Verkleuring staart Paracheirodon simulans


W

Walter08

Guest
Vanmiddag voor de wekelijkse waterverversing viel mij op dat 1 van mn paracheirodon simulans een veel donkere staart heeft dan zou moeten.

Deze verkleuring was mij de afgelopen dagen absoluut niet opgevallen.

Het beestje gedraagt zich verders normaal.

Ik heb al het nodige snuffelwerk gedaan hierover maar ik heb online niet iets gevonden wat hierop zou kunnen wijzen.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een gesprongen bloedvaatje.

PHOTO_20200926_162455.jpg


Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Hoi Benvo. Ja snap wat je bedoelt. Moet zeggen dat ik deze foto heb gemaakt tijdens het onderhoud dus denk dat deze idd een beetje fletser was als normaal.
Neemt niet weg dat zn staart veel donkerder is.
 
Vanochtend met een dampend bakkie voor de bak gezeten en de zieke weer goed bekeken.
Je ziet duidelijk er nu ook duidelijk vinrot is in vergelijking met gisteren:

PHOTO_20200926_160109.jpg

PHOTO_20200927_092704.jpg


Wat ook opvalt is dat de kleine nu ook soms met zn staart slaat.
Ik denk zelf nu dat het columnaris zou kunnen zijn op basis van de fotos op het web qua die verkleuring en het huidige ziektebeeld.

Het enige wat is veranderd aan de bak is dat ik flink in de weer ben geweest met nieuwe planten. Stress/iets meegekomen?
Hoe dan ook, ik kijk het nog even aan met de kleine maar hij moet niet verder achteruit gaan.

Ik ben wel inmiddels begonnen met een kuurtje voogle om het immuunsysteem en de weerstand van de vissen een boost te geven. Tevens werkt het ook goed tegen ziektes zoals bacteriele infecties, schimmels en ook idd columnaris.

Fingers crossed...
 
En is er nog nieuws? Bij mij hebben de p.sim ook van die gesprongen bloedvaatjes. Elke op een verschillende manier, ik dacht altijd dat dat een beetje komt door de familiale band met de neons.
Maar deze ziet zo bleek! En die staartpunt ziet toch raar. Bij mij zijn ze veel donkerder. Het zijn schuwe diertjes en ze eten bij mij heel kieskeurig.
20200927_195630.jpg
 
Hey Joff.

Nah ik ben dr al over uit dat het niet zomaar een bloedvaatje is. Inmiddels is de hele staart weggerot helaas. Ben dr al een tijdje mee bezigg geweest om die kleine eruit te halen. Maar dat is verre van makkelijk met alle schuilplekken in de bak. Dit veroorzaakte alleen maar weer meer stress bij de rest.
Iets wat ik nu al helemaal wil voorkomen....

Beestje gisteravond en vanochtend niet meer gezien overigens...

Inmiddels is tetra #2 gesignaleerd die een stukje staartvin mist. Maar deze heeft niet de overige symptomen.
Gisteravond knoflookwater in de bak gedaan en vanochtend dag 2 van de voogle kuur. See what happens...

Over die kleuren, er zitten in dit schooltje vissen bij die ik ook in mn oude bak had. Dus gauw een dikke 3 jaar oud zijn.
Ik ken ze niet anders als zo.

Lichtblauwe rug, silvergrijswitte buik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Is geen optie. De tetra eet ook niet meer.
Ben nu op mn werk dus weet even niet wat nu de stand is thuis.
 
Even goed naar de tetra's gekeken maar ik zie gelukkig geen uitbreiding van de symptomen.
Van de zieke patient niets meer waargenomen dus dat is einde oefening.

De andere tetra die een stukje staartvin miste gaat gewoon zn gangetje en bij de andere bewoners zie ik geen problemen...

Morgen dag 3 van de voogle kuur.
 
Zo even een kleine update.

Het visje waar het allemaal mee begon al 3 dagen niet meer gezien dus dat is einde oefening. Ik ga dr vanuit dat de amano's zich erover hebben bekommerd.
Jammer.

De andere tetra met een 'hap' uit zn staartvin is stabiel. Heb zelfs het idee dat het beter met hem gaat. Veel actiever.
Gelukkig geen uitbreiding meer van de ziekte, niet naar andere tetra's en/of andere vissen dus dat is goed nieuws.

Morgen de laatste dag van de voogle kuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Dank je John (y)

Eigenlijk nooit een ziekte gehad behalve eens een keer schurende visjes. Blijft waardeloos maar je doet je best...
 
Gisteren laatste dag geweest van de voogle kuur en ik denk dat het afdoende is geweest.

Helaas 1 visje verloren en een andere waarbij de staartvin wel een klein beetje is aangetast maar waar het niet heeft doorgezet zoals bij de eerste.

Ik hou het iig goed in de gaten en pak het weer hier op :) (y)
 

Terug
Bovenaan