Hier is het ook te koop maar in Nederland kan ik het niet vinden:
http://filterpro.co.uk/biohome-ultimate-1kg-20-p.asp
Hier is het ook te koop maar in Nederland kan ik het niet vinden:
Hallo John,
Zag dit topic toevallig passeren. Ondertussen wel in Nederland, kijk hier :
https://biohomenederland.nl/winkel/[/QUOTE
Wat is Biohome Filtermedia
Biohome Filtermedia bestaat uit gesinterd/verpulverd glas en wordt grotendeels gemaakt van speciaal zand. Het materiaal koloniseert goede bacteriën vele malen sneller dan bijvoorbeeld ‘keramisch’ filtermedia wat van klei is gemaakt. De structuur van het filtermedia bestaat uit duizenden minuscule bolletjes welke allemaal verschillende groottes hebben. Door deze unieke 3D-structuur heeft Biohome een extreem groot contactoppervlakte. Het actieve contactoppervlakte is tientallen tot zelfs duizenden keren groter dan bij andere filtermedia.
Wat heeft het dan voor nut. om Siporax er uit, en dit er in?
Zo nemen ze mensen nou in de maling.
Hydor professional 600 gevallen en ben benieuwd hoe die het gaat doen in de toekomst.
mag ik vragen hoe jij die opgesteld hebt...qua filtermedium.
Dat lijkt logisch maar in de praktijk werkt het prima zonder.Neen hoor...Maar omdat men dat meestal zegt van afsluiten met fijnfiltervlies.
Bedankt voor het antwoord...
Is het heel gek van mij om voor te stellen om dit topic sticky-af te maken? (sorry @edje555, ik vind je reuze aardig)
Ik denk dat beginnende, maar ook meer gevorderde aquarianen niet gebaat zijn bij de video's van Pondguru.
Ter vermaak is het prima! Als zodanig geplaatst is er niets op tegen. Maar in de jaren die zijn verstreken sinds Pondguru's eerste video's (en sinds de start van dit topic) is duidelijk geworden dat deze man in principe maar een ordinaire verkoper is. Hij houdt een praatje in zijn video's, maakt er daarbij een show van door bijv. een microscoop erbij te pakken (alsof dat de leek, zijn publiek, werkelijk iets kan bewijzen) of hij verpulvert biomedia van concurrenten voor de camera. Vervolgens komt hij met mooie verhalen en aanbevelingen m.b.t. zijn productgroep "Biohome".
Met dingen aanbevolen krijgen is niets mis. En besteed je geld vooral waaraan je zelf wilt.
Maar deze man misleidt feitelijk zijn publiek. Hij (en zijn bedrijf) vertelt dat Biohome het beste biologische medium op de markt is, met de grootste biologische oppervlakte per inhoud X. En het spul zou zelfs onder normale filteromstandigheden in staat zijn tot denitrificatie. Mensen die slimmer zijn dan ik, hebben het biologisch beschikbare vermogen (oftewel: hoeveel oppervlak is voor bacteriën e.d. überhaupt toegankelijk) van zijn Biohome berekend en dit vergeleken met andere media. Hieruit blijkt dat het spul uitermate slecht scoort. Je kan bijna nog beter stenen in je filter doen. Bovendien is kolonievorming van denitrificerende bacteriën in zo weinig beschikbare ruimte nóg onwaarschijnlijker dan het in normale filtermedia al is. Zijn telkens herhaalde verhaal van de "full cycle" is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. Maar mensen haken er massaal op aan.
Nogmaals, de beste man weet het allemaal leuk te vertellen. Ook ik heb zijn video's vroeger bekeken. En hij maakt héús wel eens terechte punten: bijvoorbeeld dat het goed is om in een filter een stap van mechanische filtratie te hebben vóórdat je water bij biologische media komt. Maar die verse slagroom op de taart neemt niet weg, dat de taart zélf rot is. Pondguru weet met zijn verkooppraatjes talloze mensen zijn DURE filterproducten aan te smeren, die niet de werkzaamheid hebben die hij belooft, en hij kraakt daarbij andere biomedia af. Dat is desinformatie. En daar is de aquariumhobby niet bij gebaat.
Als men graag discussie heeft over het bovenstaande: prima. Maar gezien de bekende feiten (ook hier op het forum al meermaals de revue gepasseerd) hoop ik dat die verspilde moeite een ieder bespaard kan blijven.
Uh ja gezien de locatie van die casa boert hij goed met "media" 🤪Ah okee. Hij heeft soms ook wel nuttige tips ja. (Je moet je verkoopboodschap immers een beetje mooi inpakken. 😉 )
Ik heb op basis van de info van deze link mijn filter voorzien van alleen grof schuim en deze draait inmiddels 4.5maanden en het draait inmiddels erg stabiel, waterwaardes zijn constant en het water is erg helder.Die filmpjes zijn toch best leerzaam en waardevol als naslagwerk voor het mechanisch filteren, echter de onderstaande link maakte me wel aan het denken dat media meer een marketingproduct is en dat je met schuim veel beter af bent:
https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-1-ammonia-oxidizing-test/
Gelukkig dit linkje gekregen bij mijn eigen projektje om een potfilter opnieuw in te richten en als je de filteroppervlakte bekijkt met schuim itt media is het eigenlijk een no brainer om alle media er uit te faseren.
Ben je voor een paar tientjes klaar.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.