Wat is er nieuw

Uitbreiden visbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter w3bcr4wl3r
  • Startdatum Startdatum
W

w3bcr4wl3r

Guest
Haai 🙂

Zou er graag in de rio 400 een nieuw visje bij willen. Koppeltje of een harem.

Een visje met niet al te hoge eisen en vredelievend.

Wat zit er nu in:

5 x Corydoras Panda - worden er 12 als de kleintjes het allemaal redden.
9 x roodkopzalm
20 x Pristila maxilaris
1 x pleco en 1 x ancistrus.
Lading garnalen ( bruine soort en vuurtjes )
10 x anatome helana's dus geen slakkeneters 🙂

Waterwaarden, laatste keer gemeten:

PH: 7
KH: 6
GH: 9
Fe: 0.25
Po4: 1
No2: 0
No3: 10
Co2: 23
Temp: 23

Zoals ik al zei, liefst een koppel of 1m 2-3 v maar niet groter. Ook liefst een wat grotere vis, de eye catcher in de bak.

Zelf heb ik nog geen idee al lijkt me de Laetacara dorsigera / Laetacara curvicep zoals al eens aangegeven door Ivo een mooie keuze. Weet alleen niet of mijn lfs em heeft en bestellen heb ik geen geduld voor 🙂

Want das bestellen en Q - periode, want ja.. die van mij doet daar aan. En dan moet ik 3 weken wachten 🙂 Liever iets wat al in zijn bakken zit en de Q periode heeft gehad, vandaar meerdere opties graag 🙂

Neem aan dat dit het visbestand is van je rio400?

excusets ik heb niet goed gelezen je hebt het inderdaad vermeld in je post😉 ik vind de goerami erg mooi..

De Laetacara dorsigera of curvicep zijn wel wel vredelievend(er), dus wat dat betreft wel een goede keuze.En ze zwemmen wat hoger,gezien je ook de corydoras hebt ook niet zo'n slecht idee. Over de verkrijgbaarheid zou je misschien ook van te voren kunnen bellen of ze ze hebben.En als ze ze niet hebben en je wilt ze wel, dan zul je ze toch moeten bestellen.😛

En als je ze toch niet wilt bestellen, dan wellicht de Cleithracara maronii? Mikrogeophagus altispinosa is ook wel rustig(er), maar zwemt wel met name rond de bodem. Laetacara of Cleithracara maronii lijken mij dan beter.

Van de beide Laetacara's en de Cleithracara wordt meestal (bij jonge dieren) wel aangeraden te beginnen met 4/5 stuks zodat zich een koppel kan vormen. Dit omdat het geslachtsonderscheid op jonge leeftijd lastig is. Ik weet niet of je daar op zit te wachten? De Rio 400 is in principe overigens groot genoeg om alle dieren ook na de koppelvorming te kunnen huisvesten.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Van de beide Laetacara's en de Cleithracara wordt meestal (bij jonge dieren) wel aangeraden te beginnen met 4/5 stuks zodat zich een koppel kan vormen. Dit omdat het geslachtsonderscheid op jonge leeftijd lastig is. Ik weet niet of je daar op zit te wachten? De Rio 400 is in principe overigens groot genoeg om alle dieren ook na de koppelvorming te kunnen huisvesten.

~ Ivo

Daar kan ik inderdaad eens over nadenken. maar hoe gaat het dan op t moment dat je er 5 neemt en je hebt 2 mannen en 3 vrouwen. En er vormt zich maar 1 koppel. Of 2 mannen willen 1 vrouw. De plaats is er en het zijn mooie vissen maar hoe gedragen ze zich dan naar elkaar.

Natuurlijk weet je dit bij geen enkel koppel zeker maar om er 5 te kopen zodat ik een koppel of 1 m 2 v krijg, ik weet t niet.

Ga eens wat meer lezen over bovenstaande vissen.

Inderdaad, je bak is groot genoeg om een groep te huisvesten, mits je dat wilt uiteraard.In een groep krijg je vaak, vind ik, ook leuker gedrag te zien.

Wat betreft ongelijkheid geslacht, zolang je genoeg ruimte hebt loopt het meestal wel goed. Heb zelf 8 Mikrogeophagus altispinosus, waarvan nu 6 vrouwen en 2 mannen. Had ook weleens 3 mannen en 1 vrouw gehad en zelfs 3 koppels bij elkaar. Heb zelf wel altijd gelijke aantallen om te voorkomen dat er ��n de 'sjaak' wordt.

Onderlinge concurrentie zal er sowieso wel zijn, maar dat is een deel van de charme van (dwerg)cichliden houden. Je zult concurrentie tussen mannen zien en tussen vrouwen, voornamelijk door vinnen naar elkaar opzetten, wat dreigementen en soms even 'chasen', en je zult zien dat mannetjes de vrouwtjes gaan imponeren. Gewonden zullen niet snel vallen, tenzij de 'verliezer' natuurlijk geen plekje heeft om naartoe af te druipen (maar jou bak is groot genoeg).

Het blijven natuurlijk cichliden dus bij een koppel dat een nestje heeft wordt de rest (ook andere vissen) op afstand gehouden. Ook dit is vaak niet meer dan even duidelijk maken waar de grens ligt. Er is in een 1m50 bak ruimte genoeg voor een koppel en drie losse vissen en zelfs voor 2 koppels en 1 losse vis.

Overigens geldt dat aanraden om met 4/5 stuks te beginnen en een koppel te laten vormen dus eigenlijk voornamelijk voor kleinere bakken: 80cm en 1m bakken zijn prima voor een klein groepje jongere dieren, maar dat wordt wel krap na koppelvorming.

Hier twee flairende curviceps: http://www.youtube.com/watch?v=V54298MCALQ

~ Ivo

webhond zei:
Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

Daar kan ik inderdaad eens over nadenken. maar hoe gaat het dan op t moment dat je er 5 neemt en je hebt 2 mannen en 3 vrouwen. En er vormt zich maar 1 koppel. Of 2 mannen willen 1 vrouw. De plaats is er en het zijn mooie vissen maar hoe gedragen ze zich dan naar elkaar.

Natuurlijk weet je dit bij geen enkel koppel zeker maar om er 5 te kopen zodat ik een koppel of 1 m 2 v krijg, ik weet t niet.

Ga eens wat meer lezen over bovenstaande vissen.

Uiteindelijk beslist de vrouw welke man het wordt.Meestal houdt het imponeren naar elkaar dan ook op.

Ga eens kijken bij de lfs wat ie heeft zitten.

Mooi weer en kleine man wil gaan fietsen, dus mooi een reden om een uurtje
op die trapauto te kruipen.

Als de wi-fi het doet daar komt er misschien nog een vraag 🙂

Hoe laat ben je er? Dan zitten we klaar, haha 😀

Viel wat tegen kwa bestand daar.

Ook ertegenover gaan kijken bij knops. maar das hetzelfde.

Aqua World had

Sleutelgat Chiclide: ook al vond ik ze leuk, ze blijven volgens mij zo wit niet? En das wel jammer.
Ook moest ik er hier 3-5 van aangezien geslacht niet te zien is.

Verschillende Ramirezi: Bij vraag naar zwakker visje werd verteld dat mensen bij water wisselen een
fout maken dat ze te veel in een keer wisselen. Je zou bv niet 50-100 liter moeten verversen in 10 min maar in
minimaal een uur, de "drop" in waarden zouden ze niet waarderen.

Kersenbuikchiclides: wist ik al, territoriaal en brutaal. Dus valt af.

Zoenvis: nee bedankt, na er 5 min na gekeken te hebben kreeg ik stress, deed me denken aan oma vroeger.
Krijgt oma een kusje????

papiliochromis altispinosa: ziet er wel geinig uit maar blijven kleiner. Ook vind ik de kop wat vreemd ogen.
Hou meer van de bouw van een sleutelgatchiclide dan.

Apistogramma caca. gold: Zag er ook leuk uit, koppel is zichtbaar dus 1 m 1 v en indien nodig 1 v erbij.

Zelfde met Apisto triple redook 1 m 1 v en indien nodig 1 v erbij.

Al bij al dus lekker 2 uur gefietst maar niet echt geslaagd.

Wel een blistertje diepvries mix meegenomen en 2 kuhli's ( moesten minimaal met 2 al zie ik er hier genoeg met 1 en dat
zou ook goed zijn ) , die wou ik sowieso nog, plus een rood plantje waar ik nu al de naam van kwijt ben..... dus toch een beetje geslaagd.

Sleutelgaatjes:
Kleurrijker dan onderstaand ga je ze niet snel krijgen:

A-20usXfpdI_rNdQBSrkwAfIHe5_t8sr.jpeg

Ramirezi's:
Zwakker genoemd, ik wijt dit in veel gevallen aan een verkeerde verzorging. Lekker makkelijk om het visje dan zwak te noemen. Maargoed, ze hebben een gebruiksaanwijzing, dat is waar. Het argument van de verversing zie ik zeker wat in, maar is dus niet het enige.

Papiliochromis altispinosa:
= Mikrogeophagus altispinosus. hoe groot waren ze. Uitgegroeid een cm of 8. Lichaamsbouw (en kop) spreekt ook mij niet aan.

Apistogramma:
Combineer ik zelf liever niet met Corydoras (in kleinere bakken: 80cm en meter, 1m20 = twijfelmaat). Maar je bak is groot dus zou geen probleem hoeven opleveren.

Toevallig ook Mesonauta's (vlagcichlide) gezien? Veel weet ik er niet over, maar een aantal highlights (ter controle aan anderen):
- Van bepaalde soorten (de wat kleinere, ik meen egregius, insignis, acora) moet een koppel in 1m50 geen enkel probleem zijn.
- Ook hier: geslachtsonderscheid problematisch, zelfde verhaal over groepje in begin, daarna absoluut bij een koppel houden.
- Bijkomend: determinatie exacte soort alles behalve eenvoudig.
- Waterwaarden/temp/andere eisen weet ik niet veel over.

~ Ivo

veel kleuriger worden ze dan idd niet. ZO zagen ze er daar uit.

was idd al bijna aan de max denk ik. 6cm+ en de bouw, vind het een raar ogend visje.

beviel me eigenlijk nog het meeste al lees ik net dat je al ergens gepost had dat het toch minimaal 1m 2 v moet zijn anders
is het wachten op problemen.

Vlagcichlides niet gezien.

Over de ramirezi vroeg ik of het een zwakker visje was, en ze zei van niet, toen gaf ze aan dat ze bv een snelle waterwissel
niet appreci�ren, meer was t eigenlijk niet. Ze gaf ook aan dat uiteindelijke huisvesting meestal niet aan de voorwaarden voldoet.

Zoals boven zijn de sleutelgaatjes wel leuk ogende visjes, al is de kleur wat min, en om nog zo'n licht visje erbij te zetten. Zal
er eens over moeten denken.

Wat wel zeker is dat ik een visje zoek met een "wham" factor, de triple red ( 6-9 cm ) met zijn kleuren of de sleutelgat ( (10 cm) met z'n bouw.

Liever ook een visje dat de 10 cm haalt. Dat t een eye catcher is in de bak in plaats van nog meer van het kleine grut.

De Cleithracara maronii is, vergeleken met bijvoorbeeld de ramirezi, inderdaad niet zo gekleurd. Maar zeg nou zelf,zijn ze niet prachtig:

xNMksY3iq5LZqKlUEbHAiCL9u-woV9RT.jpeg

De Mikrogeophagus altispinosa kan zeker 8 cm worden,groter dan de ramirezi. Dat ze een vreemde kop hebben is mij nooit opgevallen. Soms zie ik wel misvormde exemplaren zwemmen, maar een gezonde altispinosa heeft zeker geen, vind ik, vreemde kop.En ook een voordeel,ze zijn minder fel dan de ramirezi.

Ik doe over het water verversen hooguit 20 minuten, ook bij mijn ramirezi's.Nooit gemerkt dat ze er zwakker van werden. Te veel in ��n keer wisselen is inderdaad niet goed,maar dit is bij alle vissen zo.Ramirezi's van goede kwaliteit kunnen best wel wat hebben, althans dat is mijn ervaring.

Je wilt een vis die vredelievend is, ik zou over het algemeen dan geen Apistogramma en Pelvicachromis er bij doen.

Volgens mij zijn die altispinosa's op jouw foto nog vrij jong.Zie er ook een paar met een gigantische buik, dat vind ik wel een wat vreemde bouw.Maar inderdaad, je moet er wel van houden.

Webhond, we zijn trouwens alleen maar Zuid-Amerikaantjes op aan het noemen, maar is dat ook een vereiste?

Anders kan ik je aanbevelen eens te kijken naar de zeer fraaie Trichopodus leerii. Kun je dacht ik een harempje van houden, bakmaat is oke, drijfplanten gewenst. Hoe het combineert met je huidige bestand weet ik niet.

~ Ivo

O nee hoor, er zijn geen eisen qua herkomst, zo lang het maar bij de rest past. T is toch al een
mengelmoes hier en ben niet zo van een biotoop. Past het samen, dan vind ik t goed. De bak word
dadelijk toch een binnentuin, als dat iedereen prettig vind, ben ik tevreden.

Drijfplanten heb ik (nog) niet maar kan wel geregeld worden. Heb alleen ooit eens iets gehad
en die verbranden letterlijk door de condens die er op viel icm de lampen.

Gourami weet ik niet zo, ben niet zo van die spitse kop, daarom vind ik net de cichlides met hun stompe hoofd
er weer super uitzien.

Kijken of ik vervoer kan regelen vandaag, heb op moment geen auto. Dan ga ik eens in t Natuurhuis kijken in Tegelen.

Zag dat ze daar iig de http://www.hetnatuurhuis.nl/index.php/h ... ens-maroni hadden.

En waarschijnlijk nog wel heel wat meer met een 300 bakken 🙂

Meer suggesties natuurlijk welkom 🙂

Aequidens maronii (oude naam) = Cleithracara maronii

drijvers kan je zo van me krijgen, stuur maar pb met je adres als je ze wil hebben

An Vrolijk zei:
drijvers kan je zo van me krijgen, stuur maar pb met je adres als je ze wil hebben

Gaan we doen, heel graag zelfs want merk met 3 nieuwe lampen dat er wel HEEL veel licht in de bak is en sommige vinden dat volgens mij niet zo prettig.

Wat vind je van de Anomalochromis thomasi?

91Jlvtk0dHPu4tpDzgHsASjv6Lzm3hHz.jpeg

das een mooie vis!

is geregeld Luuk, komt vd week jouw kant op.

met vissen bedenken kan ik je helaas niet helpen, al kijk ik stiekum wel mee wat voor moois er voorbij komt

bQzolaMVxiX07rEjYwB07R_ZVrrjl82T.jpeg

Weinig kleur de maroni's?

Vervoer is geregeld , we gaan eens even kijken in t natuurhuis in tegelen.

Als ik daar niet slaag weet ik t ook niet meer 🙂

En inderdaad Jef, die zie er mooi uit. En die bak... wat een verschrikkelijk gave kast!

Gewoon top! Zijn dat steenstrips of is ie echt gemetseld?

webhond zei:

En inderdaad Jef, die zie er mooi uit. En die bak... wat een verschrikkelijk gave kast!

Hoi

je kunt ook hier eens kijken http://www.zoetwateraquaristicvenlo.nl/index.html.
zit in blerick /venlo.

veel goedkoper dan natuurhuis in Tegelen.

hoije Taropi

Yes, het zijn gewoon steenstrips die over waren van de muur. Alle eer naar mijn vader trouwens voor het bouwen van de kast 🙂.

Taropi zei:
webhond zei:

Hoi

zit in blerick /venlo.

hoije Taropi

sta in Venlo. lessingstraat 49. zoals op de link van bovenstaande winkel. en er is hier niks. geen winkel. enkel een of andere ghetto. pfff iemand een idee.

heb em gevonden. een garage. alles pot dicht. terug naar aqua world!

natuurhuis was ook drie keer niks. haal de sleutelgatcichilidw wel bij mijn vertrouwd adres.

Pfffft, dat ritje doen we niet nog een keer 🙂

Natuurhuis viel me echt tegen. Al hadden ze wel soorten die ik in andere lfs niet tegen ben gekomen,
het blijft toch allemaal maar klein grut. Wel de bakken met malawi cichliden waren mooi. Maar voor de
rest, om de prijs hoef ik het niet te doen. Vond em aan de dure kant.

De andere "winkel" was een garagebox aan een huis vast. Waar die ruimte is die hij op de site laat zien?
Al sla je me dood. Maar was iig pot dicht. Geen bordjes, mensen in de buurt wisten niet eens waar ik het
over had, en die woonden 1 straat er vanaf 😛
Openingstijden : Donderdag 19:00 - 21:00 uur -/- Had ik dus net pech, was 4 km van natuurhuis, dus de moeite om te kijken.

Uiteindelijk toch maar terug naar Aqua world, wou nog naar Heinsberg maar 2 uur in de auto was me al
genoeg weer. En bij Aqua world de sleutelgatjes aangeschaft. Deze spreken me toch het meeste aan. De bouw
vind ik mooi, het gedrag was ik op internet heb kunnen bekijken is leuk en ze zouden echt nog wel heel wat
bijkleuren. Wat trouwens nu al te zien is, vinnen worden al geel, rode stip / streep op de zijkant en
het blauw in de vinnen is ook al te zien. Dit samen met een wit lijf met zwarte accenten toch een kleurige vis.

Heb er 4 meegenomen. Twijfelde tussen 3 en 4. Peter in de lfs vertelde me dat de vrouwtjes meestal kleiner blijven.
Naderhand kun je het zien aan de vinnen maar om ietwat duidelijkheid te hebben bij de "gok" in het begin heeft
hij 2 kleinere en 2 grotere ingeladen.

Zijn nu aan het wennen in de bak 🙂

Allemaal bedankt voor het meedenken ! Blij dat ik m'n eye catcher in de bak heb.

webhond zei:
Taropi zei:
webhond zei:

Hoi

zit in blerick /venlo.

hoije Taropi

sta in Venlo. lessingstraat 49. zoals op de link van bovenstaande winkel. en er is hier niks. geen winkel. enkel een of andere ghetto. pfff iemand een idee.

Hoi

Als je op de website had gekeken kon je zien dat je op afspraak kunt komen. en het zeker geen ghetto.

Taropi zei:
webhond zei:
Taropi zei:
webhond zei:

Hoi

zit in blerick /venlo.

hoije Taropi

Hoi

Als je op de website had gekeken kon je zien dat je op afspraak kunt komen. en het zeker geen ghetto.
Zijn buren hebben een mooie camper! 😀 (zie Google Earth!)

Botia zei:
Zijn buren hebben een mooie camper! 😀 (zie Google Earth!)

:thumbs:

En ja, had het uiteindelijk ook op de website gezien, thuis. Dat zie je niet goed op zo'n oude tel die ik heb. Was er maar langs gereden. En thuis zag ik de openingstijd. Ging toch voor natuurhuis dus no harm done.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan