Tweemaal zestig (van Lars.)


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Het begint een beetje uit de hand te lopen. Sinds kort weer twee bakjes erbij. Waarom, hoe en wat:

Vroeger lukt het mij nooit om een echte plantenbak te onderhouden. De reden hiervoor was simpel: ik had niet heel erg veel kaas gegeten van bemesting, was bang om te veel te doseren en algen te voeden, vond watertestsets te duur en van enkel licht, CO2 en profito krijg je geen weelderige plantenmassa. Toen ik enkele jaren terug mijn meterbak na een vis-loze periode weer optuigde, trok ik weer naar dit forum en las hier over de EI. Vanaf de eerste keer dat ik erover las, trekt deze methode aan me. In mijn meterbak wilde ik dit echter niet proberen want elke weer 50% verversen betekent dan elke week 9 emmers eruit, en 9 emmers erin. Vervelend werk en de vereiste discipline kan ik helaas niet opbrengen.

Voor een kleiner bakje was nooit plek. Tot nu! Op de zolder van ons nieuwe huis hebben we een piepklein kamertje waar de CV-installatie hangt. Daar kan (mag) ik mijn lol op. Naast de wasmachine en mijn meterbak, paste er ook nog wel een 60 cm bakje. Maar naast de EI-bak wilde ik eigenlijk ook wel een biotoop/blackwater/low maintenance-achtig bakje. Veel vloeroppervlakte is er niet. Ik koos dus voor de hoogte. Na vele weken in hele kleine etappes (er moet ondertussen ook nog een baby verzorgd worden) klussen, staat er nu een kleine stelling met van onder naar boven mijn 60x40x50 terrarium (stond eerst ergens anders), de 60x30x30 EI-bak en een 60x30x30 die wat minder onderhoud moet gaan vragen.

Voor beide bakjes gebruik in een Hamburger Matten Filter. Ik heb hiervoor gekomen omdat het een redelijk betaalbare optie is die weinig onderhoud vergt en tegelijkertijd alle techniek (behalve de filtermat zelf natuurlijk) aan het oog onttrekt. Op de foto’s vallen de filters nog erg op maar ik hoop dat dit minder wordt als de planten goed zijn aangeslagen.

Maat: 60x30x30 (54L)
Licht: 2x 10w 6500k LED-breedstraler, 1x 10w 2700k LED-breedstraler
Filter: HMF met 700 l/u pomp
Verwarming: 100w SF combiheater
CO2: komt nog: CO2 art set met drankenhandel 2kg fles en intern geinstalleerde mix-max reactor
Bodem: Akadama
Verder wil ik met wat doseerpompjes en een TC420 een systeempje bouwen om dagelijks micro, macro en carbo te doseren.

Lclf4bJ.jpg


Ik ben nu een week bezig met een dry-start met monte carlo, Anubias bonsai en -gold coin, Monosolenium pelia, Eleocharis parvulus en flame mos. Dat laatste heb ik fijngehakt over de lavastenen heen gesmeerd. Zonder yoghurt dus. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Tot nu toe zie ik in ieder geval bij het naaldgras en de monte carlo groei. De andere planten blijven tot noch toe vrijwel hetzelfde.

In deze bak ga ik proberen om voor het eerst een weelderig tuintje te verzorgen maar er komen natuurlijk ook vissen in. Ik wil in ieder geval garnalen (CR of japonica) en otocinclussen in als ‚schoonmaakploeg’. Daarnaast overweeg ik H. amandae en A. borelli of M. Ramirezi. Ik zal er eerlijk bij zeggen dat ik me nog niet heel grondig heb verdiept in vereiste waterwaarden, EI-verdraagzaamheid en temperaturen. Dus dit kan zeker nog gaan veranderen.

Maat: 60x30x30 (54L)
Licht: 1x 10w 2700k LED-breedstraler
Filter: HMF met 400 l/u pompje
Verwarming: 100w SF combiheater
CO2: nog niks, misschien DIY-set
Bodem: Akadama + Loirezand

hEwwzhH.jpg


In dit bakje staan alleen maar Crypto’s. Het is de bedoeling dat het een flink bos gaat worden natuurlijk. Ik heb er flink wat kleikegels bij gestoken en twijfel nog of ik hier ook (halve) EI moet gaan doseren. In mijn meterbak doen de Crypto’s (wendtii) het heel goed op alleen kleikegels maar ik heb de stockoplossingen toch al. Vandaar de twijfel. Op dit moment staat er C. parva, balansae, wendtii en undulates in. Waarvan de laatste twee toch wel heel erg op elkaar lijken.

Zodra de planten een beetje geworteld zijn, ga ik ook nog hout toevoegen. Dunne takken die ik in een park hier in de buurt heb gevonden. In het najaar ga ik ook nog dode bladeren en elzenproppen verzamelen om op de bodem te gebruiken.

Qua fauna wil in ook hier graag garnalen. Dit gaan vuurgarnelen worden. Daarnaast wil ik P. khulii (of aanverwante soorten) en het liefst een klein groepje chocolade goerami’s. Maar voor die laatste ga ik eerst even aankijken hoe de waterwaarden zich gaan ontwikkelen
 
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.
Het begin is zeker goed.
Hopelijk heb je deze keer meer succes met planten.

Kun je iets vertellen over de verlichting. Want dat is eveneens erg belangrijk voor planten.
 
Leuk om te lezen en we gaan het volgen:)
 
Kun je iets vertellen over de verlichting. Want dat is eveneens erg belangrijk voor planten.

Ik ben ook erg benieuwd, mede door de verlichting. Hier misschien een beetje de achilleshiel. Het zijn goedkope LED-schijnwerpers van Aliexpress van, zoals gezegd, 10 watt en 2700 en 6500 kelvin. Ik heb boven mijn meterbak twee 10w schijnwerpers van 4000k hangen en daar bevalt het erg goed. Daar staan dan wel voornamelijk Vallisneria en Crypto's in maar ze groeien prachtig. En het licht is gewoon een stuk mooier dan bij TL lampen.

Ik heb in het Nederlands eigenlijk weinig (positieve) ervaringen gelezen met dit soort lampen. Wel veel scepsis. In het Amerikaanse is het iets gangbaarder en zijn mensen er wel enthousiast over als budget/DIY oplossing. Als het hier niet blijkt te werken ga ik heel verdrietig zijn om de plantjes die dan (toch weer) verpieterd zijn en zal ik toch over moeten op duurdere led of gewoon T5.
 
Dat klopt wat je zegt. Het type aquarium 'hollands' is er niet voor niets. Wij hollanders houden van veel planten. Dus hier is de verlichting erg belangrijk om een goede evenwichtige plantengroei te verkrijgen.

Over de grote plas, daar spelen planten een bijrol. En ligt de nadruk op het mooi uitkomen van de vissen.

Kijklicht en groeilicht zijn 2 compleet verschillende dingen. Maar die hebben de goede merken wel goed met elkaar verweven.

Dus die 2 verschillende recensies kloppen allebij!
 
Dat klopt wat je zegt. Het type aquarium 'hollands' is er niet voor niets. Wij hollanders houden van veel planten. Dus hier is de verlichting erg belangrijk om een goede evenwichtige plantengroei te verkrijgen.

Over de grote plas, daar spelen planten een bijrol. En ligt de nadruk op het mooi uitkomen van de vissen.

Kijklicht en groeilicht zijn 2 compleet verschillende dingen. Maar die hebben de goede merken wel goed met elkaar verweven.

Dus die 2 verschillende recensies kloppen allebij!

Ik heb het gevoel dat je er een hard hoofd in hebt ;).

Dat snap ik wel hoor, ik ben zelf ook benieuwd. En zoals gezegd komt er zeker een evaluatiemoment. Maar ik baseer mijn keuze ook op de volgende ervaringen.:



En ALS het werkt, zou dat heel fijn zijn. Ik heb de lampjes per vijf voor 15 euro gekocht. Geen geld zou ik zeggen. Ze voelen erg degelijk aan en ik kan qua geen duidelijke verschillen benoemen met de lampen boven mijn meterbak. Die komen van een Nederlandse leverancier en waren 15 euro per stuk. Beiden heb ik open geschroefd om ze van binnen te bekijken (kleine afwijking van mij).

Ik moet wel zeggen dat de Aliexpress lampen aardig wat warmte produceren. Als er nog mensen zijn die beweren dat LED geen warmte produceert mogen ze een keer bij mij komen voelen. Het zal de levensduur niet ten goede komen maar omdat ik ze per vijf bestelde heb ik nog wat reserve liggen.
 
Leuke projecten! Ik ben benieuwd en ga dit zeker volgen!
 
Dat lampen van een nederlandse leverancier komen zegt niet veel meer. Heelaas.
Ik zie genoeg webwinkels hier, die dezelfde zooi van Ali verkopen. Maar dan de prijs x 10.
Dus zolang er geen gerenommeerd merk aan gekoppeld is, blijf ik wel opletten.

Maar dat neemt niet weg, dat het geen goede lampen kunnen zijn! Dus de kans is zeker aanwezig dat je erg goede lampen hebt.

Het gevaar hierin is echter. Die chinezen. Jij gaat straks reklame maken, dat het zulke goede lampen zijn.
Dan gaan wij Ollanders de goedkoopste, die er hetzelfde uitziet kopen.
En dan heb je de slimme chninees. Die heeft ondertussen het aantal leds verminderd, of mindere kwaliteit erin gezet.
Of een slechte driver, zodat de lamp na een jaar de geest geeft.

Dat komt omdat nergen controle op is, en er geen merk aan verbonden is, met keiharde specs.
Dus een eerste batch kan supergoed zijn, de 2e goedkopere kan ineens een stuk minder zijn. Je weet het niet.

Dus daar komt mijn harde hoofd vandaan.
 
Precies een maand heb ik het uitgehouden. Nu is mijn geduld op. Morgen worden er onderdelen voor CO2 bemesting en plantjes bezorgd. Vandaag is de laatste dag zonder water.

nqi3416.jpg


De voortgang is het beste te zien aan het flame-moss. Dat heb ik bij de start zeer fijn gesneden en (zonder yogurt) op de lavastenen gesmeerd. Gisteren heb ik een steen getest in een bakje water en hoewel het fragiel overkomt, blijft het mos zitten.

FFinugG.jpg


Ook de monte carlo is aardig gegroeid. Niet zo aardig als ik had gehoopt alleen. Maar dat is ook mijn eigen schuld. Ik heb bij het planten de monte carlo wat gesnoeid, de plantjes waren te groot om netjes te planten. Ik heb alleen niet de toppen geplant maar de onderkanten. Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling. Ter verdediging: ik had net een bak met vier soorten crypto's beplant, waar je wel de wortels plant.

bJnJqTx.jpg
 
Leuk zo hoor en helemaal dat mos op de steen.
 
Ziet er veelbelovend uit moet ik zeggen. Ben benieuwd!
 
Het is een tijd geleden dat ik de 60cm-tweeling hier heb voorgesteld. Na wat drukte hier in huis (eindelijk beiden weer aan het werk na de baby) is het tijd voor een update. Eerst het blackwater/crypto/biotoopbakje, want dat is het langst geleden. Ik heb de afgelopen tijd takken, vissen en bladeren toegevoegd om het geheel wat minder steriel te maken. Want steriel was het, met die spierwitte bodem, als ik dat nu zo terug zie.

Eerst takken en vissen:
ymxf1Ed.jpg


f44mjxI.jpg


Toen bladeren, waardoor de vissen zich een stuk meer op hun gemak zijn gaan voelen:
WLPJJoj.jpg


ATTACH]%20.jpg


Over deze bak ben ik goed tevreden. De flora moet nog beter en dichter gaan groeien, de fauna is bijna compleet. Er zitten nu 0.0.8 Pangio sp. in (10 geplaatst, 2 ontsnappingskunstenaars uitgedroogd voor de bak op de grond gevonden), 1.1.xx Neocaridina spec. mini-japonica (2 geplaats, 1 bevallen) en 1 Anatoma helena.

Er zit inmiddels turf in het filter en komend weekend hoop ik een klein groepje (5-6) Sphaerichthys osphromenoides te plaatsen. Ik heb al meermaals verlekkerd naar ze staan kijken in de LFS en kan niet wachten ze te halen. Ik denk dat ze prachtig gaan staan in dit bakje.

Ik loop bij deze bak tegen twee probleempjes aan. Te weten: de drijfplantjes (Pistia stratiotes) slaan niet aan en op het filter komt wat hardnekkige blauwalg te zitten. De blauwalg blijft lokaal zitten en is beheersbaar, maar wel wat lelijk. De drijfplantjes zal ik moeten gaan vervangen door iets anders ben ik bang. Iemand tips voor iets Aziatisch met flinke wortels dat niet zo groot wordt als eikenbladvaren?

Op- en aanmerkingen, tips, suggesties zijn uiteraard altijd welkom!

ymxf1Ed.jpg
f44mjxI.jpg
WLPJJoj.jpg
Vszerql.jpg
 
Tweemaal zestig, tweemaal een update...

Net na het vullen en beplanten onder water, begin augustus:
PnKbodt.jpg


Ongeveer 3,5 week later, vanavond:
JhEqMXq.jpg


Qua beplanting ben ik een beetje uit de bocht geschoten met deze bak ben ik bang. Op de 60x30 cm bodemoppervlak heb ik in totaal 16 soorten gepropt (een pluim voor de eerste die ze allemaal ziet), terwijl er van dat oppervlak natuurlijk aardig wat ruimte in beslag wordt genomen door het monte carlo veld. En met lichte schaamte kan ik melden dat er een 17e soort onderweg is en een 18e en 19e hoog op de verlanglijst staan. Zoals gezegd, het is mijn eerste bak met druk-CO2 en een bemestingsplan en ik ben daar misschien wat te enthousiast van geworden. Ik snoei nu wekelijks in de bak, maar zal ook in het plantenbestand wat gaan snoeien. Hygrophila pinnatifida en Microsorum pteropus Trident zijn prachtige planten maar ik vind ze in deze bak misschien wat te grof. Net als de Vallisneria die achterin vervangen zal worden door naaldgras.

Qua fauna begint zich ook iets van een bestand te vormen. Ik heb dit weekend een 'opruimploeg' van 5 japonica's, 1 A. helena (herkennen jullie het patroon?) en 5 Otocinclus aangesteld. Japonica's heb ik al eerder gehad en voldoen dan ook aan de verwachtingen, Otocinclussen/Otocincli? zijn nieuw voor mij en ik ben direct verliefd. Ik kende ze van plaatjes maar charme van de manier van bewegen en het groepsgedrag worden me nu pas duidelijk. Fantastisch! Qua bestand had ik mijn oog verder laten vallen op H. amandae en M. ramirezi maar misschien moet ik die keuzes, gezien de stroming (700 l/u door een spraybar) en de sterke verlichting (3x 10w LED), herzien. Misschien een schooltje Pseudomugil? Ik sta zeker open voor suggesties. Ik open binnenkort maar een apart topic hiervoor.

In deze bak, naast de te grove planten, vergelijkbare problemen. Blauwalg heeft het grootste deel van de zorgvuldig gedryplantte flamemoss geslachtofferd maar is nu weer op zijn retour. De Monosolenium tenerum is bijna volledig afgestorven en komt nu weer een klein beetje terug.

Mijn nieuwe liefde:
Evx9k3q.jpg
 
Er zit inmiddels turf in het filter en komend weekend hoop ik een klein groepje (5-6) Sphaerichthys osphromenoides te plaatsen. Ik heb al meermaals verlekkerd naar ze staan kijken in de LFS en kan niet wachten ze te halen. Ik denk dat ze prachtig gaan staan in dit bakje.
Dat is inderdaad kwijlen... Daar heb ik de verkeerde hoofdvis voor uitgekozen, daarom jou maar gaan volgen ;)
 
Mooi!! Deel je mening over de vallsineria.
Ik ga over een paar weken ook een aantal otocinclussen aanschaffen, en je maakt me alvast goed enthousiast!
 
Dank voor de reacties!

Mooi!! Deel je mening over de vallsineria.
Ik ga over een paar weken ook een aantal otocinclussen aanschaffen, en je maakt me alvast goed enthousiast!

Het is een klein bakje en ik probeer zoveel mogelijk fijne plantjes te gebruiken zodat het groter oogt. De Vallisneria doet dit effect iets te veel teniet naar mijn smaak. Van de Oto's ga je geen spijt krijgen. Ik heb er nu vijf zwemmen, ik zou een grotere groep aanraden. Ik ga ook nog uitbreiden.

Dat is inderdaad kwijlen... Daar heb ik de verkeerde hoofdvis voor uitgekozen, daarom jou maar gaan volgen ;)

Ik las dat je aan het heroverwegen bent. Onderstaande post gaat de keuze makkelijker maken denk ik ;).
 
YES!

3wHWID3.jpg


Ze zijn er. Vijf stuks en nog flink verlegen. Ze hebben al wel gegeten en dan is het voor mij voorlopig al weer goed. Ze zwemmen heel behoedzaam tussen alle takken en bladeren heen terwijl ze rustig de bak verkennen.

J5uhDqq.jpg


IiyRYGb.jpg


Ik ben er heel blij mee!
 
Ze zijn werkelijk waar schitterend, maar echt heroverwegen is het niet.
Ik zoek naar ervaringen met beide dieren in 1 aquarium ;) Ik weet dat ze samen kunnen met paro's en Betta albimarginata, ik heb bakken gezien waar dat heel goed gaat, maar samen met de leeri?
 
Ze zijn werkelijk waar schitterend, maar echt heroverwegen is het niet.
Ik zoek naar ervaringen met beide dieren in 1 aquarium ;) Ik weet dat ze samen kunnen met paro's en Betta albimarginata, ik heb bakken gezien waar dat heel goed gaat, maar samen met de leeri?

Leeri's ken ik niet zo goed. Die worden ook in groepen gehouden toch? Dan zou je zeggen dat het qua temperament ook wel meevalt toch. Ik zou het niet durven zeggen hoor. Dit zijn in ieder geval hele rustige bescheiden vissen tot nu toe.
 
Leeri's ken ik niet zo goed. Die worden ook in groepen gehouden toch? Dan zou je zeggen dat het qua temperament ook wel meevalt toch. Ik zou het niet durven zeggen hoor. Dit zijn in ieder geval hele rustige bescheiden vissen tot nu toe.
Ze zijn op hun best in groepen, inderdaad, er komen er 5 in.
Moet het maar even bekijken, zijn wel hele gevoelige diertjes natuurlijk...
 
Mooi!! Prachtige visjes!
 
Wauw ziet er heel goed uit, complimenten!
 
Wat zijn trouwens de waardes in de Choco bak?
 
Geweldig Lars.
Ooit komen er hier ook van die Chocolade goerami's!
 
Ze zitten nu op ph 6.7. Wil ik nog wel ietsje lager, maar het geduld was op..
Daar mag inderdaad nog wel iets vanaf, maar dat gebrek aan geduld ken ik goed ;)
Prachtige dieren, echt! Wees er trots op :)
 
En weer een dubbele update. Het plantenbakje draait als een trein! Ik moet sommige planten nog een beetje onder controle krijgen maar ik klaag niet. Ook qua scape zijn er natuurlijk nog wel wat aandachtpunten. Maar geen algen, kraakhelder water en frisse planten. Ik beleef er zo veel plezier aan dat ik overweeg om de meterbak ook maar om te bouwen tot plantenbak. Kan ik mooi dit visbestand overzetten en uitbreiden. 40 H amandae, 20 Otocinclus.... Ik zie het al helemaal zitten.

Voorlopig blijft het bij 54l ipv 160:

OD0Si1h.jpg


Het bakje staat op de middelste 'verdieping' van de flat, dus ik kijk er zelf altijd een beetje van bovenaf in. Ik ben deurtjes aan het maken zodat je alleen nog maar door de voorruit naar binnen kan kijken maar twijfel nog of ik deze bak wel wil afschermen.

Zeg nu zelf:

8v2k5Ai.jpg


Vooral de luifelende H pinnatifida vind ik prachtig.
 

Terug
Bovenaan