Tips gezocht voor 60l beginnersbakje


B

blubs

Guest
Hoi!

Mijn 60liter bakje is nog aan het indraaien maar ik ben al een beetje aan het rondkijken voor toekomstige bewoners :) Ik ben nog een beginner en mijn instelling is een beetje: ik doe liever m'n best zodat m'n vissen het goed hebben, dan dat ik mijn best moet doen om ze uberhaupt in leven te houden. Mijn idee is dus: veel flora, en de bak een tikkeltje onderbevolkt houden qua fauna en dan met vissen die een beetje makkelijk te houden zijn.

Nu zat ik te denken aan neon tetras, maar elders in het forum lees ik dat je voor 15 neons minimaal 100 liter nodig hebt (dus in 60 liter maximaal 10?) en dat een schooltje liefst minimaal 10 tot 15 stuks is. Dat zou betekenen dat als ik de maximale hoeveelheid neons in m'n bak doe, ik een minimaal schooltje heb. Dan zit ik dus al gelijk op de grens van wat comfortabel is voor die beestjes? Ook las ik dat de soort eigenlijk een beetje kapotgekweekt is (maar daarover zullen de meningen misschien uiteenlopen?)

Heeft iemand nog andere tips & suggesties? Ik zat te denken aan een schooltje en misschien, als het kan, nog iets erbij zoals wat slakken of garnalen of een algenetertje of iets wat een beetje over de bodem loopt te ravotten en een beetje voor de komische noot zorgt zoals een Eunice aphroditois ofzo (geintje)

_MG_1810b.jpg
 
Als je neons leuk vindt, kijk dan eens naar de P. Simulans. Die blijven wat kleiner en dan kun je er wat meer houden. Ik zou dan zelf 10-15 wel aandurven, als je verder niks in de bovenlaag wilt. Op de bodem dan een groepje kleine Corydoras zoals Hastatus, Habrosus of eventueel Panda's en je hebt een leuke bak.

Dat laatste is overigens wel afhankelijk van wat je als bodembedekking hebt liggen. Met grind gaan Cory's namelijk niet goed samen.