Tips nodig voor mijn aquarium


Tof dat je zo snel iets doet met de aangereikte tips! Het is al direct een heel verschil! :thumbs:

Als je planten nu nog wat ingroeien heb je een mooie betta-bak!
Succes alleszins!
 
Haha ja het is zeker een verschil. Hieronder zie je een foto hoe we m zondag hadden ingericht , op advies bij de intratuin vandaan. Schaam mij nu een beetje maar was gelukkig op tijd dus kan er ook wel een beetje om lachen.

7EE62315-9B2C-4FAC-8FC3-C11B5C00203A.jpeg
 
Haha ja het is zeker een verschil. Hieronder zie je een foto hoe we m zondag hadden ingericht , op advies bij de intratuin vandaan. Schaam mij nu een beetje maar was gelukkig op tijd dus kan er ook wel een beetje om lachen.

Bekijk bijlage 264517


Hehe, goede tips in intratuin blijkbaar! :D
Ziet er op een manier nog wel leuk uit maar de bak zou in die toestand heel snel vervuilen en crashen denk ik. Met veel miserie als gevolg...
Al zeker wanneer je er een handvol guppen had ingesmeten zoals geadviseerd... :help::help:


Maar het is niets om je over te schamen.
Integendeel zelfs vind ik!
We zijn nog maar woensdag vandaag en je bak is al helemaal getransformeerd!

Van een beetje kitsch :sorry: naar een beetje meer Betta!
In minder dan een week? Dat moet bijna een recordtijd zijn! :r
;)
 
. Schaam mij nu een beetje maar was gelukkig op tijd dus kan er ook wel een beetje om lachen.
Schamen is nergens voor nodig, wetende dat zeker 70% van de 20.000+ leden hier ooit zo zijn begonnen.
Maar je neemt adviezen aan en dat is het belangrijkste (wij zijn hier niet op de inhoud van je portemonnee uit :Dk )
 
Haha nee als dat zou zijn had je pech want die portemonnee is nu leeg
 
Alleen.... nu heb ik vanmiddag mijn oog laten vallen op een nano cube! Veeeeeuuull mooier dan degene die ik nu heb!
Ook 30 liter.

Kan ik het makkelijk overzetten denken jullie? Dit is meer dat het mooier bij Mn huis past i.p.v. deze witte lelijke bak haha
 
Alleen.... nu heb ik vanmiddag mijn oog laten vallen op een nano cube! Veeeeeuuull mooier dan degene die ik nu heb!
Ook 30 liter.

Kan ik het makkelijk overzetten denken jullie? Dit is meer dat het mooier bij Mn huis past i.p.v. deze witte lelijke bak haha

Je bent pas gestart dus zeker nu is het vrij makkelijk om alles over te zetten aangezien er toch nog geen bacteriecultuur in bodem en filter zit.
Als je het overweegt zou nu het makkelijkste/beste moment zijn eigenlijk..

De dennerle cubes (ik veronderstel dat je die bedoelt) zijn alleszins heel mooie bakjes.
Heb er zelf ook ééntje staan met garnaaltjes en ik ben ook wel fan...
 
Enne, nog een tip:

Mocht je beslissen om over te schakelen en dus opnieuw in te richten zou je ook eens kunnen nadenken over ander bodemmateriaal.

Ik weet niet in hoeverre je bewust gekozen hebt voor een bodem in twee kleuren?
Een eenkleurige bodem oog wel een stuk rustiger vind ik persoonlijk... ;)

Er is veel keuze op vlak van bodemmateriaal dus voor je opnieuw start kan je best eens inlezen en wat foto's vergelijken van verschillende bodems voor je een keuze maakt. Want vanaf dat je bakje draait is de bodem vervangen heel ingrijpend.

Edit: op zich is er daarom niets mis met je huidige bodem hoor maar ik zei het vooral aangezien je overweegt opnieuw te beginnen. En dan is een doordachte keuze nooit slecht.
 
Ja klopt @TonHageraats , de dennerle! Vind die zo mooi! Dus miss ga ik m van de week wel halen en alles omgooien;-)

@willem666 nee dit werd geadviseerd nadat we eerst die grote kiezels hadden. Heb hier 30 euro voor betaald dus manlief ziet me denk al aankomen. Die wordt denk al gillend gek als ik dat aquarium ga kopen haha!
Maar, is dit niet goed?

En als ik m ga omgooien , hoe doe ik dat precies? Daar zit een filter enz bij bij die nano cube , en hoe doe ik het met Mn planten?
 
Heb hier 30 euro voor betaald dus manlief ziet me denk al aankomen.

Oeioei, ik snap hem wel een beetje dan... ;)

Maar, is dit niet goed?

Zo op het zicht lijkt er niets echt mis mee hoor, ik doelde vooral op esthetisch vlak eigenlijk. Een effen zwarte bodem of het veelgebruikte filterzand (https://www.wildkamp.nl/product/filterzand-0-71-1-25-mm-zak-a-25-kg/745092) oogt iets natuurlijker, rustiger vind ik.
Ik zei het vooral omdat de bodem veranderen in een draaiende bak vrij ingrijpend is. Dus mocht je herstarten is het wel een overweging waard.

Daar zit een filter enz bij bij die nano cube , en hoe doe ik het met Mn planten?

Ik dacht dat er verschillende deals zijn met de dennerle cubes.
Complete set (incl licht, filter) of enkel de bak.
Maar de meegeleverde filters (de hoekfiltertjes) zijn vrij ok vind ik. Zeker als je bak niet overbevolkt is volstaan die prima. En zijn makkelijk te camoufleren.
Je bak draait pas dus dat maakt voor de planten niet uit in deze fase, gewoon herplanten in de nieuwe bak.

En als ik m ga omgooien , hoe doe ik dat precies?

Je moet dat bakje niet omgooien hé!
Dan heb je overal water en de kans dat het glas breekt is zeer groot...
:D :sorry:

Maar gezien je bakje nog zeer vers is kan je nu nog zeer makkelijk (her)opstarten in een nieuwe bak.
En dan gewoon dat nieuwe bakje even laten indraaien.
Het wordt iets anders als je het pas komende maand zou doen bvb omdat je dan misschien al visjes hebt en je met een levende bacterie-kolonie zit die je wil behouden. Hoe sneller hoe beter in dit geval met andere woorden.
 
Wat zijn de witte vlakjes aan je wateroppervlak eigenlijk?

Ik heb ze aangeduid op de foto voor de duidelijkheid.
Is dat een deel van de lamp-aansluiting?

Tips.jpg
 
@willem666 ja als ik ergens nieuw Zwart wat goedkoper grind kan halen neem ik dat wel!

En nee ga m niet overgooien.
Zal ik er nieuw water in doen? Of het water in een emmer en dit dan weer in het nieuwe aquarium ?

Die witte vlakjes zijn niks, lijkt op de foto alsof het in Mn bak hangt maar er zit een los klepje in het midden van de klep dus is weerspiegeling denk ik
 
Kan ik ook iets zoals dit nemen? Ik vind dat qua kleur mooier en is ook 1 kleur i.p.v. 2 kleurig wat ik nu heb

85BE5813-6B10-4AC2-88C4-712174D50EAF.png


ABFDE005-3E30-4027-B58C-14C8A2FB7065.png


E777C1E5-F708-4934-9C46-7654A323F052.png
 
Zal ik er nieuw water in doen? Of het water in een emmer en dit dan weer in het nieuwe aquarium ?

Neem maar nieuw water. Zeker in deze fase speelt dat geen rol.

nieuw Zwart wat goedkoper grind kan halen neem ik dat wel!

Als even zoekt op het forum met de zoekfunctie zal je waarschijnlijk snel wat topics vinden met voorbeelden van zwarte bodems.

Die witte vlakjes zijn niks, lijkt op de foto alsof het in Mn bak hangt maar er zit een los klepje in het midden van de klep dus is weerspiegeling denk ik

Ah zo...
Aangezien het aan beide kanten zat leek het alsof de lamp wat in het water hing...
 
Als je t wil omgooien zou ik t idd doen voordat alles draait. Zelf heb ik dat ook gedaan na een dag. Ik heb alles goed schoon en droog gemaakt en in de verpakkingen terug. En heb toen de bak terug gebracht en geruild voor een andere bak. Niet elke winkel vindt dit oke maar t valt te proberen.;)
 
Kan ik ook iets zoals dit nemen? Ik vind dat qua kleur mooier en is ook 1 kleur i.p.v. 2 kleurig wat ik nu heb

Bekijk bijlage 264523

Bekijk bijlage 264524

Bekijk bijlage 264525

Je kan misschien een topic openen met deze vraag.

Maar wees gewaarschuwd: Sommigen zweren bij zand, anderen zweren bij grind...
Maar nog anderen zweren bij geen van beide (ik bijvoorbeeld aangezien ik meestal met aquasoil werk)... :D

Zowel zand als grind (je hebt dan nog afgerond zand en afgerond grind voor bodemvissen ;) ) zijn bruikbaar maar de korrelgrootte speelt ook wat mee. Niet té fijn en niet té grof...
Je kan dus in een topicje specifiek advies vragen want er zijn tal van mogelijkheden (ook op vlak van kleur), maar uiteindelijk is het jouw keuze.

Maar kies best voor een inert substraat. Dus iets dat geen invloed heeft op je waterwaardes!
 
@Kjell.. ja hij draait nu al paar dagen maar dat is niet zo erg.

Ik verkoop de bak wel want die is gloedje nieuw met die biorb spullen erbij! Compleet setje ;-) kan ik iemand miss weer blij mee maken
 
Ja heb je helemaal gelijk in , maar ik zit heel erg met de ruimte. Ik heb 2 kleine kids dus hij moet een beetje hoog, voor er allemaal auto’s of eierkoeken in belanden. De enige plek die ik heb is de eettafel , en een 30 liter bakje is prima maar 60 is dan wel heel groot erop!

Als het kon had ik het gedaan en wie weet in de toekomst! 60 is dan wel de max maar moet dan echt iets hebben waar het op kan. Over 2 jaar gaan we verbouwen dus dan is er iets meer ruimte
 
@Kjell.. ja hij draait nu al paar dagen maar dat is niet zo erg.

Ik verkoop de bak wel want die is gloedje nieuw met die biorb spullen erbij! Compleet setje ;-) kan ik iemand miss weer blij mee maken
Tja, als je alles nog hebt waarom inderdaad niet leeg en weer terug naar de winkel? Levert je wss meer op dan verkoop via mp, zal je er denk ik niet zo heel veel voor krijgen.

Betta's blijven prachtig. Zoek niet alleen op looks, ook het gedrag kan erg interessant zijn. Als hij (of zij) je al op komt zoeken in de winkel is dat al snel een mooie match. Heel benieuwd wat het gaat worden. Ben met die van mij in ieder geval heel erg blij. En kennen doen ze je zeker. En showen ook :D

Voor nu is starten met een enkele betta ook erg gaaf! Even leren hoe de hobby werkt en dan gewoon de 60cm skippen tegen die tijd en voor een nog grotere bak gaan joh :juggle: :p
 
Ziet er al een pak beter uit dan je eerste inrichting! ;)
:thumbs:

Je kan het bakje gerust een stuk hoger vullen hoor. En de spraybar zou ik horizontaal plaatsen, ofwel langs de zijruit ofwel langs de achterruit. Net onder het wateroppervlak, lichtjes naar beneden gericht. Je kan dan desnoods de gaatjes achteruit draaien en naar de ruit richten mocht het teveel stroming geven voor je toekomstige betta.

Heb je nu drie verschillende bodemmaterialen of is de middelste (zwarte) laag gezichtsbedrog door de verlichting?

En nog een kleine tip: er bestaan ook "shrimprotectors" voor dit type filter. Dat is een zwart roostertje, eventueel gevuld met wat filtermateriaal, dat je voor de filter monteert. Het voordeel is dat je dan ineens ook het wit van je filtervlies niet meer ziet en zeker icm een zwarte achtergrond camoufleert dat je filter zeer goed...
Dus vooral een 'visuele' tip. En het is dan ineens veilig voor garnalen (ook al staan die niet echt op de planning)..
 
@willem666 dankje! Ben er ook echt heel erg blij mee en ziet er veel beter uit! Vind dit ook echt veel mooier staan.
De bak staat op marktplaats , maar wellicht kan ik m hier aan iemand kwijt. Weet niet of dat mag hier?

Thanks voor de tips! Zal morgen de filter gelijk even aanpassen. En even voor dat roostertje kijken. Ga de thermometer ook vervangen voor één van Dennerle, die is helemaal zwart en zal ook een stuk mooier staan.

Het lijkt inderdaad 3 kleuren maar het is alleen de voedingsgrond en daarop zwart fijn grind. Erg mooi al zeg ik het zelf.
 
Weet niet of dat mag hier?

https://www.aquaforum.nl/forums/aangeboden.3/


Ben er ook echt heel erg blij mee en ziet er veel beter uit! Vind dit ook echt veel mooier staan.

Ja, het bakje zelf is al een pak strakker, zeker met de led-lamp! En het geheel is zeer geslaagd.

Erg mooi al zeg ik het zelf.

:thumbs:
En het wordt ongetwijfeld nog mooier als het wat ingroeit!
Probeer je licht niet te lang aan te laten tijdens de opstart. Want ik denk dat het lampje nog vrij veel licht geeft, zeker nu de planten nog moeten wennen en je nog niet zoveel plantmassa hebt. Ik zou maximaal met 7 uur starten en voorzichtig opbouwen wanneer de planten zichtbaar groeien en je wat meer drijvers hebt.
Persoonlijk start ik meestal op 6 uur of 6,5 uur maar dat is volgens sommigen te voorzichtig... ;)
 
@willem666
Nee ik heb de lamp even aangehad. Morgen idd 7 uurtjes per dag. In de avond en nacht gaat hij sowieso uit.

Nu nog geduld en zoeken naar een mooie betta!

Wat voor aquarium heb jij eigenlijk en vissen?
 
Morgen idd 7 uurtjes per dag. In de avond en nacht gaat hij sowieso uit.

Goed plan! Na een paar weken zet je gewoon nu en dan een kwartiertje bij op de timer...

Nu nog geduld en zoeken naar een mooie betta!

Betta is makkelijker te vinden dan het geduld in veel gevallen... ;)

Wat voor aquarium heb jij eigenlijk en vissen?

Je kan er een paar zien als je klikt op de links onder mijn berichten...
Momenteel heb ik eigenlijk vooral planten en garnalen...
 
Kijk, dat is een mooi begin :thumbs:, hopen dat dat schamele drijfplantje snel vermeerderd, anders even op het forum vragen, veel gooien wekelijks handen vol weg :)k
 

Terug
Bovenaan