Twijfeltje tussen filter


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Kogel is door de kerk. Ik ga voor de akvastabil fusion 200.

Ik heb een 1902 staan. Maar zit te twijfelen tussen nog een 1902 erbij of een fluval fx6.
Nadeel van fluval zijn de massive slangen enz.

Maar wou weten welk beter zou zijn tussen die 2.

Buiten de debiet om natuurlijk.
Iemand die mij hiermee kan helpen?
 
voordeel van 2 is dat je back-up hebt als er een mee stopt, tevens vind ik die slangen van de fx6 ook massive.
In 2 jbl's kan je ook veel meer siporax kwijt dan in een fx6 denk ik.
 
Kogel is door de kerk. Ik ga voor de akvastabil fusion 200.
Lekker weer net die kerk willen ombouwen naar woning Jaagt ie er een kogel door heen :eek: :Dk :Dk
Mooi dat je een keuze hebt gemaakt (y)
Wat het filter betreft is veel te zegen voor twee filters zeker bij dit formaat bak
1 filter of dat nu de fx 6 is of 1902 kan toch tot een te kort lijden zeker als de de boel gaat aanpassen qua media in het filter
Wat de slangen betreft je kan ook natuurlijk gaan voor drukpvc tot aan het filter.
 
Ik heb hier de Akvastabil move 200 icm met de FX6 en vindt dat een fijne combinatie. Geeft me genoeg stroming door de bak.
 
Ik zou eerst een tekening maken van je droombak met een mooi bioloog eronder en eerst een mailtje sturen naar de maanvis en dat eerst doorrekenen voor je aan compromis bakken begint ;)

Al krijg je nu best veel aquarium voor je geld met die aanbieding bij petsplace
 
Nou ken ik de 1902 qua uitstroom niet maar de fluval fx 6 wel en deze is behoorlijk
Dus of het zon goed idee is om deze twee te combineren in je bak :juggle:
Kan me zo voor stellen dat je aan 1 kant een mindere stroming krijgt terwijl aan de andere kant de boel flink te keer gaat.
 
Ik zou eerst een tekening maken van je droombak met een mooi bioloog eronder en eerst een mailtje sturen naar de maanvis en dat eerst doorrekenen voor je aan compromis bakken begint ;)

Al krijg je nu best veel aquarium voor je geld met die aanbieding bij petsplace
Nou dan ben ik bang dat Liran een kleine hart verzakking krijgt qua prijs
Heb zelf de mijne ook laten doorrekenen krijg bijna een:eek::eek: van hun prijs.
Was bij waar ik de mijne hebt laten bouwen ruim de helft aan centjes kwijt.
 
Van Wolferen aquariumbouw gewoon een bak laten maken en dan een tweedehandsbak kopen om een bioloog van te maken door er zelf wat glasplaatjes in te kitten (hebben wij ook zo gedaan)
 
Nou ken ik de 1902 qua uitstroom niet maar de fluval fx 6 wel en deze is behoorlijk
Dus of het zon goed idee is om deze twee te combineren in je bak :juggle:
Kan me zo voor stellen dat je aan 1 kant een mindere stroming krijgt terwijl aan de andere kant de boel flink te keer gaat.
Dat is het ook juist, weet niet of de maanvisjes dat zo waarderen dat het te keer gaat. Maar ik wou weten meer in de zin kan er meer siporax in een fx6 dan een 1902? Wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd?
 
Ik zou eerst een tekening maken van je droombak met een mooi bioloog eronder en eerst een mailtje sturen naar de maanvis en dat eerst doorrekenen voor je aan compromis bakken begint ;)

Al krijg je nu best veel aquarium voor je geld met die aanbieding bij petsplace
Ik heb daar ook aangedacht maar uiteindelijk indd via petsplace gekocht. 1139 eu. Voor een 2 meter. Vergeleken met een Aquatlantis ook 2150 eu . Wel ff verschil. Kon gister wel een Aquatlantis fusion 200 ( 200x70x75) kopen. Maar dat was net de grens voorbij bij de vrouw. Die bak was alles op en eraan 1250. Incl 2x lumibus 1x eheim 1200xl enz
Maar helaas ook de kleur niet.

200x60x60 is.echt de max :D
 
De offerte van onze bak van 250 x 60 x 70 waterhoogte was toendertijd (begin van het jaar 1400 euro dat zal nu iets duurder zijn.

Maar dat was wel met lichtkap, overloop met 2 doorvoeren en een droogkamer aan de andere kant, en lichtkap en dekplaten. Een twee meter bak zal denk ik ergens rond de 1200 / 1300 uitkomen denk ik.

Dat is duurder dan een akvastabil fusion 200 maar die zijn normaal ook rond de 1100 euro ex meubel.

Het bioloog voor ons was 350 euro daar komt nog een opvoer pomp en wat pvc bij. Maar voor 2 potfilters ben je ook zoiets kwijt als je het nieuw koopt.

En dan nog een onderkast / onderstel erbij. Dus ja een hoop geld. (maar wel een halve meter langer dan deze bak).


Mijn punt is meer je gaat met een nieuw aquarium van dit formaat ergens tussen de 2000 en 3000 euro kapot gooien tegen de tijd dat je helemaal klaar bent met lampen, verwarming ect. Of je nou een maatwerk of fabriek bak koopt. De enige vraag is zit je dichter bij de 2000 of 3000 euro.

Als je een fabriek bak kunt vinden die helemaal naar je smaak is helemaal top en zeker doen. Maar als een aquarium van 215 x 65 x 75 mooier staat op de plaats of ergens in je achterhoofd heb je een bepaalde opzet in je hoofd zou mijn tip altijd zijn spaar door en koop iets wat naar je zin is. Want het is zo'n enorme klap geld die je uitgeeft (en daarna jaarlijks blijft uitgeven aan energie) , en het is zo'n statement in je huis dat het gewoon zonde is als het net niet is wat je in je hoofd had.

Er is een reden dat zoveel mensen die dit formaat aquarium aanschaffen hem op maat laten bouwen. Het prijsverschil is helemaal niet zo groot op het totale bedrag en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
 
Ik heb daar ook aangedacht maar uiteindelijk indd via petsplace gekocht. 1139 eu. Voor een 2 meter. Vergeleken met een Aquatlantis ook 2150 eu . Wel ff verschil. Kon gister wel een Aquatlantis fusion 200 ( 200x70x75) kopen. Maar dat was net de grens voorbij bij de vrouw. Die bak was alles op en eraan 1250. Incl 2x lumibus 1x eheim 1200xl enz
Maar helaas ook de kleur niet.

200x60x60 is.echt de max :D

Ik hoop dat dat met meubel is anders heb je nu een verbod om op de petsplace website te kijken.

Verder een prachtige bak hoor, heel veel plezier ermee!!
 
Veel mee. Ik hebbnu een 150cm. Veel neem ik al mee.

Heb al 1 1902 en bij amazon zijn ze 186 eu nieuw. Ben nu zo een 400 eu extra kwijt. Neem alle hout mee alle planten enz. Bij wildkamp 45 eu 5d 25kg filterzand.
Als je weet waar je moet zijn valt alles opzich mee :)
 
Ik hoop dat dat met meubel is anders heb je nu een verbod om op de petsplace website te kijken.

Verder een prachtige bak hoor, heel veel plezier ermee!!
Screenshot_20201228-204635_Email.jpg


1153 afgerond haha
 
De offerte van onze bak van 250 x 60 x 70 waterhoogte was toendertijd (begin van het jaar 1400 euro dat zal nu iets duurder zijn.
Bij mij viel de offerte van de heren een stuk hoger uit voor alleen de bak wel de zelfde maat trouwens is net wie je treft lijkt het daar.
Nu was ik klaar inclusief vervoer voor 645 en ook nog mooi poli geslepen rond om en twee doorvoeren.
Wat TS betreft is natuurlijk wel zonder verlichting dat komt er nog bij
Ga nu niet voor de goedkope rommel krijg je absoluut spijt van.
 
De offerte van onze bak van 250 x 60 x 70 waterhoogte was toendertijd (begin van het jaar 1400 euro dat zal nu iets duurder zijn.
Bij mij viel de offerte van de heren een stuk hoger uit voor alleen de bak wel de zelfde maat trouwens is net wie je treft lijkt het daar.
Nu was ik klaar inclusief vervoer voor 645 en ook nog mooi poli geslepen rond om en twee doorvoeren.
Wat TS betreft is natuurlijk wel zonder verlichting dat komt er nog bij
Ga nu niet voor de goedkope rommel krijg je absoluut spijt van.
Wat zie je als goedkope rommel?
Planten planning echinodorus beleheris en valisneria en braziliaans klimop.

Verlichting heb ik voor nu akvastabil lumax led gekozen. 2x 93cm maar als dit slecht is kopen we gewoon andere.
 
Ik ging in jouw geval lekker voor een tweede 1902 met medium
Kun je ook nog 2 mandjes enten in de nieuwe en het scheelt weer extra toebehoren als filtermateriaal rubbers enz

Kom je wel stroming tekort kun je altijd nog een klein wavemakertje van 10 euro op Ali kopen
 
Ik ging in jouw geval lekker voor een tweede 1902 met medium
Kun je ook nog 2 mandjes enten in de nieuwe en het scheelt weer extra toebehoren als filtermateriaal rubbers enz

Kom je wel stroming tekort kun je altijd nog een klein wavemakertje van 10 euro op Ali kopen
Zat er daar ook over na te denken ja.thnx mijn gevoel ging ook meer richting een 2e 1902
 
Wat zie je als goedkope rommel?
Planten planning echinodorus beleheris en valisneria en braziliaans klimop.

Verlichting heb ik voor nu akvastabil lumax led gekozen. 2x 93cm maar als dit slecht is kopen we gewoon andere.
Met goedkope rommel bedoel ik bv led strips of bv sera sera LED X-Change Tube of vergelijkbaar zijn voor dit soort bakken geen optie
Met de akvastabil lumax ken ik op zich niet maar als ik naar de opbouw kijk ziet het er goed uit of het voldoende is zal zelf moeten ondervinden
Je ziet het gauw genoeg bij plaatsen kan altijd nog.
 
Met goedkope rommel bedoel ik bv led strips of bv sera sera LED X-Change Tube of vergelijkbaar zijn voor dit soort bakken geen optie
Met de akvastabil lumax ken ik op zich niet maar als ik naar de opbouw kijk ziet het er goed uit of het voldoende is zal zelf moeten ondervinden
Je ziet het gauw genoeg bij plaatsen kan altijd nog.
Ik wist ook eerst niet van het bestaan af van de akvastabil Ledlampen maar het ziet er indd goed uit. Volgens mij beetje zelfde niveau als de easyled 1.0 van Aquatlantis welk ik nu heb.
 
Upje.

Ik ben nog zoekende in overweging om een van de 2 jbl e1902 te vervangen door een FX6.
Ik zoek me helemaal de pletter. Ik heb 4 manden vol siporax. A 1.7 liter per mand. Gaan die allemaal in de fx6 passen?

Iemand een idee?
 
Ja, die gaan niet passen... maar de info / video kan ik zo snel niet terug vinden.
Maar weet wel dat de hoeveelheid media dat je kwijt kan in die mandjes beperkt is.

Maar je krijgt gigantisch veel spons (uitstekend biologisch filtermateriaal) ervoor terug, en stel jezelf de vraag: heb ik die 4x 1,7L siporax ook echt nodig?

Als je kijkt dat ik hier 400L filter over 1 grove filtermat van 50x50x5cm met een 25tal cichliden van 12-14cm dan....
 
Ja, die gaan niet passen... maar de info / video kan ik zo snel niet terug vinden.
Maar weet wel dat de hoeveelheid media dat je kwijt kan in die mandjes beperkt is.

Maar je krijgt gigantisch veel spons (uitstekend biologisch filtermateriaal) ervoor terug, en stel jezelf de vraag: heb ik die 4x 1,7L siporax ook echt nodig?

Als je kijkt dat ik hier 400L filter over 1 grove filtermat van 50x50x5cm met een 25tal cichliden van 12-14cm dan....
Is dat je enige filter media?
 
Is dat je enige filter media?

Ja, die ene mat filtert die hele 400L bak, zowel biologisch als mechanisch.
Verder geen siporax oid, alleen die mat.

men overfiltert zijn/haar bakken gigantisch, kijk ook maar eens naar @janjdk, die filtert een discusbak met 500ml K1.
 
Laatst bewerkt:
Upje.

Ik ben nog zoekende in overweging om een van de 2 jbl e1902 te vervangen door een FX6.
Ik zoek me helemaal de pletter. Ik heb 4 manden vol siporax. A 1.7 liter per mand. Gaan die allemaal in de fx6 passen?

Iemand een idee?

Hey bakgenoot! 😁
Heb hetzelfde aquarium, met aan de ene kant een oase 850 en aan de andere kant een FX6...er kan idd wat minder media in, maar dat compenseert het filter imo qua flow. Aan het wateroppervlak gezien komt de deining van de FX6 ongeveer dubbel zo ver als die van de Oase. Met de 1902 heb ik geen ervaring, maar ik heb zelf geen spijt van de FX6 en had er achteraf gezien misschien wel 2 van willen hebben op dit aquarium...
Welke vissen heb je er in? (foto, foto..?😁)
 
Hey bakgenoot! 😁
Heb hetzelfde aquarium, met aan de ene kant een oase 850 en aan de andere kant een FX6...er kan idd wat minder media in, maar dat compenseert het filter imo qua flow. Aan het wateroppervlak gezien komt de deining van de FX6 ongeveer dubbel zo ver als die van de Oase. Met de 1902 heb ik geen ervaring, maar ik heb zelf geen spijt van de FX6 en had er achteraf gezien misschien wel 2 van willen hebben op dit aquarium...
Welke vissen heb je er in? (foto, foto..?😁)

In welk opzicht compenseert de flow het feit dat er minder media in zit?
Flow en biologische filtering zijn m.i. 2 ongelijken, bij meer flow heb je niet meteen betere filtering (wellicht bij mechanisch, maar zelfs dan niet altijd).
 
In welk opzicht compenseert de flow het feit dat er wat minder media in zit?
Flow en biologische filtering zijn m.i. 2 ongelijken, bij meer flow heb je niet meteen betere filering (zowel biologisch als mechanisch).

Omdat er veel meer water per uur doorheen pompt. Minder dode hoeken in het aquarium daardoor. Kwaliteit van een pomp is niet enkel in filtermedia uit te drukken, en ik geloof ook wel in de theorie dat bacteriën zich prima kunnen nestelen in sponzen, evenals op biologische media.
 
Ik heb 4 manden vol siporax. A 1.7 liter per mand. Gaan die allemaal in de fx6 passen?
In de centrale mandjes past 5,9 liter filtermateriaal. Om het te maximaliseren zou ik dan in ieder geval de rode "binnenmandjes" eruit flikkeren en gewoon het hele midden met je biomedia vullen. ^^


In welk opzicht compenseert de flow het feit dat er minder media in zit?
Flow en biologische filtering zijn m.i. 2 ongelijken, bij meer flow heb je niet meteen betere filtering (wellicht bij mechanisch, maar zelfs dan niet altijd).
Dit klopt... De bacteriën kunnen maar een bepaalde hoeveelheid stoffen per uur verwerken. Een snellere doorstroming van die voeding geeft dan ook niet 1 op 1 een hogere filtercapaciteit. Je krijgt bij een verdubbeling van de stroming +- 10% extra capaciteit.
 

Terug
Bovenaan