Van kom naar aquarium


Een hoge bak is inderdaad lastig met onderhoud, echter als je kijkt naar het volume heb je minder wateroppervlak in verhouding tot bredere bakken. Het oppervlak is nodig om zuurstof in het water te krijgen en CO2 er uit. Vaak zijn deze bakken voor hoge vissen (maanvissen, cichiden) gedacht die veel slanker zijn dus in verhouding ook minder zuurstof gebruiken tov sluierstaarten, maar een hoge bak is ook geen toegevoegde waarde voor goudvissen. ca 50cm waterhoogte is ook fijn om in te werken en voor planten.

1.20 is echt een fijne maat om te beginnen. Ik had eerst een 60cm/60L gehad en toen een 113cm/270L en dacht meteen dat een meter toch beperkt is, ook voor kleine vissen die willen ook lekker een stuk rechtdoor kunnen zwemmen.

Filterzand is gelukkig niet te duur en met waterwissels komt er soms wel wat mee de gootsteen in dus soms kan er wel weer iets bij. Let wel dat je ongeveer 3L in een 10L emmer schoon moet spoelen en met de hand omroeren tot je bijna helder water hebt. Er zit super veel fijnstof in dus schrik niet dat dit 30-45minuten duurt en ca 20-30keer water uit de emmer kiepen. Maar dan is je bak ook meteen helder en wordt de fijn filtermat in je potfilter ook enorm ontzien. Die zal echt de kleur van zand krijgen in het begin en de erg fijne stof moeilijk of niet er uit kunnen halen.

Met 3L heb je dan een bodem van ca 5-10mm . Geeft soms kale plekken op de bodem maar is te camoufleren door de buitenkant van de bodem te schilderen. Anders krijg je zwarte vlekken waar geen zand is.
Met plantjes in een laag schaaltje kan je dan ook makkelijk verplaatsen om de stroming te optimaliseren zodat ook uitwerpselen makkelijker naar de filterinlaat kruipen.

Hoop dat je de leercurve leuk vind. Alle begin is even wennen maar valt goed te leren hoor.
 
Een hoge bak is inderdaad lastig met onderhoud, echter als je kijkt naar het volume heb je minder wateroppervlak in verhouding tot bredere bakken. Het oppervlak is nodig om zuurstof in het water te krijgen en CO2 er uit. Vaak zijn deze bakken voor hoge vissen (maanvissen, cichiden) gedacht die veel slanker zijn dus in verhouding ook minder zuurstof gebruiken tov sluierstaarten, maar een hoge bak is ook geen toegevoegde waarde voor goudvissen. ca 50cm waterhoogte is ook fijn om in te werken en voor planten.

1.20 is echt een fijne maat om te beginnen. Ik had eerst een 60cm/60L gehad en toen een 113cm/270L en dacht meteen dat een meter toch beperkt is, ook voor kleine vissen die willen ook lekker een stuk rechtdoor kunnen zwemmen.

Filterzand is gelukkig niet te duur en met waterwissels komt er soms wel wat mee de gootsteen in dus soms kan er wel weer iets bij. Let wel dat je ongeveer 3L in een 10L emmer schoon moet spoelen en met de hand omroeren tot je bijna helder water hebt. Er zit super veel fijnstof in dus schrik niet dat dit 30-45minuten duurt en ca 20-30keer water uit de emmer kiepen. Maar dan is je bak ook meteen helder en wordt de fijn filtermat in je potfilter ook enorm ontzien. Die zal echt de kleur van zand krijgen in het begin en de erg fijne stof moeilijk of niet er uit kunnen halen.

Met 3L heb je dan een bodem van ca 5-10mm . Geeft soms kale plekken op de bodem maar is te camoufleren door de buitenkant van de bodem te schilderen. Anders krijg je zwarte vlekken waar geen zand is.
Met plantjes in een laag schaaltje kan je dan ook makkelijk verplaatsen om de stroming te optimaliseren zodat ook uitwerpselen makkelijker naar de filterinlaat kruipen.

Hoop dat je de leercurve leuk vind. Alle begin is even wennen maar valt goed te leren hoor.
Oke, duidelijk. Maar wat bedoel je met plantje in een schaaltje om de stroming te optimaliseren?

En het is toch zo dat het aquarium in het begin een tijdje moet indraaien om de bacteriën te krijgen? Hoe lang duurt dit ongeveer en kan ik dit ook versnellen?
 
Planten remmen de stroming enorm af, dus als ze niet op een goede plek staan kan je dat makkelijk veranderen, Al ze in de grond zitten is dat lastiger.

Het indraaien van een filter duurde bij mij 14 dagen met oude media waar de goede bacterien al inzitten. Er zijn opstartpotjes die dit sneller kunnen maar is geen must.
Zorg dat je 3-4x meer de filter voert dan je vissen gebruiken zodat er meer dan voldoende bacterien ontwikkelen dan weet je zeker dat je alsnog geen nitrietpiek krijgt wanneer de vissen erbij zet.
 
Planten remmen de stroming enorm af, dus als ze niet op een goede plek staan kan je dat makkelijk veranderen, Al ze in de grond zitten is dat lastiger.

Het indraaien van een filter duurde bij mij 14 dagen met oude media waar de goede bacterien al inzitten. Er zijn opstartpotjes die dit sneller kunnen maar is geen must.
Zorg dat je 3-4x meer de filter voert dan je vissen gebruiken zodat er meer dan voldoende bacterien ontwikkelen dan weet je zeker dat je alsnog geen nitrietpiek krijgt wanneer de vissen erbij zet.
Dus elke dag 4x zoveel voeren als normaal, is het ook handig om zo'n test te kopen om nitriet en nitraat te testen? Of is dit overbodig?
 
Dus elke dag 4x zoveel voeren als normaal, is het ook handig om zo'n test te kopen om nitriet en nitraat te testen? Of is dit overbodig?
Dit voeren gebeurt tijdens het indraaien. En het is zeker aan te raden om een testkoffertje met druppeltests aan te schaffen. Ik heb zelf de Colombo, maar ik hoor ook goede berichten over de JBL tests. Druppeltests zijn betrouwbaarder dan strippentests. Omdat veel sluierstaarten vanaf de geboorte besmet zijn met bacteriestammen die pas tot uiting komen als de weerstand omlaag gaat, is het belangrijk om de weerstand van de vissen zo hoog mogelijk te houden. Dat doe je dus door veel waterverversingen en goede filtering, en het is heel belangrijk om dit te monitoren. Zo voorkom je problemen ( zie link).

 
Bedankt!

Het filter is binnen, in 1 vd bakjes zitten een soort ronde korrels, en in een ander bakje zitten zwarte plastic buisjes. Ook zit er bovenin een hele grove filterspons
IMG_20200922_202201.jpg
IMG_20200922_202239.jpg

Nou is dit bij elkaar lang niet genoeg om het filter op te vullen dus ik vroeg me af; zijn bovenstaande dingen geschikt voor een filter of is het goedkope troep? En ik ga sowieso nog fijnere filtersponzen kopen, maar zijn de buisjes en balletjes geschikt om bacteriën op te kweken? Kortom, is dit geschikt en wat moet er nog bij?

En het aquarium is inmiddels ook binnen maar er zit wat kalkaanslag op het glas. Hoe kan ik dit er goed afkrijgen zonder schoonmaakmiddelen?
 
In antwoord op je filterinhoud: dat is gewoon goed materiaal, de fijne filtersponzen zou ikzelf niet doen maar in plaats daarvan filterwatten doen, die kun je dan gewoon iedere keer vervangen en het vangt al het fijnstof op.

In je vraag op de kalk: natuurazijn kun je daar veilig voor gebruiken
 
Wat voor filtermateriaal moet ik er nog bij kopen dan? Aangezien dit veel te weinig is. En waar in het filter kan ik welk materiaal het beste plaatsen? Ik heb gelezen dat ik eerst het mechanische deel moet doen en dan het biologische. Dus zelf dacht ik dat het handig is om de spons van mijn vorige bericht helemaal bovenin te plaatsen, zodat het meeste vuil er direct uitgehaald wordt, en bovendien is de spons precies op maat gemaakt om bovenin te passen. De ronde balletjes doe ik dan in 1 van de middelste bakjes, samen met de andere biologische media (die ik nog moet kopen). Maar zijn die zwarte buisjes biologisch of mechanisch filtermateriaal? En waar moeten die dan?
 
Biologisch filtermateriaal is materiaal waar nitrifierende bacterien zich op kunnen vestigen. In dit geval zijn dat die buisjes. Het water stroomt erdoorheen, de bacterien eten de ammoniak en nitriet uit het water en scheiden nitraat uit, dat met het water mee wordt gevoerd en weer je bak in komt. Hier wordt de nitraat door je planten opgenomen. Bijgaand topic gaat over mijn eigen pas ontdekte biologisch filter dat op mijn bak bleek te zitten. Ik vroeg advies aan forumleden, en in de foto's en filmpjes kun je zien hoe mijn bioloog is opgebouwd, waar het water erin stroomt en waar het er weer uitstroomt, en de volgorde van het filtermateriaal. Ik heb hem in eerste instantie gevuld met wat ik nog had liggen, en nog wat materiaal in de LFS bijgekocht. Bij mij stroomt het water de filter in, eerst door een grove blauwe spons, dan door wit fijn filtermateriaal, dan door keramische buisjes en balletjes, dan nog door een vak met keramisch materiaal en via de overloop terug de bak in. Dus eerst de mechanische filtering (die ik eergisteren voorzichtig heb uitgeknepen in een bakje oud aquariumwater omdat hij vol zat) en daarna de biologische filtering, die bestaat uit de bacterien op het keramisch materiaal. In jouw geval zijn dat de bacterien op de keramische bolletjes en de kunststof buisjes.

 
Biologisch filtermateriaal is materiaal waar nitrifierende bacterien zich op kunnen vestigen. In dit geval zijn dat die buisjes. Het water stroomt erdoorheen, de bacterien eten de ammoniak en nitriet uit het water en scheiden nitraat uit, dat met het water mee wordt gevoerd en weer je bak in komt. Hier wordt de nitraat door je planten opgenomen. Bijgaand topic gaat over mijn eigen pas ontdekte biologisch filter dat op mijn bak bleek te zitten. Ik vroeg advies aan forumleden, en in de foto's en filmpjes kun je zien hoe mijn bioloog is opgebouwd, waar het water erin stroomt en waar het er weer uitstroomt, en de volgorde van het filtermateriaal. Ik heb hem in eerste instantie gevuld met wat ik nog had liggen, en nog wat materiaal in de LFS bijgekocht. Bij mij stroomt het water de filter in, eerst door een grove blauwe spons, dan door wit fijn filtermateriaal, dan door keramische buisjes en balletjes, dan nog door een vak met keramisch materiaal en via de overloop terug de bak in. Dus eerst de mechanische filtering (die ik eergisteren voorzichtig heb uitgeknepen in een bakje oud aquariumwater omdat hij vol zat) en daarna de biologische filtering, die bestaat uit de bacterien op het keramisch materiaal. In jouw geval zijn dat de bacterien op de keramische bolletjes en de kunststof buisjes.

Bedankt. Dus als ik het goed begrijp kunnen die bacteriën bijna overal op groeien, zolang ze maar eten en zuurstof krijgen? En de filtersponzen/watten die ik nog bij ga kopen, kan ik die onder het onderste bakje stoppen? Want daar is nog wat ongebruikte ruimte waar de buisjes eerst zaten. En op die manier kan ik de bakjes vrijhouden voor extra biologisch materiaal. En maakt het trouwens uit of de buisjes of de balletjes eerst komen?
 
Ik weet niet hoe je met Engels bent, maar in onderstaande topic uit het techniekforum zit ook een interessant
Engelstalig filmpje over filtermedia en een heleboel Nederlandstalige informatie door dezelfde mensen die mij geholpen hebben. De volgorde van media in potfilters schijnt niet bij alle fabrikanten gelijk te zijn...

 
@Roaldv Ik heb met plezier deze post gelezen en het is al eerder gezegd, maar wat goed dat je zoveel tijd, geld en energie steekt in het geven van een beter leven aan de vissen. Ik hoop dat we straks ook een mooie foto van het aquarium krijgen te zien.
 
Ik weet niet hoe je met Engels bent, maar in onderstaande topic uit het techniekforum zit ook een interessant
Engelstalig filmpje over filtermedia en een heleboel Nederlandstalige informatie door dezelfde mensen die mij geholpen hebben. De volgorde van media in potfilters schijnt niet bij alle fabrikanten gelijk te zijn...

Goede video inderdaad! Heb op zijn YouTube kanaal ook een video gevonden over het vullen van een Eheim pro 3, ook een erg handige video voor mij
 
@Roaldv Ik heb met plezier deze post gelezen en het is al eerder gezegd, maar wat goed dat je zoveel tijd, geld en energie steekt in het geven van een beter leven aan de vissen. Ik hoop dat we straks ook een mooie foto van het aquarium krijgen te zien.
Natuurlijk komt die foto er! Nog wel even wachten tot het filter ingedraaid is en de vissen erin zitten
 
Op dit kanaal kan je goed zien hoe een filter opgebouwd moet zijn. De link geeft een algemene introductie voor een Full cycle en afstemming van filtergrootte.
Wellicht zit er ook een filmpje bij van specifiek jouw filter. Let wel, dit is een premium product dus geen budget, maar wel een eindstation. Zelf moest ik deze link meerdere keren kijken om het even op me in te laten werken.
 
Op dit kanaal kan je goed zien hoe een filter opgebouwd moet zijn. De link geeft een algemene introductie voor een Full cycle en afstemming van filtergrootte.
Wellicht zit er ook een filmpje bij van specifiek jouw filter. Let wel, dit is een premium product dus geen budget, maar wel een eindstation. Zelf moest ik deze link meerdere keren kijken om het even op me in te laten werken.

Ik ben eerder ook al op deze video gewezen, en het is inderdaad hele nuttige info. En gelukkig kon ik op het kanaal ook een video over mijn specifieke filter vinden.
 
Kan ik ook het water afkomstig van de water wissels die ik doe bij mijn vissenkom in het aquarium gieten? Zodat de filter bacteriën de ammonia en de poep daaruit kunnen opnemen, en zo extra voeding krijgen?
 
En moet ik een ammoniak, nitriet en nitraat test kopen? Of hoef ik ze niet allemaal te hebben?
 
Een testkoffer is het handigst, soms moet je ook de zuurgraad en de hardheid van je water meten. Sluierstaarten kunnen ook niet goed tegen te zacht of te zuur water. Ik heb zelf een tijdje terug de Colombo testkoffer gekocht, maar ik lees ook goede berichten over de testkit van JBL.
 
En ik vroeg me nog af, is een zandbodem echt nodig? Niet dat ik het niet wil, maar ik vraag me af of een zandbodem verder nog een functie heeft behalve er mooi uit zien
 
En ik vroeg me nog af, is een zandbodem echt nodig? Niet dat ik het niet wil, maar ik vraag me af of een zandbodem verder nog een functie heeft behalve er mooi uit zien
Dat ligt aan je vissen bestand. Wil je voor bodemvissen gaan zoals bijvoorbeeld corydoras dan is zand een must. Wanneer deze op scherpe steentjes zitten slijten de baardharen en verhongeren ze.
 
Sluierstaarten grondelen graag. Grind of scherpe steentje, schelpjes etc. kan tussen de kieuwen/ in de bek klem komen te zitten. Filterzand heeft ronde korrels, daar kunnen ze heerlijk hun gang gaan. Filterzand op de bodem is ook een plaats waar de goede bacterien kunnen groeien. Er zijn ook sluierhouders die een kale bodem hebben.
 
Sluierstaarten grondelen graag. Grind of scherpe steentje, schelpjes etc. kan tussen de kieuwen/ in de bek klem komen te zitten. Filterzand heeft ronde korrels, daar kunnen ze heerlijk hun gang gaan. Filterzand op de bodem is ook een plaats waar de goede bacterien kunnen groeien. Er zijn ook sluierhouders die een kale bodem hebben.
Oh ja, dat grondelen zie ik best wel vaak. Dan zal ik een zak fikterzand kopen. Zijn er ook snacks voor ze die zinken, zodat ik ze in een schelp, tussen de plantjes of steentjes oid kan verstoppen?
 
Ik geef mijn sluiers zinkende pellets, meestal eten ze die al op voordat ze de bodem bereiken, maar ze zijn de hele dag op zoek naar restjes. Als je alleen sluiers hebt, kun je af en toe ook rode muggenlarven levend of uit de diepvries voeren (ik heb er een ancistrus bij zitten, dus ik doe dat zelf bijna nooit, die loopt kans op vervetting). Je hebt nog meer soorten diepvriesvoer dat zinkt. Ik voer zelf iedere week levende artemia, en af en toe watervlooien. Ik voer ook Repashy gelvoer. Ik heb zelf soilent green, maar er is ook een variant speciaal voor goudvissen. Die kun je inderdaad gemakkelijk verstoppen.
 
Zojuist nog wat extra filtermedia, een zak zand en de tests gekocht bij Hornbach. De nitriet test was ongeveer 3,0 mg/l. Is dit normaal? Het filter staat sinds zaterdag aan, alhoewel nog niet op maximale capaciteit aangezien ik de resterende filtermedia net pas heb. Maar aangezien de nitriet best hoog is, zou dit dan betekenen dat er al aardig wat bacteriën aanwezig zijn? En zou de nitriet waarde hoger of lager moeten worden in de loop vd tijd? Kortom, wat is de normale nitriet waarde gedurende de eerste weken?
 
Als dat in de bak die indraait is, dan klopt dat. Je moet bacteriekolonies opbouwen die je nitriet afbreken. Die gaan in je filter zitten, en als ze hun werk doen ( nitriet opeten en nitraat uitscheiden) dan zul je merken dat de nitrietwaarde naar 0 gaat. Je krijgt na een poosje dus eerst een nitrietpiek. Tik dat maar eens in in de zoekfunctie van dit forum. Bij de ene bak komt hij sneller, bij de andere bak wat later.
 
Als dat in de bak die indraait is, dan klopt dat. Je moet bacteriekolonies opbouwen die je nitriet afbreken. Die gaan in je filter zitten, en als ze hun werk doen ( nitriet opeten en nitraat uitscheiden) dan zul je merken dat de nitrietwaarde naar 0 gaat. Je krijgt na een poosje dus eerst een nitrietpiek. Tik dat maar eens in in de zoekfunctie van dit forum. Bij de ene bak komt hij sneller, bij de andere bak wat later.
Oke, dus de nitriet moet nul worden, en de nitraat dat maakt het heel veel uit hoe hoog die is?
 
de nitriet in de bak was ongeveer 1,5, terwijl de nitriet in de kom ongeveer 4 was. Dus besloot ik dat het tijd was om de vissen over te zetten, zeker op dierendag. Het was even wennen maar ze maken nu volop gebruik van het aquarium, en woelen de hele zandbodem om op zoek naar voedsel. Het is een prachtig gezicht en een fijn gevoel om te weten dat ze het nu veel beter hebben. Ik wil, ook namens de vissen, iedereen bedanken voor de adviezen en informatie. Ik heb enorm veel geleerd en heel heel tevreden over het resultaat. Iedereen hartelijk bedankt!
IMG_20201004_181124.jpg
 
Super zoals je bezig bent. Je moet wel blijven meten natuurlijk, en nu je vissen erin zitten moet je wel, in het begin zeker, om de dag 60 % waterwissel doen, totdat je nitriet 0 is. Je biofiltermassa moet nog opbouwen, totdat de nitrifierende bacterien hun werk doen. Daarna kan je het met 60 % per 3 dagen af.
 

Terug
Bovenaan