Wat is er nieuw

Twijfel tussen twee 100cm bakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen_S
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen_S

Guest
Hallo allemaal,

het staat vast; ik ga binnenkort over op een 100cm bak; momenteel ben ik bezig zelf het meubel te maken.

Toch nog enige twijfel over welk aquarium het gaat worden:
Eheim Scubaline 200 (100x40x50)
- 2x T5 verlichting
- zwarte kitnaden
- Kap met grote vakken om in het aquarium te komen
- Prijs: € 200,-
Het nadeel van dit aquarium vind ik toch enigszins de zwarte kitnaden. De prijs is zeker mooi en ik betaal niet voor onnodige apparatuur. Ik heb nu ook TL verlichting en ik vind dat daar niks mis mee is; ik heb wel een blauwe LEDstrip om enigszins avondlicht te creëren.

Ciano Emotions Pro 100 (100x40x60)
- LED verlichting
- "transparante" kitnaden, veel minder opvallend dan zwart in ieder geval
- Kap die eenvoudig omhoog kan dmv scharnieren
- Prijs: € 300,- (plus +/- 30 euro verzenden of ophalen, 45 euro voor dimmer)
Het enige nadeel vind ik in dit geval de prijs en dat het inclusief een (heel groot) intern filter is. Ik wil dit keer echt met een extern filter (Eheim Classic 250) gaan werken, ik betaal dus wel voor dat interne filter die ik niet wil. Kan ik uiteraard verkopen, maar zal niet veel opleveren. LED vind ik zeker interessant; vooral vanwege het dimmen om zo de tijden na te bootsen.

Wat raden jullie aan, de Ciano voor iets meer geld, of toch de Eheim? Ik ben van plan om de bak grotendeels als Zuid Amerika in te richten en het vissenbestand ook grotendeels Zuid Amerikaans (hier ben ik nog niet helemaal over uit).

Alle tips zijn welkom! 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je verhaal zo lees zeg ik de Ciano Jeroen!
Is 10 cm hoger wat ook fijn is en die extra 100 of 130 euro ben je volgende maand ook weer vergeten als je zit te genieten van deze bak in je woonkamer! 😉

Zou mezelf trouwens nog wel even verdiepen in de filtratie want een classic 250 zal al snel wat aan de krappe kant zijn voor je bak hoor.

Laatst bewerkt:
Als ik je verhaal zo lees zeg ik de Ciano Jeroen!
Is 10 cm hoger wat ook fijn is en die extra 100 of 130 euro ben je volgende maand ook weer vergeten als je zit te genieten van deze bak in je woonkamer! 😉

Zou mezelf trouwens nog wel even verdiepen in de filtratie want een classic 250 zal al snel wat aan de krappe kant zijn voor je bak hoor.
Typfoutje, ik bedoelde ook de 350 🙂 Ik zal het even aanpassen. Die is namelijk wel voldoende als ik het goed begrijp?

In theorie moet het voldoende zijn maar zit zelf graag wat ruimer voor de zekerheid want is echt de motor van je aquarium.
Over het algemeen is 4 keer de inhoud van de bak een richtlijn,dus zou je in jouw geval beter een filter kunnen nemen die rond de 1000 liter per uur rondpompt.
Klinkt veel maar is zo dat de fabrieksopgave een getal geeft zonder weerstand van filtermateriaal en slangen,na een tijd draaien ontstaat er ook nog extra weerstand in het filtermateriaal ivm vuil.
En zo is het dus in de praktijk dat het filter ergens rond de 600 liter water zal rondpompen.
En met een groter filter heb je ook plek voor meer filtermateriaal wat een dikke pluspunt is.

ik zou ook voor de ciano gaan.

heb er 1 in de winkel zien staan en vond het hele mooie bakken. die meerprijs betaal je niet alleen voor dat interne filter. maar ook voor de extra hoogte.

hoe hoger het aquarium hoe duurder het in verhouding word.

het kappen systeem vond ik ook mooi van de ciano.

ik ga mee met John om inderdaad een lekker stevig filter eronder te zetten. minimaal 900L/U

Ja, de extra hoogte is natuurlijk wel mooi meegenomen, en inderdaad, de Ciano ziet er ook gewoon strakker en "moderner" uit.
Ik heb verschillende verkopers wel horen zeggen dat zo'n transparante/witte kitnaad wel groen kan worden, iemand ervaring mee?

Persoonlijk zou ik voor de eheim kiezen, ik zie niet graag veel meer hoge bakken dan diepe.
Moest de ciano nu 100x500x60 zijn zou ik direct daarvoor kiezen.

Daarom, kan je niet naar een bak gaan met 100 x 50 x......?
die 10 cm extra diepte ga je veel meer plezier beleven.

Ja, de extra hoogte is natuurlijk wel mooi meegenomen, en inderdaad, de Ciano ziet er ook gewoon strakker en "moderner" uit.
Ik heb verschillende verkopers wel horen zeggen dat zo'n transparante/witte kitnaad wel groen kan worden, iemand ervaring mee?

Zijn algen, maar je kan dit ook weer weghalen door er met een tandenborstel over te wrijven.

Nu blijkt dat de Ciano in de aanbieding is met 25%, en ik deze in de buurt kan ophalen. maakt het nóg interessanter... € 225,- ipv € 300,-.

Maar wat Luc zegt, de verhouding is wel een beetje gek, het is vooral heel hoog en aan diepte zou je misschien meer hebben.
Aan de andere kant kun je zo wel meer zwemruimte behouden..

Blijft lastig, ik neig alsnog meer naar de Ciano nu!

Dat scheelt nogal die 25% idd.

Is wel een punt over die diepte maarja je kan niet alles hebben 😉

Aan de andere kant kun je zo wel meer zwemruimte behouden..
!

Juist minder zwemruimte 😉
vissen zwemmen niet vertikaal, ze zwemmen de meeste tijd horizontaal 😉

komt nog bij dat als je een bak neemt van 100 x 40 x 60 je 240 liter bruto hebt
heb je een bak van bv. 100 x 50 x 50 je 250 liter bruto hebt, neem je eentje van 100 x 50 x 60 heb je al snel 300 liter bruto
die 10 liter extra maakt niet zoveel, die 60 liter is al een ander gegeven.
Wat maakt dan voor mij wel het verschil?
de 50cm diepte, je kan een bak mooier inrichten, je hebt immers 10 cm meer diepte, je vissen hebben meer oppervlakte om te zwemmen.
de 50 cm hoogte, je zit niet tot je oksels in het water zoals bij eentje die 60 cm diepte heeft. je kan er ook gemakkelijk in werken.

Maar zoals altijd smaken verschillen en daar kan je geen discussie over hebben. 😉
Aan jou om te beslissen en te kopen, maar denk eraan, van vissen en planten kan je nogal snel veranderen, een aquarium koop je voor langere tijd, beste is toch dat je niet de prijs laat primeren maar wel je verstand. 🙂

Ja, ben het helemaal met je eens dat 50cm diepte beter zou zijn, maar ik bedoelde meer dat je in de bovenste laag iets meer ruimte over houdt.
Bij de Eheim zou ik altijd later nog kunnen gaan voor LED verlichting, voordeel van de Ciano is dat die het al standaard heeft (zal uiteraard redelijk goedkope zijn).

Je moet niet naar mijn gezever luisteren, maar doen waar je goesting in hebt 😉

komt allemaal wel goed. 🙂

Hahaha, nee, ik ben juist blij met alle tips en suggesties die ik krijg, zelfs als het "gezever" is! 🙂

Ik vind de adviezen van Luc heel verstandig. Ik zou ook goed nadenken over wat je wilt, en pas op basis daarvan een keuze maken. Niet op basis van de prijzen een keuze maken, maar op basis van de wensen.

Hoe dieper je bak, hoe meer mogelijkheden. En liever 10cm meer diepte dan hoogte, daar ga je echt heel veel meer plezier aan beleven, denk ik

Ik denk alleen dat je met 'fabrieksbakken' meestal met een diepte van 40 uitkomt bij 100cm..

Je kan ook een Aquarium bouwer opzoeken en er eentje laten maken met de maten de je wil en de kit kiezen die je wil.

Baseerde mijn reactie op de keuze tussen 1 van de bovenstaande bakken.
Tuurlijk is een grotere diepte beter maar dan zou ook de lengte ter discussie kunnen staan om bv 120cm te kiezen of nog langer.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een wat hogere bak. Ik vind het mooi als een aquarium minimaal 60cm hoog is. Dat vind ik er toch plezieriger uitzien dan een lage bak van bijvoorbeeld 40cm hoog. Maar dat is mijn mening 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan