Verborgen kosten bij aanschaf van 350 liter aquarium


DashYay

Member
Lid geworden
30 juli 2022
Berichten
7
Leeftijd
24
Hoi! Compleet nieuw in de hobby, heb onlangs een 70 liter aquarium aangeschaft en merk dat ik het echt super leuk vindt! Wilde graag een 350 liter aquarium aanschaffen, maar de aankoop prijs valt enorm mee vergeleken met de "verborgen" kosten die mee komen kijken. Heb ik iets verkeerd berekent? Mensen vertellen me allemaal dat ik het verkeerd bereken terwijl ik ervan overtuigd ben dat een 350 liter aquarium jaarlijks 360 euro zal kosten!

Het volgende zit erin (berekent met de gemiddelde leveringskosten van 35 cent per kwh):
300 watt heater
24 watt Enheim filter
2x 29 watt led verlichting.

Ben er inderdaad van bewust dat heaters niet continu lopen, schat dat ze per dag ongeveer 5 uur aan zullen staan om de warmte op peil te houden. Hetzelfde geld voor de verlichting, die zal 8 - 10 uur aanstaan voor de dag en nacht cyclus van de vissen.

Zit ik er naast met een prijs van 360 euro voor een 350 liter aquarium? Natuurlijk zijn de energiekosten hoger nu, zal niet voor altijd blijven :((.
 
Hier staat wellicht wat nuttige info in:
 
Ah bedankt, als ik de kosten een beetje vergelijk is het wel reeël wat ik bereken. Dacht dat ik gek werd haha. Ik heb zoiezo helaas dit jaar nieuw abonnement af moeten sluiten omdat ik net verhuist ben, dus zijn mijn energiekosten niet de laagste :)
 
Laatst bewerkt:
De kosten voor het verwarmen van een bak hangen sterk samen met de gewenste temperatuur van het water
de eventuele isolatie en de temperatuur van de ruimte waarin deze staat.
 
vandaar dat ik 5 uur reken per dag, zal natuurlijk minder zijn bijvoorbeeld in de zomer :D. Maar natuurlijk meer in de winter. het is meer een gemiddelde. Weet niet wat jouw ervaring hiermee is?
 
Het is lastig en hangt af van veel factoren dus je kan er niet een prijskaartje opplakken en het beste kun je zelf een inschatting maken.
 
Jou inschatting is niet verkeerd hoor. Je moet uitgaan van je eigen situatie en daar heb je goed over nagedacht wat ik zo lees.

Veel plezier van je toekomstige bak, ben benieuwd wat je ervan gaat maken 😉.

Gr. Ed
 
Als je in een modern huis woont en het klokje rond je kamertemperatuur op 20-21 graden hebt staan
en je bak 22 graden wilt hebben krijg je een heel ander beeld dan een woning met een nachttemperatuur van 15 graden en een bak op 27 graden.
Het gebruik is goed uit te rekenen als je de temperatuur verschillen weet.

Persoonlijk heb ik overigens geen idee hoe vaak mijn verwarming aangaat.
 
Mijn ervaring met verborgen kosten is ook dat het wel leuk is om nieuwe dingen te kopen voor je bakje(s). Toch nog maar weer eens wat nieuwe planten, of nieuwe vissen na uitval. Toch maar een andere pomp of een beter CO2 systeem. Je hebt het uiteraard zelf in de hand, maar als je het allemaal optelt na een jaar dan kan het aardig oplopen.
 
Tja een hobby kost geld, en het is maar net wat je er voor wilt uitgeven natuurlijk. Maar verder is onze hobby schitterend 😉.
 
Ben het helemaal met je eens Ed een hobby kost geld en onze hobby is inderdaad schitterend en een mooi tijd verdrijf.
Wat de vraag van TS betreft ben bang dat daar niet zo eenvoudig een antwoord is op te geven
Hangt natuurlijk van verschillende dingen af bv ruimte waar de bak staat welke temperatuur wil je in je bak aanhouden om zo maar een paar dingen te noemen.

Ben nu zelf bezig om de kosten van de hobby qua stroomverbruik in kaart te brengen net wat smarthome pluggen besteld om het 1 en ander te monitoren.
Niet om dat ik er op wil bezuinigen( nou beetje wel) ;) maar puur voor het overzicht.
daarnaast heb ik een verbruik wat niet overeenkomt met de rekensom van aangesloten apparatuur .https://www.berekenhet.nl/wonen/energiekosten-elektrisch-apparaat.html
er is dus een apparaat wat meer verbruikt als het opgegeven vermogen.
Zal zelf een draadje open zo gauw ik een overzicht heb. (en de boosdoener hopelijk gevonden)
 
Laatst bewerkt:
Stroom is niet de enige kostenmaker, water is ook niet volledig gratis. Maar ook een nieuwe bodem, nieuw filtermateriaal, voer etc komt erbij. Een en ander natuurlijk afhankelijk van welke soort, hoe vaak, hoe goed je bent in recyclen etc.
Er is vast wel iemand daar mee aan het rekenen geslagen in het verleden op het forum....
 
Vergeet vooral niet de energie die je kwijt bent bij het waterverversen. Toch iedere keer een beste plas water die je op temperatuur moet brengen. Dat zou zomaar de kosten kunnen overstijgen van het op temperatuur houden van het aquarium.
 
Om een indruk te krijgen van stroomverbruik:

Rio 240
200 Watt heater
58 Watt verlichting
20 Watt filter
aqua1.jpg



Rio 125
150 Watt heater
30 Watt verlichting
11 Watt filter
aqua2.jpg


Temperatuur van de bakken staat op 23 graden, verlichting ongeveer 10 uur aan (incl. 1,5 uur dimming).
Bij de andere bakken heb ik geen stroommeting, maar het verbruik zal ongeveer relatief gelijk zijn.
 
vanaf juni is je verwarming nauwelijks aan geweest als je uitgaat van 8 uur licht per dag.
 
Ik hou nu nog alles op zgn kamertemperatuur en ververs met koud leidingwater om de bakken aan een kouder regiem te wennen, voor deze komende winter en dat gaat wel lukken met levendbarenden en garnalen.
Deed ik afgelopen winter de kachel 1 graadje lager , dan zag ik me verwarmingstafen,lichtjes steeds aanstaan.
Daarom doe ik het voorlopig maar even zo.
Geen verrassingen op de energierekening gewenst want het zijn toch mijn besies
 

Terug
Bovenaan