Wat is er nieuw

Verhuizing

• Onderwerp starter Onderwerp starter RoyK
  • Startdatum Startdatum

RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Leeftijd
50
Beste aquarianen,

Binnenkort gaan wij verhuizen naar een huis 10 km verderop.
Ik heb een flink beplante Rio 240 met twee scholen Pristella's en Keizertetra's. Een koppel diamantgoerami's. 3 microgeophagus altispinosa's, wat otocinclussen en een grote algeneter.

Ik ben nu aan het verzinnen hoe ik het kan aanpakken en op zoek naar goede ideeén.
Ik ben een aantal opties aan het uitzoeken.

1) alles ineens over (kwaliteit water, filter stressvol voor vissen.
2) Tweede hands aquarium aanschaffen en in het nieuwe huis laten indraaien daarna de vissen tijdelijke daarin en dan het eigen aquarium overbrengen.
3) Bij iemand de vissen onder brengen en na twee weken weer ophalen.
4) De vissen weg doen en met een nieuw bestand beginnen.

Ik ben echt op zoek naar het gunstigste en ben benieuwd hoe jullie dit ooit hebben aangepakt.
En zijn er bedrijven/winkels die een tijdelijke vis opslag aanbieden?

Ik hoor graag van Jullie!

Ik zou een zuurstofpompje in mijn externe filter hangen dan hou je bacteriën levend. De vissen in een grote plastic bak van de action met een verwarmingselement en iets om wat stroming te creëren (slimmer oid).

Vervolgens alles verhuizen & inrichten, zoveel mogelijk oude aquarium water erin, dan de filter aanzetten als het aquariumwater weer op de juiste temp is vissen laten wennen zoals normaal.

Zwembad. ? 2m of 3 m. 40 cm water erin.
Of zelf een bak timmeren , met zeil erin. als je de ruimte hebt om neer te zetten.

Draai die in, met filters.

Je kan de vissen tijdelijk met de filters wel even in een speciekuip doen en dan de bak weer inrichten en dan alles overzetten. Gelet op de afstand zal dat niet dagen in beslag nemen. Het beste is om de oude bodem erin te laten als dat kan.

• Leuk
Waarderingen: Brem
Heeft wel veel vissen, he.

En dan de grote algeneter.
met 4 stroken 30 cm kan hij een bak maken, 2 x 2 m. stuk dik plastic erin.
heeft hij de tijd om wat in te draaien. lijkt mij.

En de bodem, met dat geklotst is ook modder.. en zwaar.

En die kuip. plastic zak erin, om dicht te knopen. tegen klotsen.

Wat voor filter draait er op je aquarium? Heb je badkuip in nieuwe huis?

Ik heb verleden jaar 1.60 aquarium verhuist. Badkuip gevuld en de vissen in action curverboxen gedaan. Filters aangesloten op badkuip en vissen erin. Als je geen badkuip heb kun je ook opblaas zwembadje/speciekuip ofzo in badkamer zetten dit is erg handig ivm verversen en staat dan tijdens een verhuizing niet zo in de weg.

Als je intern filter heb wellicht even een 2e hands filter erbij kopen en dan filtermedia daar in doen en die bij de vissen laten draaien. Je zult wel wat meer moeten meten en verversen daar zul je niet aan ontkomen.

Ik heb even een karretje van gamma geleend z on platte. Tempex op karretje, aquarium erop en ik had een invalidebusje dus kon met karretje en al in busje via lift. Ik had bodem en laagje water erin gelaten zodat net de bodem nog onder stond. Aquarium op zijn plaats vullen met vers water, filter overzetten en vissen er weer in. Ik had er een dag voor uitgetrokken als laatste in de verhuizing maar viel ontzettend mee. Paar uurtjes werk en was klaar.

Ervan uitgaande dat jij niet z on busje heb kun je misschien een taxi busje huren voor rolstoel vervoer. Even uitleggen wat de bedoeling is en zullen voor de deur komen rijden. 10 km is zo gepiept en zal niet heel veel kosten.

Zolang je de bodem en je filter maar in leven laat
Trouwens kan het filter best een tijdje uitstaan als er maar voor zorgt dat het water er niet uitloopt
Vissen in een specie kuip doen of met een laag water in de bak houden in ieder geval je bodem nat laten staan
Rest van het water weg doen zie het maar als een grote water wissel
Wel even op toe zien dat je aanvul water de zelfde waardes heeft als die je nu gebruikt maar gezien de afstand zal dat wel het geval zijn of je moet net de pech hebben dat je van een andere locatie je water krijgt
Met badkuip verhaal wel oppassen voor zeep resten

Gewoon optie 1. Alles in een dag, kwestie van goed plannen.

Bij het oververhuizen kan je om het klotsen van het water flink te verminderen een stuk piepschuim op het water leggen.

Kom je makkelijk aan een tijdelijk aquarium dan kan je dit op de oude locatie tijdelijk inrichten en je huidige aquarium als eerste oververhuizen met de bodem en planten laten draaien

Op de oude locatie kan je dan je aquarium nog even draaien laten staan .

Kan me voorstellen dat er ook no verhuisd moet worden en dan kan het niet prettig overkomen als er 1 persoon met zijn aquarium bezig is

Water doe je in grote plastic zakken. in kuipen. hoeken omvouwen en vast zetten.

Kan je dan dicht doen met ty rep.
Heb er 16 verhuist. over 4 km.
EErst paar lege bakken, en kinderbad voor de plectostomussen van 35en 45 cm.

:sorry: Maar met dat water verhaal.
Als dat zo lees doen jullie dan nooit een grote verversing vraag ik me dan af :juggle::S
Want feitelijk komt dat op het zelfde neer maar dan zonder tillen en vissen uitvangen.

Ne, Jaap.

Als hij daar wat heeft staan, kan hij daar alvast water in doen, en kan hij telkens water mee nemen, om daar aan te vullen.

Vissen moeten er uit. als die andere voorziening klaar is.
En de rest er ook uit. is loodzwaar. beste is kale bak.

Zolang je de bodem en je filter maar in leven laat

Mee eens en het water van de oude bak voegt weinig toe of je moet al sterk afwijkende waterwaarden hebben ivm het kraanwater. In het water zitten namelijk amper goede bacterien dus daarvoor hoef je het niet mee te nemen.

Zo grote zakken kopen, dan aquariumwater daarin. die in een koelbox.

Ne, Jaap.

Als hij daar wat heeft staan, kan hij daar alvast water in doen, en kan hij telkens water mee nemen, om daar aan te vullen.

Vissen moeten er uit. als die andere voorziening klaar is.
En de rest er ook uit. is loodzwaar. beste is kale bak.
Dat zware valt wel mee Bertus als je het goed aanpakt is dat best te doen laats nog een rio 450 verhuist op de zelfde wijze met vier man.
Kast en bak gevuld met bodem vissen en een 15 cm water op een hondje gezet voorzichtig op de aanhangwagen gezet en vast gezet en rustig naar de nieuwe locatie gerede.
Geplaatst water aangevuld met vers kraan water en klaar en dat zonder uitval en glasbreuk😀

had ook een 1,50.

Op een baar gezet, met handvaten.
Voor 2 lange jannen . achter 2 kleintjes.
ook de trap af, de auto in.
de meter bakken ging ook wel.
Ad de vissen in een koelbox gedaan mrt zuurstof pomp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan