Updates van mijn obsessie (Bobbysh)


Dankjullie! Kreeft is een echte fotomodel ze gaat er graag voor staan.

Patrix, oke dan nog even geduld hebben dus haha. Vanaf wanneer kan ik het geslacht bepalen? Wil er graag nog een partner bij
 
Momenteel ben ik bezig met het vervangen van mijn superfish 30 l bakkie door een dennerle scapers tank 50 l 2e hands.

De garnaaltjes en planten even overgezet naar een 12 liter plastic bak voor tijdelijk. Met hetzelfde water en filter.

Hoe ik het moet gaan doen met het filter ben ik nog niet uit en of ik deze nieuwe bak nog moet gaan indraaien omdat ik verder wel de meeste zelfde planten, filter en een deel water gebruik.
Iemand ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Misschien gewoon het draaiende filter overzetten in de nieuwe bak en de garnalen + rijp water gelijk toevoegen?
Of beter met een nieuw filtertje en water de bak indraaien dat de garnalen voor die weken in het plastic bakje blijven?

Verder ben ik al redelijk tevreden met de inrichting tot nu toe.
Is nog even zoeken hoe ik het filter en de heater goed kan verbergen en waar ik ze het best plaats. Links kan de heater achter de steen en planten en het filter zou ik dan rechts kunnen plaatsen, met misschien nog wat vallisneria ervoor.


Tips en meningen welkom

20181231_113536.jpg


20181231_113619.jpg


20181231_113732.jpg


20181231_115133.jpg


20181231_122829.jpg
 
Weet zo even niet welke garnalen je hebt dus dat kan van invloed zijn maar zou de nieuwe bak opbouwen, vullen en hier de garnalen met ingedraaide filter inzetten.
Heb je de bodem wel gewassen?
 
Hoe ik het moet gaan doen met het filter ben ik nog niet uit en of ik deze nieuwe bak nog moet gaan indraaien omdat ik verder wel de meeste zelfde planten, filter en een deel water gebruik.
Iemand ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Misschien gewoon het draaiende filter overzetten in de nieuwe bak en de garnalen + rijp water gelijk toevoegen?

Als je 30 liter bakje al even draaide en je houdt het filter aan de gang zou ik gewoon alles overzetten.
Je kan dan een aantal dagen alles goed in het oog houden want je filter is niet zo groot zie ik en je bent wel wat bacteriën kwijt door de bodem te vervangen natuurlijk.
Een tijdje extra opletten, wat meer verversingen en nu en dan eens meten op nitriet zou ik zeggen.
De vissen in de plastiek bak houden terwijl je de nieuwe bak opnieuw indraait lijkt me dan niet perse nodig.

Je kan misschien ook wat voogle toevoegen de eerste week/weken tot je ziet dat alles in orde is.
Succes alleszins!

Verder ben ik al redelijk tevreden met de inrichting tot nu toe.....Tips en meningen welkom

De inrichting ziet er al goed uit. Persoonlijk zou ik wat hoger gaan met de stenen zodat je hout wat minder lijkt te zweven. En het hout zal ook vrij veel schaduw creëren nu denk ik. Tenzij dat het effect is dat je wil natuurlijk!

Ik zou geneigd zijn wat meer stenen te plaatsen of de bestaande ietwat te verplaatsen.
De steen links achter gaat nu zeer snel uit het zicht verdwijnen denk ik.

Leuke bak alleszins! Ben benieuwd naar het vervolg.
 
Weet zo even niet welke garnalen je hebt dus dat kan van invloed zijn maar zou de nieuwe bak opbouwen, vullen en hier de garnalen met ingedraaide filter inzetten.
Heb je de bodem wel gewassen?

Ik heb rilis, blue dream,vuurtjes en tijgertjes. De makkelijkere soort dacht ik.
De bodem heb ik niet gewassen, is filterzand en eigenlijk heb ik het bij de andere bakken ook niet gewassen en ik heb daar geen problemen mee gehad.

Als je 30 liter bakje al even draaide en je houdt het filter aan de gang zou ik gewoon alles overzetten.
Je kan dan een aantal dagen alles goed in het oog houden want je filter is niet zo groot zie ik en je bent wel wat bacteriën kwijt door de bodem te vervangen natuurlijk.
Een tijdje extra opletten, wat meer verversingen en nu en dan eens meten op nitriet zou ik zeggen.
De vissen in de plastiek bak houden terwijl je de nieuwe bak opnieuw indraait lijkt me dan niet perse nodig.

Je kan misschien ook wat voogle toevoegen de eerste week/weken tot je ziet dat alles in orde is.
Succes alleszins!



De inrichting ziet er al goed uit. Persoonlijk zou ik wat hoger gaan met de stenen zodat je hout wat minder lijkt te zweven. En het hout zal ook vrij veel schaduw creëren nu denk ik. Tenzij dat het effect is dat je wil natuurlijk!

Ik zou geneigd zijn wat meer stenen te plaatsen of de bestaande ietwat te verplaatsen.
De steen links achter gaat nu zeer snel uit het zicht verdwijnen denk ik.

Leuke bak alleszins! Ben benieuwd naar het vervolg.

Ik had bodemrot in de vorige bak en kon aan een nieuwe bak komen dus ik dacht ik ga voor een mooie nieuwe bak, nieuwe start. Ook sneuvelden er wat garnalen dus ik dacht nu is het tijd om ze zo snel mogelijk uit de 30l bak te halen.

Zo ga ik het doen bedankt, gewoon overzetten. En dan inderdaad alles goed in het oog houden en verversen.
Voogle heb ik niet maar ik heb wel 'opstartflesjes' voor het filter en het water zelf. Kan ik dit ook gebruiken?

Bedankt voor de tips wat betreft de inrichting! De stenen vond ik ook nog niet helemaal lekker staan zo. Maar dit zijn de enige die ik heb dus hoger gaan gaat een beetje moeilijk. Ik zal eens wat proberen.

En betreft veel schaduw is ook iets om overna te denken. Kan de stukken hout andersom zetten maar ik vind het zo wel weer lekker natuurlijk lijken. Mag inderdaad ook wel wat minder zweverig lijken nu je t zo zegt. Thanks!
 
De stenen vond ik ook nog niet helemaal lekker staan zo. Maar dit zijn de enige die ik heb dus hoger gaan gaat een beetje moeilijk. Ik zal eens wat proberen.

Het is ook deels omdat ze achter het hout liggen natuurlijk. En aangezien het hout vrij hoog is door de positionering verdwijnen de stenen nu al deels uit zicht.
Persoonlijk zou ik eens proberen om de stenen naar voren te brengen en het hout dieper in de bak leggen.
Door een (grillige) afscheiding te vormen met de stenen kan je ook wat hoogte maken in de hoek.
En door vanuit een hoek te werken kan je mooie lijnen creëren in een scape vind ik persoonlijk.

En betreft veel schaduw is ook iets om overna te denken.

Het is natuurlijk ook werkbaar met de juiste planten. Stel dat je planten hebt met verschillende lichtbehoefte.
Dan zijn schaduwplekjes altijd leuk. Hangt helemaal af van je doel en je voorkeur.

Kan de stukken hout andersom zetten maar ik vind het zo wel weer lekker natuurlijk lijken. Mag inderdaad ook wel wat minder zweverig lijken nu je t zo zegt. Thanks!

Het ziet er niet verkeerd uit vind ik. Het heeft zeker iets.
Maar daarom vind ik het niet perse echt "natuurlijk" geplaatst eerlijk gezegd. :sorry:
Toch niet als je bijvoorbeeld denkt aan hoe driftwood in een rivier tussen de stenen ligt. Het zal niet zo "rechtop" staan op de takken, het zwaarste stuk zal gewoonlijk beneden eindigen met de takken in de hoogte denk ik.
Maar anderzijds: hoe het nu staat heeft ook wel iets "natuurlijks": het heeft een beetje een "mangrove-sfeer" vind ik. Dus daar kan je misschien ook op verder werken.

Tip: Probeer te zorgen dat er zo weinig mogelijk rechte "zaagsnedes" zichtbaar zijn/naar boven wijzen.
En als je het niet kan vermijden kan je ze altijd verzachten door het hout wat bij te schuren (met de hand of met een slijptol) zodat ze minder recht zijn/minder opvallen. ;)
 
Het is ook deels omdat ze achter het hout liggen natuurlijk. En aangezien het hout vrij hoog is door de positionering verdwijnen de stenen nu al deels uit zicht.
Persoonlijk zou ik eens proberen om de stenen naar voren te brengen en het hout dieper in de bak leggen.
Door een (grillige) afscheiding te vormen met de stenen kan je ook wat hoogte maken in de hoek.
En door vanuit een hoek te werken kan je mooie lijnen creëren in een scape vind ik persoonlijk.



Het is natuurlijk ook werkbaar met de juiste planten. Stel dat je planten hebt met verschillende lichtbehoefte.
Dan zijn schaduwplekjes altijd leuk. Hangt helemaal af van je doel en je voorkeur.



Het ziet er niet verkeerd uit vind ik. Het heeft zeker iets.
Maar daarom vind ik het niet perse echt "natuurlijk" geplaatst eerlijk gezegd. :sorry:
Toch niet als je bijvoorbeeld denkt aan hoe driftwood in een rivier tussen de stenen ligt. Het zal niet zo "rechtop" staan op de takken, het zwaarste stuk zal gewoonlijk beneden eindigen met de takken in de hoogte denk ik.
Maar anderzijds: hoe het nu staat heeft ook wel iets "natuurlijks": het heeft een beetje een "mangrove-sfeer" vind ik. Dus daar kan je misschien ook op verder werken.

Tip: Probeer te zorgen dat er zo weinig mogelijk rechte "zaagsnedes" zichtbaar zijn/naar boven wijzen.
En als je het niet kan vermijden kan je ze altijd verzachten door het hout wat bij te schuren (met de hand of met een slijptol) zodat ze minder recht zijn/minder opvallen. ;)

Ja ik zal eens kijken naar mijn planten en die ik besteld heb wat ik daar mee kan doen betreft de lichtbehoefte.

Wilde inderdaad vanuit links in de hoek gaan werken. Heb er alleen verder nog niet heel veel mee gespeeld door tijdgebrek.
De stenen naar voren halen zal ik eens proberen.

Dat mangrove sfeertje heb je goed verwoord dat is inderdaad wat ook mijn gedachte was. Daarom vind ik die dikke wortel die de bodem raakt mooi liggen zo. Bedoeling is ook dat er veel bladeren en uiteindelijk takjes enz op de grond komen te liggen.

Verder ben ik niet echt biotoop gericht bezig, meer dat het er natuurlijk en mooi uitziet met een bepaalde sfeer. En je tips helpen hier zeker bij!
 
Nou ik ben weer even wat aan het spelen geweest met het hout en de stenen. Blijft toch altijd lastig, maar leuk.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd en ik ben er denk ik uit dat ik de stenen wil stapelen en daar het hout op wil leggen. Of gewoon enkel hout en helemaal geen stenen gebruiken maar als detail op de bodem wat kleine steentjes in verschillende kleuren etc daar waar de wortels de grond in gaan.

1546372168278.jpg

Onderstaand fotos van wat verschillende probeersels.

1546371910283.jpg


En nog een van verschillende aanzichten van 1 inrichting

1546371252882.jpg


Heel graag tips en meningen!
 
Mee eens! Ik zit alleen nog te twijfelen of ik wel gebruik ga maken van de stenen. Ik vind het zelf juist erg mooi maar het neemt wel veel bodemruimte in wat weer niet handig is voor de toekomstige bodembewoners. Keuzes keuzes lastig hoor soms:Dk
 
Hopsa de hardscape staat. Morgen komen wat planten binnen en dan ga ik lekker mosjes plakken en de planten plaatsen en vullen.

Weet nog steeds niet waar ik het goed aandoe om mijn filter en heater te plaatsen.
Het maakt niet zo veel uit eigenlijk, het is toch wel lelijk. Ik denk links omdat ik er dan wat planten etc voor kan zetten, rechts hou ik het namelijk wat rustiger met planten.
Het liefst had ik ook in dit bakje een extern filtertje geplaatst maar deze kan ik mij nu helaas even niet veroorloven. Kan het altijd nog omwisselen natuurlijk hoewel ik de boel dan wel flink uit balans breng denk ik.

Oja, de heater komt dan wel een stukje in de zandbodem. Kan dit kwaad? Anders kan ik er wel een nano heater plaatsen maar dit is maar 50w

20190102_200310.jpg


20190102_203911.jpg
 
Kun je de heater niet schuin over de achterwand plaatsen? Of is hij te groot?

Je scape is wel echt goed gelukt! :thumbs:
 
Kun je de heater niet schuin over de achterwand plaatsen? Of is hij te groot?

Je scape is wel echt goed gelukt! :thumbs:

Kan inprincipe wel maar dat is wel zonde voor het uitzicht dan. Zou een 50watt heater voldoende zijn?

Dankjewel! Kan niet wachten om de plantjes er morgen in te zetten.
 
Kan inprincipe wel maar dat is wel zonde voor het uitzicht dan. Zou een 50watt heater voldoende zijn?

Dankjewel! Kan niet wachten om de plantjes er morgen in te zetten.

https://www.aquariumfans.nl/aquarium-verwarming/

50 watt voor 50 liter is op t randje, maar als je kamer al 20 C is, zal t wel eens voldoende kunnen zijn. Aangezien je je bakje toch eerst moet indraaien zou ik t gewoon eerst even proberen. (Zit natuurlijk ook verschil in of t bakje 23 C moet wordenof 27 C tov de kamer temperatuur).

Ik ben benieuwd naar de foto's morgen!
 
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-verwarming/

50 watt voor 50 liter is op t randje, maar als je kamer al 20 C is, zal t wel eens voldoende kunnen zijn. Aangezien je je bakje toch eerst moet indraaien zou ik t gewoon eerst even proberen. (Zit natuurlijk ook verschil in of t bakje 23 C moet wordenof 27 C tov de kamer temperatuur).

Ik ben benieuwd naar de foto's morgen!

Ik draai niet echt in, het filtertje komt uit een draaiende bak met een deel water en deels dezelfde planten. (Filter die in de lege bak hing op de foto was om even te kijken hoe het zit met de ruimte)

Ik zal eens proberen of ik de verwarming misschien ietwat schuin kan zetten op een manier dat het niet opvalt. En anders waag ik me aan de 50watt. Thx :Dk
 
En een stukje plastic/plexiglas kitten in de hoek als half rondje? Die dan het grind weghoudt zodat je heater er gewoon achter kan zeg maar. Hoop dat je snapt wat ik bedoel
 
En een stukje plastic/plexiglas kitten in de hoek als half rondje? Die dan het grind weghoudt zodat je heater er gewoon achter kan zeg maar. Hoop dat je snapt wat ik bedoel

Ik snap wat je bedoeld! Bedankt voor de tip ik zal eens kijken wat gaat lukken vanavond.
 
Momenteel heb ik een 25 watt verwarming in een 60 liter bakje en dat gaat goed, iets boven de 23 graden blijft het, de heater staat op 24

En zo heel vaak/lang springt ie ook niet aan, kamertemperatuur is 17 graden in de nacht.
 
De stenen liggen nog in de weg om het hout niet te laten drijven, de bladeren liggen nog chaotisch in het rond en het licht is nog niet wat het moet zijn maarrr hij staat! En wat is de Bucephalandra een prachtig plantje zeg. Jammer dat hij nog niet zo opvalt zoals ik dat zou willen.

Ik zoek nog een mooie vervanger van het belgisch groen achteraan. Hij maakt vervelend veel luchtwortels en ziet er snel lelijk uit. Iemand suggesties voor een redelijke makkelijke plant ipv belgisch groen?

20190104_072115.jpg
 
Heel mooi geworden!

Ik ben zelf echt fan geworden van braziliaanse klimop Hydrocotyle leucocephala, maakt ook wel luchtwortels.
 
Prachtig zo.

Ben je niet bang dat de stenen van het hout vallen en dan het glas raken met een evt. barst tot gevolg?

Ik doe zelf grote kiezelstenen in een netje en drapeer dat over het hout heen. Zand in een panty schijnt ook te werken.
 
Heel mooi geworden!

Ik ben zelf echt fan geworden van braziliaanse klimop Hydrocotyle leucocephala, maakt ook wel luchtwortels.

Dankje!
Ik denk dat ik ook weleens een fan zou kunnen worden van deze plant. Heeft me altijd al aangesproken zoiets. Zolang het er niet erg slungelig en druk uitziet vind ik wat luchtwortels niet zo erg. Word het een vol plantje?

Prachtig zo.

Ben je niet bang dat de stenen van het hout vallen en dan het glas raken met een evt. barst tot gevolg?

Ik doe zelf grote kiezelstenen in een netje en drapeer dat over het hout heen. Zand in een panty schijnt ook te werken.

Dankjewel!
Tot dat ik dit bericht las was ik er nog niet bang voor nee, haha :D. Maar dat zijn goede tips,die ga ik zeker onthouden voor een volgende keer, veel veiliger. Deze stenen kunnen er al bijna af.

Erg leuk bakje, mooi stuk hout ook!

Dank!
Ben zelf ook erg blij met dit stuk. Ik twijfelde eerst nog om hem mee te nemen omdat deze zo prijzig zijn. Later gelukkig toch nog opgehaald!
 
Hydrocotyle leucocephala is inderdaad wel een leuk plantje maar ik vraag mij af of de bladeren niet wat groot worden voor dit aquarium, doet de schaal misschien wat teniet.
Hydrocotyle tripartita is in mijn ervaring ook best makkelijk, en heeft een stuk kleinere bladjes. Vasilenrnia nana kan ook wel leuk zijn voor achteraan.

Ik ben altijd wel een fan van Microsorum pteropus 'Trident', wat fijnere bladeren en ook erg makkelijk. Wel een epifyt maar die zou je achteraan of boven op je hout kunnen bevestigen.
Kan je ook relatief makkelijk klein houden door steeds de grotere bladeren weg te knippen.
 
Hydrocotyle leucocephala is inderdaad wel een leuk plantje maar ik vraag mij af of de bladeren niet wat groot worden voor dit aquarium, doet de schaal misschien wat teniet.
Hydrocotyle tripartita is in mijn ervaring ook best makkelijk, en heeft een stuk kleinere bladjes. Vasilenrnia nana kan ook wel leuk zijn voor achteraan.

Ik ben altijd wel een fan van Microsorum pteropus 'Trident', wat fijnere bladeren en ook erg makkelijk. Wel een epifyt maar die zou je achteraan of boven op je hout kunnen bevestigen.
Kan je ook relatief makkelijk klein houden door steeds de grotere bladeren weg te knippen.

De Hydrocotyle tripartita is ook heel mooi inderdaad maar als ik hem zo opzoek en bekijk lijkt het meer een bodembedekker te zijn dan een die hoog gaat, of valt dat mee? Ik zoek namelijk juist een plant die de heater een beetje wegwerkt dus hij mag ook wel wat de hoogte in. Vallisneria soorten ben ik gek op, de nana versie kan ik inderdaad wel eens proberen.
De microsorum pteropus staat al een tijdje op mijn planten-verlanglijstje :deal:
 

Terug
Bovenaan