Wat is er nieuw

Triple's aquarium

Foto nemen voor de snoei
Bekijk bijlage 373793
Heb de laatste weken na een tl lamp te breken boven de bak de voorste helft van de bodem een flinke reinigingsbeurt gegeven.
Heb iedere dag een plantengroep uitgetrokken en met een zelfgemaakt gevelklokje/slang 10jaar oude vuil en verpulverde akadama verwijderd.
Verder blijft dit een zorgeloze bak de planten zijn op kleur groeien traag en algarm.
Vissen en garnalen doen het goed.
Ramen om de 3 a 4 weken eens poetsen.
Fraai hoor Rinzo😊. Jij wisselt toch weinig water van jou bak? Als ik het goed onthouden heb 😅.

Fraai hoor Rinzo😊. Jij wisselt toch weinig water van jou bak? Als ik het goed onthouden heb 😅.
Idd normaal enkel verdampt of na de snoei bijvullen.
Nu heb ik een 10tal dagen 50l water na afgevelen vervangen.
Bijkomstigheid hierdoor is dat ik de TDS stuk verlaagd heb.

.

Bakje gaat stilaan in de zomer modus 20240426_093114.jpg
Zal komende weken nog eens een grote snoeibeurt geven , daarna gaat de rem erop.

Prachtig weer rinzo et al die snelgroeiers.

Prachtbak! Wat zijn die kleine glazen(?) dingen op de bodem?

Rem erop wil zeggen licht dimmen en minder voeding? Of ook lichtduur inkorten?
Vermoed dat ik net als vorige jaren amper of niets aan de verlichtingsduur of intensiteit zal aanpassen.
De grootste rem gebeurt door de N-stikstof voeding zwaar te remmen , heb enkele plantensoorten die hiervoor de perfecte indicators zijn.

N is nitraat? Krijg je dan geen algen problemen? Hoe pak je zo iets aan?

Ik vermoed dat triple van een hoge dosering overschakelt op een leandosing regime

Ik vermoed dat triple van een hoge dosering overschakelt op een leandosing regime
Iets in die richting in de winter iets rijker dan leandosing 20240426_183235.jpg

In de zomer zal nitraat onmeetbaar zijn met de testsetje.
Dan is de didiplis diandra mijn indicator
20240426_185041.jpg
Ben vorige weken iets te zuinig geweest met de no3 toevoegingen en dan gaat deze plant diep oranje tot mooi bruin kleuren.
Leuk om te zien maar dat is net iets teveel geremd voor deze plant waardoor de groei volledig stil lijkt te vallen (ook na opschroeven van de no3 waarde )
Na 10 a 14 dagen krijg je dan verse uitschieters op de toppen20240426_190928.jpg

interessant hoe je dat doet

Er zal toch net voldoende bo3 aanwezig zijn voor de planten om niet het te begeven. Dat zal de bak dan zelf aanmaken denk ik.

De bak bij me maakt niet voldoende N-voeding aan maar krijgt 3 tot 5x per week een er zeer kleine dosis kaliumnitraat .
Vergelijk het een beetje met een vorm van dieet (proberen)voldoende voeding te hebben om maximaal te presteren.
De grens word wel dunner om (grote )tekorten te krijgen maar dan heb je minder nadelen van excessief plantenvoeding geven.

Ja ok dus je vult zelf minimaal aan. Tja dat kan ook prima denk ik want je bak ken je denk ik door en door na al die jaren.

Prachtig Rinzo en hoeveel lumen heb je met deze zomer modus per liter?

Deze zomer heb ik de verlichtingsduur/uren niet terug geschroefd in totaal verlicht ik +-10uur in 2 grote periodes met overdag een zeer lange pauze ertussen in de morge 3uur en 's avonds 7uur(wanneer ik thuis ben en wil genieten van mijn bak)
Die 10 uur verlichting bestaat uit
7uur basic verlichting van 2x 49watt (t5) en +-3uur piek verlichting van 6x49watt(t5)
Theoretisch zou ik ergens tussen 35 a 45 lumen/l tijdens de piek verlichtings uurtjes

O ja dat is best veel met 35-45 lumen maar ja ik vroeg het me ook af vanwege de rode planten.

Zelf blijf ik een voorstander van enkele uren kort en krachtig te verlichten en de rest van de tijd kijklicht.

De zomer loopt op zijn einde de meeste plantjes hebben het overleefd.

20240911_213930.jpg
Vanaf nu zal ik de plantenvoeding in een hogere dosering toevoegen.
Wanneer de plantjes terug in een betere conditie raken krijgen ze een ander plekje .

Erg mooi zo’n plantenbak. Petje af👌🏼
Vooral ook het bijhouden van al die planten is toch ook wel een klusje.

Erg mooi zo’n plantenbak. Petje af👌🏼
Vooral ook het bijhouden van al die planten is toch ook wel een klusje.
Vanaf foto 26april tot nu is er amper iets gebeurt van onderhoud of snoei in de bak.
Half uurtje per maand eendenkroos af scheppen en snelgroeiers met de keukenschaar kortwieken .
In oktober zal ik selecteren wat er blijft van planten en of er eventueel enkele andere soorten bij kunnen.
Vanaf dan zal ik veel intenser bezig zijn met aquarium (1a2uur per week) tot het einde van de winter.
Heel mooi weer Rinzo.
Euh , dacht dat ik opmerkingen ging krijgen dat er werk aan was om aquarium terug mooi te krijgen.
Wat jou lukt krijg ik dus niet voor elkaar. Een mooie plantenbak. Ziet er supergeweldig uit!
Ik ben zeker tevreden hoe de plantjes de verwaarloosde zomerperiode door gekomen zijn .
André indien je dichter in de buurt van me zou wonen zou ik je zeker wat snoei/stek materiaal van de planten geven en je op goeie weg sturen om een zorgenloos bakje te krijgen.

Bundel Pogostemon erectius
Complimenten voor jouw mooie bak.

Ik heb ook een aantal van deze “Pogostemon erectius” maar wel op lagere lichtsterkte 22lm/L
Geen mooie bos zoals jij maar plaats her en der losse stengels voor contrast.

Helaas zijn mijn mini-japonica garnalen hier dol op, ze beginnen onderaan de stengel de blaadjes te eten maar laten “gelukkig” de jonge bladeren aan bovenzijde met rust zodat deze wel verder kan groeien.

Moet wel toegeven dat ik mijn vissen zeer weinig voer en garnalen krijgen geen “garnalen” voer.

Heb jij ook garnalen en/of herken jij of misschien andere forumleden dit?

Laatst bewerkt:
Complimenten voor jouw mooie bak.

Ik heb ook een aantal van deze “Pogostemon erectius” maar wel op lagere lichtsterkte 22lm/L
Geen mooie bos zoals jij maar plaats her en der losse stengels voor contrast.

Helaas zijn mijn mini-japonica garnalen hier dol op, ze beginnen onderaan de stengel de blaadjes te eten maar laten “gelukkig” de jonge bladeren aan bovenzijde met rust zodat deze wel verder kan groeien.

Moet wel toegeven dat ik mijn vissen zeer weinig voer en garnalen krijgen geen “garnalen” voer.

Heb jij ook garnalen en/of herken jij of misschien andere forumleden dit?
Zowel de japonica's als de neocardina's eten hier niet van den Pogostemon erectius toch hebben ze wel al eens andere planten (kaal) geeten.
Ik zie de garnalen als een opruimploeg van alg en restjes voer wanneer dit op is ga je de garnalen/vissen extra moeten voeren of ze vergrijpen zich aan de plantjes.
Zorg ook dat je planten in een goede conditie blijven (zowel plantenvoeding in het water als bodem) voorkomt dit deels.

Euh , dacht dat ik opmerkingen ging krijgen dat er werk aan was om aquarium terug mooi te krijgen.
Ik was in een coulante bui maar nu je het zegt :DD 😉

Nee, ik hou van veel groen dus ik zal dat niet snel opmerken Rinzo.

André indien je dichter in de buurt van me zou wonen zou ik je zeker wat snoei/stek materiaal van de planten geven en je op goeie weg sturen om een zorgenloos bakje te krijgen.
Wellicht is Andre bereid te verhuizen? Je moet wat voor de hobby over hebben 🙂

Één maand terug het zeer groot onderhoud gedaan dwz alle planten + bodem eruit.
Deze oude bodem gereinigd en aangevuld met nieuwe akadama.
Daarna de planten er terug in en deze spaarzaam gevoed omdat ik wist dat ik 3 tot 4 weken geen onderhoud ging kunnen doen .

Met als resultaat
20241223_171014.jpg
Een sputterende plantengroei en meer algen dan in de voorbije 10 jaar te samen
20241223_171054.jpg

Lekker wat ruimte weer en doe algen zullen wel tijdelijk zijn.

Dat komt wel weer goed jou kennende Rinzo. Staat er vooralsnog mooi bij 👍.

Met wat tijd zal het wel goed komen.
Beide filters hebben nu een reinigingsbeurt gehad, co2 gehalte iets verhoogd , plantenvoeding × verhoogd , extra h2o2 +de 5jaar oude easy carbo nog eens uit de kast gehaald om deze een tijdje gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan