Tips nodig voor mijn aquarium


De valseneria staat iets te diep. Laat hem even een weekje staan en trek ze dan voorzichtig iets omhoog.
De aanzet van de bladeren moet boven het substraat komen.
 
@TonHageraats haha! Ja de verkoper van de vogelkelder deed deze erbij bij Mn andere plantjes , maar moet nog even kijken voor een andere erbij :)

@Kjell.. nog tips waar je mooie en goede betta’s kunt kopen of maakt het niet zoveel uit?
 
@Dirk Bazuin ja ze zeiden dat ik dan niet meer die voedingssticks hoefde te gebruiken. Hoop niet dat het kwaad kan , heb nu al voor de 4e Mn bak omgegooid en ben eigenlijk niet van plan het nog een keer te doen:stom:
 
@Dirk Bazuin ja ze zeiden dat ik dan niet meer die voedingssticks hoefde te gebruiken. Hoop niet dat het kwaad kan , heb nu al voor de 4e Mn bak omgegooid en ben eigenlijk niet van plan het nog een keer te doen:stom:

Jammer dat je weer in zo'n verkooppraatje getrapt bent.
Van die sticks zijn ideaal juist want die hoef je enkel bij de plantjes te doen die dat nodig hebben,nu zit je met zo'n voedingsbodem in heel je bak terwijl dat niet nodig is.
De kans bestaat dat de bodem al gaat rotten voor deze is uitgewerkt.
 
Betta's kan je overal krijgen, ligt er natuurlijk een beetje aan waar je vandaan komt.
Probeer te letten op dat je betta niet lusteloos in de verkoopbak hangt. En dat zijn vinnen niet volledig aangevreten zijn omdat hij bijvoorbeeld bij van alle andere vissen zit.
En verder zou ik een beetje op de prijs letten, sommige winkels vragen echt de hoofdprijs.

Wat je mooi vindt is natuurlijk ook persoonlijk.
 
@Seabait ja niks aan te doen, helaas kan ik ook niet alles op eigen houtje doen omdat ik er ook niet alles van weet.

Maar goed, mocht het gaan rotten dan haal ik het er natuurlijk gelijk uit. Als je het niet erg vind laat ik de bak nu gewoon even draaien want ben nu wel klaar met het iedere keer opnieuw inrichten
 
@Seabait ja niks aan te doen, helaas kan ik ook niet alles op eigen houtje doen omdat ik er ook niet alles van weet.

Maar goed, mocht het gaan rotten dan haal ik het er natuurlijk gelijk uit. Als je het niet erg vind laat ik de bak nu gewoon even draaien want ben nu wel klaar met het iedere keer opnieuw inrichten

Volgende keer eerst info vragen hier, dan in de winkel aanschaffen wat nodig is en je niet laten beïnvloeden door iemand die op je geld uit is. ;)

Voedingsbodem is niet direct slecht hoor, kun je ook best wel een tijdje plezier van hebben. Gewoon goed opletten, maar dat moet je sowieso bij levende dieren.
 
@Hobbeldino oh gelukkig! Ik zal het goed in de gaten houden. Heb het mij ook niet aan laten smeren hoor, het was een complete set van Dennerle zelf waar dit allemaal inzat. De bodem , lamp, filter thermometer etc
 
Er zijn mensen welke in meerdere aquaria en al jaren lang (8 jaar en meer dan 10 jaar) een voedingsbodem hebben zonder daar last van te hebben.
 
@TonHageraats goed om te horen ! Dankje! Maakte mij gelijk al weer zorgen dat ik weer heel wat verkeerds had gedaan! Je hoort ook zoveel verschillende dingen overal. De een zegt dit en de ander zegt dat. En iemand die er misschien slechte ervaringen mee heeft gehad zegt heel duidelijk niet doen terwijl er andere blijkbaar wel heel tevreden over zijn. Het is denk ik vooral een kwestie van vallen en opstaan en zodoende leert men;-) klinkt heel wijs dit haha
 
Is ook geen zekerheid dat het problemen geeft maar dat gaf ik al aan en is zeker vaak een kwestie van vallen en opstaan,hebben we allemaal hier al meegemaakt en zullen het nog weleens meemaken.

Er zijn mensen welke in meerdere aquaria en al jaren lang (8 jaar en meer dan 10 jaar) een voedingsbodem hebben zonder daar last van te hebben.

Met zand als afdeklaag Ton?
 
Is ook geen zekerheid dat het problemen geeft maar dat gaf ik al aan en is zeker vaak een kwestie van vallen en opstaan,hebben we allemaal hier al meegemaakt en zullen het nog weleens meemaken.



Met zand als afdeklaag Ton?
Nee met fijn grind John.
 
Dat bedoel ik.
Zand,ook al is het filterzand is verre van ideaal om bovenop een voedingsbodem te doen maar hopelijk gaat het goed bij Veronique.
Met zand zou ik het ook niet durven, dan is er nagenoeg geen doorstroming in de 2 lagen.
 
Ik zal het goed in de gaten houden, mocht het gaan stinken of ik zie aan de zijkant dat het gaat rotten dan haal ik direct de hele bak leeg.
Als het gaat rotten dan is dat niet binnen een maand neem ik aan?
 
Dit zit erin @Seabait
Er staat op garnalen kwarts grind , het is een hele fijne kiezel.

Ik denk dat zand nog wel iets fijner is qua structuur. Maar lastig te zien op de foto natuurlijk.

Als voedingsbodem zit dit eronder

01692F88-BDEA-4E6B-BE0E-B216931A7C5B.jpeg


image.jpg
 

De positie van de buis is goed maar richting van de uitstroomgaatjes is nu niet ideaal voor je stroming. Je kan de spraybar (iets minder dan) een kwartslag draaien zodat de gaatjes ietwat schuin naar beneden onder het wateroppervlak gericht zijn.
Nu stroomt alles recht naar beneden en krijg je waarschijnlijk niet de beste doorstroming in de rest van de bak...

Ik zou het filtertje ook iets hoger hangen zodat de uitstroombuis ongeveer een cm of twee onder water zit.
(En ik zou de bak iets hoger vullen :engel:)
 
En wanneer je een betta introduceert kan je eventueel de spraybar draaien richting het glas (ipv door de bak) zodat de snelle uitstroom gebroken wordt tegen de (dichtstbijzijnde) zijruit.
Hangt een beetje af van de betta.
Betta soortjes met echt lange vinnen worden sneller moe door veel stroming in het water...
 
@willem666 top! Ga ik dat straks nog even aanpassen! Zal er ook iets meer water indoen:)

Weet jij ook de ideale temperatuur voor de bak toevallig? Hij zit nu rond de 25 graden
 
Weet jij ook de ideale temperatuur voor de bak toevallig?

Voor betta's is 25 graden wel oké denk ik, misschien een beetje aan de hoge kant zelfs (maar ik ben geen kenner).
Ik dacht dat 23-24 graden ook prima is voor betta's?
Misschien kan je nog eens zoeken op het forum voor de zekerheid.

Wanneer je ze echt gans het jaar door continu op (te) hoge temperatuur houdt (26-29 graden) blijven ze ook wel leven maar worden ze minder oud.
 

Terug
Bovenaan