Tubifex en artemia 'uitspoelen' voor gebruik?


Ik begrijp dat ieder zijn persoonlijke ervaring heeft met diepvries voer en zo heb ik die zelf ook. Ik voer twee tot drie keer per week diepvriesvoer en heb nog nooit last van ziektes of ongedierte zoals planaria gehad na het voeren. Ik koop ongeveer eens per jaar een blister met gemend voer en daar zit wel wat tubifex of rode mug tussen maar voornamelijk is het artemia en cyclops voor het jonge grut wat ik voer. Wellicht heeft het type voer wat je geeft ook nog invloed op de ziektes en ongedierte die je mogelijk mee kunt brengen?
 
Ik voer dagelijks 4x per dag diepvries voor de Manen en dat al een dik jaar en heb nog nooit ergens last mee gehad maar ja wellicht heb ik een engeltje op de schouder.
 
Ik geef ook elke dag diepvries voer
Een astronaut leef ook op zakjes voer maar die zijn ook weer blij als ze terug zijn en gewoon aardappelen met groente
 
Daarmee doel ik op mijn eigen ervaringen (die keiharde feiten)
Grappig, ik denk dat jij en ik een andere taal spreken. En hier komt een hoop van de verwarring / discussies die wij regelmatig hebben vandaan denk ik.

Ik zie namelijk een feit als "iets waarvan zeker is dat het gebeurd is of dat het waar is". Bijvoorbeeld van water word je nat. Wat jij omschrijft is een ervaring. Een ervaring kan een feit zijn maar dat hoeft niet.

Een ervaring wat geen feit is, is meer iets van; tijdens het fietsen ben ik gevallen en heb mijn pols gebroken. Een vervelende ervaring maar dat wil nog niet zeggen dat je altijd je pols breeks als je gaat fietsen of zelfs dat je altijd je pols breekt als je gaat fietsen en je valt. Het blijft een ervaring. Een ervaring kan je dan wel weer met de neus op de feiten drukken, zoals gaan varen op een boot en in het water vallen. Van water word je nat.

Wellicht maak ik het nu weer te ingewikkeld maar keiharde feiten betekenen voor mij heel iets anders dan ik heb wel eens planaria gehad na het voeren van diepvriesvoer. Op zichzelf is dat wel een feit natuurlijk, je hebt het een keer gehad of misschien zelfs meerdere keren. Maar dat maakt het nog geen feit (laat staan keiharde feiten) dat je van diepvriesvoer planaria krijgt, zie vorige alinea met het voorbeeld van je pols breken. Dit is voor mij een ervaring of een mening maar geen feit. Om hier een feit van te maken dien je onomstotelijk vast te stellen dat het om het diepvriesvoer ging en dit ook kunnen herhalen.
 
Grappig, ik denk dat jij en ik een andere taal spreken. En hier komt een hoop van de verwarring / discussies die wij regelmatig hebben vandaan denk ik.

Ik zie namelijk een feit als "iets waarvan zeker is dat het gebeurd is of dat het waar is". Bijvoorbeeld van water word je nat. Wat jij omschrijft is een ervaring. Een ervaring kan een feit zijn maar dat hoeft niet.

Een ervaring wat geen feit is, is meer iets van; tijdens het fietsen ben ik gevallen en heb mijn pols gebroken. Een vervelende ervaring maar dat wil nog niet zeggen dat je altijd je pols breeks als je gaat fietsen of zelfs dat je altijd je pols breekt als je gaat fietsen en je valt. Het blijft een ervaring. Een ervaring kan je dan wel weer met de neus op de feiten drukken, zoals gaan varen op een boot en in het water vallen. Van water word je nat.

Wellicht maak ik het nu weer te ingewikkeld maar keiharde feiten betekenen voor mij heel iets anders dan ik heb wel eens planaria gehad na het voeren van diepvriesvoer. Op zichzelf is dat wel een feit natuurlijk, je hebt het een keer gehad of misschien zelfs meerdere keren. Maar dat maakt het nog geen feit (laat staan keiharde feiten) dat je van diepvriesvoer planaria krijgt, zie vorige alinea met het voorbeeld van je pols breken. Dit is voor mij een ervaring of een mening maar geen feit. Om hier een feit van te maken dien je onomstotelijk vast te stellen dat het om het diepvriesvoer ging en dit ook kunnen herhalen.
dit is nogal een beetje ingewikkeld uitgelegd in de zin snap ik je wel wat je wilt overbrengen.

Voorbeeld van je fiets verhaal. het is inderdaad een ervaring dat als jij toevallig valt met fietsen en je pols ermee breekt. ja dat is jouw ervaring. en dat wilt dan niet zeggen dat een ander die fietst dat ook zo heeft, wel is het weer zo dat het een feit is dat de kans er in dat als je valt je jouw pols kan breken. of het nou bij jou gebeurd of niet ( of je uit je eigen ervaring gebeurt of niet) het is net hoe je het ziet.

Wat Antje bedoelt is dat haar ervaring en dat het voor haar een feit is.
 
Wat Antje bedoelt is dat haar ervaring en dat het voor haar een feit is.
Snap ik. Maar het dan 'verkopen' als keiharde feiten? Dan zou ik eerder een verwijzing naar een onderzoek verwachten waaruit blijkt dat in x% van het geteste diepvriesvoer ziekteverwekkers of eitjes zitten en die vind ik niet. Alleen anekdotisch bewijs, een ervaring die iemand een keer heeft gehad die ook ergens anders vandaan had kunnen komen. Zelf noem ik dat geen keiharde feiten.
 
Snap ik. Maar het dan 'verkopen' als keiharde feiten? Dan zou ik eerder een verwijzing naar een onderzoek verwachten waaruit blijkt dat in x% van het geteste diepvriesvoer ziekteverwekkers of eitjes zitten en die vind ik niet. Alleen anekdotisch bewijs, een ervaring die iemand een keer heeft gehad die ook ergens anders vandaan had kunnen komen. Zelf noem ik dat geen keiharde feiten.
Wellicht was het dan beter om "keiharde" weg te laten. maar dat wilt voor haar zelf niet weg nemen dat het voor haar keiharde feiten zijn. ( voor haar zelf).
 
Tjonge jpnge.
Wat een discussie volgt er uit zo'n simpel vraagje.
Ik denk dat er toch een paar mensen zijn die uit de (vandaag) wat mistige weggetjes beren en leeuwen zien opdoemen.

Een beetje vertrouwen in de kwekerij van de tot voer gepromoveerde beestjes is misschien wel op zijn plaats.
evenals wat vertrouwen in de gezondheid van de beestjes die de beestjes opeten.
Áls (als...) er al bacteriën in zitten zal dat toch niet gelijk het einde van je visbestand inluiden, mag ik hopen.
Ik persoonlijk gooi al een jaartje of dertig diepvriesvoer in mijn bak waar de dames en heren heerlijk van smullen.
(Vroeger ook wel zelf gevangen watervlooien, maar dat doe ik nu niet meer. Hoewel daar ook nooit wat door gebeurd is. Denk ik.)
En voor zover ik weet is er nooit narigheid uit voortgekomen.
 

Terug
Bovenaan