Uitstroom te hard?


Met een gewone sponsfilter is het zo bij getrokken na mijn weten. Of er moet continu nieuw vuil bij komen maar waar komt dat dan vandaan?

Ik heb expres in mn sponsfilters gekozen om aan de achterkant water te laten door stromen. Omdat die dingen om de haverklap verstopt raken en ik me filter draaiende wil houden.

Dit is geen vuil wat door een filter heen is gegaan daar is het te grof voor. Ik denk dat als je het een paar dagen geeft en de oorzaak weg neemt het vanzelf opgelost is.

Wanneer ik mr a mee hielp met zn aquarium in het begin en zn bodem zo vol lag en zn filter eindelijk goed draaide was het net een geldgrijpmaschiene waar de flappen in het rond vlogen. Een week later was het weg.
 
Een andere oplossing is je verwarmingselement naast je afzuiging van je filter te zetten. Het warme water zal omhoog stijgen waardoor er meer stroming rondom de inlaat is en het vuil de neiging heeft ook daar langs te stromen (alle beetjes helpen)
 
Een andere oplossing is je verwarmingselement naast je afzuiging van je filter te zetten. Het warme water zal omhoog stijgen waardoor er meer stroming rondom de inlaat is en het vuil de neiging heeft ook daar langs te stromen (alle beetjes helpen)
Dat heb ik allang. :)

Maar ik bedenk me opeens vanmorgen iets, een herinnering schiet me te binnen. Ik moest @biljoenblik in een keer eraan denken door jouw reactie... Ik heb ooit gelezen dat @bigsmoke de spraybar op de zijkant plaatste en dan met gaatjes van 7 mm. Dus eigenlijk een basisprincipe werkend met hetzelfde eindeffect als jouw tip, de tekening van Sanneke. (forumlid?)
 
Toch heb ik dat ergens gelezen op het forum.

Een spraybar heeft m.i. meerdere functies:
Je gebruikt deze om het oppervlak van het water in je bak in beweging te brengen, zo krijgt een kaamlaag minder kans om te ontstaan.
Verder is het mijn ervaring dat je de gaatjes van een spraybar het beste kunt opboren naar minimaal 7 mm, daardoor zal de stroming niet te hard zijn .
Je verdeeld de stroming netjes over een veel groter gebied dan met bv een lilypipe en de strming is per gaatje ook wat feller.
Als je de spraybar aan de linker of rechterzijde van de bak monteert dan zal het visbestand "op de stroming"gaan staan en dus de zijkant laten zien,
Dat is goed voor de vissen, veel beweging en ook mooier om naar te kijken.
De ervaring leert dat het wat zwaardere vuil en detritus netjes naar de overzijde van de spraybar omlaag wordt gedrukt, om daar te verdwijnen in de aanzuigkorf van de filter.

Er is een tendens om de spraybar op de achterwand te monteren. Ik begrijp dat niet goed, de meeste hierboven genoemde voordelen verdwijnen dan....?!

Ik denk ook dat een spraybar de beste circulatie geeft en ik heb gaatjes van 2 mm want 7 lijkt me erg ruim.
Wel heb ik de buis langs de achterkant momenteel maar heb dit bij de 80cm bak ook op de zijruit gehad.
Zoals ik het lees: links bijvoorbeeld de spraybar, rechts de aanzuigbuis met aanzuigkorf. Is ook een beeld gelijkend op de tekening van Biljoenblik qua effect, werkend.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo had ik het ook in de 80cm destijds maar hoe langer de afstand des te minder het effect aan stroming is in de bak. Nu zal het denk ik met een 1502 wel lukken op een meterbak.
 
7mm?????? Dat lijkt me erg groot hoor.
Dat kan best zo zijn. Maar als je al het water van groot filter, via een korte spraybar wilt invoeren.
En daarbij rekeninghoudend dat dit met weinig kracht (= weerstand) wilt doen, dan kom je wel op grote gaten uit.

Als zweefvuil blijft rondzweven (tollen) in het water. Komt dat omdat het water innde bak een groter volume laat rondgaan, dan de circulatie capaciteit van een filter.

Voorbeeld. Een filter circuleerd 300 liter water per uur. De bak is 300 liter. Zonder venturi effect blazen ze gaatjes dus 300 liter uit. En de aanzuig zuigt 300 liter op. De bak zou dus 1x per uur gefilterd worden.

Nu laat je het water met kracht uit een gaatje komen. Door die kracht, krijg je wrijving. En daardoor trek je een stroom water mee.
Stel dat ieder gaatje zoveel water aantrekt dat er nu dus 300 liter uit het gaatje komt, maar in totaal ook nog een 300 liter aangetrokken wordt.
Dan gaat er nu dus 600 liter per uur door die bak stromen.
Er zuigt 300 liter richting filter.
Dus de overige 300 liter gaat nog een rondje doen.
Dan is dus je bak nog maar 0,5 keer per uur gefilterd.

En voor een venturi effect spelen 2 dingen. De kracht waarmee water ergens uitkomt. En uit hoeveel punten dat water komt.

Dus je kunt 2 oplossingen bedenken. De kracht verminderen, of minder openingen.
Maar minder openingen geeft weer meer kracht. Of je moet een grote opening maken.
Grote 25mm pvc bocht bijvoorbeeld.

Dus je kunt ook stellen, dat een te groot filter op een bak, met niet de juiste invoer. Niet altijd een betere filtering geeft.
 
Ja zo had ik het ook in de 80cm destijds maar hoe langer de afstand des te minder het effect aan stroming is in de bak. Nu zal het denk ik met een 1502 wel lukken op een meterbak.
En dat bedoel ik met te groot filter op een bak.
De verhouding tussen filtercirculatie en stroming is zoek.

Je filter wordt dan een stromingspomp, en die filteren niet.
Omdat het water is de bak harder gaat stromen, dan wat de aanzuig opneemt. Dus een groot deel gaat naar “ De 2e ronde “ (meneer cactus show)
 
Dit heeft volgens mij gewoon met je filterinhoud te maken. Dat het kleine vuil niet wordt gevangen in je watten of filterschuim.
bij iedereen zweeft er wel vuil door de bak denk ik. Ook in mijn Lido120, met de 2213 als filtering zweeft er altijd wel iets. Mooi laten zweven, doet het in een rivier in Brazilië of waar dan ook toch ook wel.

De vraag is alleen: hoeveel stoor je je eraan, en jij blijkbaar heel veel.

Dat kan best zo zijn. Maar als je al het water van groot filter, via een korte spraybar wilt invoeren.
En daarbij rekeninghoudend dat dit met weinig kracht (= weerstand) wilt doen, dan kom je wel op grote gaten uit.

Als zweefvuil blijft rondzweven (tollen) in het water. Komt dat omdat het water innde bak een groter volume laat rondgaan, dan de circulatie capaciteit van een filter.

Voorbeeld. Een filter circuleerd 300 liter water per uur. De bak is 300 liter. Zonder venturi effect blazen ze gaatjes dus 300 liter uit. En de aanzuig zuigt 300 liter op. De bak zou dus 1x per uur gefilterd worden.

Nu laat je het water met kracht uit een gaatje komen. Door die kracht, krijg je wrijving. En daardoor trek je een stroom water mee.
Stel dat ieder gaatje zoveel water aantrekt dat er nu dus 300 liter uit het gaatje komt, maar in totaal ook nog een 300 liter aangetrokken wordt.
Dan gaat er nu dus 600 liter per uur door die bak stromen.
Er zuigt 300 liter richting filter.
Dus de overige 300 liter gaat nog een rondje doen.
Dan is dus je bak nog maar 0,5 keer per uur gefilterd.

En voor een venturi effect spelen 2 dingen. De kracht waarmee water ergens uitkomt. En uit hoeveel punten dat water komt.

Dus je kunt 2 oplossingen bedenken. De kracht verminderen, of minder openingen.
Maar minder openingen geeft weer meer kracht. Of je moet een grote opening maken.
Grote 25mm pvc bocht bijvoorbeeld.

Dus je kunt ook stellen, dat een te groot filter op een bak, met niet de juiste invoer. Niet altijd een betere filtering geeft.
Met andere woorden : het beeld dat ik zag bij mij in de bak stelde me niet gerust, ik was er niet tevreden over. Een oude wijsheid zegt... Het oog wil ook wat. :)
 
Met andere woorden : het beeld dat ik zag bij mij in de bak stelde me niet gerust, ik was er niet tevreden over. Een oude wijsheid zegt... Het oog wil ook wat. :)
Ik stoor mij aan 2 dingen bij een aquarium. Maar ze gaan toch hand in hand.

Lawaai van een groot filter. Daar kan ik niet tegen.

Zweefvuil in het water. Mijn water moet kraakhelder zijn.

Op mijn 500 liter bak staan 3 filters. 2x pro 600 en 1x pro 350 thermo.
Voor die bak is dat een bescheiden hoeveelheid.

1 pro 600 staat op een 25 mm bocht linksboven en blaast parallel aan de achterwand naar rechts.

De 2e pro 600 staat samen met de pro 350 op één 25mm bocht rechtsachter en blaast naar linksvoor.

2x aanzuig door de bodem, links en rechts.

Vuil (als het er is) hoopt zicht rechtsachter op.

Stroming gaat door heel de bak, met een zeer rustige onderstroom over de bodem.

Als ik er een jet of platbek op de uitstroom zet, krijg ik veel meer stroming in de bak. Planten gaan echt bewegen.
Maar de dag erna, heb ik geen heldere bak meer. Vuil blijft zweven.
Filtering is hetzelfde, maar alleen uitstroom is anders.

En zo heb ik enorm veel ‘gespeeld’ met buisjes pijpjes en opzetstukken.

Dus je moet echt een juiste verhouding vinden tussen jou filter, jou bak en jou uitstroom.

En daarbij moet de hoeveelheid water die gaat bewegen, in verhouding zijn.
Dus het eindeloos rondtollen moet je voorkomen.

In mijn 300 liter bak, had ik 2 filters op één buis naar het aquarium en die verdeeld over 2 bochtjes in de bak. Een in de hoek en een in het midden.
Beide bliezen dezelfde richting uit.
En ook daar heb ik zitten experimenteren met uitstroom buisjes groot en klein.
 
Ik vraag me nog 1 ding af. Deze bak en filter heeft Andre al geruime tijd en was dit fenomeen dan eerder ook al zo?
 
Dat kan maar 1 iemand beantwoorden.

En vuil moet natuurlijk ook wel eerst ontstaan, voor het gaat rondzweven.
En er gaat steeds meer zweven.
Ja, maar nu met zand is het meer geworden. Alleen die witte laag is wel een consequent gegeven. Bij het vrijkomen van kleibolletjes en voedingsbodemdeeltjes, lang woord😉, speelde het ook. Planten eruit, toppen terug...
 
Ja, maar nu met zand is het meer geworden. Alleen die witte laag is wel een consequent gegeven. Bij het vrijkomen van kleibolletjes en voedingsbodemdeeltjes, lang woord😉, speelde het ook. Planten eruit, toppen terug...
Bij zand heb je sterker. Zand blijft vuil op liggen. Bij grind zakt het weg.
Dus het vuil blijft nu rondtollen in het water. De bodem vangt het niet af.
 
Bij zand heb je sterker. Zand blijft vuil op liggen. Bij grind zakt het weg.
Dus het vuil blijft nu rondtollen in het water. De bodem vangt het niet af.
Juist! Precies waar ik al bang voor was, waar ik als eerste aan dacht. Met een naar verhouding harde uitstroom dit als resultaat snap ik meteen. Bij een LFS noemde men meer gaatjes naar beneden wat beter... Maar of dat zo is betwijfel ik.
 
@biljoenblik heel erg bedankt voor de goede uitleg gegeven door jou. Het verschil is nu al zichtbaar. Verbetering is duidelijk zichtbaar. Geen idee of de tekening van een forumlid is maar dit heeft echt geweldig geholpen. Je hoort bij de club van reddende engel.
 
@biljoenblik heel erg bedankt voor de goede uitleg gegeven door jou. Het verschil is nu al zichtbaar. Verbetering is duidelijk zichtbaar. Geen idee of de tekening van een forumlid is maar dit heeft echt geweldig geholpen. Je hoort bij de club van reddende engel.
Ja de tekening is ooit eens een snelle schets geweest van Sanneke. Een lid van het forum.
Die tekening was zo duidelijk, dat deze is blijven hangen.
 
Eindelijk zie ik nu ook wat ik al lang had moeten zien, moeten kunnen begrijpen. Maar door het aloude bekende bos zag ik de bomen niet meer.

Het vuil komt nu logischerwijs naar de aanzuig waarna het in het filter komt. Via de opstelling, oplossing van @biljoenblik (nogmaals heel erg bedankt, je hebt me echt de ogen geopend, zeer goed geholpen) heb ik ook minder te maken met deadspots.
 
Eindelijk zie ik nu ook wat ik al lang had moeten zien, moeten kunnen begrijpen. Maar door het aloude bekende bos zag ik de bomen niet meer.

Het vuil komt nu logischerwijs naar de aanzuig waarna het in het filter komt. Via de opstelling, oplossing van @biljoenblik (nogmaals heel erg bedankt, je hebt me echt de ogen geopend, zeer goed geholpen) heb ik ook minder te maken met deadspots.
Ik ben blij te horen dat het nu de goede kant op gaat.

En er zijn zoveel variabelen. Dus je kunt snel de draad kwijt zijn.
 
Die buis zuigt niet letterlijk.

Uit de gaatjes komt schoon water. Maar door de kracht van het water uit het gaatje. Neemt het ook omringend water (met vuil) mee.
Hierdoor gaat het water rondjes maken in de bak. En dan krijg je uiteindelijk een spiraal stroom richting aanzuig.
Maar dat is een heel lange weg.

Als bijvoorbeeld het veel besproken plaatje van Sanneke weer bestudeerd. Dan komt het water van linksboven in de bak.
Maakt een volledige cyclus, en komt uiteindelijk linksonder aan.
Het water komt er heel zacht uit, dus vuil gaat niet rondtollen.
En verzameld zich links op de bodem. En wordt aangezogen.

Bekijk bijlage 360957
Interessant topic! Begrijp ik nu goed dat de onderste situatie in theorie beter is? Dan ga ik dat ook eens bij mijn eigen bak uitproberen
 
Interessant topic! Begrijp ik nu goed dat de onderste situatie in theorie beter is? Dan ga ik dat ook eens bij mijn eigen bak uitproberen
Let wel op!

Het hoeft niet bij iedere bak een verbetering te zijn. En dat maakt het juist erg moeilijk.
Het heeft met de verhouding tussen bak volume en filtercirculatie te maken.

Want er zijn ook genoeg mensen die met een spraybar hele goede resultaten hebben.
Maar daar ligt de verhouding dan juist net goed.

Maar als je zelf problemen ondervind, is de geschetste oplossing zeker het proberen waard.
 
Ik ben er ook mee aan het uitproberen .
Schoon water erin en zoveel mogelijk rommel er uit.
 
Let wel op!

Het hoeft niet bij iedere bak een verbetering te zijn. En dat maakt het juist erg moeilijk.
Het heeft met de verhouding tussen bak volume en filtercirculatie te maken.

Want er zijn ook genoeg mensen die met een spraybar hele goede resultaten hebben.
Maar daar ligt de verhouding dan juist net goed.

Maar als je zelf problemen ondervind, is de geschetste oplossing zeker het proberen waard.
Heb nu al mijn halve aquarium gespiegeld 😂 maar ik was sowieso niet zo tevreden over de doorstroming en een deel van de inrichting, dus dit was eindelijk het juiste excuus om alles te veranderen
 
Heb nu al mijn halve aquarium gespiegeld 😂 maar ik was sowieso niet zo tevreden over de doorstroming en een deel van de inrichting, dus dit was eindelijk het juiste excuus om alles te veranderen
Ik hoop dat je tevreden zult zijn met het resultaat.
 
Die buis zuigt niet letterlijk.

Uit de gaatjes komt schoon water. Maar door de kracht van het water uit het gaatje. Neemt het ook omringend water (met vuil) mee.
Hierdoor gaat het water rondjes maken in de bak. En dan krijg je uiteindelijk een spiraal stroom richting aanzuig.
Maar dat is een heel lange weg.

Als bijvoorbeeld het veel besproken plaatje van Sanneke weer bestudeerd. Dan komt het water van linksboven in de bak.
Maakt een volledige cyclus, en komt uiteindelijk linksonder aan.
Het water komt er heel zacht uit, dus vuil gaat niet rondtollen.
En verzameld zich links op de bodem. En wordt aangezogen.

Bekijk bijlage 360957
@biljoenblik en andere lezers, ik wil graag de laatste stand van zaken met je delen. Om een rimpeling van het wateroppervlak te krijgen wat met het bochtje niet goed ging doordat het bochtje te veel schuin achterwaarts stond is aangepast met een korte spraybar met enkele gaten van 4 mm.

Nogmaals Biljoenblik, jouw tip heeft echt wonderbaarlijk goed geholpen. Ik ben erg blij dat je me die tip hebt gegeven in dit topic wat anderen ook proberen.

Een beeld, zojuist gefilmd.
 
Tijd voor een fotoupdate met een aantal nieuwe bewoners.

IMG20230622090933.jpg


IMG20230622090809.jpg
 
Wat een wereld van verschil kan zn watercirculatie wel niet geven zeg! Dat had ik even flink onderschat 😊
 
Het lijkt toch een combinatie van factoren te zijn die spelen. Gisteren dr. Bassleer voer gegeven. Ik had meer 4 mm gaatjes.
Nu een witte laag weer en de gaatjes nu naar 5 stuks terug gebracht. Maar dr. Bassleer lijkt vooral zwaar te zijn en zinkt erg snel.
 
Dr zit geen rotzooi in om de eiwitten goed te binden dus het komt makkelijker vrij uit het voedsel waardoor het sneller in het water terrecht komt 😜 (ik zeg maar wat hoor, hersenspinsel)
 

Terug
Bovenaan