Wat is er nieuw

Trichopsis Pumila

Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
In mijn andere topic over mijn vijver danio's kwam het al ter sprake, maar omdat het een beetje off topic is en ik wel graag meer wil weten toch even een topic op de goede plek. Ik lees wat af, maar vind het nog wel lastig om met alle verschillende info, adviezen en verhalen te achterhalen wat wel verantwoord is en wat niet (en dat is natuurlijk ook nog een beetje een grijs gebied...). Soms is het zo tegenstrijdig wat je leest. De ene toont een filmpje van zijn innig gelukkige dwerknorgoerami's in 16 liter en de ander zegt dat je minimaal het driedubbele nodig hebt, enz...

De LFS raadde me dwergknorgoerami's aan voor mijn onverwarmde 50cm bak met vuurgarnalen en 5 vuurtetra's en heeft deze voor mij besteld. Maar ik begin na nog meer lezen een beetje te twijfelen of dat wel gaat werken.
1. Ze lijken wat meer garnaleneters dan ik de indruk kreeg in de winkel (maar ik kan mijn garnalen evt laten uitwijken naar een andere bak)
2. De kamer wordt zelden onder de 20 graden en hij staat niet dichtbij een raam ofzo, maar is 20 graden niet ook erg aan de koude kant? Volgens mij is het voor de vuurtetra's ook nogal krap aan qua temperatuur.

De dwergknorgoerami's lijken me wel erg leuke visjes, maar wil ze niet een rotleven bezorgen...

Ik weet dat ik er een verwarming in kan hangen, maar ik kies vooralsnog bewust voor een bak op kamertemperatuur en pas dan liever mijn visbestand erop aan. Het is niet zo leuk om de bestelling af te zeggen, maar als het moet dan moet het...

Denk dat <= 20 graden aan de lage kant gaat zijn. Mocht je er wel voor gaan dan zou ik voor een koppeltje gaan, mannetjes onderling kunnen best fel zijn tegen elkaar.
Zijn wel superleuke visjes die ongetwijfeld jonge garnalen op zullen eten.

Met een ,stevig, pompje denken vissen toch wel dat ze meer water doorzwemmen, een beetje het idee van baantjes trekken in een zwembad.
Je hebt in de winkel vast niet kunnen vragen hoeveel babygarnalen die knorretjes lusten voordat ze de grotere gaan slopen en dan opeten.
Het is niet jouw fout, zeg jij je bestelling maar rustig af.
Moeilijk voortestellen dat ze je erna niet meer als klant willen.
Wij staan als hobbyisten aan het eind van een keten waarbij de tussenschakels alleen maar voor winst functioneren.🤗

Met een ,stevig, pompje denken vissen toch wel dat ze meer water doorzwemmen, een beetje het idee van baantjes trekken in een zwembad.
Je hebt in de winkel vast niet kunnen vragen hoeveel babygarnalen die knorretjes lusten voordat ze de grotere gaan slopen en dan opeten.
Het is niet jouw fout, zeg jij je bestelling maar rustig af.
Moeilijk voortestellen dat ze je erna niet meer als klant willen.
Wij staan als hobbyisten aan het eind van een keten waarbij de tussenschakels alleen maar voor winst functioneren.🤗
Hahaha, ja en ik heb nog niet veel baby's dus dan is mijn populatie snel verdwenen...

Goed om te horen dat pompje met stroming echt helpt. Waar ik nu over zit te denken is mijn Danio's laten overwinteren in de 40 cm met een pompje met lekkere stroming en de garnalen daarbij te zetten. En dan in de 50 cm de knorretjes met de vuurtetra's, maar dan moet het wel verantwoord zijn qua temperatuur.

Wat is nou de ondergrens? Want ik al vanalles voorbij zien komen van 20 tot 25 graden. Bij 20 graden dan kan ik me voorstellen dat het te doen is als het een groot deel van het jaar boven de 20 is en een enkele keer eronder. Maar als de ondergrens ruim boven de 20 is dan ga ik het niet doen.

Daar staan ze niet tussen, dus dan is het helaas geen goed idee vrees ik. Jammer, ze lijken me erg leuk. Wat is nou eigenlijk een betrouwbare site als het gaat om parameters van een vis? Ik zie zulke verschillende waarden soms.

De honinggourami staat er wel tussen, maar is 50cm daarvoor genoeg? Ik wil graag een vissoort die ik als paartje of kleine harem kan houden. Geen scholenvis.

Of een stel Epiplaty annulatus? Maar ik weet niet of die interessant zijn qua gedrag? Ik vind het leuk als er vanalles te observeren is in het aquarium

Laatst bewerkt:
Maar als het heel klein moet blijven dan kun je je gaan verdiepen in nanoschepsels,
Die kun je in hun miniheid observeren.
Zo ben ik wel eens begonnen met in het begin planten en watervlooien ook slakjes en dan start het rustig op, later wat visjes maar die hoeven de eerste tijd niet bijgevoerd te worden dat vind ik altijd heel fijn om te kunnen beschouwen, zoveel uit practies niets , zo mooi ook hoe je dan in het klein zo een zich ontwikkelende kringloop bekijken kunt😀

Jaaaa dat vind ik dus superleuk en zo ben ik ook gestart, watervlooien, slakken en ander klein grut waarvan ik niet weet hoe het heet (die met die leuke gevorkte staartjes die hysterisch rondschieten). En toen garnaaltjes erbij en nu ben ik dus bij het stadium van de vissen aangeland 😊. Waterpissebedden en blackworms staan ook nog op mijn verlanglijstje maar moet daar nog even naar op zoek, zitten niet in mijn vijvertje

Epiplaty annulatus op 21/22 graden is goed te doen (ook voor de Knorgoerami). Zijn supermooie visjes, in een kleiner aquarium zou ik 1 m op 2/3 vrouwtjes. Mannetjes maken elkaar anders af.

Ik heb de bestelling inderdaad maar geannuleerd. Vanwege de garnalen (die ik liever ook nog even in die bak hou) en vanwege de temperatuur. Helaas maar ik wil niet het risico nemen dat ik al mijn garnalen kwijt raak of ze heel ongelukkig maak. Eerst even opletten of het niet toch vaker koud is dan ik denk. Misschien in de toekomst als het meevalt, of met iets verwarming.

Zijn er eigenlijk garnalen die ze niet opeten? Of eten ze alle soorten en maten?

Japonicagarnalen worden niet opgegeten (zijn ze te groot voor) maar die kunnen niet samen met gewone garnalen (die molesteren ze)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan