Ultieme tip om mijn pomp stil te krijgen.


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Ik heb nu bijna 2 maanden zonder mopperen 2 eheim 2213 pompen. Maar ik slaag er maar gewoon niet in om ze allebei tegelijk stil te krijgen en te houden en dat er dan ook nog water verplaatst wordt. Laat staan dat ik ze netjes naast elkaar kan zetten of zo. Want als ik er 1 die eindelijk stil is een centimeter verplaats begint het hele gedonder weer opnieuw van schudden en op zijn kop houden etc. Graag tips thx.
 
Wat voor geluid hoor je precies en zit er zeker weten geen lucht in of is het resonantie? Ik heb er hier ook 2 maar die hoor je in het kastje helemaal niet hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Wat voor geluid hoor je precies en zit er zeker weten geen lucht in of is het resonantie? Ik heb er hier ook 2 maar die hoor je in het kastje helemaal niet hoor.
Ik denk wel dat het lucht is Ja. Ik zoek de ultieme tip om die lucht eruit te krijgen.
 
Zelf kantel ik ze altijd even en na een poosje is het lucht er wel uit hoor. Het helpt vaak door hem even alle kanten flink op te kantelen.
 
Als je de uitstroom tijdelijk iets knijpt (niet teveel) dan wordt de lucht er wat eerder uitgeperst omdat er iets meer druk ontstaat in het filter.
 
Mijn jbl 1502e maakte in het begin ook veel geluid terwijl mijn 902 stil was ik heb hem ook alle kanten op geschut maar niks hielp, maar na ongeveer 2 maand is hij aardig stil
 
Beetje vuil bij de rotor helpt ook ja.
 
Nieuwe filters moeten vaak indraaien waarbij je een biofilm op de rotor krijgt .
 
Even schudden tijdens het schuin houden helpt vaak ook wel en dan alle kanten even ophouden.
 
Toch moet de lucht er eigenlijk vanzelf uit gaan, althans hier bij de JBL gebeurd dat wel, je hoort m even proesten als die leeg is geweest maar dat duurt nooit lang.
 
Ik heb ook de 901 maar ook die hou ik altijd even flink scheef. De lucht zal er inderdaad vaak zelf uitgaan maar ja ik help hem even bij het weer opstarten.
 
Duwtje in de rug is nooit verkeerd... (tenzij je bij een afgrond staat)
 
Waar staan ze, naast of onder op?
 
De Eheim 2213 heeft een keramische as. Check eens of deze nog heel is. Als deze namelijk breekt hoor je ook een ratelend geluid dat soms lijkt te verdwijnen maar dat bijna altijd snel weer terugkomt.
Het gaat om onderdeelnummer: 7433710
En hier is hij o.a. te koop: https://www.aquaplantsonline.nl/onderdelen/eheim-ond-7433710-as-en-ashouders.html

Ook kun je eens kijken of alle rubberen ringen nog goed zijn. Als deze poreus zijn geworden zuigt de pomp zelf ook lucht naar binnen.

Succes er mee! :thumbs:
 
Hoeft niet , hoor. als hij gebroken is. Vroeger waren ze ook in 2.

Meer druk op de slangen .dat drukt het lucht er vanzelf uit.
 
Ik heb nu bijna 2 maanden zonder mopperen 2 eheim 2213 pompen. Maar ik slaag er maar gewoon niet in om ze allebei tegelijk stil te krijgen en te houden en dat er dan ook nog water verplaatst wordt. Laat staan dat ik ze netjes naast elkaar kan zetten of zo. Want als ik er 1 die eindelijk stil is een centimeter verplaats begint het hele gedonder weer opnieuw van schudden en op zijn kop houden etc. Graag tips thx.
Staat hij naast je bak?
 
Zo staat/ligt het nu. Beide hebben al eens gerateld en beide heb ik week of 6 geleden nieuw gekocht.
 

Bijlagen

  • 20190623_202000.jpg
    20190623_202000.jpg
    140.3 KB · Weergaven: 271
HUH????? waarom zie ik zoveel slangen, op de foute manier? Vind jij het gek dan?
 
Die lange slang zit er pas sinds vandaag op dan ik gemakkelijk kantelen draaien op zijn kop zetten etc zoals schijnt te moeten bij deze pompen. Ze zijn overigens nog nooit zo stil geweest als vandaag.
 
Als ik die pomp aansluit, zet ik hem vol met water, duk de kop erop. en sluit hem aan.
Geen lucht.
 
Die lange slang zit er pas sinds vandaag op dan ik gemakkelijk kantelen draaien op zijn kop zetten etc zoals schijnt te moeten bij deze pompen. Ze zijn overigens nog nooit zo stil geweest als vandaag.

Maar hopen dat dit zo blijft en ze zijn nog vrij nieuw dus wellicht heeft het met de eerder genoemde biofilm te maken :D
 
Als ik die pomp aansluit, zet ik hem vol met water, duk de kop erop. en sluit hem aan.
Geen lucht.
Nou dat heb ik bij die van mij dus niet. Ik heb trouwens van jou hier nog ergens gelezen volgens mij dat je aan die slang moet zuigen om m aan de praat te krijgen.
 
Met 15 filters doe ik verschillende dingen.
Mer de 2213 heb ik 10 op de kop en een enkele kraan. en onder een dubbelle kraan.
AAn de slang zuigen doe ik bij andere pompen. om doorstroming te krijgen.
 
Met zulke lange slangen moet je ze op de grond zetten. Slangen moeten niet onder de pomp hangen.
 
Dus met die 10 cm. op de kop. dan bij de kraan, zet ik hem vol , druk de kop erop. en sluit hem aan.
 
Ik had ze in eerste instantie als die 250 classic plus versie dus met inhoud kranen en korte slang en conform de handleiding geplaatst. Resultaat herrie. Met zulke korte slangen vond ik het geen doen om te draaien kantelen op zijn kop zetten etc. Paar nachten geleden knalde er bij zo'n draai aktie een kraantje uit elkaar. Vandaar dat ik lange slang heb gekocht. Om makkelijker met die dingen te jongleren.

De slangen in de huidige toestand zijn niet de oorzaak van mijn lawaai maar het gevolg. Overigens is het lawaai nu beduidend minder dan toen ik nog korte slangen had.
 
Met zulke lange slangen moet je ze op de grond zetten. Slangen moeten niet onder de pomp hangen.
Nee pcs dat wilde ik net zeggen, als ze in een lus hangen (met name de aanzuig) dan starten ze moeilijk op omdat het water dan eerst weer omhoog moet.
 
Voor het aansluiten de eheim even in je wasbak doen en helemaal tot de top vullen met water, daarna de kop er op (let op loopt dan over). Daarna aansluiten en nog even een beetje 'nakantelen' en je hebt als het goed is zo alle lucht eruit.
 
Ik heb ze nu nagenoeg geluidloos. Nog steeds veel te lange slang. De slang op de grond is overigens een los stuk wat nergens op aangesloten zit.

De ene is gevuld met blauwe eheim schijven en zo'n watteenschijf. De andere met eheim mech een blauwe schijf aquanova bioballs en een eheim wattenschijf. Beide pompen dat het een lieve lust is. De inlaat van de 1 zit onder de uitlaat van de ander. En vice versa.

Een en ander zeer wetenschappelijk uitgerekend en ingeregeld.

Het blijkt trouwens opnieuw dus dat de lengte van de slangen er niks mee te maken heeft maar dat wist ik uiteraard zelf al.

Eerst toen ik het probleem altijd al had had ik de standaard bijgeleverde slanglengte en alleen blauwe schijven en zo'n filterschijf.
 
Ik heb inmiddels toch maar zelf ontdekt wat het probleem was. De slangen naar je spraybars moeten helemaal leeg zijn voordat je de pomp aanzet. Dus als je met kraantjes werkt moet je die even opendoen en de slangen leeg laten lopen voor je ze op de pomp aansluit.


Vervolgens stekker erin en gaan. En niks kantelen of wiebelen of pomp even scheef leggen of wakker liggen van rare bijgeluiden.
 
Je hebt dus het idee dat doordat er nog water in de slangen zat hierdoor lucht ergens kon blijven hangen wat herrie geeft?
 

Terug
Bovenaan