Uitstekende informatie over biologische media en potfilters (engels)


Ik ben zelf ook over gegaan van siporax naar biohome plus via ebay alleen het kost wel een gods vermogen ik was 70 euro kwijt voor 15 kilo.
Ik heb er een sunsun hw 404b volledig mee gevult omdat ik 2 sunsun hw 603 en 602 als voor filter er voor heb staan hoef ik geen meganies filter midia in me hooft filter.

20171015_230336.jpg
 
Ik ben zelf ook over gegaan van siporax naar biohome plus via ebay alleen het kost wel een gods vermogen ik was 70 euro kwijt voor 15 kilo.
Ik heb er een sunsun hw 404b volledig mee gevult omdat ik 2 sunsun hw 603 en 602 als voor filter er voor heb staan hoef ik geen meganies filter midia in me hooft filter.
 
Hallo John,
Zag dit topic toevallig passeren. Ondertussen wel in Nederland, kijk hier :

https://biohomenederland.nl/winkel/[/QUOTE


Wat is Biohome Filtermedia
Biohome Filtermedia bestaat uit gesinterd/verpulverd glas en wordt grotendeels gemaakt van speciaal zand. Het materiaal koloniseert goede bacteriën vele malen sneller dan bijvoorbeeld ‘keramisch’ filtermedia wat van klei is gemaakt. De structuur van het filtermedia bestaat uit duizenden minuscule bolletjes welke allemaal verschillende groottes hebben. Door deze unieke 3D-structuur heeft Biohome een extreem groot contactoppervlakte. Het actieve contactoppervlakte is tientallen tot zelfs duizenden keren groter dan bij andere filtermedia.



Wat heeft het dan voor nut. om Siporax er uit, en dit er in?

Zo nemen ze mensen nou in de maling.
 
Hallo
Ik gebruik biohome ultra al enkele jaren en moet zeggen gaat fantastisch goed . Heb een heel stabiel Aquarium. Ik ga wel even melden dat ik onlangs een nieuw filter heb geplaatst en terug met nieuw biohome aan gevuld. draait nu bijna een drie weken en de waterwaardes zijn gewoon hetzelfde gebleven... nitriet 0, nitraat schommeld tussen de tien en 18, Ph 6,8 á 7 . Ik bestel bij biohome.nl alsook de filter matten en maak ze op maat zoals op youtube te zien is...ben ook fan van die persoon mijn keuze mede door hem is op de externe Hydor professional 600 gevallen en ben benieuwd hoe die het gaat doen in de toekomst.
20200214_091911.jpg
20200207_163432.jpg
20200130_080413.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo mag ik vragen hoe jij die opgesteld hebt...qua filtermedium. Bij mij is de onderste korf mechanisch dus grof medium en fijn...de andere vier met biohome. Nu zou ik toch graag de laatste (bovenste) nog graag met een fijn wattenlaag willen afdekken voor zweefvuil. Mag dit of toch beter van niet ?
 
mag ik vragen hoe jij die opgesteld hebt...qua filtermedium.

Ja dat mag je vragen ;)

Eheim voorfilter in de bak -> filter spons grof
Onderste mand
2 x filterspons medium
3 x filtervlies

Overige manden Sera Siporax, en verder niets

Zweefvuil komt denk ik niet van je filter opbouw, of zie je uit je uitstroom vuil komen?
 
Neen hoor...Maar omdat men dat meestal zegt van afsluiten met fijnfiltervlies.
Bedankt voor het antwoord...
 
Is het heel gek van mij om voor te stellen om dit topic sticky-af te maken? (sorry @edje555, ik vind je reuze aardig)

Ik denk dat beginnende, maar ook meer gevorderde aquarianen niet gebaat zijn bij de video's van Pondguru.

Ter vermaak is het prima! Als zodanig geplaatst is er niets op tegen. Maar in de jaren die zijn verstreken sinds Pondguru's eerste video's (en sinds de start van dit topic) is duidelijk geworden dat deze man in principe maar een ordinaire verkoper is. Hij houdt een praatje in zijn video's, maakt er daarbij een show van door bijv. een microscoop erbij te pakken (alsof dat de leek, zijn publiek, werkelijk iets kan bewijzen) of hij verpulvert biomedia van concurrenten voor de camera. Vervolgens komt hij met mooie verhalen en aanbevelingen m.b.t. zijn productgroep "Biohome".

Met dingen aanbevolen krijgen is niets mis. En besteed je geld vooral waaraan je zelf wilt.

Maar deze man misleidt feitelijk zijn publiek. Hij (en zijn bedrijf) vertelt dat Biohome het beste biologische medium op de markt is, met de grootste biologische oppervlakte per inhoud X. En het spul zou zelfs onder normale filteromstandigheden in staat zijn tot denitrificatie. Mensen die slimmer zijn dan ik, hebben het biologisch beschikbare vermogen (oftewel: hoeveel oppervlak is voor bacteriën e.d. überhaupt toegankelijk) van zijn Biohome berekend en dit vergeleken met andere media. Hieruit blijkt dat het spul uitermate slecht scoort. Je kan bijna nog beter stenen in je filter doen. Bovendien is kolonievorming van denitrificerende bacteriën in zo weinig beschikbare ruimte nóg onwaarschijnlijker dan het in normale filtermedia al is. Zijn telkens herhaalde verhaal van de "full cycle" is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. Maar mensen haken er massaal op aan.

Nogmaals, de beste man weet het allemaal leuk te vertellen. Ook ik heb zijn video's vroeger bekeken. En hij maakt héús wel eens terechte punten: bijvoorbeeld dat het goed is om in een filter een stap van mechanische filtratie te hebben vóórdat je water bij biologische media komt. Maar die verse slagroom op de taart neemt niet weg, dat de taart zélf rot is. Pondguru weet met zijn verkooppraatjes talloze mensen zijn DURE filterproducten aan te smeren, die niet de werkzaamheid hebben die hij belooft, en hij kraakt daarbij andere biomedia af. Dat is desinformatie. En daar is de aquariumhobby niet bij gebaat.

Als men graag discussie heeft over het bovenstaande: prima. Maar gezien de bekende feiten (ook hier op het forum al meermaals de revue gepasseerd) hoop ik dat die verspilde moeite een ieder bespaard kan blijven.
 
Is het heel gek van mij om voor te stellen om dit topic sticky-af te maken? (sorry @edje555, ik vind je reuze aardig)

Ik denk dat beginnende, maar ook meer gevorderde aquarianen niet gebaat zijn bij de video's van Pondguru.

Ter vermaak is het prima! Als zodanig geplaatst is er niets op tegen. Maar in de jaren die zijn verstreken sinds Pondguru's eerste video's (en sinds de start van dit topic) is duidelijk geworden dat deze man in principe maar een ordinaire verkoper is. Hij houdt een praatje in zijn video's, maakt er daarbij een show van door bijv. een microscoop erbij te pakken (alsof dat de leek, zijn publiek, werkelijk iets kan bewijzen) of hij verpulvert biomedia van concurrenten voor de camera. Vervolgens komt hij met mooie verhalen en aanbevelingen m.b.t. zijn productgroep "Biohome".

Met dingen aanbevolen krijgen is niets mis. En besteed je geld vooral waaraan je zelf wilt.

Maar deze man misleidt feitelijk zijn publiek. Hij (en zijn bedrijf) vertelt dat Biohome het beste biologische medium op de markt is, met de grootste biologische oppervlakte per inhoud X. En het spul zou zelfs onder normale filteromstandigheden in staat zijn tot denitrificatie. Mensen die slimmer zijn dan ik, hebben het biologisch beschikbare vermogen (oftewel: hoeveel oppervlak is voor bacteriën e.d. überhaupt toegankelijk) van zijn Biohome berekend en dit vergeleken met andere media. Hieruit blijkt dat het spul uitermate slecht scoort. Je kan bijna nog beter stenen in je filter doen. Bovendien is kolonievorming van denitrificerende bacteriën in zo weinig beschikbare ruimte nóg onwaarschijnlijker dan het in normale filtermedia al is. Zijn telkens herhaalde verhaal van de "full cycle" is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. Maar mensen haken er massaal op aan.

Nogmaals, de beste man weet het allemaal leuk te vertellen. Ook ik heb zijn video's vroeger bekeken. En hij maakt héús wel eens terechte punten: bijvoorbeeld dat het goed is om in een filter een stap van mechanische filtratie te hebben vóórdat je water bij biologische media komt. Maar die verse slagroom op de taart neemt niet weg, dat de taart zélf rot is. Pondguru weet met zijn verkooppraatjes talloze mensen zijn DURE filterproducten aan te smeren, die niet de werkzaamheid hebben die hij belooft, en hij kraakt daarbij andere biomedia af. Dat is desinformatie. En daar is de aquariumhobby niet bij gebaat.

Als men graag discussie heeft over het bovenstaande: prima. Maar gezien de bekende feiten (ook hier op het forum al meermaals de revue gepasseerd) hoop ik dat die verspilde moeite een ieder bespaard kan blijven.

Soort Trump die man :DD

Maar volledig mee eens, promotie van de betreffende man vind ik ook "kwalijk" en zijn insteek wijze walgelijk.
Door er een sticky van te maken laten we zien: deze man & zijn product is geweldig(!), maar is niet objectief natuurlijk (en naar mijn mening ook niet waar).
 
Helaas ik heb het Topic niet Sticky gemaakt maar het blijft wel prima info en met name opbouw filter + goedkope Aliexpress/amazone chineese media zijn inderdaad rotzooi dat je het zo kapot knijpt.
Biomedia bekijken met een microscoop heeft wel nut, maar zegt verder niks dat het alleen poreus is en toegangkelijk is dat er water door heen kan en sommige biomedia niet zo poreus zijn als dat ze lijken.
Fullcycle in een Canister/potfilter is niet haalbaar maar wel haalbaar in een bioloog met goede omstandigheden bewezen in het verleden.
Verder kan ik er weinig aan doen aan verkoop praatjes zoals vele biomedia merken en verkopers doen, dat ik het gepost hebt ja dat heb ik gedaan maar daar wilde ik niet mee zeggen dat Biohome dan ook meteen het aller beste biomedia is dat er bestaat, siporax en Sachem zijn ook overrated biomedia producten die allemaal gewoon het zelfde doen in een potfilter als bijvoorbeeld Lavasteentjes of andere poreus gesteente.
 
Laatst bewerkt:
Ah okee. Hij heeft soms ook wel nuttige tips ja. (Je moet je verkoopboodschap immers een beetje mooi inpakken. ;) )

Als we toch een sticky willen hebben, denk ik wel dat we beter een neutralere uitleg kunnen gebruiken. Video's genoeg op youtube over filtermedia en het inrichten van potfilters.
 
Zelf heb ik geen ervaring met Biohome en kan dus weinig zeggen over de kwaliteit van het spul. Wel heb ik een heel ander bezwaar tegen de verhalen van deze zelfbenoemde "Guru".
Hij heeft een groot aantal filters onder handen gehad waaruit telkens bleek dat de producenten van deze filters mij hem te rade hadden moeten aangaande vormgeving én de de werking van deze apparaten. Altijd is er wel iets mis over de meegeleverde producten, buisjes waarin een gat meer of minder in moet zitten, de inhoud van de mandjes, de volgorde en wat dies meer zij. En uiteindelijk laat hij inderdaad elke keer zie hoe je nog meer Biohome in het desbetreffende filter kan krijgen...
 
Ah okee. Hij heeft soms ook wel nuttige tips ja. (Je moet je verkoopboodschap immers een beetje mooi inpakken. ;) )
Uh ja gezien de locatie van die casa boert hij goed met "media" 🤪
 
Die filmpjes zijn toch best leerzaam en waardevol als naslagwerk voor het mechanisch filteren, echter de onderstaande link maakte me wel aan het denken dat media meer een marketingproduct is en dat je met schuim veel beter af bent:

Gelukkig dit linkje gekregen bij mijn eigen projektje om een potfilter opnieuw in te richten en als je de filteroppervlakte bekijkt met schuim itt media is het eigenlijk een no brainer om alle media er uit te faseren.
Ben je voor een paar tientjes klaar.
 
Die filmpjes zijn toch best leerzaam en waardevol als naslagwerk voor het mechanisch filteren, echter de onderstaande link maakte me wel aan het denken dat media meer een marketingproduct is en dat je met schuim veel beter af bent:

Gelukkig dit linkje gekregen bij mijn eigen projektje om een potfilter opnieuw in te richten en als je de filteroppervlakte bekijkt met schuim itt media is het eigenlijk een no brainer om alle media er uit te faseren.
Ben je voor een paar tientjes klaar.
Ik heb op basis van de info van deze link mijn filter voorzien van alleen grof schuim en deze draait inmiddels 4.5maanden en het draait inmiddels erg stabiel, waterwaardes zijn constant en het water is erg helder.

Ik heb een Oase Biomaster 250T met in het voorfilter 30ppi schuim en in het filterzelf 20ppi schuim. Het voorfilter maak ik eens per week of eens per twee weken schoon als ik zie dat het debiet begint terug te lopen en verder raak ik mijn filter niet aan.

gr. Jurjen
 

Terug
Bovenaan