Wat is er nieuw

Trofis Colisa A-1000 in opbouw (Jelle79)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jelle79
  • Startdatum Startdatum
J

Jelle79

Guest
Hallo allemaal,

Deze week is hij dan eindelijk binnengekomen, mijn 200L bak.
Vriendjelief schrok een beetje, moest gelijk beloven om niet later nog een grotere bak aan te willen schaffen.

Op dit moment bezit ik een 54L bakje met:
10 Rasbora Maculata
2 Ancistrus
tig Crystal Red garnalen die maar blijven doorgaan.

Deze bezetting wil ik zoiezo meenemen in mijn nieuwe bak.
Zat aan een Aziatische gezelschapsbak te denken met dan nog een groepje Chinese danio's erbij en een harempje betta's.

Maar zo ver ben ik nog lang niet.

Aquarium is getest op lekkage en gelukkig waren die er niet. Gisteren een leuk achterwandje gekocht die komende weer met speciale aquariumkit gaat worden.

Pomp heb ik nog een Eheim Ecco pro 2233.

Binnenkort op zoek naar bodembedekking, maar ik ben er nog niet uit een donkere, lichte of toch zand?
En mooie stukken hout natuurlijk. Mag dit buiten het water uitsteken of gaat dat dan rotten/schimmelen?

Ik ga proberen jullie een beetje op de hoogte te houden en tips en adviezen zijn altijd welkom.
314374jelle79_0_82_dsc_0648.jpg

Aquariumpje nu.

513417jelle79_0_82_dsc_0646.jpg

Linkerkant met hout en paar visjes.

843465jelle79_0_82_dsc_0645.jpg

Gezinsuitbreiding! 🙂

923945jelle79_0_82_dsc_0640.jpg

De gebroeders Ancistrus.

144932jelle79_0_82_dsc_0618.jpg

Kastje staat inmiddels helemaal, hier nog in opbouw.

548873jelle79_0_82_dsc_0619.jpg

Gevuld met water en afwachten.

324182jelle79_0_82_dsc_0624.jpg

De nieuwe achterwand die erin komt, hopelijk krijg ik die lijn een beetje weg en anders plantje ervoor. 😉

Grrr ik zie typfouten "Gisteren een leuk achterwandje gekocht die ik komende week met speciale aquariumkit ga bevestigen." moet het zijn.

Leuk begin. 🙂

Type fouten kun je nog een 20 minuten corrigeren. 😉

Ik ook! 😀

Nou de achterwand kitten ging helaas niet zoals ik wilde. Die platen sluitte zoiezo al niet op elkaar aan bleek, de ene was aan de rand dikker dan de andere plaat. Ik had van mn vader een tube Juwel aquariumkit gehad en dat ging waardeloos, handen onder de kit en toen ik de 2e plaat in de bak bevestigde kwam de kit ertussendoor. Ik zet er wel een plantje oid voor.

Bak op het kastje gezet, maar hij schuift wel heel gemakkelijk. Neem aan dat als ie vol zit dit niet zo snel zal gebeuren?

521467_0_82_dsc_0637.jpg

Mooie nieuwe bak,jammer van de naad maar met planten zie je er niks meer van idd.
Je 60cm is ook heel mooi en leuke bewoners.

gewoon wegwerken met wat plantjes inderdaad, komt wel goed!
dat schuiven gaat je als de bak vol is idd niet lukken 😉

Net even de pomp die ik nog had en mijn antieke verwarmingspot getest (is nog van mijn vader geweest) en beiden doen het nog prima.
Kwestie van nieuwe slangen aansluiten straks en voor m'n verjaardag later dit jaar een nieuwe externe verwarming vragen. Deze zal wel aardig stroom verbruiken haha.

En m'n oude bakkie kan alvast naar hun nieuwe behuizing kijken.
😎

976392_0_82_dsc_0639.jpg

Ik zou wel je aquarium meer naar recht van de tafel verplaatsen.
Beter is nog op de plek van je huidige aquarium.
De vissen worden namelijk erg onrustig als er steeds iemand langs loopt naar de tafel en weer terug.
Succes ermee.

Dank je wel Henk, tafel wordt nauwelijks gebruikt en er wordt zoiezo veel langsgelopen want mijn bakje nu staat precies tegenover de kamerdeur. En ik wil die nieuwe eigenlijk wel op de oude plek, maar dan komt het stopcontact achter de bak en zijn we die kwijt. Is niet handig.

Maar op deze plek staat hij juist weer stabieler want hier zit een plaat onder de vloer (was eerst een openhaard daar) waardoor de bak veel minder last heeft van trillingen als er iemand (langs) loopt.

Mooie bak 🙂
Wat een verschil met je oude bak er langs 😉

Weet iemand trouwens welke plant die roodgroene links voor is? :S
Is dat een Cryptocoryne soort?

dat is inderdaad een crypto, misschien de wendtii (bruin) of walkeri..

Je oude bak ziet er erg mooi uit, ik ben benieuwd hoe je nieuwe bak gaat worden. Ik ga dit volgen 🙂

Nou hier weer even een update.
Op 26-JAN dacht ik, ik rij even naar de Hornbach. Die hebben in Zaandam een groot aquariumgedeelte misschien hebben die wel grind en hout wat ik zoek. En bingo, 25 kg zwart afgerond grind gehaald en 2 mooie grote stukken hout en toch ook maar wat plantjes (Vallisneria Spiralis en Hygrophilla polysperma 'Sunset').

193776_0_82_dsc_0655.jpg

652549_0_82_dsc_0657.jpg

Vervolgens dacht ik de volgende dag ik ga de bak inrichten, grind erin, hout erin, water erbij. Chips't hout gaat drijven.
Ok dan de pomp maar"eff"aansluiten. Alle slangen vervangen, wat een gedoe maar tis gelukt. Vervolgens komt vriendjelief binnen die alles even aanschouwd en toch even de opmerking maakt dat ie erg groot is en veel water.
Ok stekkers erin en go...ow ja de verwarmingspot lekt. Een eufel waar ik eigenlijk altijd al mee liep te klooien er zit geen rubber ring in. Stekkers er weer uit pot opengedraaid en er een soort tape tussen gedaan en weer dicht en stekkers er weer in. Was alleen vergeten dat ik het uitstroompijpje er even af had geaahld dus druk kwam terug op de slangen, slang schiet uit het klemmetje en zakt achter de bak terwijl het water eruit gutst.
Snel kraantjes dicht stekker eruit er vriendjelief naast me over de rooie want er ligt water op de houten vloer en nder de kasjes.... theedoeken, handdoeken, hij droogmaken en ik weer verder klooien want de pot lekte nog steeds.
Weer open gemaakt tape op een andere manier erin gedaan, dichtgedraaid en door mn vriend even goed aan laten draaien (grotere handen, meer power). Vervolgens weer tape eromheen en hij moest in een emmer (van een boze vriend).
aangedaan en jippiejajee hij doet het en lekt niet.
Mocht de boel alleen niet laten draaien van een boze vriend die vond hetallemaal toch maar niks. Ondertussen was ik van 19 tot 23 non stop bezig geweest dus tijd voor bedje.
Volgende ochtend alles nog droog en even laten draaien tot ik naar mijn werk moest, vriendjelief had nachtmerries gehad dat de bak was leeggelopen en de houten vloer onder water stond. Ach ja

Na het werk bij thuiskomst hup aangedaan en in de gaten gehouden. Alles bleef droog en draaide goed en de verwarming doet het prima.

968888_0_82_dsc_0665.jpg

937156_0_82_dsc_0663.jpg

Vandaag 29-JAN weer langs de Hornbach geweest en nog wat plantjes en benodigdheden gahaald, Pogestemon Helferi, Lundwigia arcuata enHygrophila difformis.

En vandaag zo ver het ging in de bak gepland. Alleen moet ik wachten tot het hout gaat zinken dus pas als dat gezakt is kan ik definitief planten.
Uit mn kleine bakje ook wat planten gehaald en overgezet.

En zo ziet het er nu voorlopg uit.

545162_0_82_dsc_0676.jpg

585585_0_82_dsc_0675.jpg

839285_0_82_dsc_0674.jpg

En zo kan deze slang niet meer achter de bak schieten. B-)

356566_0_82_img20150129wa0000.jpg

Oww licht ineens

749659_0_82_dsc_0666.jpg

Er is gerommeld in de bak, nieuwsgierig, misschien is er eten!

296442_0_82_dsc_0667.jpg

En dat was het dan tot nu toe. 😎

Leuke bak en leuk verhaal! Het is een hoop werk maar wel heel leuk. Veel plezier met je nieuwe bak en we zien de foto's wel voorbij komen 🙂

Goed begin.
Hopelijk zinkt je hout snel en kun je gauw definitief gaan inrichten.

Dank je Hbee81, mochten er veranderingen komen dan lezen jullie het idd wel.
Ja ik hoop het ook Deesje, maar kan wel 4 weken of langer duren heb ik gelezen. :stom:

Alles staat nu iig recht groeiuhhh maarrrr!

436632_0_82_dsc_0681.jpg
597656_0_82_dsc_0682.jpg

Ik heb een probleem, het hout wat boven het water uitsteekt gaat schimmelen.
Ik ga morgen wat steen uit de tuin halen en die uitkoken,om het te verzwaren.
Maar voor hoe lang moet dat koken?
Er komen geen belletjes meer uit het hout kan dat?

Nou vandaag met z'n 2en aan het worstelen geweest om het hout omlaag te krijgen zonder dat het m'n planten plette.
Uiteindelijk de helft van de planten er weer uitgetrokken om dat hout te kunnen plaatsen met die steen erop. Ben zo bang dat het gaat schuiven en die steen door mn ruit komt maar hij ligt wel stevig zo. Door de achterwand gaat het niet schuiven en het wiebelde niet ofzo.

Er komen trouwens geen bubbels uit het hout, kan het dan wel verzadigen met water?

667978_0_82_dsc_0698.jpg

Het komt wel goed met je hout, mijn hout heeft ook een week gedreven in de emmer, maar ligt nu netjes op zijn plek. Het ziet er uit als een goed begin (iedere keer als ik de filters schoonmaak, maak ik er ook een zwembadje van op onze houten vloer, altijd veel handdoeken bij de hand 😉 ) en die middenrand heb ik ook, daar groeien vanzelf planten voor.

Weet je al wat voor vissen je wil bij je huidige bestand?

Thanks Saskia,
Ik hoop dat het snel gaat zinken, heb dit nooit zo erg gehad. Heb er een hard hoofd in, maar wacht af.
Ja handdoek had ik ook al bij de hand.
Vandaag de eerste slakjes al gespot, leven in de brouwerij haha.

Ik wil de rasbora's uitbreiden naar ong 18 stuks
groepje chinese danio's of als ik ze kan vinden Vietnamese danio's (Tanichtys Micagemmae)
Een harempje betta's
En een aantal Khulli's

Dat is denk k wel genoeg.

Iemand misschien suggesties of idee�n?

En zo ziet het er na dik een week uit. Plantjes groeien goed tot nu toe, behalve de Vallisneria nog.
So far, so good!

919782_0_82_10348376_845280342177456_5877180628757892269_n1.jpg

Dat gaat wel goedkomen 🙂

lekker laten groeien!
mooie baksteen 😛

We zullen zien en Zwits ik dacht ik doe eens een ander steentje erin. Hoop alleen dat het gaat helpen.

En Ik moest even deze foto delen, c�st moi op de stoel 28 jaar geleden. 😀

jong geleerd... en ja ik weet het niet een erg flatteuse pose.
Mijn moeder kwam met deze foto aanzetten.

528983_0_82_10984689_1579896555561876_218149153_n.jpg

Jelle heette vroeger nog Jo�lle? 😛

Uhhh nee zo heet ik gelukkig niet. 😀
Water wordt steeds geler, probeerde net de baksteen op te tillen en het hout schoot gelijk weer omhoog.
Raak er een beetje geirriteerd van, wil mijn bak graag inrichten en de boel tzt over gaan brengen.
Hoe lang moet ik nog wachten met dat hout, anders breng ik het terug naar de winkel.

Plus ik krijg een slakken explosie dus ik dacht breng de Helena's alvast over maar kan die krengen juist nu dus niet meer vinden. :stom:

Jelle79 zei:
c�st moi op de stoel 28 jaar geleden. 😀

528983_0_82_10984689_1579896555561876_218149153_n.jpg

dan had je wel een rok aan 😉

helena's graven zich nog wel eens in in het zand, als je ze niet kan vinden heb ik er nog wel wat voor je 🙂

Alsof ze het afgesproken hadden kon de Helena's maar niet vinden en ik weet dat ze zich ingraven. Maar ja dat deden ze dus achterin de bak ergens en ineens alsof ze het afgesproken hadden zag ik er vanaaf 4 kruipen.
Dus hop die zitten in de nieuwe bak. En verders weer wachten. Water wordt geler en geler maar het hout drijft dus nog steeds. Geduld qua dit soort dingen is niet mijn sterkste kant...
🙁

Haha. Hout wil wel eens tegenwerken ja

Garnaaltjes voelen zich prima, worden er meer en meer en meer. Toppie!

723667_0_82_dsc_0709.jpg

En zo staat de bak er nu bij.

639449_0_82_dsc_0727.jpg

Hier is goed te zien hoe geel het water is, komt vanzelf wel goed. 👍
En hoe goed de plantjes groeien. Zaten bij sommige wat algaanslag op de bladeren. Kon het er gedeeltelijk afvegen maar het is niet zorgelijk.

273438_0_82_dsc_0728.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan