Wat is er nieuw

Tips nodig mbt opstartend aquarium, planten groeien niet en lijken dood te gaan

Grimster

Well-known member
Lid geworden
21 augustus 2024
Leeftijd
39
Goedenavond,

Heb sinds 02-09 een bak opgestart, maar het lijkt niet lekker te gaan na een week. Planten lijken niet te groeien en sommige zelfs dood te gaan, heb er wel plantenvoeding ingedaan een paar keer. Het aquarium is 200 liter en er zit 1 x 30 w TL map in. Iemand tips? Temperatuur staat op 22 graden.

Aqua plantn.jpg

Ik zie iig bij waterpest nog steenwol zitten als mijn ogen mij niet bedriegen. je planten gaan het al beter doen als je de materialen die eromheen zaten in de winkel weghaalt.
Verder worden veel planten emers (=bovenwater_ gekweekt, en moeten ze zich dus aanpassen aan het leven onder water. Dat kan enkele weken duren, dan verliezen ze hun bladeren en moeten nieuwe bladeren vormen.

Vraagje los daarvan: wat voor plantenvoeding heb je? Veel plantenvoeding (o.a. profito) claimt een 'all in one' te zijn, terwijl ze geen nitraat en fosfaat bevatten. Die stoffen hebben je planten ook hard nodig voor een goede groei, en hoewel er wel wat wordt geproduceerd door je filterbacteriën is dit zelden voldoende.

Ik zie iig bij waterpest nog steenwol zitten als mijn ogen mij niet bedriegen. je planten gaan het al beter doen als je de materialen die eromheen zaten in de winkel weghaalt.
Verder worden veel planten emers (=bovenwater_ gekweekt, en moeten ze zich dus aanpassen aan het leven onder water. Dat kan enkele weken duren, dan verliezen ze hun bladeren en moeten nieuwe bladeren vormen.

Vraagje los daarvan: wat voor plantenvoeding heb je? Veel plantenvoeding (o.a. profito) claimt een 'all in one' te zijn, terwijl ze geen nitraat en fosfaat bevatten. Die stoffen hebben je planten ook hard nodig voor een goede groei, en hoewel er wel wat wordt geproduceerd door je filterbacteriën is dit zelden voldoende.
Heb een flesje huismerk van Aquastore XL, ik hoef alleen maar makkelijke planten als waterpest, maar ik denk die 30 watt tl te weinig. Is een T8 aansluiting. Zoek me radeloos. Ik zou graag advies hebben voor 1 lamp die erin kan en die voldoende licht geeft voor het aquarium..... 100 cm breed, 50 cm hoog

Ja die, maar ben vnl opzoek naar 1 lamp die genoeg is voor simpele planten en goede verlichting geeft. Heb nu alle planten in de zandbodem geplaatst, enkel werkt maar 1 tl aan sluiting (t8, 30 watt tl erin nu) ben ook diverse winkels langs geweest, maar geen enkele kon me helpen. WIl graag 1 Lamp, ookal moet ik die zelf in de kap schroeven, als het maar voldoende licht geeft voor 200 liter.....

Als ik al 1 tip kan geven, is het om iets achter de achterwand te doen.. nu verlies je daar ook nog licht, terwijl je al weinig licht hebt. Dus iets van een licht gekleurde plaat of karton er achter plakken, en dan weerkaatst het beetje licht wat je hebt iig terug naar binnen. (Bij de aquarium winkel of dierenwinkel met aquaria verkopen ze ook achterwand posters. Ziet er meteen ook mooi uit en je licht blijft meer in je bak).
Verder helaas totaal geen verstand van lampen en licht, weet wel dat 30 watt te weinig is maar zover was je zelf ook al.

Oh en trouwens, ik ben zelf totaal geen fan van zandbodems.. ze raden het hier wel aan, maar ik heb het jaren geleden ook gebruikt en toen groeiden mijn planten ook slecht, en kreeg ik op den duur last van blauwalgen. Ik vermoed zelf doordat de bodem totaal dicht geslibt was en de wortels van de planten daardoor zijn gaan rotten. Ik heb nu grind erin gedaan, en heb nog nooit zulke mooie planten gehad als nu...

Een plant die het beste groeit in zand is een cactus. :DD

Maar er zijn genoeg mensen die van mening zijn dat je met een zandbodem prima planten kan laten groeien.
Dus die kunnen je prima verder adviseren naar een bak zonder problemen en een gezond en fris plantenbestand.
Ik ben het hier wel mee eens. Ik snap alleen niet dat men hier zandbodems blijven aanraden? Heb in het verleden een zandbodem gehad, en mijn planten groeiden vreselijk slecht, en op den duur kreeg ik blauwalg en bodemrot wat gewoon niet meer weg te krijgen was.. volgens mij waren gewoon alle wortels van de planten gigantisch aan het rotten in die zandbodem, omdat het dicht slibt en er totaal geen zuurstof bij komt. Heb nu een grind bodem en mijn planten hebben er nog nooit zo mooi bij gestaan.

Ik ben het hier wel mee eens. Ik snap alleen niet dat men hier zandbodems blijven aanraden? Heb in het verleden een zandbodem gehad, en mijn planten groeiden vreselijk slecht, en op den duur kreeg ik blauwalg en bodemrot wat gewoon niet meer weg te krijgen was.. volgens mij waren gewoon alle wortels van de planten gigantisch aan het rotten in die zandbodem, omdat het dicht slibt en er totaal geen zuurstof bij komt. Heb nu een grind bodem en mijn planten hebben er nog nooit zo mooi bij gestaan.
Nouja dat jij 1 slechte ervaring hebt gehad betekent toch niet gelijk dat het altijd fout gaat en super slecht is? Maar er wordt hier filterzand aangeraden. Andere soorten zand kunnen inderdaad dichtslibben.

Trouwens, zonder zuurstof zouden ze juist minder snel rotten. Bovendien neemt de plant zuurstof op via de bladeren en niet per se de wortels. Dus tekort aan zuurstof doodt een plant echt niet 😉

Misschien dat @benvo je iets kan vertellen over wat voor lichtbalk je kunt gebruiken voor je bak.

Ik heb zelf op mijn 2m bak Serabuizen -die ik met zo'n rondje om ook verwarming mee te bevestigen- aan het glas vastmaak, maar ik heb een low techbak, dus met 17 lumen/liter zul jij niet tevreden zijn, vrees ik.

Voor simpele planten is een ledstripje van aliexpress/temu etc. voldoende. Gebruik ik hier ook en gaat prima (op zandbodems (aquasand(hornbach) en filterzand(wildkamp)). Bij sommige plantjes zul je wat kleibolletjes moeten stoppen voor de voeding die ze via de wortels ophalen.

Heb een flesje huismerk van Aquastore XL, ik hoef alleen maar makkelijke planten als waterpest, maar ik denk die 30 watt tl te weinig. Is een T8 aansluiting. Zoek me radeloos. Ik zou graag advies hebben voor 1 lamp die erin kan en die voldoende licht geeft voor het aquarium..... 100 cm breed, 50 cm hoog
Wanneer je Eloda canadensis (Canadese waterpest) hebt, dan heb je een koudwater soort. Wordt vaak verkocht voor vijvers. Voor je bak zou je dus de Argentijnse waterpest moeten hebben ook bekend onder de naam Egeria densa. Wil wel in zachter water maar heeft het liefst wat harder water met niet al te hoge temperaturen. Zo beneden de 30 graden Celsius.

Wanneer je Eloda canadensis (Canadese waterpest) hebt, dan heb je een koudwater soort. Wordt vaak verkocht voor vijvers. Voor je bak zou je dus de Argentijnse waterpest moeten hebben ook bekend onder de naam Egeria densa. Wil wel in zachter water maar heeft het liefst wat harder water met niet al te hoge temperaturen. Zo beneden de 30 graden Celsius.
Vaak wordt dat verkocht voor de koudwaterbakken en krijg je juist die mee.

Er bestaat niet zoiets als gemakkelijke of simpele planten. Alle soorten kennen een lichtsterkte vraag en wanneer daaraan voldaan volgt er een voedselvraag. En onder voedsel hoort ook CO2. Ts. moet dus eerst uitzoeken welke planten hij zou willen in z'n bak. Hij kan dan verlichting zoeken die de lichtsterkte, en dat is wat anders als lichtduur(!!!), kan bieden die die platen vragen. Overigens zou ik dan wel pleiten voor overwaarde want de praktijk heeft geleerd dat men vaak achteraf weer kiest voor planten die meer vragen waardoor de verlichting weer gewijzigd moet worden. In dit geval is goedkoop duurkoop!

Die bak draait pas een week.
Tijd is hier een van de factoren die nog ontbreekt.

doe een paar staafjes plantenvoeding bij de plantjes. en houd de waterkwaliteit in de gaten.
doe ook een klein beetje voer in de bak om de bacteriën groei te bevorderen

Nouja dat jij 1 slechte ervaring hebt gehad betekent toch niet gelijk dat het altijd fout gaat en super slecht is? Maar er wordt hier filterzand aangeraden. Andere soorten zand kunnen inderdaad dichtslibben.

Trouwens, zonder zuurstof zouden ze juist minder snel rotten. Bovendien neemt de plant zuurstof op via de bladeren en niet per se de wortels. Dus tekort aan zuurstof doodt een plant echt niet 😉
Ik had filterzand.. en kreeg enorme bodemrot en daarna blauwalg. De plant neemt idd voeding en zuurstof op via de bladeren, maar de wortels in de bodem moeten ook zuurstof en voeding op kunnen nemen anders gaat het gewoon rotten. Maar goed, zo ieder zijn mening. Ik vond het dus achteraf gezien niet fijn, zand er in...

Ik ben benieuwd, wat dan wel de oorzaak is?
Slecht onderhoud, dood organisch materiaal, slechte water circulatie, te weinig verversen. Direct zonlicht, een te hoog fosfaat gehalte kan, icm met voorafgaande, dit bevorderen.

Ik heb bijna altijd filterzand in mn bakken gehad, en 1x blauwalg gehad door de jaren, dit kwam door slecht onderhoud door een maandlang ziekenhuis verblijf. Toen heeft mn ega de LFS gebeld, en die heeft toen een paar keer onderhoud gedaan in mn aquarium. Ik pleeg elke week standaard elke week mijn aquarium door de jaren heen.

Voor simpele planten is een ledstripje van aliexpress/temu etc. voldoende. Gebruik ik hier ook en gaat prima (op zandbodems (aquasand(hornbach) en filterzand(wildkamp)). Bij sommige plantjes zul je wat kleibolletjes moeten stoppen voor de voeding die ze via de wortels ophalen.
Wanneer je op de site kijkt van bijvoorbeeld tropica.com dan zie je dat er verschillen zijn gemaakt voor weinigeisende, medium, veeleisende planten.
Easy, medium, difficult. Daar zou ik ook wat informatie opdoen om je als tip te geven.

https://tropica.com/en

Slecht onderhoud, dood organisch materiaal, slechte water circulatie, te weinig verversen. Direct zonlicht, een te hoog fosfaat gehalte kan, icm met voorafgaande, dit bevorderen.

Ik heb bijna altijd filterzand in mn bakken gehad, en 1x blauwalg gehad door de jaren, dit kwam door slecht onderhoud door een maandlang ziekenhuis verblijf. Toen heeft mn ega de LFS gebeld, en die heeft toen een paar keer onderhoud gedaan in mn aquarium. Ik pleeg elke week standaard elke week mijn aquarium door de jaren heen.
Helaas, dat was het allemaal niet.. ik heb op den duur wel de brui eraan moeten geven vanwege ziekte, maar toen was de blauwalg er al een hele poos en was ik al maanden bezig met verversen, filter schoonmaken, bladeren weghalen, afval afhevelen en noem maar op.. ook heb ik toen meerdere keren de bak helemaal afgeplakt met vuilniszakken, en daarover een kleed zodat er echt geen licht binnen zou komen. Dat kleed had ik er trouwens standaard voor hangen als het licht uit was overdag, dan was de bak afgedekt. Toen ik uiteindelijk ziek werd en het echt niet meer aan kon om om de zoveel dagen met liters water te gaan lopen sjouwen, heb ik de bak verkocht en ben gestopt met de hobby. Dit is ook de reden dat ik nu een kleinere bak heb genomen, minder opties qua vissen maar als er eens iets mis is hoef je niet met 70 liter water te gaan lopen zeulen. Ik had een 125 liter bak dus toen er problemen waren, sjouwde ik me rot met al dat water. Nu slechts 50 liter, gerekend met bodem en alles eraf.. als er nu iets mis is en de helft moet eruit, zijn dat hooguit 3 emmers, dat is nog wel te doen.. maar in de winkel gaven ze ook het advies geen zand te gebruiken ivm dicht slibben van de bodem.

Is er geen andere manier om water in of uit je aquarium te krijgen dan met emmers sjouwen?
Ik kan dat ook niet, ik hevel af en laat dat in de douche lopen en vul bij via de douchekraan met een tuinslang. Dat scheelt vele kilo's.

Is er geen andere manier om water in of uit je aquarium te krijgen dan met emmers sjouwen?
Ik kan dat ook niet, ik hevel af en laat dat in de douche lopen en vul bij via de douchekraan met een tuinslang. Dat scheelt vele kilo's.
Nee, dat is hier echt allemaal geen optie.. dan zou ik allemaal tuinslang door het huis moeten laten lopen elke keer.. denk dat ik daar nog meer werk aan heb als met emmers sjouwen haha.. maar nu met dat 50 liter bakje gaat dat wel lukken hoor.. in het begin als er vissen in zitten zal ik wss elke week 2 emmers eruit halen zodat de afvalstoffen niet te hoog worden, maar uiteindelijk denk ik dat als alles enigzins goed in balans is (voor zover dat kan bij een kleine bak), dat dan elke week 1 emmer genoeg is..

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik heb besloten al het zand eruit te halen en voor een grindbodem te gaan. Dit zxnd is teveel gedoe en het aquarium is gelijk een dag troebel als ik ook maar iets erin beweeg. JBL E1502 fiilter. Daarnaast ziek ik nog echt naar een tip voor de verlichting! Dit is de lichtbak, waarvan alleen het linker armatuur werkt
Aq3.png

Als je de originelen lichtbak wilt gebruiken, dan zijn er verschillende ledlampen die je met een adapter in de armaturen kan plaatsen. Die werken dan niet op de transformator van de lichtbak, maar hebben een eigen stekker.

Helaas, dat was het allemaal niet.. ik heb op den duur wel de brui eraan moeten geven vanwege ziekte, maar toen was de blauwalg er al een hele poos en was ik al maanden bezig met verversen, filter schoonmaken, bladeren weghalen, afval afhevelen en noem maar op.. ook heb ik toen meerdere keren de bak helemaal afgeplakt met vuilniszakken, en daarover een kleed zodat er echt geen licht binnen zou komen. Dat kleed had ik er trouwens standaard voor hangen als het licht uit was overdag, dan was de bak afgedekt. Toen ik uiteindelijk ziek werd en het echt niet meer aan kon om om de zoveel dagen met liters water te gaan lopen sjouwen, heb ik de bak verkocht en ben gestopt met de hobby. Dit is ook de reden dat ik nu een kleinere bak heb genomen, minder opties qua vissen maar als er eens iets mis is hoef je niet met 70 liter water te gaan lopen zeulen. Ik had een 125 liter bak dus toen er problemen waren, sjouwde ik me rot met al dat water. Nu slechts 50 liter, gerekend met bodem en alles eraf.. als er nu iets mis is en de helft moet eruit, zijn dat hooguit 3 emmers, dat is nog wel te doen.. maar in de winkel gaven ze ook het advies geen zand te gebruiken ivm dicht slibben van de bodem.
Het is wel belangrijk dat je geen denkstappen overslaat als je adviseert. 'Ik heb een keer blauwalg in een zandbodem gehad en de winkel adviseert ook geen zandbodem, dus is een zandbodem niet goed'. Dat is echt te kort door de bocht als je ziet wat voor mooie aquaria hier op het forum zijn met zandbodem.

Ik heb besloten al het zand eruit te halen en voor een grindbodem te gaan. Dit zxnd is teveel gedoe en het aquarium is gelijk een dag troebel als ik ook maar iets erin beweeg. JBL E1502 fiilter. Daarnaast ziek ik nog echt naar een tip voor de verlichting! Dit is de lichtbak, waarvan alleen het linker armatuur werktBekijk bijlage 379734
Wanneer je goed hebt gelezen heb je wel een lichtadvies gekregen. Een en ander hangt namelijk sterk af wat je plannen zijn met je aquarium. Welk leven komt erin? Nu en mogelijk ook in de toekomst? Dat bepaald welke lichtbronnen je nodig bent. Alleen wanneer je dit dus precies weet kan je verlichting kiezen die aan al, maar dit is vooral belangrijk huidige en toekomstige, wensen voldoet! Zomaar een merk of type noemen heeft dus niet zoveel zin wanneer we je plannen niet kennen.

Gezien je andere topic, mbt lekkage, denk ik dat je beter voor een andere bak kunt gaan en daar in investeren en niet de lichtbalk aanpassen als je bak toch lekt.

Wanneer je goed hebt gelezen heb je wel een lichtadvies gekregen. Een en ander hangt namelijk sterk af wat je plannen zijn met je aquarium. Welk leven komt erin? Nu en mogelijk ook in de toekomst? Dat bepaald welke lichtbronnen je nodig bent. Alleen wanneer je dit dus precies weet kan je verlichting kiezen die aan al, maar dit is vooral belangrijk huidige en toekomstige, wensen voldoet! Zomaar een merk of type noemen heeft dus niet zoveel zin wanneer we je plannen niet kennen.
Mijn plannen zijn een bak met makkelijke planten, maar wil er wel mooie verlichting in. Ik neem planten als waterpest enz, die makkelijk te houden zijn

Ik heb besloten al het zand eruit te halen en voor een grindbodem te gaan. Dit zxnd is teveel gedoe en het aquarium is gelijk een dag troebel als ik ook maar iets erin beweeg. JBL E1502 fiilter. Daarnaast ziek ik nog echt naar een tip voor de verlichting! Dit is de lichtbak, waarvan alleen het linker armatuur werktBekijk bijlage 379734
Wat is het budget?
Als die wat ruimer is wordt het niet veel beter dan de Chihiros WRGB Universal.

Overkill voor je plannen? Zeker. Maar je kan gewoon dimmen. En je zei dat je mooie verlichting wil, mooier dan Chihiros WRGB wordt het niet qua kleuren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan