Wow. Mooi man.
Thanks Joff! Ik heb trouwens in de 'ouwe doos' gekeken en ik heb nog wat videos en fotos van de bouw van de watervallen.

Ga ik binnenkort ook nog eens een filmpje van maken.

Er zitten er 3 in. Eentje maakte teveel herrie dus die ging dicht. De andere is veel langer, maar is flink dichtgegroeid. En dan die nog in het midden, de ravijn :)
 
Zo, weer eens tijd voor een update.

Hier gaat alles wel lekker. Her blijft een strijd met de baardalg maar het gaat steeds beter.

Ik heb mn verlichting opgeschroefd en heb mn dagelijkse hoeveelheid macro's flink opgeschroefd, met name mn aqua rebell spezial n dosering.

Van de week helaas een dode 5 streep barbeel oma gevonden toen ik thuiskwam van werk. Ze zat nog in de oude bak vanaf het begin dus die is rustig ruim 5 jaar geworden. Was ff balen...

Ik kreeg deze week een app van de visvoerwebwinkel dat ze de co2art 16/22 diffuser weer binnen hadden.

PHOTO_20200726_163057.jpg


Daar zat ik al maanden op te azen. In de tussentijd wel de co2art bazooka aangeschaft. In mn systeem had ik de jbl proflora zitten maar man, wat een sh*tding was dat. Het verbruik was veel en grote grove bellen..

Gisteren omgezet en wat een verschil!

PHOTO_20200726_163025.jpg

PHOTO_20200726_163843.jpg

PHOTO_20200726_191443.jpg


De ph gaat veel sneller naar beneden op mn controller. Helemaal happy hier :)

Vandaag met de baas naar het bos geweest en 3 verschillende plukjes gras meegenomen om te kijken wat het doet in de bak.

PHOTO_20200726_153005.jpg


De palmachtige boven water die er nu instaat is toch wel erg gevoelig voor problemen met deze vochtigheid.

Ik wil in de toekomst wellicht meer naar de bamboe 'look' dus even kijken wat het doet.

Dat was weer ff de update, vragen of opmerkingen, ik hoor ze graag :)

PHOTO_20200726_191533.jpg


PHOTO_20200726_191611.jpg


PHOTO_20200726_191427.jpg


PHOTO_20200726_194507.jpg
 
Tijd weer voor een kleine update :giggle:

Onderwater gaat het allemaal lekker zn gangetje. De nieuwe diffusor doet het heel goed. Ik weet zeker dat de co2 opname veel efficienter is als voorheen.

De cypurus helferi in het midden maakt als een malle nieuw blad evenals de crypto balansae aan de rechter zijkant.

PHOTO_20200802_163939.jpg

PHOTO_20200802_170826.jpg


Helaas wil de lineanopsis in het.midden maar zo zo groeien. Het gaat wel beter maar frisgroen blijft het veldje niet echt.
Eerder donkergroen met de gehate zwarte randjes hier en daar. Maar er wordt aan gewerkt :)

Bovenwater ga ik denk de strijd tegen de trips langzaam maar zeker weer verliezen.

De varens blijven gelukkig onaangetast, maar de dwergpalmpjes blijven nieuwe plekken krijgen links en rechts.

Ik moet er dus rekening mee houden dat een gedeelte van het landgedeelte vervangen moet gaan worden tzt.

De plukjes gras die ik vorige week erin heb gezet doen het goed. Er zijn al enkele runners te zien met kleine plukjes.

PHOTO_20200802_163834.jpg

PHOTO_20200802_163828.jpg


Wellicht dat ik dit grasje in het midden ga uirzetten tzt. Ze doen het goed, zien dr wel bamboe - erig uit en blijven lekker fris.

Tot de volgende update!

PHOTO_20200802_173650.jpg
 
Hoi Joff! Dank je, fijn om te horen :giggle: (y)
 
Dat zwarte tegen je ruit in de bodem lijkt verdacht veel op bodemrot?

Voor de rest ziet het er erg leuk uit
 
Hoi nicolientje.

Geen bodemrot, maar alleen wat bga ( blauwalg ) :)
 
Ik heb je topic zojuist voor het eerst helemaal doorgebladerd en grotendeels gelezen. Wat een prachtige bak is dit zeg! :petjeaf:
 
Dank u Hoogheid (y)

Vandaag ga ik wat rigoreuze aanpassingen doen aan de bak. Natuurlijk hou ik het forum daarvan op de hoogte :giggle:
 
Leuk dat je ons op de hoogte houdt, ik ben daar erg benieuwd naar!

Momenteel ben ik zelf bezig met een bakje van 40x25x25 cm dat ik wil gaan inrichten met een onderwater gedeelte en een land gedeelte. Ik had/heb het idee om een klein pompje onderin te bak te plaatsen onder de stenen en met een slangetje naar boven een soort waterstroompje te maken. Dit blijkt lastiger dan gedacht en ik overweeg steeds sterker om dat plan overboord te gooien en het eenvoudig te houden. Wel een klein pompje onderin de bak voor wat beweging in het water maar geen riviertje van boven naar beneden, ik verwacht dat de bak daar ook te klein voor is.
 
Zo weer tijd voor een broodnodige update, tis alweer een dikke maand geleden, dus het mag wel weer :cool:

Grootste verandering van de bak die ik de afgelopen tijd heb gedaan is dat ik het 'grasveld' van de lilaenopsis in het midden eruit heb getrokken.
Het wilde gewoon niet mooi groeien en ik denk dat het komt door het licht wat erboven hangt.
In de donkere hoeken van de bak groeit het groot en frisgroen maar in het licht... :rolleyes:

Ik heb het een klein jaartje geprobeerd met diverse licht instellingen en met het sleutelen van de voedingswaarden links en rechts maar de alg erop bleef gewoon.

2 Weken geleden kwamen we terug van vakantie en stond het er zo bij:
PHOTO_20200909_165111.jpg


Kappen dus met die onzin. De bak en de visjes zijn ook gebaat bij stabiliteit dus gelijk alles eruit getrokken.

Nu heb ik in het verleden een mooie crypto bak gehad en ben ik nog steeds groot fan van cryptocorynes. En hier zat ik al wat langer mee in mn hoofd om hier een mooie crypto bak van te maken. Past overigens ook veel beter in deze biotoop natuurlijk.

Nou had ik natuurlijk nog een waardebon gewonnen voor de 2e plek in onze fotowedstrijd.
Na een dikke week erover te hebben nagedacht bij aquaplantsonline en bij de lokale lfs deze soorten gekocht:

Cryptocoryne wendtii groen
Cryptocoryne wendtii bruin
Cryptocoryne lutea
Cryptocoryne lucens
Cryptocoryne becketti
Cryptocoryne sp. Flamingo
Cryptocoryne balansae
Cryptocoryne costata
Cryptocoryne parva

Nu had ik al de balansae natuurlijk aan de rechterkant volop groeien maar ik wil ook een mooie bos links.

In de bak groeide al een crypto indonesii en een hele flinke becketti petchii dus op dit moment heb ik 11 soorten. We laten eerst deze eens goed groeien en als er dan nog ruimte is dan kijk ik of we nog kunnen uitbreiden met wat vagere soortjes.

Zit er ook aan te denken om de cyperus helferi in het midden te vervangen voor enkele Cryptocoryne crispatula var tonkinensis in de toekomst omdat die bladeren een stuk dunner zijn als de helferi en het daardoor een mooi contrast kan geven met de grote cryptos erachter.

Toen kwam de post met mn 2e prijs :giggle:

20200927_155434.jpg


En na het nodige knipwerk lagen ze gekortwiekt in de wasbak. Dit om het verslijmen voor te zijn en het wortelstelsel te bevorderen....

PHOTO_20200918_195108.jpg


Afhankelijk van hun kleuren, bladvorm en grootte hun standplaats bepaald en na vele tekeningen verder ze in de bak gezet.
Daarna de stekjes omsingeld met lateriet/klei bolletjes.

Nu een klein weekje verder komen de eerste onderwater bladeren omhoog en ziet het er veelbelovend uit(y)

20200927_155701.jpg

20200927_155639.jpg

20200927_155618.jpg

20200927_155714.jpg


Het ziet er nu nog niet uit natuurlijk met de gekortwiekte plantjes maar ik hoop toch wel binnen 2 maanden een mooie volle bos cryptos in het midden te hebben met aan de zijkanten een kleinbladerig soortje javavaren.

Helaas is er ook wat minder nieuws waar ik al een ander topic voor heb geopend... :( Hopelijk gaan mn valse tetras het wel redden.

We houden u oo de hoogte, ditmaal wat vaker.

Beloofd :cool:
 
Leuk dat je ons op de hoogte houdt, ik ben daar erg benieuwd naar!

Momenteel ben ik zelf bezig met een bakje van 40x25x25 cm dat ik wil gaan inrichten met een onderwater gedeelte en een land gedeelte. Ik had/heb het idee om een klein pompje onderin te bak te plaatsen onder de stenen en met een slangetje naar boven een soort waterstroompje te maken. Dit blijkt lastiger dan gedacht en ik overweeg steeds sterker om dat plan overboord te gooien en het eenvoudig te houden. Wel een klein pompje onderin de bak voor wat beweging in het water maar geen riviertje van boven naar beneden, ik verwacht dat de bak daar ook te klein voor is.
Ff googlen op waterfall aquarium, zag dat ze dit met een lucht pomp doen.
 
Ff googlen op waterfall aquarium, zag dat ze dit met een lucht pomp doen.
Maar dan bedoel je een waterval met zand neem ik aan? Ik bedoel een watervalletje met water.
 
Wat een geweldige bak! Prachtig om te zien.
 
Ik heb zelf ook een orchideeen hobby en jouw riparium is een soort van droom voor mij, ik ga dit zeker volgen!!
 
Ziet er goed uit! Merk dat de crypto's hier de tabletten van @tuinkabouter ook enorm waarderen en het er goed op doen
Hoi mike, dat zijn toch osmocote balletjes? Ja die heb ik ook eens gehad. Meegenomen van een vivarium beurs. Vind die balletjes af en toe nog steeds door mn bak :giggle:

Wat een geweldige bak! Prachtig om te zien.
Dank je Jan, fijn om te horen. Zo'n cichlide bak die jij hebt vind ik ook erg gaaf om te zien hoor (y)

Ik heb zelf ook een orchideeen hobby en jouw riparium is een soort van droom voor mij, ik ga dit zeker volgen!!
Top Shaun! Mooi he orchideën. Hoop dat er tzt ook een crypto gaat bloeien hier. Lijkt me ook erg gaaf ;)
 
Mooi he orchideën. Hoop dat er tzt ook een crypto gaat bloeien hier. Lijkt me ook erg gaaf ;)

Echt wel, heb je al een idee wat voor bloemen je op je crypt gaat krijgen?
 
De beste kans dat er een bloem zou komen is dat ze boven water groeien.

Dat wil ik ook later doen met de stekjes. Net zoals nu enkele bucephalandra in mn bak net boven water groeien

De wendtii schijnt relatief 'makkelijk' te kunnen bloeien maar het blijft gewoon dikke mazzel.

Cryptocoryne bloemen zijn wel heel gaaf :D

26165576_2033477836679071_8698732942376159621_n.jpg


Eerst maar eens zorgen dat het lekker dichtgroeit allemaal...
 
Ben ontzettend benieuwd of het je gaat lukken, ik kijk er naar uit 👌👍
 
Walter, een prachtig project boordevol techniek WOW.
Een goed bedoelde opmerking: het grind in het submerse gedeelte oogt wat steriel door weinig variatie in korrelgrootte.
Succes met de crypto's, ga dit topic zeker volgen, zeer interessant.

Groetjes John.
 
Hoi John, dank je voor het compliment (y)

Ik snap wat je bedoel. Als je grind van verschillende groottes mixt, heb je toch ook sneller last van verstikking van je grond? Althans, dat dacht ik.
Maar misschien bedoel je wat anders.

Tis wel zo dat de bedoeling is dat de boel aardig dichtgroeit met de cryptos. Nu ziet het er nog kaal uit omdat ik ze heb gekortwiekt :DD
 
Gisteren bij het wekelijkse onderhoud de laatste bovenwater blaadjes weggeknipt bij de nieuwe crypto's.
Voor dat ik aan de slag ging nog wat fotos gemaakt.
Het verschil is duidelijk te zien :giggle:

PHOTO_20201003_164430.jpg


PHOTO_20201003_164233.jpg

PHOTO_20201003_164250.jpg


Komt helemaal goed :)
 
Dat ziet er verdomd slim bedacht uit! :petjeaf:
 
Weer een hoop gebeurt de afgelopen dagen... Iets met een hobby enzo :DD

De bewoners hebben sinds deze week , wat ik denk, beter voer als wat ze hadden.
Ze gingen al snel op de proefzakjes van de visvoerwinkel maar nu het tijd was voor zowiezo nieuw voer was de keuze snel gemaakt. Zeker met dat vinnenverhaal van vorige week wat gelukkig is getackeld...

Ik geloof hier wel in dus een nieuwe menukaart :giggle:

PHOTO_20201008_192643.jpg


Met de crypto's gaat het heel goed.

PHOTO_20201008_192537.jpg


Hier een klein veldje cryptocoryne costata in het midden met links en recht de wendtti brown. Beiden met hun nieuwe onderwater bladeren. Op de voorgrond de parva. Die leggen hun blaadjes nu plat. Komt door de hoeveelheid licht. Foto is links midden.

Aan de rechterkant nu beetje kaalslag :LOL: (sorry slechte foto)

PHOTO_20201008_191203.jpg


Ik heb de microsorum petit naar achteren verhuist en uitgedunt. Op de voorgrond kleine stekjes gezet van de cryptocoryne costata om aan deze kant ook wat bruin roze tinten te geven. De cryptocoryne balansae rechts groeit als kool.

PHOTO_20201008_191251.jpg


Dit is een plaatje rechts midden. De lucens, costata en becketti gaan lekker in deze hoek (y)

De baardalg ook trouwens. Alleen op deze tak, in deze hoek. Wordt aan gewerkt. Komt goed.
Ben ook met mn waterwaardes aan het klooien want vanwege de cryptos gaat de kh en de fe nu omhoog en de no3 en po4 naar beneden.

Truuk is nu ff dat zowel mn cryptos maar ook mn javavarens heel blijven dus alles rustig aan. Neem de baardalg even op de koop toe...

Vandaag is trouwens de postbode geweest met 3 nieuwe soortjes die op mn lijst stonden. De cryptocoryne walkeri (die hopelijk tinten van kersenrood gaat worden in mn bak ivm licht en co2), de petchii en de legroii die hopelijk beiden hun speciale kanten zullen laten zien...

20201008_204239.jpg


Wordt vervolgt :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat blijft het een prachtige bak...
 
Ik heb vandaag ook wat Basleer voer besteld, komt morgen.
 

Terug
Bovenaan