PHOTO_20201106_173348.jpg

Hello sexy 😘
 
Dr waren nog een aantal specifieke cryptocoryne soorten waar ik op zat te azen die slecht te verkrijgen waren.
Gisteren weer online op 'jacht' geweest en gelukkig die crypto's kunnen vinden :giggle:

Bij de aquariumplantenshop besteld:
Cryptocoryne Undulatus Red invitro
Cryptocoryne x Willisii
Cryptocoryne Rubella invitro

Bij aquasabi:
Cryptocoryne Wendtii Green gecko invitro
Cryptocoryne Albida brown
Cryptocoryne Purpurea invitro

Van de invitro versies wil ik de ene helft in de bak zetten en de andere helft submers opkweken.

We gaan het zien volgende week (y)
 
Oh, ben benieuwd naar de toevoegingen🤣 (en de komst van evt danio's ooit?)
 
This time i was prepared :giggle:
PHOTO_20201114_101003.jpg

PHOTO_20201114_100118.jpg

PHOTO_20201114_100635.jpg

Ik heb er tot nu toe 6 kunnen vangen en dr zwemmen er zeker 2 nog in de bak zelf waar ik ff niet zo makkelijk bijkan.

Maar goed, brengt wel gelijk wat vragen met zich mee natuurlijk.

Zal ik er wat mos in dat kweekbakje doen? Lijkt me wel.
En wat betreft voer? Ik lees eea over artemia maar ja, zo'n kweekset heb ik niet...

Iemand wat tips hierover?
 
Dank je! Idd heel grappig.
Had niet gedacht dat ze zo snel weer zwanger zou zijn maar blijkbaar wel.
Het halfsnavelbek vrouwtje is weer een normale grootte nu. Ze lijkt iig niet meer op een zilveren rollade :DD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed de babykamer kwam er even tussendoor maar ik had hier natuurlijk ook nog wat nieuwe soortjes staan om voor te zorgen.

Ik heb besloten om de invitro plantjes allemaal op te kweken bovenwater.
Invitro stekjes direct in de grote bak lukt nooit zo goed hier. Op de één of andere manier zijn mn kuhlis altijd zwaar aan het graven bij invitro stekjes...
Als ze wat groter en sterker zijn gaat dat allemaal beter.

Had dus vandeweek al 3 12 vaks kweekbakjes besteld via ali. Had goede gevonden met een distributie adres vanuit belgië.
Ik dacht van dan zijn ze mooi op tijd. Ja bijna dus... Ze zijn net door de duane in tsjingwing...

Morgen ga ik de boel uitzetten in tupperware bakjes met folie eroverheren om de vochtigheid te garanderen.
Als soil gebruik ik 50/50 zand en potgrond met wat lateriet erdoorheen om voor de benodigde extra ijzer te zorgen.

De cryptocoryne albida brown staan er inmiddels al wel in omdat in een potje kwam. Wel de wortels gekapt maar niet de blaadjes dit keer.

20201114_175621.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo even een updateetje(?) weer van het reilen en zeilen hier.

De baby's eten.
Vanochtend geprobeerd met een korreltje bassleer wat ik met een lepel had gemalen en verdomt :)
Beetje kneuterig allemaal van ze maar ze hebben wel gegeten en daar gaat het om.

Vanmiddag bij de schoonmaak al aardig wat weggeknipt bij de crypto's. In principe geen bovenwater bladeren meer behalve bij de gister geplantte albida brown.

Zag ook het eerste oranje blaadje van een cryptocoryne legroi. Mooi...
20201115_174408.jpg


Heb de FE dosering verlaagd, want de meting vandaag was bijna 1ppm en das te veel.

De invitro plantjes staan inmiddels op de vensterbank.
Heb ze allemaal netjes uit elkaar gehaald en met hun pootjes in de aarde gezet. 50% potgrond 50% zand gemengd met een theelepel lateriet.
Folie eroverheen en klaar. Eerst een behoorlijk wortel gestel en even bijkomen van het leven in een plastic potje...

20201115_175420.jpg
 
Dat kan ook natuurlijk maar met een lepeltje zon korrel pletten duurt 2 seconden.
Scheelt weer een molentje kopen van x euro toch?
 
Tis echt tipisch om te zien.
Soms schiet zo'n kleintje even een paar cm naar voren en daar reageerd die dario gelijk op.
Dan zwemt die gelijk eropaf, gelijk pikzwarte kop en rood lichaampje.
Grappig.

Zn 2 vrouwtjes komen ook regelmatig buurten daar.

Kan me alleen wel voorstellen als je 6mm groot bent en net een paar dagen op de wereld dat je die aandacht allemaal wat minder vind :DD
 
Altijd deze slakjes gehad in de bak.
Maar normaal gesproken altijd donkerbruin en heeel soms een lichte.

Dr kruipen dr ook een paar rond die een huisje hebben van ruim een cm.

De barbelen houden de hoeveelheid onder controle.
Ik vind ze wel leuk, ze doen geen kwaad.

Maar vanavond zag ik deze en deze vind ik wel erg mooi...

PHOTO_20201119_164036.jpg
 
Besloten om dit weekend bezig te gaan zijn met de invitro plantjes.

Aan de ene kant vanwege het feit dat onze vensterbank niet meer de warmste is tegenwoordig en aan de andere kant dat zich toch al leuke wortels hebben gevormd.

De willissii bv had helemaal geen wortels en nu per plantje minimaal 2 van een cm of 2.

Zoals ze er nu bij staan:

20201121_092428.jpg

Cryptocoryne Purpurea

20201121_092248.jpg

Cryptocoryne Rubella

20201121_092146.jpg

Cryptocoryne Undulatus red

20201121_092013.jpg

Cryptocoryne Wendtii green gecko

20201121_091907.jpg

Cryptocoryne Willissii

Denk niet dat ik ze er allemaal inzet dit weekend. Dit vanwege de ruimte maar ik wil ook kijken of ze aanslaan.

Ik weet al waar ze gaan komen op basis van hun grootte en kleur.

Heb er zin in!
Wordt vervolgt :giggle:
 
Undulatus red heb ik ook, hele mooie plant en met weinig licht toch roodachtig, ben benieuwd naar de overige soorten onder water 👍
 
Hey Shaun idd hele mooie plant.
Ik gok erop dattie wat lager blijft en flink dieproze wordt door het licht en de co2 hier.

Als ze aanslaan ben ik al blij. Ben niet zo'n invitro fan en zeker niet met die eigenwijze cryptos 😁
 
Tijd voor een baby update.

Met de kleintjes gaat het helemaal super.
Heb de 2 die nog in de grote bak zaten vorige week ook snel kunnen vangen dus dat betekend dat de creche nu vol zit met 8 kleintjes.

2 Maal per dag krijgen ze geprakte dr Bassleer korrels waar ze gelijk aan beginnen. Ze groeien ook duidelijk.
Ze beginnen ook al wat volwassen halfsnavelbek trekjes te krijgen. Oftewel het beginnen al kleine *ssholes te worden zo af en toe naar elkaar 🤣

Dinnertime:
PHOTO_20201122_113144.jpg


PHOTO_20201122_115406.jpg
 
Hoi Anke,

Goed gezien. Links daarvan staan overigens nog 2 plukjes.
Ik wilde zien hoe ze ook zouden kleuren in wat minder licht. Tot nu toe is de kleur hetzelfde maar is het formaat beduidend anders.
Bekijk bijlage 310921

Die dikke sprietige is overigens een cyperus helferi (y)
Nou ja, je nieuwe plantjes die Cryptocoryne lutea 'hobbit' worden bij voldoende licht ook heel mooi bruin! Mooie bak!
 
Hoi Ben!

Dank wederom voor je compliment. 🤗

Dat die lutea 'hobbit' ook bruin kunnen kleuren is mij nog niet opgevallen, maar goed ze beginnen nu pas een beetje aan te slaan.
Van mij mogen ze groen blijven, ik heb naar mijn smaak nu genoeg 'kleur' in de bak. Zeker nu ook met de laatste aanwinsten.

Morgen een update van de nieuwe soortjes.
 
Er zijn trouwens 2 nieuwe bewoners bijgekomen...

Gisteren mn co2 fles laten vullen bij de aquariumgek in oosterhout en ik kon het niet laten...
Ik wist dattie ze had en ik vind deze zo fascinerend.

Heb vroeger ze ook gehad maar dan de 'orange rabbit' nu twee Tylomelania yellow spotted.
Ik vind ze nu nog niet heel erg geel qua stippen maar ze kunnen nog beter op kleur komen.

Blijven ze zo dan vind ik ze nog steeds super.

Tis net of ze hun caravan zonder wielen over het strand aan het slepen zijn :giggle:

PHOTO_20201121_135413.jpg


PHOTO_20201122_115438.jpg
 
Zo. Het weekend zit er bijna weer op....

De nieuwe plantjes staan erin en zo blijft het ook staan nu.
Weet niet precies hoeveel cryptocoryne soortjes er nu instaan maar het zijn er wel veel. Zal vandeweek eens op mn gemakje een overzichtje maken.

Nu lekker de boel op zien groeien en hopen dat het onderwater net zo'n mooie jungle wordt als boven.

Paar fotos van de nieuwe aanwinsten:
20201122_171817.jpg

Cryptocoryne undulatus red.

Ik heb 3 stekjes geplant net uit het midden van de bak. Ik heb het omcirkeld, die met die roze stengels. Heb 80 procent van de emerse blaadjes afgeknipt. Ze vallen nu niet op maar ik hoop op een 'eyecatcher' in het midden.

20201122_171123.jpg

Cryptocoryne purpurea.

Heb dit groepje links van de bak gezet, net in het licht. Vond ze uit het potje al een beetje gelig maar die blaadjes heb ik natuurlijk allemaal afgeknipt. Heb ze een kleine boost gegeven door ze even met de voetjes in een superthrive oplossing te zetten.

20201122_171058.jpg

Cryptocoryne rubella.

Deze heb ik links van het midden gezet voor de cyperus helferi. Ik hoop op een mooi contrast en dat ze hier een mooie kleur gaan krijgen. Welke is zeer de vraag maar met mijn licht, co2 en voeding hoop ik op iets speciaals.

20201122_170950.jpg

Cryptocoryne wendtti green gecko en ervoor wat plukjes Wissillii

Allebij flink de schaar ingezet. De bladeren van de wendttii lijken op dit moment niet eens op wat het zou moeten gaan worden qua vorm en kleur. Bedoeling is een mooi veldje met groene kartelblaadjes met een dikke rode nerf in het midden. De Wissillii ervoor is een gokje. Qua licht misschien een beetje teveel van het goede op die plek maar we gaan het zien. De Wissilliis in de bak hebben ook allemaal een boost gehad met een superthrive oplossing. Vond ze nl al een beetje 'glazig' links en rechts toen ik ze kreeg. We gaan het zien. Ik verwacht wel dat ze wegsmelten maar dat ze daarna weer terugkomen.

20201122_171011.jpg

Cryptocoryne Wissillii

Een mooi groepje rechts in de hoek. Qua licht lekker beschut onder de bladeren van de balansae. Ook hier verwacht ik dat ze flink gaan smelten en daarna terug zullen komen. De boel schoonhouden, weghalen en in de gaten houden dus...

Zo nu een koud biertje :giggle:

20201122_171949.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanochtend vroeg een foto gemaakt van de nieuwe plantjes.

Je kan duidelijk zien dat een kuhli patrouille langs is geweest...
PHOTO_20201123_065544.jpg
 
Ja mooi hé.
Vond ze toen ik klein was al zo gaaf en fascinerend. Mn vader kweekte ze vroeger.

Heb 5 pangios en 1 oblonga en die heb ik al een jaartje of 5. Die is wel over de 10cm.

Ze motten alleen van mn stekkies afblijven :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan