Wat is er nieuw

tremazol

• Onderwerp starter Onderwerp starter astrid j
  • Startdatum Startdatum
Verschillende sites nagezocht , maar diepvries is een van de meest veilige

Ja, nu wel, het zou kunnen dat door de nieuwe visjes het deze keer wel zo is gekomen.
Nou ja, ik ga dan toch maar behandelen, hoe vervelend ook.
Zo zonde, misschien had het mij zekerder gemaakt als ik meerdere vissen met wormen had gehad, dus tja.
Maar laat ik dan maar het zekere voor het onzekere nemen, en hopen voor het beste!

Nou, na een bijna slapeloze nacht heb ik de kuur er om 8.30 in gedaan 🙄

Moet de worm verdwenen zijn voor je met een waterwissel begint, of moet de kuur dan langer in het water blijven.
Volgens de voorschriften moet ik na 6 uur beginnen met de waterwissel.
Als je de worm nog steeds ziet, is die dan wel dood?

Beetje laat mss,maar ik zou het niet langer laten zitten,dan 6uur.

lowie1960 zei:
Verschillende sites nagezocht , maar diepvries is een van de meest veilige

Zat daar toevallig een site tussen van een universiteit of een ander wetenschappelijk onderbouwde site ?

Dan is het vaak het napraten van verschillende andere personen.
Er staat zo veel onzin op verschillende fora en site's wat massaal door verteld word.

En dat terwijl er diverse studie's zijn over vis gerelateerde aandoeningen en het gedrag van vis t.a.v. waterwaardes
En vaak vertellen die iets totaal anders als er beweert word op diverse site's.
dat zegt niet dat ik alle wetenschap heb, ik ben ook maar iemand die veel met vis bezig is, maar geen wetenschappelijke titel heeft.
Maar als ik info zoek, doe ik dat beslist niet op fora en ga ik opzoek naar wetenschappelijke studie's.
Of ik raadpleeg personen die wel door studie de wetenschap verkregen hebben 😀

Wetenschappelijk bewezen dat met name nematode zich kunnen verspreiden via diepvriesvoer.

100% veilig ? Droogvoer ......

Nou Marsje, ik geloof je wel hoor.
Ik had 2 tetra's met wormen zonder ook maar iets de laatste maanden aan de bak veranderd te hebben.
Toen ik die eruit gevist had, geen wormen meer gezien.
En na een maand, wel 6 rouwtetra's gekocht en een rami ( 2 weken geleden), en ineens weer wormen, terwijl deze vissen schoon waren.
Maar ik ben er niet van af, dus ik moet of weer uitvangen, of dacticyd bestellen.
Bij een rami is het kreng dood gegaan, en bij de tetra zit hij nog prins heerlijk, op zijn staart gekruld.

Ik zat hier en daar te lezen dat mensen het prettig vinden om feedback te krijgen hoe alles verder is gegaan in de bak na een probleem, dus bij deze.
Na de tremazol kuur was er bij de kardinaaltetra niks veranderd, nog steeds een worm op zijn lichaam die niet was weggegaan. Bij de rami is het weggegaan
Omdat het alleen bij de kardinalen zo was en de ramirezi's hebben we besloten de kardinalen uit te vangen, deze zag ik toch weinig in mijn plantenbak, en wist iemand die ze in quarantaine wilde behandelen en daarna bij zijn maanvissen wilde doen, dus de bak is op de schop geweest, kardinalen eruit gevangen, bak weer ingericht en afgelopen donderdag een dactycidkuur erin gedaan.
1 rami mannetje had 2 wormen weer op zijn staart dus vroeg het om een behandeling.
Alleen kwam de behandeling net te laat voor hem, hij was maandag kortademig en is de zelfde dag overleden.
Maar om verdere problemen te voorkomen omdat die vieze beesten misschien toch een andere gastheer opzoeken , afgelopen donderdag de kuur dactycid gebruikt, voor de kuur 25% verwisseld, na de kuur ( 48 uur) weer 30% gewisseld en nu weer naar het normale onderhoud.
Ik hoop dat dit middel wel afdoende is geweest.
Voor nu mijn up-date voor de belangstellende onder ons 😉

Hartstikke bedankt :thumbs:

Ik hoop dat de behandeling nu wel gaat helpen en dat je wormenvrij gaat worden want dit is niet leuk 🙁
Eventueel later nog een keer behandelen voor de zekerheid?

Nou, daar ben ik weer met slecht nieuws.
Ik zie weer een rami met 2 uitstekende wormen, net hele dunne witte spaghetti aan de zijkant.
De laatste kuur is woensdag anderhalf week geleden erin gegaan.
Zou ik nu al de tweede kuur dacticyd erin doen, of echt wachten tot woensdag.
Dit wordt dan wel de derde kuur, eerst tremazol, een week later dacticyd, en nu anderhalf week later weer wormen, dus gewoon doen?

Over die herhaalkuren kopieer ik even wat uit een ander topic:

visstisck zei:
Wat ik zo raar vind is dat bij Sera de herhaling na 7 dagen moet en die van Colombo dus 14 dagen later.Heeft iemand enig idee waarom dit advies zo van elkaar afwijkt?

Mascha&Ivo zei:
Dat is inderdaad een beetje gek. Toen wij iets van een jaar geleden dactycid gebruikten werden we op die herhaling na twee weken gewezen. Ik ben toen eens op o.a. wat discusfora gaan lezen (zitten doorgaans aardig wat mensen met behoorlijk verstand van medicatie) en ik meen me te herinneren dat daar inderdaad ook voor Colombo een week werd aangehouden/aangeraden. Iets vage herinnering weliswaar, maar wij hebben toen wel die ene week aangehouden in plaats van 2.

Misschien weet Marcje1968 hier meer over te vertellen?

~ Ivo
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1462116

498847_0_82_dsc01886.jpg

285472_0_82_dsc01888.jpg

529691_0_82_dsc01887.jpg

Mondeo ( Alex) vroeg naar een foto dus vandaar.
Ik ga even ivo's reactie lezen 😉

Ok Ivo, gelijk maar weer behandelen maar!

Zie ik nu goed dat het linkeroog ook (wat) verdikt is?

Lijkt wel zo,Ivo.

Nou, idd, op de foto zie ik meer dan in het echt, ik ga even kijken of dat zo is.

Nou het klopt Ivo, ook daar zit een wormpje als ik het zo bekijk, een kleintje. Precies rond zijn oog gekruld.
Kuur zit erin, wat hierna?
Weer een herhaling na een week?

Even op de quote terug komend ...

Discus zit op hogere temperatuur, waardoor de levencyclus van de worm ook versneld word.
De eieren van de wormen komen sneller uit en als je dan 2 weken wacht, hebben de nieuw uitgekomen wormen alweer eitjes afgezet ....

En het is juist bedoeld om de worm te bestrijden voordat hij opnieuw eieren af kan zetten.

Alle middelen werken namelijk niet tegen wormeitjes.

En aangezien het hardnekkig is zou ik volgend schema aanhouden:

Behandelen

Week rust

Behandelen

Week rust

Behandelen

Jep 3 keer ..... hardnekkige plaag 🙂

Ok, bedankt, volgende week zaterdag weer, ik ben blij dat ik 2 flesjes besteld heb!

vraagje he,
moet je die 2e behandeling op dezelfde dag geven als de eerste, dus zeg maar op zondag de eerste gegeven, dinsdag ververst.... dan de 2e behandeling weer op zondag geven of juist op de dinsdag?

sorry Astrid voor de vraag in je topic maar ik moet dus ook een kuur herhalen ivm wormen..

Een week rust, dus ik geef de kuur weer op maandag over een week.
Hier is het zaterdag erin gegaan, morgenavond een waterwissel, een week rust en maandagavond of dinsdagochtend de volgende kuur
Nu na 24 uur nog geen verbetering, nog 24 uur te gaan 🙄
Zorgelijk vind ik het maar.

Mensen, de wormen zijn niet weg, nog 9 uur te gaan, ik zie er geen verbetering in.
Tremazol gebruikt 1x, 2x dactycid, en nog steeds wormen.
Wat is nu de volgende stap, ik ben echt radelooos!!!
Ik zit erover te denken om de waterwissel van 25% uit te stellen en het zo te laten voor nog eens 24 uur.
Ik weet dat dat op eigen risico gebeurt, maar het schiet niet op zo, dus nog maar 24 langer , wat vinden jullie?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zowel Tremazol als Dactycid er langer in heb laten zitten. Dit omdat ik al zeer hardnekkige wormen had, of nou ja de vissen dan, en ik er met de eerste behandeling er niet vanaf kwam. Moet zeggen, nu ben ik er wel vanaf. Maar ja, het is inderdaad op eigen risico.

Hopelijk krijg je nog meer tips van mensen met veel ervaring met dit soort klootzakjes.🙁

Bedankt voor de tip, ga ik toch ook doen :thumbs:

En heeft het geholpen?

Nee, ik heb 2 dierenartsen opgebeld, alles uitgelegd, moesten het opzoeken, en kwamen met de zelfde middelen die ik al heb.
Donderdag ga ik bellen naar de link die je opgestuurd en naar het dierenziekenhuis Utrecht.
Ik heb geen tijd om er morgen achteraan te gaan.
Ik ben zelf gaan dokteren, en heb er vanmiddag na mijn werk een halve dosis dactycid erbij gedaan.
Natuurlijk goed observeren, tot nu heeft geen van de vissen nog last dus, even aankijken tot morgen als ik van mijn werk kom.
Morgenochtend sta ik vroeg op om te checken, ik weet het echt niet meer
Als een dierenarts het zelfde googeld als ik weet ik genoeg., Die weten echt weinig van vissen.

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik weet niet of je er niet best aan doet de 2 vissen die het meeste last van de wormen hebben nog even te laten zitten (ik las je bericht in GMT).

Dat klinkt tegendraads en is het misschien ook wel, maar waarom ik het dacht:
- "waar er ��n worm is zijn er meer" zei Marcje eerder al. Dat is gebleken. Iets oplossen door ze eruit te halen doe je dus niet.
- terwijl je aan deze twee vissen misschien wel het allerbeste kan zien of de kuur heeft gewerkt, en zo ja vanaf welk moment het heeft gewerkt.

Denk er eens over na.

Dat is een goeie, de rami is nog steeds goed op kleur, de rouwtetra ook, dus ga ik verder met puzzelen.
Ik moet dit voor ze overwinnen, al is het voor een volgende keer, of voor iemand die ook met zo'n probleem zit, is goed , ik laat het zo.

Heb je al eens gedacht aan Flubenol om te gebruiken?

Wormen

Ontstaan: Door aankoop besmette vissen, planten of levende voedseldieren. ...
minimaal tweemaal herhalen omdat de eieren niet gevoelig zijn voor flubenol.
www.hobbyplaza.info/koi/wormen.htm

Nog 1 dan.

Ik had dat ook al gegoogeld Alex, maar dat middel is niet geschikt voor ankerwormen, alleen voor wormen die je onder de microscoop ziet
Ik heb van John al iets door gelinkt gekregen wat hij met goed resultaat van een dierenarts gekregen heeft, daar zou ik nog wel een dierenarts hier uit de buurt kunnen vragen.
Je kan het namelijk alleen via de dierenarts krijgen ( levamesol)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan