Hij kweekte ze?! Wat gaaf!!! Daar hoor ik graag meer over!
haha eindelijk duizend verschillende crypto’s, maken die slangen ze los :ROFLMAO:
hoe gaat het met de babies?
 
Oew dat weet ik niet zo goed meer hahaha. Dat is meer als, gok ik, 43 jaar geleden en kan het hem ook niet meer vragen...
Weet nog wel dat ik de babies zag krioelen tussen de kiezels in de bak en dattie dr veel had.

Mn moeder moest op gezette tijden het licht aan en uit doen want hij werkte in de haven en timers had je nog niet geloof ik.
Soms hattie ook kranten op de ramen geplakt want er kwamen babies aan. Naja als 3/4 jarige snapte je dr geen snars van en vond ik het stom dat ik geen vissies mocht kijken :giggle:

Na die cryptos doen het heel goed alleen om de één of andere manier graven ze altijd rond kleine stekjes zoals ik ze dr vandeweek erin heb gezet.
Komt wel goed allemaal maar vind het wel typisch.

Met de babies gaat het heel goed. Ze groeien goed en eten gulzig. Hun bodyguard heeft het ook opgegeven :cool:

PHOTO_20201124_193443.jpg
 
Zooo das een tijdje geleden.
Beetje druk gehad met het leven hier allemaal :)

Er is heel veel gebeurt in de bak en dat wilde ik met jullie de komende berichten, met terugwerkende kracht, delen zodat ik weer bij ben met het reilen en zijlen van alles
Laten we zeggen dat we hier goed en slecht nieuws hebben gehad...

We beginnen met het slechte nieuws.

2 Weken geleden lag er een pauwoog grondel dame dood op de bodem. ( Tateurndina ocellicauda )
Baalde als een stekker want ja het zijn toch 'je beessies'. Zag er geen bijzondere dingen aan.

Dag later. 2 Dode dames.
Dag later. 1 Dode dame
Dag later. 1 Dode dame en mn mannetje.

Oftewel binnen 3 dagen mn hele Pauwoog grondel groep dood, 6 stuks
Toen de eerste 2 dames dood gingen natuurlijk gelijk alles gecheckt. Waterwaardes waren goed, geen fratsen, andere vissen supergezond.

WTF.

Als ik op buitenlandse fora kijk zie ik vaker dit soort berichten dat hele groepen eraan gaan zonder bijzondere aanleidingen. Maar toch...

Het enigste wat mij opviel en wat ik zag was het volgende.

De dames hadden allemaal in die periode een gele buik en het mannetjes 'werkte ze' 1 voor 1 allemaal af qua balsen.
De dames waren allemaal wat magerder als normaal.
Bij de dode dames waren de buikjes allemaal leeggegeten toen ik ze vond. Maar dan ook alleen de buikjes. (garnalen en de kuhlis)
Het pauwoogjes waren niet bezig met de andere vissen, dus geen duidelijke nestdrift oid.

Nu weet ik dat het slome en moeilijke eters zijn. Maar in de 2 weken ervoor hebben ze bassleer korrels gehad, bassleer vlokken, artemia, daphnia en rode muggenlarven.
Wat ze allemaal hebben gepakt.

Punt is wel dat ik hele donkere hoeken heb in de bak (express) en links was hun terratorium. Als ik voer in de bak gooi was het wel vaak dat ze als laatste aan kwamen sukkelen.
En dan had de rest hun portie al gehad. Ik voerde daarom ook vaker op een dag, maar toch.

Op het laatst hadden ze wel vaak mot met de dario myanmar groep. ( 3 stuks, visjes van een dikke anderhalve CM ) Geen match zou je zeggen maar de pauwoogjes waren wel onderdanig.
Tis heel vreemd allemaal maar zeker vanwege de berichten op andere fora geeft me iets van steun dat ik niet de enige ben geweest met deze ramp.

Een combinatie van stress, balsgedrag, terratorium gedoe en lichte ondervoeding is ze denk ik fataal geworden...
 
Ohw, dat is wel rot 😔 ben je van plan op den duur een nieuw harem aan te schaffen of ga je toch op iets anders orienteren?
 
Hoi Shaun,

Nee ik laat het even zo en neem in de toekomst al helemaal geen pauwoogjes meer.
Ze zijn te passief voor hun medebewoners qua eten en terratorium.

Iig bij mij helaas. :confused:
 
Jammer Walter. Ze zijn prachtig, ik heb er ook al een keer een tijdje naar zitten staren in een winkel. Denk echt een vis om alleen met niet-dominante vissen te houden. Altijd balen!
 
Met de plantjes gaat het allemaal goed.

De cryptos vreten letterlijk al het kalium en nitraat op in de waterkolom waardoor ik elke keer de boel moet bijsturen.
Helemaal niet erg, kan makkelijk op worden geanticipeerd met de doseercomputers.

Alles is zo goed als alg vrij. Niets op de ramen en zand. Alleen nog wat restjes op de hardscape maar dat zie je elke week minder worden.

Waardes zijn nu:

Po4 3ppm
K 10ppm
No3 10ppm
Fe 5ppm

Zal binnenkort eens mn recept en doseerregime erop slingeren. Staat nu op een a4 maar is altijd handig om het digitaal in dit topic te hebben.
De laatste cryptos zijn inmiddels goed geworteld en deze heb ik nu ze een goed wortelsysteem hebben allemaal gekortwiekt.

De eerste onderwater bladeren kwamen al op de cryptocoryne albida brown maar tegelijkertijd liet deze ook zn oude bladeren los.
Dus de schaar erin, was geen blaadje meer over, en nu komen de eerste onderwaterbladeren op.

Zelfde geld ook allemaal trouwens voor de purpurea, undulatus red, rubella en de green gecko.
De C. Willissi was inmiddels zoals verwacht al flink aan het verslijmen.

Dus idd alles gekortwiekt. Daarmee stimuleer je natuurlijk de aanmaak van nieuwe bladeren en heb je zo min mogelijk 'troep' in je waterkolom.
Zaak was een goed wortelsysteem en dat hebben ze nu. Nu even geduld voor het mooie bóven het zand :giggle:

De grote bos C. Cordata blassi heb ik ook gekortwiekt want dat stond nog net niet stijf tegen mn voorruit en belemmerde het zwemmen van de boys aanzienlijk aan de linkerkant. De vele nieuwe stekken van de C. Balansae aan de rechtkant heb ik er ook uit gehaald om dezelfde reden...

Wat plaatjes van de huidige situatie.
PHOTO_20201208_175557.jpg


PHOTO_20201208_175605.jpg


PHOTO_20201208_175617.jpg


PHOTO_20201208_175655.jpg


PHOTO_20201208_175744.jpg
 
Jammer Walter. Ze zijn prachtig, ik heb er ook al een keer een tijdje naar zitten staren in een winkel. Denk echt een vis om alleen met niet-dominante vissen te houden. Altijd balen!
Hoi Marco. Thanks voor je berichtje.

Ja zeker hele mooie vissen en zeker ook heel erg interesant om ze te observeren vanwege hun gedrag.

Punt is/was een beetje dat als ik er voer ingooi bij mij dat er 14 vijfstreep barbelen erop duiken. De tetras eten de restjes in het middengebied.
De darios pakken het voer wat echt tussen het groen zit.

Als je dan alleen maar zit te kijken en te wachten wanneer het jouw beurt is kan je lang wachten. Zeker als je lekker zit te chillen in je holletje....

Ik had verwacht dat het met bijna 2m wateroppervlakte ieder wel zn 'share' zou krijgen maar dat was niet zo. Heb vaak genoeg gezien dat ze naar een stukje voer aan het kijken waren en dat er dan iemand voorbij kwam om het weg te snaaien.

Voor hier waren ze een beetje te soft denk ik helaas. Blijft waardeloos.
 
Halfsnavelbek vrouwtje heeft inmiddels een dikke week geleden een mooie worp gedaan van 22 kleintjes.
Beetje erg veel, maar we hebben ze hier zitten turven met het overzetten naar het kweekbakje dus we zullen er niet ver vanaf zitten.

De 8 kleintjes die erin zaten werden door deze worp in de grote bak losgelaten en ik vermoed dat er nog 2 over zijn die eerste worp want die zie ik gewoon mee eten met de rest elke keer. Pa en ma vinden ze wel lekker als snackie tussendoor geloof ik dus ik hoop dat die het gaan redden.

Nieuwe worp:
20201230_153900.jpg


Met de laatste lichting planten gaat het allemaal supergoed, welliswaar met de ene soort beter dan met de andere.

Cryptocoryne purpurea
20201230_154722.jpg


Cryptocoryne Wendtti green gecko
20201230_154832.jpg


Cryptocoryne albida brown
20201230_155333.jpg


De undulatus red en de rubella lopen wat meer achter en beginnen nu pas een beetje aan te slaan. De willissi is zoals verwacht helemaal verslijmd.

Wordt vervolgd 🙂
PHOTO_20201213_160612.jpg
 
Zat al een paar dagen te tetsen of dit een onderwaterbloem ging worden van mn cryptocoryne indonesii.
'Helaas' was het een fotogeniek nieuw blad 😊
20201230_162708.jpg


Met de sp. Flamingo gaat het mooi. Ik merk wel dat door de extra FE een soort zilvergloed over de bladeren komt wat het helemaal afmaakt.

Mooie plant...
20201230_162656.jpg
 
En dat doen we dan heel vaak Ton ☺️


Hoi Shaun,
Klopt helemaal Eindelijk weer vrij zicht vanaf de eettafel met een borrel en geen vals licht meer op het glas 🤣
Haha, inderdaad, kreeg hier al commentaar als de kerstboom uitmoest omdat anders de lamojes weerkaatsen 🤣 geniet van de borrel en het mooie uitzicht 👍
 
Ik heb een vermoeden... :giggle:
20210105_181125.jpg

20210105_180612.jpg


De kleintjes van de 2e worp groeien als kool en zoals een goed halfsnaveljong het betaamd hebben ze allemaal een hekel aan elkaar lijkt het. :LOL:

Van de 1e worp beb ik er zeker van dat er nog 1 over is. Deze is inmiddels al bijna 2cm groot.

Voor de rest gaat alles goed met de beessies en plantjes. (y)

Ik heb wel alvast wat spulletjes besteld om het water verversen wat makkelijker te maken ipv een tuinslang door mn huis te slingeren elke keer.

Bedoeling is om een 1/4 osmoseslang vanuit het cv hok onder de plint, door de muur van de slaapkamer richting visjes te gaan zodat ik voortaan maar een kogelkraantje open hoef te zetten.

Zal wel wat fotos van het knutselwerk erop zetten als ik er mee bezig ben 😀
 
Dank je Wout!
Groot compliment van iemand met zelf 2 mooie natuurlijke bakken (y)
 
leuk dat ze zo goed kweken is dat nog een jong? ze snaveltje is wel een beetje beschadig is het nie?
 
Ik kwam net thuis van mn werk en zag deze baby rondzwemmen in de bak en nog 1 en nog 1...

Mams is weer aan het jongen op dit moment.

We denken eraan om nu de natuur zn beloop te laten. Tis wel gaaf om te zien en zo maar goed, kan dr ook geen 40 in het kweekbakje houden aangezien ze nu al vaak ruzie hebben.

Snaveltjes hebben ze trouwens nog niet als ze zo klein zijn.:giggle:
 
Iets met een grote bek, klein hartje... ☺️
20210106_190344.jpg

Ik heb er precies 20 kunnen vangen met mn juslepeltje 🤣

De vorige generatie in de bak gedaan, bakje schoongemaakt en vangen maar.

We hadden van te voren afgesproken de natuur op zn beloop te laten maar ik kreeg het niet over mn hart om die babies, die net 5 minuten daglicht hadden gezien, daar te laten zwemmen met een horde barbelen er achteraan...

Laat ze eerst maar eens bijkomen en een tijdje groeien. Dan is het nog naatje maar goed, maken ze iig meer kans om die gestreepte lijers voor te blijven 🤣

De vorige worp van het kweekbakje naar het grote water:
20210106_171816.jpg

20210106_172118.jpg

3 Generaties:
20210106_194158.jpg


Mams even streng toegesproken dat ze even moet kappen met die ranzigheid.. :DD

 
Project "Makkelijk een waterwissel doen zonder je nek te breken over een tuinslang door je huis"

Gat boren vanuit de slaapkamer richting bak in de woonkamer:
20210109_123332.jpg


1/4" Slang doorvoeren:
20210109_132041.jpg


Slang vanuit de slaapkamer onder de plint richting cv hok:
20210109_132004.jpg


Aansluiten op de waterleiding:
20210109_151252.jpg


Laatste meter is een stuk zwarte slang voor camouflage in de bak:
20210109_145534.jpg


Door de lichtbak en zorgen dat de slang niet opvalt in de jungle:
20210109_145855.jpg


Kraantje openzetten en vullen maar:
20210109_150729.jpg


Op de bank met een biertje een traan wegvegen van geluk 😁
 
Prachtig gedaan.. Maar eh; hoe doe je dit met afvoer? Of is dit een handmatig systeem om makkelijk bij te kunnen vullen tegen de verdamping.?
 
Hoi Mike.

Nuh geen afvoer. Dat doe ik handmatig met een emmertje, kan ik gelijk de drek meepakken enzo.
Dit is puur om de 3 emmers bij te vullen die ik dan mis na een stofzuigerbeurt eens per week.

Het verdampingwater wordt automatisch bijgevuld door de doseercomputer. Ik heb aan de andere kant in de slaapkamer 2 grote jerrytanks hiervoor staan van bij elkaar 50 liter waarmee ik een kleine maand vooruit kan als ze vol zijn.

Ook staat daar 30 liter osmose water voor mn beregeningssysteem.

20210110_174959.jpg


Uit de bak verdampt ongeveer een 1.8 liter water per dag en dat water wordt in 8 beurten op een dag toegevoegd.
Over het algemeen 5 minuten nadat de doseerpomp een makro of een micro onderdeel voor de planten in het systeem heeft gepompt.

Het water wat daarna in het systeem wordt gepompt door de doseercomputer, om het verdampte water aan te vullen, neemt zo gelijk de voeding mee in de bak (y)
 
Klopt. Maar de 'oever' en de takken zuigen ook veel water omhoog wat daardoor makkelijker verdampt.
Ook de watervallen zorgen voor veel verdamping.

S'zomers zit ik al snel op een 2.2 liter...
 

Terug
Bovenaan