Uitstroom te hard?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,920
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal.

Ik heb even een vraagje waar ik niet uitkom. Zou de uitstroom te hard zijn en er daardoor meer vuildeeltjes zichtbaar zijn?


 
Valt wel mee aan de plantentoppen te zien.
Maak je ook gebruik van filterwatten? Heeft bij mij wel geholpen.
 
Ik zou ook eens filterwatten gaan proberen al heeft de JBL die je volgens mij gebruikt wel een vrij fijn voorfilter.
 
kzou denken hoe meer deeltjes in de waterkolom hoe meer ervan uiteindelijk doorheen de filter gaan ?
goed toch
 
Als je vuildeeltjes in je water ziet zweven, dan moeten deze eruit gefilterd worden mbv een filterdoek of watten. Meer of minder stroming lost dat niet op.
 
Ja, komt door spraybar.

Die zuigt ongefilterd water aan samen met de straal uit de spraybar.
Venturi effect.
Dus de vuildeeltjes blijven eindeloos rondtollen.
Op de film heel duidelijk te zien.

Gaten groter maken. Dus met minder kracht eruit. Minder venturi effect.
 
Ik denk zelf van niet maar kan het van hier niet bekijken. Dat zweefvuil moet door het filter worden vastgehouden en dat gebeurt nu denk ik niet.
 
Ja, komt door spraybar.

Die zuigt ongefilterd water aan samen met de straal uit de spraybar.
Venturi effect.
Dus de vuildeeltjes blijven eindeloos rondtollen.
Op de film heel duidelijk te zien.

Gaten groter maken. Dus met minder kracht eruit. Minder venturi effect.
Dit is nieuw voor mij en waar zuigt de buis dat dan aan want door elk gaatje pompt ie daar juist water eruit dus zou er toch geen ruimte zijn om erin te worden gezogen?
Daarbij zou met goede circulatie en filtering je moeten zien dat die losse stukje de filter ingaan en dan niet weer de bak in kunnen komen.
 
Neen,die vuildeeltjes worden vrijwel steeds weer de waterkolom in meegespoten en draaien zo eindeloos rondjes voordat ze het filter bereiken.
Zo,n aangepaste situatie met een langere spraybuis over de lange wand zorgt hiervoor.
Dus als je ipv uitstroom en instroom tegenover elkaar aan de korte wanden te plaatsen maar zo vanuit de lengte dan krijg je dit.
Het kan ook allebei, aan een kant vd bak uitstroom van onder de waterspiegel zo,n 45 graden omhoog gericht en er onder de aanzuig , dan komen die deeltjes over de bodem naar het filter toe. Maar wordt er alsnog niet zoveel meegewerveld.

Venturieffect dat moet je maar even opzoeken John🤗
 
Venturieffect dat moet je maar even opzoeken John🤗
Ja dat heb ik al gedaan maar Biljoenblik bedoeld met de woorden die zuigt ongefilterd water aan dus gewoon dat door de "te harde" uitstroom van de spraybar de stukjes rond blijven dwarrelen en je dit kan verminderen door de kracht te minderen (grotere gaatjes). Maar goed dan heb je dus wat minder circulatie (kracht uit de spraybar).

Volgens mij moeten die stukjes al is er sprake van venturie effect toch in de filter terecht moeten komen met een goede aanzuiging en circulatie. Ik heb dit ook vaak wel bij het onderhoud maar dat is na enkele uren volledig in de filter verdwenen met een spraybar.
 
Deze stukjes draaien simpelweg gewoon te veel rondjes voordat ze in het filter terecht komen.
Dat komt omdat voor efficiente filtering vd bak mbv een best voldoende filter, wel ook de installatie vd in en uitlaat juist moet plaatsvinden en ik heb nog nooit bij al mijn pompen een voorbeeld gezien om het vanuit achter in eindeloze rondjes mee te laten stromen.
Zo werkt het gewoon niet.
 
Tja ik heb er toch zelf geen last van met een spraybar met vrij kleine gaatjes en ook een JBL1502 die ik dacht Andre ook heeft.
 
Maar als er nou iemand net wat meer uitstoot moet wegfilteren, moet je dan harder of zachter of efficienter filteren😘
 
Maar als er nou iemand net wat meer uitstoot moet wegfilteren, moet je dan harder of zachter of efficienter filteren😘
Het lijkt erop alsof het filtermateriaal niet goed genoeg de vuildeeltjes opneemt EN de witte laag op het oppervlak wijst op een structurele onbalans.
 
Mijn bak is ongeveer 300 liter(+140 liter bioloog) met een 3000 liter per uur opvoerpomp zonder spraybar maar gewoon met een pvc pijp van 35 mm diameter welke in de bak uitmondt. Ik maak gebruik van 3 afzuigkap filters in het eerste vak werkt perfect.
De bak is glashelder.

Groetjes John.
 
Dit is nieuw voor mij en waar zuigt de buis dat dan aan want door elk gaatje pompt ie daar juist water eruit dus zou er toch geen ruimte zijn om erin te worden gezogen?
Daarbij zou met goede circulatie en filtering je moeten zien dat die losse stukje de filter ingaan en dan niet weer de bak in kunnen komen.
Die buis zuigt niet letterlijk.

Uit de gaatjes komt schoon water. Maar door de kracht van het water uit het gaatje. Neemt het ook omringend water (met vuil) mee.
Hierdoor gaat het water rondjes maken in de bak. En dan krijg je uiteindelijk een spiraal stroom richting aanzuig.
Maar dat is een heel lange weg.

Als bijvoorbeeld het veel besproken plaatje van Sanneke weer bestudeerd. Dan komt het water van linksboven in de bak.
Maakt een volledige cyclus, en komt uiteindelijk linksonder aan.
Het water komt er heel zacht uit, dus vuil gaat niet rondtollen.
En verzameld zich links op de bodem. En wordt aangezogen.

22578DF6-81D5-4236-89FA-358750B52B24.jpeg
 
Kijk ik heb altijd gedacht dat je naam kracht uitduidt.
Maar laat het dan simpeler van links naar rechts opzuigen.
Ik wil niet in het co2 verhaal.
Leuk is om ze te zien zwemmen in enigzins helder water tog🤗
 
Zelfs zonder gaatjesbuis zie ik plantendeeltjes in het water. Ik heb nu meerdere gaatjes opgeboort van 2 naar 3 mm.
 
Die buis zuigt niet letterlijk.

Uit de gaatjes komt schoon water. Maar door de kracht van het water uit het gaatje. Neemt het ook omringend water (met vuil) mee.
Hierdoor gaat het water rondjes maken in de bak. En dan krijg je uiteindelijk een spiraal stroom richting aanzuig.
Maar dat is een heel lange weg.

Als bijvoorbeeld het veel besproken plaatje van Sanneke weer bestudeerd. Dan komt het water van linksboven in de bak.
Maakt een volledige cyclus, en komt uiteindelijk linksonder aan.
Het water komt er heel zacht uit, dus vuil gaat niet rondtollen.
En verzameld zich links op de bodem. En wordt aangezogen.

Bekijk bijlage 360957
Helemaal mee eens, precies goed verduidelijkt, dan zijn de zweefvuiltjes binnenkort weg.
 
Ik ben nu al langer in gevecht met deze bak en ik weet letterlijk niet meer wat ik kan doen om het in orde te krijgen.
Ik zou die hele blokfluit eens achterwege laten.

Gewoon 90 graden bochtje ca 5 tot 10 cm onderwater. Van linksachter naar rechtvoor laten spuiten.
En aanzuig links onder.
Liefst een groot buisje. Die straal die eruit komt hoeft niet tot einde bak te komen.

Je krijgt een kalme stroming door heel de bak.

Kijk het 1 week aan.
 
Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat de grotere gaatjes veel invloed zal hebben. Ik zou de zwevende deeltjes als een goed iets beschouwen. Als het niet rond dwarrelt in het water, waar is het dan? Op de bodem. De filter kan maar zo veel liter per uur aan water aanzuigen. Deze aanzuiging zorgt ervoor dat alle deeltjes vanzelf naar het filter toe gaat! Ik denk echt dat het niet klopt dat de centrifuge effect problemen geeft.

Het is juist een oplossing. Een oplossing tegen het te veel bevuilen van de bodem. En hoe beter de deeltjes door het water verdeeld worden hoe geleidelijker aan het filter alles opzuigt. De oorzaak moet aan gepakt worden. Waar komen de deeltjes vandaan? Van de bodem waarschijnlijk. Dan wil je ze daar vanaf hebben, missie geslaagd. Je bent alleen je potje geduld vergeten aan te sluiten geloof ik. Maar het kan aan mij liggen 😝
 
Ik zou die hele blokfluit eens achterwege laten.

Gewoon 90 graden bochtje ca 5 tot 10 cm onderwater. Van linksachter naar rechtvoor laten spuiten.
En aanzuig links onder.
Liefst een groot buisje. Die straal die eruit komt hoeft niet tot einde bak te komen.

Je krijgt een kalme stroming door heel de bak.

Kijk het 1 week aan.
Gedaan, buis verwijderd. Alleen is het nu nog erger geworden. Wordt vervolgd. Misschien wat gaatjes meer groter.
 
Dit heeft volgens mij gewoon met je filterinhoud te maken. Dat het kleine vuil niet wordt gevangen in je watten of filterschuim.
bij iedereen zweeft er wel vuil door de bak denk ik. Ook in mijn Lido120, met de 2213 als filtering zweeft er altijd wel iets. Mooi laten zweven, doet het in een rivier in Brazilië of waar dan ook toch ook wel.

De vraag is alleen: hoeveel stoor je je eraan, en jij blijkbaar heel veel.
 
Tja lastig en ik werk al jaren met een spraybar en dan van een Eheim, JBL tot zelfgemaakte aan toe en ook met diverse afmetingen gaatjes en ik heb dit nog nooit zo meegemaakt.
Ik snap de tekening en uitleg van Biljoenblik maar ja met een voldoende sterk filter zal het water ook de filter in worden gezogen en dus ook dat dwarrelende vuil.
Maar daar moet het wel worden afgevangen.
 
Maar als nu tijdelijk is dat alle zweefvuil wordt opgepakt en je met redelijk helder water overblijft, dan zou het goed wezen.
 
Tja lastig en ik werk al jaren met een spraybar en dan van een Eheim, JBL tot zelfgemaakte aan toe en ook met diverse afmetingen gaatjes en ik heb dit nog nooit zo meegemaakt.
Ik snap de tekening en uitleg van Biljoenblik maar ja met een voldoende sterk filter zal het water ook de filter in worden gezogen en dus ook dat dwarrelende vuil.
Maar daar moet het wel worden afgevangen.
Je kunt een spraybar verkeerd inzetten met alle gevolgen van dien John.
 
De vraag is alleen: hoeveel stoor je je eraan, en jij blijkbaar heel veel.
Wanneer je steeds ziet dat bij anderen het water wel veel zuiverder is dan bij mij. Ja, dan stoor ik me er inderdaad aan als het een teveel is. Komt nog bij dat ik vandaag inmiddels onder het filter fleece, vernieuwd, extra een laagje filterdoek heb liggen. Plus de witte laag.

Wat me trouwens opvalt is vooral dat er nu nog steeds lucht uit het filter ontsnapt nu de buis eraf is.

Wanneer er plekken in het filter zijn waar nog lucht in het filtermateriaal zit dan denk ik dat ik daarmee een stukje oplossing heb gevonden!

Waar zich lucht in het filtermateriaal bevindt is geen ruimte voor het water om ook daar te filteren en bacteriën op te bouwen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan