedsel bestaat uit algen en microscopisch spul dat daartissen schuilt en elders in de bak. Dat ontwikkelt zich allemaal in de loop der tijd pas. Oto's kunnen ook algentabletten e.d. eten maar ze schijnen daar vaak even aan te moeten wennen.
 
Dank voor de info! Is er een solitaire bodembewoner die goed in mijn tank zou passen? Of iets dat het goed met z'n 2en of 3en zou doen?
 
Als je aquarium net iets groter was geweest (80 cm) zou ik gezegd hebben, neem een enkele boliviaanse antennebaars (mikrogeophagus altispinosus).

Voor een 60 cm zou je qua GROOTTE het kleinere broertje kunnen nemen, de m. ramirezi. Kan dan wel een paartje in. Het nadeel van die soort is alleen dat ie wat meer eisen stelt aan de waterwaarden, en dat past dan weer niet in het plaatje "beginner". Of je kraanwater moet toevallig voldoen, met een lage PH en zo...

60 cm is helaas een maat waar veel soorten net niet in kunnen. :( Wie oh wie heeft nog ideeën?
 
Een optie die ik nog tegenkwam voor de bodem is de pauwooggrondel..? Tateurndina Ocellicauda. Zag ze laatst ergens rondzwemmen, mooie beestjes. Moet wel je smaak zijn natuurlijk.
 
Apistogramma borelli is misschien ook een leuke optie voor op de bodem. Met een schooltje van 10 neons erbij heb je dan een heel leuk bestand. In plaats van de neons zou je ook Hyphessobrycon amandae kunnen nemen of Nannostomus marginatus.
 
Bedankt voor de suggesties tot nu toe! Ik geloof dat het sowieso wel slim is niet teveel visjes tegelijk toe te voegen dus kan beginnen met een schooltje en dan later nog wat voor op de bodem. Misschien is de boel dan inmiddels ook wat smeriger dus hebben de otocinclus ook wat te scharrelen :)

Bak draait nu anderhalve week en alle waterwaarden zijn nog precies hetzelfde als dag 1 dus ik zal nog even geduld moeten hebben...
 
Ik vind die Otocinclus althans op de foto's wel een stuk leuker ogen dan die dwergcorys... maar misschien zijn die corys qua gedrag in de tank weer leuker? Bij de Hornbach hadden ze ook een klein algenetertje... een oranjevlek nogwat heette ie geloof ik... erg mooi visje! Maar de medewerker daar zei dat ze maximaal 15cm kunnen worden (maar vaak ook 7-8cm blijven)... ze zei dat eentje op zich wel zou kunnen in een 60cm bak maar is dat niet wat groot?
 
Dat ze maar 7-8 cm blijven komt omdat ze te klein behuisd zitten dan, dan groeien ze uitwendig niet verder maar inwendig wel en daardoor overlijdt de vis voortijdig, ik vind zulke vissen voor een 60-cmbakje tricky
 
Ik vind die Otocinclus althans op de foto's wel een stuk leuker ogen dan die dwergcorys... maar misschien zijn die corys qua gedrag in de tank weer leuker? Bij de Hornbach hadden ze ook een klein algenetertje... een oranjevlek nogwat heette ie geloof ik... erg mooi visje! Maar de medewerker daar zei dat ze maximaal 15cm kunnen worden (maar vaak ook 7-8cm blijven)... ze zei dat eentje op zich wel zou kunnen in een 60cm bak maar is dat niet wat groot?
Otocinclus moet je nooit toevoegen in een pas opgestarte bak. De bak moet er toch zeker een half jaar lang voor draaien, ze accepteren heel slecht commercieel voer en leven veelal van de kleine organismen die in/op algen groeien. Ze zullen verhongeren in een te nieuwe bak.

Die oranje vlek, dat zegt me niks. Maar een vis die de potentie heeft 15 cm te worden hoort niet in een 60 cm bakje thuis. Verkopers verkopen graag, vergeet dat niet - ook is vaak niet de benodigde kennis aanwezig.
 
Dat ze maar 7-8 cm blijven komt omdat ze te klein behuisd zitten dan, dan groeien ze uitwendig niet verder maar inwendig wel en daardoor overlijdt de vis voortijdig, ik vind zulke vissen voor een 60-cmbakje tricky

Ja daar was ik al bang voor.

Enig idee trouwens wat voor visje het geweest kan zijn?


edit: verder onnodige opmerking over winkel verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit dan met een vuurstaartlabeo in mijn hoofd... Als je de oranje staart als oranje vlek ziet. Eventueel kun je een foto maken en deze hier plaatsen, is makkelijker een naam geven :D
 
Ik zit dan met een vuurstaartlabeo in mijn hoofd... Als je de oranje staart als oranje vlek ziet. Eventueel kun je een foto maken en deze hier plaatsen, is makkelijker een naam geven :D

Als ik weer eens in de hornbach ben zal ik de naam noteren, dat zou nog wat slimmer zijn zelfs :D

Maar dat oranjevlek-nogwatnogwat was volgens mij de naam. Hij leek een beetje hierop, maar dan zonder snor: https://www.hornbach.nl/shop/Antenne-meerval-S/4187916/artikel.html

Overigens zeggen ze dat voor deze een bakkie van 40cm al genoeg is?? https://www.hornbach.nl/shop/Chinese-algeneter-M/7589961/artikel.html
 
ik denk als hij daarop leek dat het misschien deze geweest is https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=923 op deze website staan 100derden algeneters daar kun je ook heel veel info over ze vinden

Dat is Ancistrus cf. cirrhosus, de in de handel het meest aangeboden harnasmeerval. Hier betekent "cf." conform, ofwel lijkend op. Daarmee wordt bedoeld dat er meerdere, sterk op elkaar lijkende, populaties zijn waarvan (nog) niet duidelijk is of ze tot dezelfde soort behoren. Qua afmeting zijn er daarom nogal wat verschillen, maar ze halen allemaal wel de 'minimum-maat' van 10 cm (maximum is zo'n 20 cm).
In een 60-liter-bakje lijkt me dat toch echt teveel.

Overigens erger ik me eraan dat hier wordet gesproken over "100-en algeneters". Op PlanetCatfish vind je heel veel meervallen maar slechts een heel beperkt deel daarvan voedt zich met algen!

Om iets te kunnen zeggen over wat dan wèl mogelijk is zou ik graag willen weten of je de bak gaat verwarmen en zo ja: op welke temperatuur.
 
Hij leek meer op de soort die ik linkte, echt stipjes geen strepen. Geen baard dus maar ik begrijp ook dat alleen mannetjes die hebben?

Maar ik ben bang dat ik een beetje verliefd aan het worden ben op Otos! They are so cute! :smitten: Zat wat youtube filmpjes te kijken en daar worden wel uiteenlopende dingen geroepen zeg; een gast die er eentje had in een heel klein bakkie met amper planten en riep dat stroming het belangrijkst is, en een ander die zegt dat ze zich het fijnst voelen in grote groepen en dat je daarom ook een grote bak nodig hebt... om vervolgens te zeggen dat het absolute minimum 10gallon is... nogal wiedes, 10 gallon is het minimum om uberhaupt vissen in te hebben lijkt me... Maargoed, diegene zei dat als ze in een groep zijn en zich dus op hun gemak voelen ze ook algentabletten en komkommer enzo eten... Kortom, ik ga nog wat verder inlezen en ook eens bij de plaatselijke aquariumspeciaalzaak informeren. Misschien wel m'n verlichting 10 uur aan om eens flink algen te kweken en dan 15 otos erin en voor de rest niets :D alhoewel wat neons of vuurtetras voor de kleur ook wel leuk is
 
Nu je het toch zo over de oto's hebt, ik vraag me af wat ze in de winkels te eten krijgen? Ik kan me van de meeste zaken niet herinneren dat de oto's daar in bakken met heel veel alg zaten. Wat eten ze, en is dat voor de langere termijn (of iig gedurende de "wachttijd" tot een bak rijp voor ze is) voldoende...
 
Goeie. Ik vraag me sowieso af... meestal zitten er nauwelijks planten of schuilplekken in die aquaria en bijvoorbeeld vissen die 's nachts actief zijn en waarvan ik dus zou verwachten dat ze overdag zich in een donker hoekje verstoppen zwemmen in vol licht actief rond...

maargoed, alles beter dan die plastic bekertjes waar ze in de VS betta's in aanbieden...
 
Om iets te kunnen zeggen over wat dan wèl mogelijk is zou ik graag willen weten of je de bak gaat verwarmen en zo ja: op welke temperatuur.

Vergeet helemaal je vraag te beantwoorden: Ja. Op het moment 25,5 graden. Welke temperatuur het uiteindelijk gaat worden hangt weer af van de bewoners, maar ik denk dat als ik het veel warmer wil krijgen ik misschien een extra verwarming moet plaatsen want mijn huis is niet zo superwarm.
 
Ik las de naam dwergkreeftjes maar daar zou ik niet voor kiezen. Vooral de CPO kan nog weleens de vissen proberen aan te vallen met alle gevolgen van dien.
 
Alleen de ancistrusfamilie krijgt een borstelneus zoals op jouw link, en alle andere L-nummers niet, dus je kan niet stellen dat de vis die je gezien hebt, een vrouwtje is want het kan net zo goed geen ancistrus zijn geweest maar een andere algeneter (even voor Paddy, waarom ik de naam algeneter gebruik ipv meerval is omdat dat nog veel meer verwarring schept m.i als ik de term meerval gebruik, want corydorasjes zijn ook meervallen maar vallen niet onder de groep L-nummers)
 
Ik las de naam dwergkreeftjes maar daar zou ik niet voor kiezen. Vooral de CPO kan nog weleens de vissen proberen aan te vallen met alle gevolgen van dien.

Wanneer je ze als enige bodembewoners neemt valt dat behoorlijk mee, maar ik zou CPO inderdaadniet in zo'n kleine bak samen zetten. C. Diminutus of Vasquez-kreeften zou dan wel kunnen. Of anders een mooie Afrikaanse waaierhandgarnaal?
 

Terug
Bovenaan