Wat is er nieuw

UNS 5N high tech van daand

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
20
Ik heb een nieuw aquarium dat nu aan het dry-starten is. Het is een iwagumi scape met dark seiryu stone.

Techniek
-UNS 5N (36x22x22cm)
-Chihiros A361 (niet zo high-tech)
-Eheim classic 150
-CO2-injectie met 500g cilinder
-glazen spin pipe/glazen inflow

Hardscape
-ADA Amazonia V2
-dark seiryu stone

Planten
-Eleocharis pussila ‘mini’
-Cryptocoryne parva
-Cryptocoryne wendtii ‘green’
-Lileaopsis brasiliensis
-Helanthium tenellum ‘green’

Dieren
-Neocaridina davidi ‘sunkist’ of Caridini soort (moeten uiteraard nog komen)
53079CE7-526A-4A0A-B313-14C7682EA3BC.jpeg

Leuke opzet, ben wel een liefhebber van Iwagumi, ook deze moderne variant.

Ik hoop wel dat je de A361 op een 20% van het vermogen gaat zetten als je gaat afvullen.:DD
Succes met de DS :thumbs:

Leuke opzet, ben wel een liefhebber van Iwagumi, ook deze moderne variant.

Ik hoop wel dat je de A361 op een 20% van het vermogen gaat zetten als je gaat afvullen.:DD
Succes met de DS :thumbs:
Gaat heel laag beginnen inderdaad 🙂.Zou serieuze algen gaan geven.

Garnalenbakje, altijd goed:))
Veel plezier ermee.

Garnalenbakje, altijd goed:))
Veel plezier ermee.
In dit bakje zou ik echt geen vissen durven zetten. Véél te klein naar mijn mening. Ik wil graag proberen om eens wat moeilijkere garnalen te houden maar dat gaan mijn waterwaarden uitwijzen…

Inderdaad erg krap voor visjes en ik zou het lekker bij garnalen houden.

Heeft iemand aanraders voor Caridina soorten? Ik heb gehoord dat black tigers de makkelijkste zouden zijn. Ik houd al jaren Neocaridina maar heb me nog nooit gewaagd aan Caridinas. Mijn water is redelijk zacht een lichtelijk zuur.

Ja je kan ook mooie Taiwan bee houden al hebben die graag een lage kh en ph en een lage geleidbaarheid. Wat zijn de waterwaarden van je water?

GH: 5 KH: 2 pH: 6,2. TDS is +-150 maar schommelt een beetje.

Er is een probleem met de CO2…
Ik gebruik een sodastream fles omdat ik er handig aan kan komen via werk maar ik moet een adapter gebruiken omdat het niet op de normale regulator past. Nu, wanneer ik de adapter op de fles wil schroeven spuit de CO2 massaal uit het kleine gaatje op de regulator uit. De O ring is nieuw dus ik snap niet dat het niet werkt. Wat doe ik verkeerd?

Misschien een goed idee om een topic bij co2 te posten met wat foto s. Denk dat het daar sneller wordt opgepikt.

Probleem is opgelost…
Heb een 2kg vervulbare fles besteld.
Denk dat ik hiermee op een bakje als dit een aardige tijd zorgeloos CO2 kan injecteren. Als het toch tijd wordt om te vullen kan ik een halfuurtje rijden naar een winkel in de buurt.

De dry start vordert goed. De C. parva is wel zo goed als volledig dood. In de plaats ga ik A. reineckii mini planten. Met de CO2 lukt deze plant hopelijk. De E. pussila doet het heel goed. Enorm veel nieuwe groei. Ik ben volop aan het kijken voor garnalen.
2C0A8C2D-4B84-424F-A5E9-A2644A79AFCE.jpeg
AD995059-684B-4B14-BC49-AFAEBD93E482.jpeg

Ik heb het aquarium net gevuld met water. Ik had wat stress voor de opzet van het CO2 systeem maar dit verliep vlekkeloos. Ik zit nu op 8 bpm. Dit is weinig maar het is dan ook een kleine bak. De dropchecker gaat uitwijzen of dit te weinig is. Ik moet wel nog even uitzoeken hoe ik de filter ga laten werken. Ik heb een glazen in en outflow maar de uitvoer slang op de eheim 150 is kleiner dan de invoer. Ik heb dus een grote slang op de uitvoer gezet maar deze lekt een beetje. Iemand tips? Ook voor het primer want ik krijg de techniek echt niet onder te knie zonder een paar liter water op mijn vloer te morsen.

Bijlagen

• A1BAC689-683D-4933-AAF5-DD7EEE13EAE0.jpeg
    A1BAC689-683D-4933-AAF5-DD7EEE13EAE0.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 61
Ik heb net een 60% waterwissel gedaan. Dit doe ik dagelijks voor de eerste week dan om de dag voor de tweede week enzovoort. De CO2 heb ik afgesteld op 10 bpm. Dit geeft een mooie lichtgroene kleur op de dropchecker. De lamp draait nu op 50%. Ik heb een adapter besteld van eheim, van 9/12 naar 12/16. Dit zou het probleem van de lek moeten oplossen. Dan nog even uitzoeken hoe ik hem correct prime zodat hij stil draait. Voorlopig heb ik een kleine usb pomp toegevoegd puur voor de CO2 te laten circuleren. De lay-out ziet er mooi uit vind ik. Nu maar hopen dat de Althernanthera aanslaat.
B8BBBF75-C009-4B59-910E-A4F14F4B025B.jpeg

De Alternanthera doet het goed. De Eleocharis blijft razendsnel doorgroeien maar de Cryptocoryne wendtii is bijna volledig gesmolten. Ik weet dat ik eigenlijk gewoon moet wachten maar ik heb besloten om de achterste planten te vervangen door Rotala rotundifolia ‘blood red’. Ik ga deze zo snoeien dat het dezelfde helling heeft als de bodem. Op de achterste steen ga ik Hygrophila pinattifida lijmen. Ik hoop dat deze mooi roze wordt en klein blijft. Ik heb ook nog een potje Alternanthera bijbesteld omdat ik het toch echt een mooie plant vind.

De bak draait mooi verder. Ik heb de nieuwe planten toegevoegd en deze doen het goed. De Alternanthera kwam wel zeer zielig en treurig aan… enigszins teleurgesteld. Hopelijk trekt deze recht. Ik heb mijn oog laten vallen op fancy red tiger shrimp. Nu nog zoeken waar ik deze kan halen.
5F0DDCF6-C115-4EA1-8A87-3046EFEF132D.jpeg

Je hebt een mooi aquarium, maar op de laatste foto kleurt je dropchecker niet licht groen. Het kan aan de foto liggen, of misschien heb je net water ververst.

Je hebt een mooi aquarium, maar op de laatste foto kleurt je dropchecker niet licht groen. Het kan aan de foto liggen, of misschien heb je net water ververst.
Dit was na een waterwissel inderdaad. Normaal gezien kleurt hij mooi lichtgroen. Ben een beetje aan het twijfelen over wanneer ik zou beginnen met bemesten. Doe het in het begin niet maar het zal nu wel stilaan tijd zijn om te beginnen doseren.

Leuk zo'n klein bakje, zeker als je in verhouding je schoen erachter ziet........ :DD wanneer komen de garnalen ?

Waarom heb je diffusor aan dezelfde kant als je uitstroom? En je Dropchecker zo hoog

Leuk zo'n klein bakje, zeker als je in verhouding je schoen erachter ziet........ :DD wanneer komen de garnalen ?
Ik heb contact met iemand waarvan ik 10 rode galaxy pinto caridinas ga kopen. Ik moet gewoon nog even zien hoe het gaat met de seiryu omdat ik schrik heb dat die de KH verhoogt en ik zou die liefst 0-1 houden. Er speelt ook wel de soil mee die buffert dus dat moet ik even bekijken. Normaal gezien komen ze over 2 weken. Ik kan langer wachten indien nodig maar het lijkt me wel dat de bak tegen dan gecycled zal zijn.
Waarom heb je diffusor aan dezelfde kant als je uitstroom? En je Dropchecker zo hoog
De diffusor zit daar puur voor esthetische redenen. Ik zit aan de linkerkant van de bak aan mijn bureau en ik wil niet op de slang en diffusor kijken. Het perspectief bedriegt misschien een beetje maar de dropchecker zit lager dan de helft van de bak. Moet deze nog lager? Ik denk dat de plaats van de diffusor op een bak als dit echt niet zoveel uitmaakt, het is een miniem formaat van amper 17 liter.

Ik heb de dropchecker 5cm onder het oppervlak.

Ik denk dat het juist uitstekend werkt als de diffusor voor de uitlaat hangt. De CO2 belletjes worden zo door de uitstroom meegenomen en verspreid door het aquarium.

Ik denk dat het juist uitstekend werkt als de diffusor voor de uitlaat hangt. De CO2 belletjes worden zo door de uitstroom meegenomen en verspreid door het aquarium.
Ik heb inderdaad een mooie mist doorheen mijn aquarium. Ik denk wel echt dat het niet uitmaakt op dit formaat de filter is meer dan krachtig genoeg dus de CO2 komt overal. Heb hem iets lager gezet omdat de dropchecker een beetje geel werd. Nu krijg ik 1 bel/5 sec en dan wordt hij mooi lichtgroen. De nieuwe groei op de Rotala rotundifolia ‘blood red’ is wel roze maar de bladeren zijn niet zo fijn als op de foto’s… komt dit nog?
image.jpg
1DAA270B-4197-4E06-84FA-70E868593E3F.png

Laatst bewerkt:
Tip van bekende aquascaper

Ik denk dat het juist uitstekend werkt als de diffusor voor de uitlaat hangt. De CO2 belletjes worden zo door de uitstroom meegenomen en verspreid door het aquarium

naam, adres, rugnummer?
Zijn er meerdere
Maar doe gewoon wat je zelf beste lijkt
En met de moeilijkste planten ✅

Zijn er meerdere
Maar doe gewoon wat je zelf beste lijkt
En met de moeilijkste planten ✅
Mijn drop checker hangt bijna op de bodem toch? Lijkt me wel goed zo.

• Leuk
Waarderingen: Pim
De dry start vordert goed. De C. parva is wel zo goed als volledig dood. In de plaats ga ik A. reineckii mini planten. Met de CO2 lukt deze plant hopelijk. De E. pussila doet het heel goed. Enorm veel nieuwe groei. Ik ben volop aan het kijken voor garnalen.
Bekijk bijlage 381802Bekijk bijlage 381803
Je Cryptocoryne parva zou best nog eens terug willen komen. Cryptocorynes houden niet van veranderingen en lijken dood te gaan, verslijmen veelal totaal, maar vaak komen ze toch terug!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan